Mijn virago knalt

Johweb

Rookie
10 mei 2004
5
0
Nieuw-Vennep
Ik heb een Yamaha virago 1100 uit 1991. Bij het afremmen op de motor (maakt niet uit of hij warm of koud is) vooral bij flinke snelheden. Geeft hij vaak een enorme knal uit de uitlaat.
Ik denk dat wat onverbrande benzine in de uitlaat stroomt.
Als ik de koppeling inknijp en mijn gas loslaat gebeurt het niet. Voor de rest draait de motor goed.
De uitlaat lekt absoluut niet. En ik heb ook wel eens carburateurcleaner in de tank gegooid. Dit hielp niet, en is denk ik ook niet echt het probleem.
Wat me wel is opgevallen is dat het rubber tussen de carburateur en de cylinder (voorste) er niet zo super meer uitziet. En ik heb wel eens wat gehoort over de afstelling, alleen is het mij niet duidelijk of het dan het synchroon stellen is of gewoon dat de carburateur te rijk staat of te arm.

Zijn er mensen met ervaringen hiermee, of tips?
 
Dat rubber is de boosdoener, zeker weten. Zet er maar een nieuwe tussen. Slecht gemonteerde of slecht sluitende rubbers versotren je mengselverhouding.
 
Er zijn legio topics over knallende uitlaten, ik zou even de zoekfunctie ter hand nemen.

Dat wel, maar dan hebben ze het soms over afstellen. Maar zeggen er niet bij of het aan het mengsel ligt te rijk of arm afgesteld of dat het aan de synchronisatie ligt. Ook lees ik vaak dat het aan een lekke uitlaat ligt maar dat is deze absoluut niet.
 
Knallen kan verschillende oorzaken hebben:

de meest voorkomende:
- dempers uit de uitlaten gehaald, of geen originele uitlaat.
- mixture controle valve verwijderen kan een positieve uitwerking hebben op knallen. (dit zit alleen op Amerikaanse modellen ivm milieu eisen aldaar)
Het apparaat draagt niets bij aan de prestaties van de motor.

http://www.viragotech.com/fixit/mixturecontrolvalve.html

check deze link.

Viragoman
 
Ontsteking;vervroeging?Lekkend spruitstuk is niet zo goed voor je blok.Arm mengsel doet temp. oplopen.
 
je schrijft er niet bij of het origineele of ander uitlaten zijn ,met originele mag hij niet knallen , kan ook niet vanwege die grote ^pot waar ze beide in terecht komen voor ze worden verdeeld! maar met half of met open pijpen doen alle virago dat ,daarom zit er meestal een verbindingspijpje tussen de twee pijpen om het knallen tegen te gaan , wat meestal nog de verbrandings druk in beide pijpen niet kan syncroon laten lopen en er nog steeds een paar knallen op doorlaat
 
Het zijn originele uitlaten, ook is het wel een amerikaans model (met mijlenteller) maar heeft hij geen mixture valve control.
Dus als ik de reacties lees gok ik erop dat het weleens het inlaatspruitstuk in combinatie met de afstelling kan zijn.
 
Het zijn originele uitlaten, ook is het wel een amerikaans model (met mijlenteller) maar heeft hij geen mixture valve control.
Dus als ik de reacties lees gok ik erop dat het weleens het inlaatspruitstuk in combinatie met de afstelling kan zijn.

Niet de combinatie maar 1 van de 2. Lek spruitstuk beinvloedt je mengsel.

Kijk nou maar eens naar die rubbers die ik noemde.
 
Niet de combinatie maar 1 van de 2. Lek spruitstuk beinvloedt je mengsel.

Kijk nou maar eens naar die rubbers die ik noemde.
Snap niet waarom die van een lekkend spruitstuk zou gaan knallen.hou het zelf op ontsteking.
 
Is bijna 100% het rubberen inlaatspruitstuk. Heb dat probleem ook gehad in het verleden. Waarschijnlijk een geimporteerde motor uit Amerika. Droog weer zorgt er voor dat er scheurtjes in deze rubbers gaan ontstaan, welke uiteindelijk valse lucht doorlaten. Hierdoor krijg je inderdaad een verkeerde menging. Te veel zuurstof met brandstof, krijg je rest verbranding in de uitlaat en dus een knal! Het zelfde effect krijg je soms ook met choke gebruik. Rubbers zijn volgens mij tamelijk prijzig. Maar ja deze zullen dan ook met alle waarschijnlijkheid de rest van jouw Virago gaan overleven. :]
 
Bedankt voor jullie reacties, ik ga eerst maar een het nieuwe rubber en dan ook gelijk even afstellen proberen. Heb hiervoor op 1 Juli een afspraak.

Het resultaat horen jullie nog.

Greetz, Johan
 
Bedankt voor jullie reacties, ik ga eerst maar een het nieuwe rubber en dan ook gelijk even afstellen proberen. Heb hiervoor op 1 Juli een afspraak.

Het resultaat horen jullie nog.

Greetz, Johan

Noodoplossing: strak omwikkelen met vulcaniserende tape. Werkt perfect.

Edit: je kunt het testen door je motor stationair te laten lopen en de rubbers met WD-40 te besproeien. Als het toerental verandert zuigen ze valse lucht aan.
 
Amerikaans model? Het zou dan ook kunnen liggen aan versleten benzineschuiven. Heeft te maken met een andere samenstelling van de benzine in Amerika.
 
Eergisteren motor bij de garage gebracht. Bleek het volgens hun toch met een lekkende uitlaat te maken te hebben. De afsluitring waar de uitlaat op de achterste cylinder zit, bleek toch wat te lekken.

Ben wel vergeten te vragen hoe ze dit ontdekt hebben. Kon dit zelf namelijk niet ontdekken/voelen. Ze hadden dit niet op voorraad dus volgende week gaan ze deze erop zetten. Ik ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan