Het Super Tenere 1200 topic

1 x omdonderen in de ardennen op een scherpe steen en je staat met een lekkende fiets ...

niet echt allroad fahig lijkt me...
 
Nou dan gaan we gewoon een keer niet naar de Ardennen. Dat is sowieso een vergaarbak van GSrijders.


;)
 
Nou dan gaan we gewoon een keer niet naar de Ardennen. Dat is sowieso een vergaarbak van GSrijders.


;)


hier over de grens ,, heb de de Teut ,, kan je ontzettend leuk sturen,, en het mooiste is ,, het gaat daar niet om vermogen maar kan je sturen,, en weet je de sterke punten van je motor uit te buiten......
Heb er al menig 4 cilinder afgedroogd zien worden door een ( dikke ) all road die na een aantal bochten over de langste adem beschikte, en niet zo opgefokt reageert als het asfalt wat minder is.....
 
1 x omdonderen in de ardennen op een scherpe steen en je staat met een lekkende fiets ...

niet echt allroad fahig lijkt me...

ja, maar als je gs omdondert, en hij dondert door het ubermomentum over je cilinders heen en DAN nog op een scherpe steen is je tank ook lek -O-






:j
 
ja, maar als je gs omdondert, en hij dondert door het ubermomentum over je cilinders heen en DAN nog op een scherpe steen is je tank ook lek -O-






:j


hoe vaak hoor je van zulke klappers ???

meestal is het een krom stuur en een afgebroken steun of hendel van koppeling of rem
kuipschade ,, heb ze wel een AT uit een sloot zien trekken ,, ff het luchtfilter leeg maken en wat schoon maken en ding rijd gewoon verder
 
ja, maar als je gs omdondert, en hij dondert door het ubermomentum over je cilinders heen en DAN nog op een scherpe steen is je tank ook lek -O-






:j

ben al heel wat keren gevallen, maar hij is -gelukkig- nooit over de cilinders heen getuimeld...ook nog nooit gezien trouwens...of het kan? kweenie :?

en als je op een smal paadje moet keren komen die tieten trouwens ook prima van pas..

het is alleen een constatering van mij; die koelers a.d. zijkant...een vtr heeft het ook, maar ja die ziet geen blubber...daarom m,n vraag , omvallen bij offroad rijden hoort er wel een beetje bij toch?
 
Je ziet dan ook geregeld een GS met een lekkend klepdeksel in de ardennen, eiffel schwarzwald, en zelfs een keer in de Yorkshire Moors, dankzij een lullig uitstekende steen in zo'n muurtje......

BBcylinder-klein.jpg


Zelfs op asfalt zeggen die al *krak*, dus wat dat betreft zou ik maar oppassen, bij de Tenere zit de radiator juist veilig hoog acher het stuur, en kan door de slimme ophanging naar binnen vouwen.

870_1302%20Foldable%20flexible.JPG


Terwijl andere offroad machines nog wel eens een tak die door het wiel opgeworpen word doorde koeler heenkrijgen...
 
ach ja, daar heeft een gsa die extra dekseltjes voor...

en een carterplaat voor de steentjes...

door de hoge radateurophanging is de hefboomwerking alleen maar erger imo....

verder een mooi ding hoor, jammer van de uitlaat en het dashboard, maar ga zeker proefrijden..
 
Ga eerst eens kijken hoe een hefboom werkt, want hoe meer motor boven het aangrijpingspunt (gs cilinder) hoe groter het moment, juist door de plaatsing van de radiator zo hoog en wegklappend achter het stuur is ie gevrijwaard van schade.

Terwijl die puisten bij een BMW bijna smeken om een gat, en ik heb er hier inmiddels 4 liggen met gaten en barsten...

Het stomme is namelijk dat de GS inderdaad nogal eens doorkanteld zoals iemand al stelde, en dan juist een gat aan de *bovenkant* van het deksel maakt,zoals je ook op het fotootje kunt zien.
(waar het BHtje dus niet overheen zit (bij de 1200 kun je daar wel een speciaal duurder BHtje voor krijgen))

Maar goeddit is geen thread over de tekortkomingen van de BMW's, daar zijn er inmiddels meerdan genoeg van, vind je ook niet ?

Laten we het liever overde pluspunten van de Tenere hebben, een waar prachtvoorbeeld van wat Yamaha verstaat onder :
"The Art of Enginering"
 
Laatst bewerkt:
mooi dat er blijkbaar al zoveel pluspunten zijn vastgesteld zonder dat er door velen mee gereden is..

komt vast goed met de tenere O-)

met zo,n ambassadeur als jou erbij :}

ik ga terug naar het gs topic, suc6 verder.. :W
 
Ja, soms is het zo duidelijk goed doordacht, dat je er niet eens mee hoeft te rijden, alleen al die Cardan, geen onzinnig gecompliceerde ophanging die op wasbord uit elkaar trilt, denk maar eens aan de hoeveelheid link-lagers en kruiskoppelingen en keerringlekkages er nu bij de 1200 nog tseeds te betreuren zijn.

En als die ene kruiskopeling bij de Tenere dan overhoopt door lomp misbruik sneuvelt is het een kwestie van en schetsplaatje weghalen, en je kunt zo bij de mof die erover zit, zonder de achterbrug los te hoeven halen, dat hebben ze heel slim geconstrueerd.
 
Als het om offroad gaat of avontuurlijk reizen heb ik wel wat tegen cilinders die aan de zijkant uitsteken, verder heb ik wat tegen waterkoeling hoewel dat waarschijnlijk onvermijdelijk is bij grotere vermogens.
Een ander punt vind ik dat de Super Tenere aan de zware kant is, de BMW GS scoort met 200Kilo wat beter op dat front.
 
Als het om offroad gaat of avontuurlijk reizen heb ik wel wat tegen cilinders die aan de zijkant uitsteken, verder heb ik wat tegen waterkoeling hoewel dat waarschijnlijk onvermijdelijk is bij grotere vermogens.
Een ander punt vind ik dat de Super Tenere aan de zware kant is, de BMW GS scoort met 200Kilo wat beter op dat front.

200Kg, das een hele kale GS. Dat kun je niet gaan vergelijken met Tenere waar alles al op zit. Dan gaat je vergelijking mank.

1200 GS adv weegt ook 256 kg. Bron
 
De GS weegt alleen maar 200 kilo in de folder, op het moment dat je de echte fiets in handen hebt, en er olie en benzine ingooit weegt ie opeens heel wat meer :-)

Gewicht vollgetankt* 246 kg (Motorrad messung R1200GS 2010)

De Tenere is met koffers en al de ABS/ATC en Extra's slechts 261 kg volgetankt.
 
Ja, soms is het zo duidelijk goed doordacht, dat je er niet eens mee hoeft te rijden, alleen al die Cardan, geen onzinnig gecompliceerde ophanging die op wasbord uit elkaar trilt, denk maar eens aan de hoeveelheid link-lagers en kruiskoppelingen en keerringlekkages er nu bij de 1200 nog tseeds te betreuren zijn.

En als die ene kruiskopeling bij de Tenere dan overhoopt door lomp misbruik sneuvelt is het een kwestie van en schetsplaatje weghalen, en je kunt zo bij de mof die erover zit, zonder de achterbrug los te hoeven halen, dat hebben ze heel slim geconstrueerd.

Absoluut :Y heel slim !!
 
De GS weegt alleen maar 200 kilo in de folder, op het moment dat je de echte fiets in handen hebt, en er olie en benzine ingooit weegt ie opeens heel wat meer :-)

Gewicht vollgetankt* 246 kg (Motorrad messung R1200GS 2010)

De Tenere is met koffers en al de ABS/ATC en Extra's slechts 261 kg volgetankt.

Juist!

Eigenlijk is de Gs veel zwaarder, dat heb je heel goed berekend!

Je bent je niknaam meer dan waard . :}
 
Ik zeg alleen maardat het verschil niks om het lijf heeft, kijk naar wat koffers wegen, kijk naar het verschil in tankinhoud, en niet te vergeten kijk naar het verschil in Build Quality...

Maar van mij mag je je brik trouw blijven hoor, ook al zeg je steeds weer terug te gaan naar het GS draadje, merk ik aan je toch hier blijven dat je best wel kriebels in je buik hebt gekregen door de naakte plaaatjes van de Tenere :-þ
 
Absoluut..

Kan niet wachten tot de eerste proefrit,maar dat had ik toch al eerder bekend?

IK sta wel open voor nieuwe dingen!

Dusss .... wellicht lees je hier binnenkort van mij hoe fijn ie rijdt en waarom ik ,m graag wil !
 
ja, maar als je gs omdondert, en hij dondert door het ubermomentum over je cilinders heen en DAN nog op een scherpe steen is je tank ook lek -O-
Ik kan uit ervaring melden dat niet niet 't geval is O-)

Ga eerst eens kijken hoe een hefboom werkt, want hoe meer motor boven het aangrijpingspunt (gs cilinder) hoe groter het moment, juist door de plaatsing van de radiator zo hoog en wegklappend achter het stuur is ie gevrijwaard van schade.
Dat betwijfel ik eigenlijk. Geloof je serieus dat als je 300 kg motor op een in rubber opgehangen radiator met een beetje plastic laat vallen deze heel blijft? Kom zeg.

Overigens ben ik wel verrekte benieuwd hoe deze 't gaat doen. Het zou mooi zijn als er eindelijk (in productieaantallen) stevige concurrentie voor de GS(A) kwam en daarnaast heeft Yamaha natuurlijk een heel aardig trackrecord voor dit soort fietsen :)
 
Laatst bewerkt:
200Kg, das een hele kale GS. Dat kun je niet gaan vergelijken met Tenere waar alles al op zit. Dan gaat je vergelijking mank.

1200 GS adv weegt ook 256 kg. Bron

Ik vind die specs dan wel heel erg vaag, de een voor een kale motor en dan weer voor een uitvoering kompleet met koffers. Als dat zo is dan maakt het weinig uit tussen de GS en de Super Tenere, punten voor de ST dus!
 
Ik vind die specs dan wel heel erg vaag, de een voor een kale motor en dan weer voor een uitvoering kompleet met koffers. Als dat zo is dan maakt het weinig uit tussen de GS en de Super Tenere, punten voor de ST dus!

De spijker op zn kop.
 
Ik kan uit ervaring melden dat niet niet 't geval is O-)

Je kunt hoogstens zeggen dat je die ervaring nog niet hebt, anderen hebben hem helaas al wel, lees maar eens op het GS forum..


Dat betwijfel ik eigenlijk. Geloof je serieus dat als je 300 kg motor op een in rubber opgehangen radiator met een beetje plastic laat vallen deze heel blijft? Kom zeg.

Ik dacht dat jij aerospace studeerde?

Dan weet je toch wel hoe hefbomen werken, en dat iets tussen blok en stuur beschermd zit niet het volledige gewicht van de motor heeft te dragen?


Grappig dat je er nu al 300kg van maakt trouwens, blijf jij je motor stevig vasthouden als je valt, is niet zo'n goed idee hoor ;-)
 
Laatst bewerkt:

ja gek he, zodra ene bonzo opdaagt is de sfeer behoorlijk anders ineens...

nochtans: ik heb ,m zeker op m,n lijstje gezet als potentiele Gs vervanger

wat ik me o.a. ook nog afvraag:

hoe is het zadel bij 500+ km. op 1 dag? (m,n gs zadel is al verstevigd, was dus ook niet ok af fabriek )

hoe koud worden je voeten in de winter? (de boxer warmt je voeten echt lekker op bij -10)

hoe staat het met trillingen bij zeg 130-140 km/per uur lang aaneen (de gs trilt bij 130 niet hinderlijk)

hoe staat het met de weer bescherming? (een gsa beschermt echt behoorlijk je benen)

wat is het verbruik straks? (nu rond de 1:18)

wat is de duurzaamheid van het lakwerk (de gsa roest na 2 winters toch al op diverse delen ,zoals spakenbed binnenas etc.)

wat is de onderhoudsinterval (nu om de 10000km)

hoe goed zal het ABs de motor laten remmen (De Gs is als allroad de leider hierin momenteel)

hoe goed steekt ie ergonomisch als totaalplaatje in elkaar? (een GS scoort bij mij bijna 100 % hierin)

wat zal de restwaarde doen bij zeg 100.000+ km..

enfin, als je veel rijdt heb je nog wel wat meer vragen dan of ie wel lekker stuurt (wat absoluut een belangrijk item is) maar zal er nog wel meer tegen de lamp gehouden worden door veel-rijders...nochtans: ik zal er graag eens een dag goed ver op willen rijden en heb al diverse Yamaha,s gehad zonder problemen, dus ze kunnen het absoluut in 1 x goed doen...

ich bin gespannt ;)

vind ,m zeker aan de voorkant behoorlijk smoelen,zijkant is echt wat minder vind ik...en! ze hebben de acc. goed voor elkaar als ik de site zo bekijk!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan