Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?

http://www.knmv.nl/uploads/Multimedia/KNMV_Motocross_Circuit_Informatie.pdf (We kunnen even niet verder... - KNMV)

KNMV lijst 2010



Er zijn ook nog een groot aantal MON circuits weet ik geen lijst van maar o.a. Neerrijnen en Geldermalsen die laatste is mijn inziens uitermate geschikt voor beginners.
 
@ Wezzel: ik mag nie klagen. T herstel gaat sneller dan gemiddeld. Over 4 weken zou ik op 50% belasten mogen zitten, heb vanmorgen tijdens fysio voor t eerste zonder krukken op de loopband gestaan. Denk dat ik over een week of 4 weer loop als n kiviet!! Dan voorzichtig de draad weer oppakken en rustig beginnen met supermoto. Offroad zit er denk ik nog even niet in totdat ik weer 100% kracht en soeplesse terug heb in mn been/voet.
Gij nog gereden? T weer is er heerlijk voor!

@starterke: daar heb je wel gelijk in. Moet je zeggen dat ik vrij onbekend ben met de sport en er niet eens aan gedacht heb. Kom je hier ook niet zoveel tegen. Als er behoefte voor is schrijf ik er een stukje over.
edit: jij hebt al een prachtig stukje geschreven. Heel netjes. Mocht je het toe willen voegen aan mijn stuk, dan mag dat. Denk alleen dat er best een apart trail topic mag zijn.
 
Laatst bewerkt:
nee, kheb die kwakkie een heel stuk uit elkaar geschroefd, alles wat ik dacht dat wel vervangen mocht worden besteld, en een paar onderdeeltjes bestel ik maandag nog, en dan hoop ik volgend weekend mijn eigen eindelijk fatsoenlijk offroad uit te kunnen gaan leven weer 8-)

als je weer gaat offroaden, stuur ff n mailtje, dan kunnen we misschien een keer samen n rondje doen.. :]
 
Goed initiatief! Dit is dus ook hét topic om de bekende domme vragen te stellen denk ik dan. Mijn eerste vraag: je hebt het over nekbraces. Klinkt heel erg nodig en nuttig. Volgens mij heb je het over deze jongens:
leatt-brace.jpg

Die zijn dus duâh... ;)
Ik zie ook deze dingen:
9rFK0X

Die zijn voor een tientje of 3 te vinden. Zo te zien doen ze ongeveer hetzelfde, alleen zijn ze zacht, dus bij een flinke val lijken ze me niet erg goed in het voorkomen van een gebroken nek.

Zijn die zachte dingen compleet waardeloos (valse veiligheid) of is het 'wat'?
 
Laatst bewerkt:
Is dat, de Crosskabouter die mij ooit op mijn eerste GS door het grote bos joeg! Ergens in Steensel :W

Kom je ook overal tegen he! _O-

Blokkie
 
Vraagje voor de kenner: hoe laat ik de carburateur leeglopen van mijn Honda NX650 ('89)??? Ik kan schroefje wat je los moet draaien niet vinden, noch het tuitje waar het uit moet lopen??
 
Mike: Die zachte zijn zeer zeker niet compleet waardeloos. Wat zo'n ding moet doen is de energie opvangen die jouw nek naar voor of achter doet bewegen (en dus wellicht breken). Die leatt braces zijn daar speciaal voor ontwikkeld en doen dat dan ook perfect. Zo' zacht schuimrubberen ding is altijd beter dan niets, maar ideaal is het zeker niet.
Verkijk je ook niet op de grootte van zo'n leatt, als je 'm eenmaal even draagt merk je er niks meer van.

@ Blokkie: je hebt de verkeerde te pakken, of je moet geen (BMW) GS, maar een (KTM) GS(350) bedoelen, dan klopt het namelijk weer wel ;)
Maarre.... er is maar één crosskabouter.... en blijkbaar loopt er dus een imitator rond :+

Idekker: kijk even rond in de afdeling off/allroad & SM, er zijn wel nx eigenaren. Ikzelf zou gokken dat je toch aan de onderzijde van de carb moet zijn. Daar zit ofwel één grote bout, ofwel twee of vier kleine boutjes. Wat je ook kunt doen is de kraan dicht zetten en de motor plat leggen, dan loopt hij ook leeg.
 
Laatst bewerkt:
Mike: Die zachte zijn zeer zeker niet compleet waardeloos. Wat zo'n ding moet doen is de energie opvangen die jouw nek naar voor of achter doet bewegen (en dus wellicht breken). Die leatt braces zijn daar speciaal voor ontwikkeld en doen dat dan ook perfect. Zo' zacht schuimrubberen ding is altijd beter dan niets, maar ideaal is het zeker niet.
Verkijk je ook niet op de grootte van zo'n leatt, als je 'm eenmaal even draagt merk je er niks meer van.
Ik heb er gisteren eentje in mijn handen gehad en ze zijn wel redelijk hard. Ik was even bang dat het 'schuimpjes' zouden zijn en dan heb je er niet veel aan. De krachten die op je inwerken als je lekker over de kop gaat zijn best groot en dan moet zo'n ding niet te zacht zijn. Ik ben normaal gesproken niet zo'n angsthaas, maar ik realiseer me dat je met offroad rijden gewoon veel meer kans hebt op 'rare' valpartijen waarbij je nu eenmaal makkelijker over de kop gaat of met je knar tegen een boom beland. Op de openbare weg is dat allemaal anders. Dus ik denk wel dat ik een van de twee ga aanschaffen. Ik heb maar één nek... Aan de andere kant: men heeft jarenlang zonder gedaan en ik weet niet of de invaliden met bosjes uit het bos zijn gesleept...
 
Paulus, goed bezig!

Had nog wel een opmerking over onderhoud in 2.1.1, daar schrijf je:
"Dit type motoren behoeven gemiddeld een jaarlijkse totale motorrevisie wat al snel neerkomt (als je het zelf doet) op een €1200 voor de 4-takten en een €700 voor de zware tweetakten."

Zoals ik heb lees had mijn motor al +- 6 keer een totale revisie moeten hebben gehad?!
Hij heeft er echter nog niet 1 gehad en doet het nog als het tit (5500 km).
Kan een nieuwkomer behoorlijk afschrikken...?!

Verder vind ik het toppie!
 
Wat betreft harnas enzo. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Aangezien ik eind 2011 naar Afrika ga en daar lekker ga offroaden (naar Dakar) is een setje dat een beetje luchtig is wel aan te bevelen. Als ik zie wat er allemaal te koop is, denk ik dat zo'n vest met borst, rug, schouder en elleboogprotectoren in zitten het handigste is. Liefst dan een met geïntegreerde niergordel. Iemand een tip voor een die ook nog een beetje ventileert? Wat het kost maakt me in principe niet uit, ik heb liever iets waar ik me niet aan hoeft te ergeren of wat niet lekker zit. Dat is volgens mij zelfs gevaarlijk.

Ook algement tips vwb protectoren zijn welkom; ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken. Ik kan domweg voor Acerbis gaan omdat ik dat merk overal zie, maar misschien is dat niet eens het beste (prijs/prestatie).
 
@Niels, ligt er ook een beetje aan hoe je er mee rijd,
als je een beetje sportief rijd heeft alles meer onderhoud nodig dan dat je net als mijn oma met haar rollator rijd.. niet zo snel dus.
maar de onderhoudkosten, mits je niets verwaarloost dan, kunnen best flink oplopen op jaar basis,
ik denk wel dat je daar rekening mee moet houden als je een motor koopt,
anders staat hij de helft van het jaar stil, omdat je nog aan het sparen bent voor onderdelen.
ik zit nog 3dagen per week op school, 2dagen stage, en alleen een zaterdag baan, ik heb het wel eens krap omdat ik nog net wat onderdeeltjes nodig heb.
en ik heb nu pas een 250 2T bij gekocht, en die 700euro zijn er al bijna bij gekomen aan kleine dingetjes die aan vervanging toe waren.. zoals, link van het veersysteem, remmerij, verlichting, kentekenplaat, kmteller, banden, binnenbanden, en nog wat van die kleine bras onderdeeltjes die er onnuttig uit zien, maar je toch niet echt zonder kan.
 
@Niels, ligt er ook een beetje aan hoe je er mee rijd,
als je een beetje sportief rijd heeft alles meer onderhoud nodig dan dat je net als mijn oma met haar rollator rijd.. niet zo snel dus.
maar de onderhoudkosten, mits je niets verwaarloost dan, kunnen best flink oplopen op jaar basis,
ik denk wel dat je daar rekening mee moet houden als je een motor koopt,
anders staat hij de helft van het jaar stil, omdat je nog aan het sparen bent voor onderdelen.
ik zit nog 3dagen per week op school, 2dagen stage, en alleen een zaterdag baan, ik heb het wel eens krap omdat ik nog net wat onderdeeltjes nodig heb.
en ik heb nu pas een 250 2T bij gekocht, en die 700euro zijn er al bijna bij gekomen aan kleine dingetjes die aan vervanging toe waren.. zoals, link van het veersysteem, remmerij, verlichting, kentekenplaat, kmteller, banden, binnenbanden, en nog wat van die kleine bras onderdeeltjes die er onnuttig uit zien, maar je toch niet echt zonder kan.

Wezzel, daar heb je wel degelijk gelijk, deze vorm van motorsport is gewoon duur te noemen, maar ik was het alleen niet helemaal eens met de jaarlijkse revisie zoals het er omschreven staat... Dat is afhankelijk van je machine (2T / 4T, veel / weinig CC en inderdaad je rijstijl). Misschien dat daar nog iets meer verschil in gemaakt zou kunnen worden. Bedoel het allemaal uiterst positief want het is een zeer goed initiatief!
 
Wat betreft harnas enzo. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Aangezien ik eind 2011 naar Afrika ga en daar lekker ga offroaden (naar Dakar) is een setje dat een beetje luchtig is wel aan te bevelen. Als ik zie wat er allemaal te koop is, denk ik dat zo'n vest met borst, rug, schouder en elleboogprotectoren in zitten het handigste is. Liefst dan een met geïntegreerde niergordel. Iemand een tip voor een die ook nog een beetje ventileert? Wat het kost maakt me in principe niet uit, ik heb liever iets waar ik me niet aan hoeft te ergeren of wat niet lekker zit. Dat is volgens mij zelfs gevaarlijk.

Ook algement tips vwb protectoren zijn welkom; ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken. Ik kan domweg voor Acerbis gaan omdat ik dat merk overal zie, maar misschien is dat niet eens het beste (prijs/prestatie).

Er zijn diverse merken die zon vest maken, niet alleen acerbis, ben er persoonlijk niet echt kapot acerbis.
Een harde bodyprotector kan ook met losse niergordel, ligt eraan wat je het fijnst vindt zitten.
ik heb nog een nieuw fox vest liggen, mail me maar eens
 
@ Mike: ben zelf ook naar Afrika gereden, ook door de Sahara. Leuke ervaring, ga je veel plezier beleven aan het rijden kan ik je vertellen.
Er zijn veel vesten die zijn uitgevoerd met een soort van gaas. Dat is lekker luchtig. Ik kan je ten zeerste een leatt brace (of een vergelijkbare) aanraden. Die zijn "net ff"wat veiliger dan zo'n schuimrubberen. Qua draagcomfort kan ik kort zijn: na een paar uurtjes merk je niet eens meer dat je 'm om hebt.
Ik zou zeggen: ga eens naar een goede motorzaak en laat je informeren. Ik kan Munsters motoren in Erp adviseren. Leon Munsters heeft veel ervaring in offroad en heeft zelf meerdere malen de Heroes legend gereden en bovendien is het een geschikte peer. Ga daar ook altijd naartoe. PB me even mocht je dat doen.

@ Niels: dank je! Wat Wezzel zegt klopt idd. Ik rijd zelf behoorlijk intensief (momenteel dan nog steeds even niet :( ) en om t allemaal fris te houden en 'm niet halverwege het seizoen kapot te hebben is een jaarlijkse revisie noodzakelijk. Ik wilde een reeel beeld scheppen. Het gebeurd maar al te vaak dat de offroad hobby enthousiast begonnen word maar dan door de hoge kosten weer snel bekoeld en dat is jammer. Bekijk het zo: als je die kosten aanhoud kan het alleen nog maar meevallen ;)
Wat Wezzel ook zegt en dat is zeer zeker waar is dat t grote geld 'm zit in de kleine dingen: een rubbertje hier en een lagertje daar. Dan heb je ook nog zoiets als: "ach, als hij nou toch open ligt kan ik dat net zo goed ook vervangen". Zo is mijn motor nu ook helemaal gepoedercoat en compleet gereviseerd terwijl ik toch eigenlijk alleen een tandwiel in de bak hoefde te vervangen (het scheelt dan wel dat ik door een blessure al een maand of 2 niet heb kunnen rijden).
 
Paulus, goed bezig!

Had nog wel een opmerking over onderhoud in 2.1.1, daar schrijf je:
"Dit type motoren behoeven gemiddeld een jaarlijkse totale motorrevisie wat al snel neerkomt (als je het zelf doet) op een €1200 voor de 4-takten en een €700 voor de zware tweetakten."

Zoals ik heb lees had mijn motor al +- 6 keer een totale revisie moeten hebben gehad?!
Hij heeft er echter nog niet 1 gehad en doet het nog als het tit (5500 km).
Kan een nieuwkomer behoorlijk afschrikken...?!

Verder vind ik het toppie!

Op zich schrikt het misschien af, maar er zijn nog steeds legio mensen die het onderhoud aan een competitieve motor erg onderschatten en daarna teleurgesteld zijn... Dat voorkom je zo wel weer.
 
Paulus, mooi verhaal!

Wellicht een stuk meenemen over banden? Ik weet niet of het voor (beginnende) crossers zo'n issue is maar voor SM (met zweepje :) ) kan ik zo wel wat voor- en nadelen van de verschillende banden verzinnen...
 
ik weet niet of een 250 onder 'zware 2t' valt bij je, maar die 700euro geef ik er ongeveer per 2maanden aan uit..

ik ga failliet! :(

gewoon even ter info natuurlijk })
 
Laatst bewerkt:
Erg informatieve topic
Wellicht ook handig om bij de cross sectie in te gaan op lichaamsgewicht en cc ratio (zowel 2t en 4t), er wordt alleen uitgegaan van jeugdige crossers.
 
Laatst bewerkt:
ik zit met een vraag over de Sidi Crossfires.
vandaag ben ik bij een motorzaak geweest die deze laars voor mij besteld had om te passen.
nu kreeg ik na een minuut of 4/5 last van beknellingen onder aan mijn voeten.

de plek waar als het zeer/pijn ging doen was ter hoogte van het blokje aan de binnenkant van de laars.

2008_Sidi_Crossfire_SRS_Boots.jpg

zoals hier boven zichtbaar, het grijze blokje aan de binnenkant van de laars.

er is mij verteld dat dit na verloop van tijd weg gaat, dat de laars zich naar je voet zet.
de laars zat mij dus niet lekker en ze kunnen mij dat wel zeggen dat dat na verloop van tijd weg gaat. maar ik zit nu dus met de vraag of dit daadwerkelijk na een tijdje weg gaat of dat de laars mij gewoon niet past/goed zit.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

mvg,
 
Niemand kan de mate van jouw onplezierige gevoel ervaren. Ik zou dus altijd gaan voor laarzen die gelijk goed zitten. Dat doe ik met al mijn schoenen en laarzen. Ben te vaak op de koffie gekomen. . .
 
Ik heb het ook met mijn crosslaarzen, op de enkel waar aan de binnenkant een stuk kunststof zit voor de bescherming kreeg ik een zere plek op mijn been. Dit is bij mij na verloop van tijd gewoon weer weg gegaan toen de laars beter naar mijn voet/been ging zitten

Het kan dus wel :P
 
ik moet binnen (heel-) kort ook weer opzoek naar een paar crosslaarzen,
toevallig nog iemand die een adres weet niet al te ver uit de buurt van eindhoven,
waar ze ook crosslaarzen op voorraad hebben zodat ik kan passen?
de meeste zaken kunnen ze wel bestellen, maargoed, ik bestel ze liever niet zonder dat ik gepast heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan