Andere benzine tanken. Kan dat zomaar?

Mr. Black

Rookie
3 mrt 2004
24
0
Den Haag
Ik las op een andere site dat je in plaats van euro 95 ook euro 98 kan tanken.
Nou ben ik echt een leek in motoren, dus mijn vraag:

Kan dat zomaar?

De prestaties zouden veel beter zijn.

En Shell pura zou tevens zorgen dat de kleppen schoon blijven.

Iemand die mij kan inlichten? :}

Bedankt!!
 
Als leek heb ik ondertussen het volgende begrepen:
1) Je mag altijd iets tanken met een *hoger* octaan gehalte dan wat de fabrikant voorschrijft.

2) Nooit een lager getal tanken dan de fabrikant voorschrijft (dus in Duitsland nooit 'benzin' tanken, want dat is minder dan 95!!

3) Het een en ander heeft betrekking erop dat de timing en het ontwerp van de motor een bepaald spontaan ontstekingsmoment van de benzine in gedachten hebben. Bij een hoger octaan gehalte zal de benzine daar iets meer bestendig tegen zijn, bij een lager getal iets minder. Bij een (voor die motor) te laag getal zullen er spontane ontstekingen optreden en dat schijnt nogal slecht te zijn.
Een hoger getal kan het dus geen kwaad, maar aangezien de motor daar niet op aangepast wordt om ook gebruik van te maken van die betere eigenschap, is het eindresultaat nog maar de vraag en daar gaan dan ook nogal grote discussies over.

tip: probeer de zoek-optie van dit forum ook eens: vast wel resultaten hierover te vinden.
 
Normaal gezien kan een hoger octaan gehalte tanken, alleen je portemone schaden.

Met het hogere octaan gehalte tanken moet je voor volgende oppassen:
Een katalisator is gemaakt voor een bepaalde temperatuur, deze is hoger als je 98 bekijkt t.o.v. 95. Dus die katalisator gaat stuk, wat in het beste geval een deftig meerverbruik gaat geven.

Een lager octaangehalte geeft dat 'pingelen'. Hierbij verbrand de benziene niet snel genoeg. Dus geeft de verbranding niet genoeg kracht en is niet al te best voor je klepjes.

Best is dus de soort tanken die volgens je gegevens zijn voorzien.
 
Een motor met een hoge compressieverhouding( b.v. 10 op 1) moet een brandstof hebben met een hoger octaan getal, dus 98 Een lagere compressie verhouding neemt genoegen met een brandstof met een lager octaan getal. Het octaan getal geeft de mate van klopvastheid aan. Dus meer of minder pingelen.
 
Indien fiets iets ouder graag met loodvervanger ter bescherming tegen kapotte klepzittingen.
 
als je maar een benzine van hoger octaan gehalte tankt dan is voorgeschreven is er geen enkel probleem ,tanken met een lager oktaangehalte in de benzinne dan voorgeschreven gaat je motor pingelen omdat de compressie (compressiekamer inhoud in cc) in de kop te klein is ,door het pingelen gaat de piston of zuiger pikeren en een gat branden
 
Als ik lekker optrek met mijn motor wil ik nog wel eens tegen de 12.500 toeren komen. Op een gegeven ogenblik vroeg ik mij af of de benzine die ik tankte (euro 95) wel de juiste was voor mijn motor. Bij nadere bestudering van het instructieboekje van mijn motor, een Suzuki GSX 750 R uit 1989, die ik een paar maanden geleden heb gekocht staat:

Gebruik benzine met een octaangehalte van 85 of hoger, bij voorkeur zonder lood.

Nu heeft Euro 95 een octaangehalte van 95 en Super (of Super plus of Super 98) een octaangehalte van 98, ik mag ze dus beide tanken zelfs zat er lood.

Dus wat jeebee schrijft: "Nooit een lager getal tanken dan de fabrikant voorschrijft (dus in Duitsland nooit 'benzin' tanken, want dat is minder dan 95!!" klopt dus niet. Ik kan zonder problemen 'benzin' tanken want 'benzin' heeft een octaangehalte van 91 en dat is dus altijd nog meer dat de minimum van 85 die geldt voor mijn motor.

Ik schrijf dit niet om jeebee af te zeiken, maar om jullie duidelijk te maken dat er veel onjuistheden de ronde doen over het gebruik van benzine. Je kan er echt vanuit gaan dat je bij een motor van eind jaren 70 tot heden met een gerust hart euro 95 tanken, en bij twijfel niet het maximale uit je motor halen totdat je bij de importeur hebt nagevraagd welk type benzine je moet (mag) tanken.
 
Laatst bewerkt:
Als ik lekker optrek met mijn motor wil ik nog wel eens tegen de 12.500 toeren komen. Op een gegeven ogenblik vroeg ik mij af of de benzine die ik tankte (euro 95) wel de juiste was voor mijn motor. Bij nadere bestudering van het instructieboekje van mijn motor, een Suzuki GSX 750 R uit 1989, die ik een paar maanden geleden heb gekocht staat:

Gebruik benzine met een octaangehalte van 85 of hoger, bij voorkeur zonder lood.

(Afbeelding)

Nu heeft Euro 95 een octaangehalte van 95 en Super (of Super plus of Super 98) een octaangehalte van 98, ik mag ze dus beide tanken zelfs zat er lood.

Dus wat jeebee schrijft: "Nooit een lager getal tanken dan de fabrikant voorschrijft (dus in Duitsland nooit 'benzin' tanken, want dat is minder dan 95!!" klopt dus niet. Ik kan zonder problemen 'benzin' tanken want 'benzin' heeft een octaangehalte van 91 en dat is dus altijd nog meer dat de minimum van 85 die geldt voor mijn motor.

Ik schrijf dit niet om jeebee af te zeiken, maar om jullie duidelijk te maken dat er veel onjuistheden de ronde doen over het gebruik van benzine. Je kan er echt vanuit gaan dat je bij een motor van eind jaren 70 tot heden met een gerust hart euro 95 tanken, en bij twijfel niet het maximale uit je motor halen totdat je bij de importeur hebt nagevraagd welk type benzine je moet (mag) tanken.

En toch zou ik geen 'benzin' tanken als ik jou was.

Want die 85 staat voor 85 MON en dat gebruiken ze in Amerika. En dat is hetzelfde als 95 RON.

Normaal = 91 RON = 82.5 MON.
Euro = 95 RON = 85 MON.
Super Plus = 98 RON = 88 MON.

Heb je het zelf al bij de importeur nagevraagd.
 
Mijn opgevoerde Harley loopt bagger op Euro, hij heeft echt '98 nodig.
Heeft iemand ervaring met dat V-Power van Shell? Ik merk wel dat mijn auto (Hyundai Coupé 2.0) er wat beter mee loopt, maar wat denken jullie wat beter is: Super Plus (98) of V-Power?
 
Mijn opgevoerde Harley loopt bagger op Euro, hij heeft echt '98 nodig.
Heeft iemand ervaring met dat V-Power van Shell? Ik merk wel dat mijn auto (Hyundai Coupé 2.0) er wat beter mee loopt, maar wat denken jullie wat beter is: Super Plus (98) of V-Power?

De NEDERLANDSE V-power heeft slechts een octaangetal van 95, net als Euro, dat beantwoord je vraag voldoende denk ik
 
Ah duidelijk! Die gozer bij de Shell dacht dat er 97 in zat!
Thanks! :)
 
Ach ja, zag er als een part-timertje uit. ;)
Ik meende ook zoiets van 95 gehoord te hebben, maar hij bracht me aan het twijfelen.


Ik heb overigens ook ergens vaag in de verte gehoord dat Shell dit jaar nog wil komen met een benzine met een octaangehalte van 100. Als dat echt waar is, zal er ook wel een lekker prijskaartje aan zitten.

Hm, ben benieuwd hoe een Harley zou rijden op zo'n Amerikaanse octaan - ethanol mix.
 
Terug
Bovenaan Onderaan