Het Ducati 620/1000/1100/1200 Multistrada Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

RideRick

MF veteraan
12 aug 2008
62.974
7.658
Hoorn

Ducati Multistrada




ducati_multistrada_1100.jpg






Toen acht jaar geleden - tijdens Milaan Motorshow in 2001 - de Multistrada voor het eerst aan het wereldpubliek werd voorgesteld waren de meningen meer dan verdeeld. Hoe Terblache, de geestelijke vader van dit ontwerp, het in zijn hoofd had gehaald om zoiets lelijks te ontwerpen.
De motor kreeg al snel het predikaat lelijkste ontwerp ooit en velen hadden de stille hoop dat het studiemodel nooit de status productiemodel zou krijgen.
In het geheim was echter al drie jaar lang gewerkt aan de motor en het studiemodel stond dan ook veel dichter bij productie dan menigeen op dat moment hoopte (of vreesde).





The Multistrada is a model of motorcycle introduced by Ducati in 2003. The word Multistrada is Italian for "many roads" as the bike is designed to handle asphalt and dirt road riding with equal agility. Essentially the bike is a hybrid of a Supermoto and a Sport Touring bike. Its upright riding position gives it a stronger appeal for those who like touring but want something smaller than a touring bike. Designed by Ducati's head designer Pierre Terblanche as an evolution to Tereblanche's previous design the Cagiva Gran Canyon, the Multistrada has always received mixed reviews for its aesthetics. One magazine reviewer said the bike looked like a "wet cat with a large forehead". The Multistrada's most impressive technological advancement was the fuel tank that runs all the way to the rear of the back seat. The bike inspired the Ducati sponsored Centopassi "Competitive Motorcycle Adventure" in Italy in July 2003.

The Multistrada competes in the same niche market as do other multi purpose motorcycles such as the BMW GS, but even according to the owners manual the Multistrada is not intended for off-road use despite its off-road inspired design. The Multistrada is much lighter, more responsive and has better handling manners than most of the bikes in the same genre, such as the Suzuki DL1000 V-Strom and KTM Adventure due to many of the Ducati's race-track components such as the Brembo Brakes and extremely light 17 inch wheels. In 2007 Triumph released the 1050 cc Tiger, which has become the only bike to directly compete with the Multistrada.





Historie


f05.jpg




2003–2004
De eerste versie had in 2003 een 1000 cc blok, maar een kleinere Multistrada 620 cc versie werd geïntroduceerd in 2005.




ducati-multistrada-1-13_460x0w.jpg






2005–2006
In 2005, kreeg de 1000DS Multistrada een gemodificeerde zijstandaard (de 2003–2004 zijstandaard was te te klein en de motor kon om vallen), vernieuwde zitting met zachtere kussens en minder scherpe vormen, verbeterde spiegels met langere stang voor betere zicht en de optionele tourscherm van de 2003–2004 model jaar werd standaard.
2005 was ook de introductie van de 1000DS S model met Öhlins vering, zwarte wielen en carbonfiber riemdeksels en voorspatbord. Het S-model had ook een aluminium stuur dat de vibraties beter reduceerde en de handling verbeterde.



2006-ducati-multistrada-1-1_460x0w.jpg





2007
In 2007, de 1000 cc motor was inmiddels vervangen door de 1100 cc motor en de 620 cc ging uit de collectie.
De S en het standaard model had nu zwarte wielen maar de vering op het standaard model werd "downgraded" van Showa componenten van eerdere jaren naar Marzocchi voorvork en een Sachs achterveer om het S-model "aantrekkelijker" te maken.



2007-ducati-multistrada-1-2-1_460x0w.jpg




2008
In 2008 kreeg de Multistrada kleine wijzigingen in de stickers die nu dichter bij de graphics van de Ducati 1098 kwamen, upgraden Brembo voorremmen en Marchesini stickers op de velgen (alhoewel de wielen gemaakt werden door Brembo en niet veranderd waren de voorgaande jaren).
En al laatste kreeg dit model een sticker met "Moto GP Campioni Del Mondo" op de benzinekap ter ere van Casey Stoner's Desmosedici Moto GP Kampioenschap in 2007.



26538_0_1_2_multistrada%201100%20s_Image%20credits%20-%20Ducati.jpg




2009
De Multistrada is feitelijk onveranderd t.o.v. het 2008 model maar het S model werd nu ook in Pearl White met een "racing grey" frame leverbaar.
De S en het standaard model zijn beide leverbaar in rood en zwart.


Ducati%20Multistrada%201100S%2009.jpg





2010

Het einde van een luchtgekoeld 2 klepper bestaan van de Multistrada en het begin van een nieuw tijdperk in de Multistrada familie.
We nemen geen afscheid maar koesteren de "Classic" model en verwelkomen de:




Multistrada 1200


De nieuwe Ducati Multistrada legt de lat wel heel hoog: met 150 pk is dit de krachtigste hoogpoter ooit! Het drooggewicht van 189 kg (220 kg rijklaar) is ook laag voor zo’n motor. Dat Ducati met deze nieuwe MTS mikt op de top van het segment is duidelijk.

Zoals we eerder reeds meldden krijgt de Multistrada 1200 het motorblok uit de 1198, met een vermogen van maar liefst 150 pk / 118 Nm, en een hoogwaardig rijwielgedeelte met optionele ABS. De koppeling is een servo-geassisteerde natte slipperkoppeling. De elektronica laat toe om verschillende mappings te kiezen en het dashboard heeft ook een gesofisticeerde boordcomputer met o.a. aangaven voor gemiddeld verbruik, huidig verbruik en resterend rijbereik. Het frame is de typische Ducati trellis, gepaard met gegoten aluminium schertsplaten.

Er komen aanvankelijk drie versies: de basisversie met een betaalbaar rijwielgedeelte en twee “S” versies met een hoogwaardige 'DES' elektronisch verstelbaar Öhlins ophanging (“Touring” en “Sport”). De “S Touring” zal voorzien zijn van zijkoffers, een middenbok en verwarmde handgrepen. De “S Sport” komt naar Ducati “S” traditie met allerhande carbon onderdelen. Deze “S” modellen krijgen standaard ABS en tractiecontrole mee. De elektronica op deze modellen laat toe om de motor te transformeren in vier verschillende modellen door aanpassingen aan de instellingen van de vering, 'DTC' tractiecontrole en motormapping:

- Sport: 150 pk beschikbaar, sportief ophangingskarakter, DTC op minimum
- Touring: 150 pk beschikbaar, comfortabel ophangingskarakter, DTC op medium
- Urban: 100 pk beschikbaar, soepel ophangingskarakter, DTC op maximum
- Enduro: 100 pk beschikbaar, off-road ophangingskarakter, DTC op minimum en ABS uit




24137.jpg





Het Ducati Multistrada Topic







De rijders van het MotorForum-topic

Classic Multistrada berijders

black MTS

DSC01162.jpg



Jéjé

full



Flavio

full



RideRick

full





Jantah

full



123veloce

80beklimmingcoldelacayo.jpg



Duc900

Foto-ECW7NQUB.jpg



metung

full



Dreamer

full



hobbelduif


Foto-7INJ4S7D-D.jpg



duc 750 ssex ie

full



lucky luck

thumb



karelducati

full


Multi1100

full




chrisabc

full



Multi03

full


gerrit1957

full


Kapitein Haeck

P1010807-a.jpg


Berry

3890289.jpg


Sunny-56

15102010368.jpg


z-devil

full


#21

foto 8-)

Malandro

foto 8-)

swatten

foto 8-)




Multistrada 1200 berijders


gizmo88

full


noknee

p593432904-4.jpg


Duccer1200

full


remus79

p4pb5441434.jpg


desmo89

full



AndyW_Inuk

890573090_ptwgv-L.jpg

Pimmy

Red84

.
full


vindtieleuk

full






Diverse bruikbare links

http://www.multistrada.ducati.com (Officiële Website)

http://dutch.ducatifora.com/viewforum.php?f=8 (Ducati Club Nederland Multistrada Forum overzicht)

Multistrada.net

http://www.multistrada.nu/index.html (Multistrada.nu)

Ducati Startpagina

Italiaanse Multistrada site

http://www.ducati-multistrada.fr (Franse Multistrada site)

Britse Multistrada site








http://www.multistrada.ducati.com/jspducatimultistrada/tutorial.jsp (Ducati MTS1200)






images.aspx
 
Laatst bewerkt:
Yessssssssssss, ook aanwezig in deel twee :)

En voor wie het nog niet wist, tijdens de Multistrada dag in de Rijp kan er ook proef gereden worden op de 1200 *O*
 
Laatst bewerkt:
teruste :Z

morgen eens nieuwe foto posten, heb vorige week spiegeltjes gemonteerd, nieuwe foto voor de OP zien te maken.

slaap ze
 
Rick, het is misschien leuk om ook even een aardig filmpje van de 620 in de "aanhef" te plaatsen...
maakt het meer compleet gezien de naam van het topic, komt ie (met goede muziek) ;)

ben bezig met een rekje te hobbyen, carbon! :9 Zal zsm even een fotoootje maken
 
Rick, het is misschien leuk om ook even een aardig filmpje van de 620 in de "aanhef" te plaatsen...
maakt het meer compleet gezien de naam van het topic, komt ie (met goede muziek) ;)

ben bezig met een rekje te hobbyen, carbon! :9 Zal zsm even een fotoootje maken

van carbon nog wel, kicken man :Y
 
teruste :Z

morgen eens nieuwe foto posten, heb vorige week spiegeltjes gemonteerd, nieuwe foto voor de OP zien te maken.

slaap ze

8-) ik zie hem vanzelf...


Rick, het is misschien leuk om ook even een aardig filmpje van de 620 in de "aanhef" te plaatsen...
maakt het meer compleet gezien de naam van het topic, komt ie (met goede muziek) ;)

ben bezig met een rekje te hobbyen, carbon! :9 Zal zsm even een fotoootje maken
8-) Done en nieuwsgierig naar je rek :Y
 
Ik ga zeker proefrijden op 6 juni met de 1200, leuk om hem weer een te proberen tegen die tijd..........he Noknee. Iedereen ook goede morgens.......... :] :]
 
Ik ga zeker proefrijden op 6 juni met de 1200, leuk om hem weer een te proberen tegen die tijd..........he Noknee. Iedereen ook goede morgens.......... :] :]

:?

Dan heb je je eigen toch wel binnen...

norton%20vb.JPG


Iemand nog een spaarpotje...

http://www.troostwijkauctions.com/nl/luchtgekoelde-motorfietsen/02-13018-6168/ (Troostwijk)
 
Dat is lachen, nooit uitgekist..........die prachtige Norton. Dit was indertijd een van de eerste motoren die ik zag waar ik helemaal verliefd op was. Ik ben blij dat ze weer gemaakt worden.
 
Dat is lachen, nooit uitgekist..........die prachtige Norton. Dit was indertijd een van de eerste motoren die ik zag waar ik helemaal verliefd op was. Ik ben blij dat ze weer gemaakt worden.


:^ idem dito...

Norton 850 Commando Black 8-)


als ik genoeg geld zou hebben had ik geveild op alle 11 Nortons in krat. :9~
 
Goed gewerkt, RideRick. Mooi dat er toch weer iemand is die belangenloos werk verzet voor ons adepten. :} :} :}

Denk dat ik idd ook maar de 1200 reserveer voor dat proefritje in juni... :+
 
En present! *O*
Toch best snel volgeluld dat eerste topic midden in de winter. :+

Mooie intro Rick.
Mag ik nog een paar toevoegingen doen van zuster-forums/websites?

www.ducatimultistrada.it (de italiaanse multi site)
www.ducati-multistrada.fr (de franse variant)
en dan natuurlijk de site uit bologna van de 1200: www.multistrada.ducati.com

Lijkt me een mooie aanvulling ;)
 
Hmm nou moet ik toch echt eens een foto gaan maken... (OP)

:Y


Goed gewerkt, RideRick. Mooi dat er toch weer iemand is die belangenloos werk verzet voor ons adepten. :} :} :}

Denk dat ik idd ook maar de 1200 reserveer voor dat proefritje in juni... :+

8-) graag gedaan, vind het wel leuk werk...

En present! *O*
Toch best snel volgeluld dat eerste topic midden in de winter. :+

Mooie intro Rick.
Mag ik nog een paar toevoegingen doen van zuster-forums/websites?

www.ducatimultistrada.it (de italiaanse multi site)
www.ducati-multistrada.fr (de franse variant)
en dan natuurlijk de site uit bologna van de 1200: www.multistrada.ducati.com

Lijkt me een mooie aanvulling ;)

8-) thanks... en zijn bijgevoegd...

Tips en ideëen altijd welkom heren (en dames?)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan