Het grote Yamaha Diversion topic (deel 8)

Status
Niet open voor verdere reacties.
De kettingset ligt erop, alles zit weer in elkaar, alle lagers nieuw in het vet, alle vette troep achter de deksel van het voortandwiel en de achter de achterbrug weg. Het ziet er niet alleen mooi uit maar het resultaat is werkelijk verbluffend. Dit had ik niet verwacht, nu blijkt dat ik met die vorige ketting / tandwielen en alle vuil overal nog niet de echte Div heb gereden.
Vraag me niet hoe het kan maar;
Hij is nu soepeler, trilt minder (de kuip nog wel hoor)
Klimt niet meer in de ketting, reageert daardoor beter.
En, vreemd maar waar, hij schakelt voor het eerst als boter.
Geweldig, het was even werk maar het was het meer dan waard. *O*

How-to volgt later deze week ;)

hier alvast het resultaat.
 
De kettingset ligt erop, alles zit weer in elkaar, alle lagers nieuw in het vet, alle vette troep achter de deksel van het voortandwiel en de achter de achterbrug weg. Het ziet er niet alleen mooi uit maar het resultaat is werkelijk verbluffend. Dit had ik niet verwacht, nu blijkt dat ik met die vorige ketting / tandwielen en alle vuil overal nog niet de echte Div heb gereden.
Vraag me niet hoe het kan maar;
Hij is nu soepeler, trilt minder (de kuip nog wel hoor)
Klimt niet meer in de ketting, reageert daardoor beter.
En, vreemd maar waar, hij schakelt voor het eerst als boter.
Geweldig, het was even werk maar het was het meer dan waard. *O*

How-to volgt later deze week ;)

hier alvast het resultaat.


Dan was je ketting echt aan vervanging toe dus.
Enkele schakels vast zeker ?
 
Dan was je ketting echt aan vervanging toe dus.
Enkele schakels vast zeker ?
Ja, die vorige kettingset was echt bagger. Maar ik heb nooit geweten dat het verschil zo groot kon zijn. Is natuurlijk niet alleen de andere ketting en tandwielen, ook veel schoonmaakwerk, lagers nieuw vet etc etc. De deksel van het voortandwiel zat compleet dicht met troep aan de binnenkant, al die kamertjes was niks meer van te zien. Het voortanwiel en het schakelasje hebben gewoon compleet in de vette bagger gedraaid. Al met al was het een uurtje of 5 a 6 werk, incl het schoonmaakwerk.

En nu ............ Uruguay - Nederland ........ Heel veel plezier allemaal !!!! *O*
 
Laatst bewerkt:
How-To:
Ketting / tandwielen vervangen met een eindeloze ketting.
Bij de Diversion 600

“Afwijkend” gereedschap (buiten het normale handgereedschap):
Dop 30 - moer voortandwiel
Momentsleutel
Kleine splitpen - borging reactiestang achterrem
Grote splitpen - Borging moer achteras
Lagervet - voor lagers en as achterbrug en lagers achterwiel
Benzine of diesel voor schoonmaak achter deksel voortandwiel en achterbrug.

En natuurlijk een kettingset bestaande uit:
Voortandwiel 16 t - Achtertandwiel 48 t en ketting 110 schakels bijv. DID 520VM
Kettingset_23.jpg


Werkzaamheden:
Zet de motor op de middenbok, of in ieder geval met het achterwiel vrij van de grond en NIET op een paddock stand, de achterbrug moet er immers uit.
Verwijder de kettingbeschermer.
Verwijder deksel voortandwiel – Let op de stand van het schakelpedaal voor dat je deze losmaakt.
Kettingset_47.jpg



Moer voortandwiel lossen (dop 30):
1e versnelling inschakelen
Zet de borging van de plaat achter de moer om, plat tegen het tandwiel.
Kettingset_24.jpg



Zorg dat iemand de achterrem intrapt of blokkeer deze op andere wijze.
Draai de moer van het voortandwiel los, nog niet afnemen.

Maak nu de remleiding achter los van de reactiestang (alleen uit de klem) en maak de achter remklauw los en leg deze op een doek ergens aan de kant. Maak nu de reactiestang los aan de motorblokzijde, let op, er zit een kleine splitpen achterin de bout. Leg ook de reactiestang aan de kant.
Kettingset_3.jpg


Verwijder nu het achterwiel. Daar gaan we later weer mee aan de gang.
Nu kan de onderste bout van de achterveer eruit gehaald worden. LET op, voor je de bout eruit haalt de achterbrug ondersteunen.
Kettingset_8.jpg


Haal de doppen die voor de steekas van de achterbrug zitten weg. Draai nu aan de linkerzijde de moer los en verwijder die. Nu kun je de steekas voorzichtig er uit tikken en zodra die aan de linkerkant eruit steekt kun je hem met de hand verwijderen. LET op, de achterbrug moet ofwel goed ondersteunt zijn of iemand moet hem vasthouden als de steekas wordt verwijderd.
Kettingset_10.jpg


Nu kan de achterbrug voorzichtig naar achter toe worden weggetrokken, LET OP, zorg dat de afdichtingen van de lagers er niet afvallen.
Leg de achterbrug ergens op een doek of stuk karton oid.
Kettingset_11.jpg



Nu kan de moer van het voortandwiel er af worden gedraaid en de moer en borgplaat worden verwijderd. Als de borgplaat te veel is beschadigd een nieuwe halen.
Verwijder nu het tandwiel met de ketting.
Kettingset_26.jpg

ZO, dat was de demontage …………… ging lekker vlot hè ;)

Nu eerst maar eens de zaak schoonmaken;


Daar waar het voortandwiel heeft gezeten kun je eerst even met een krabbertje of schroevendraaier alle vette drek weghalen en dan met een kwastje met benzine of diesel de zaak schoonmaken. Ook het deksel zelf zal aan de binnenkant vol zitten met die troep, ook lekker uitwassen met benzine en als dat klaar is de buitenkant netjes poetsen.
Ook achter de achterbrug is het een zootje, ook daar kun je met een kwast en benzine wonderen verrichten, neem daar lekker de tijd voor.
Dan is de achterbrug zelf aan de beurt, ook die kan eerst flink worden gereinigd met benzine, verwijder eerst nog even de rubber kettinggeleider (2), ook die zul je goed schoon moeten maken.. Controleer de brug op beschadigingen, roest etc.
Als alles goed en schoon is haal je de doppen (4) van de lagers af, haal de “binnenas” (7) (of hoe heet dat ding) eruit en reinig de steekas (9) goed, desnoods met wat staalwol even een beetje poetsen.
full




De binnenas gewoon met een doek goed schoonmaken. Leg deze 2 even weg op een schoon plekje en op een schone doek als je die tenminste nog hebt
Kettingset_19.jpg


Reinig zo goed als het gaat de lagers met een doek en voorzie die dan van nieuw lagervet, ook de binnenas en de steekas voor montage insmeren met lagervet.


Zo,nu hebben we een schone motor, een schone achterbrug en alles weer lekker in het vet.
Nu het achterwiel eerst maar onder handen nemen;

Leg het achterwiel op balken zodat de remschijf niet op de grond ligt en draai de moeren van het tandwiel los. Verwijder het tandwiel en maak daar een mooie pannen onderzetter van voor moeder de vrouw.
Maak alles nu lekker schoon, de velg, de moeren en vooral de aanligvlakken waar het nieuwe tandwiel op aan komt te liggen.
Zet het nieuwe tandwiel erop en draai de moeren handvast. Zet nu de moeren kruislings vast met de momentsleutel op 60 Nm. Gebruik eventueel wat Locktide.
Maak ook de lagers aan beide zijden even schoon en voorzie die van nieuw lagervet.
Zo, achterwiel ligt ook klaar. Lekker laten liggen voorlopig, of staan, what ever.
Kettingset_33.jpg


Als je alles schoon hebt kunnen we weer gaan monteren;
Eerst het voortandwiel, leg de nieuwe ketting om het voortandwiel en schuif dan pas het voortandwiel weer op de as. Dan eerst de borgplaat er op en dan de moer even handvast erop draaien, nog niet vast gaan zetten.
Kettingset_28.jpg


Leg je nieuwe ketting even op een schone doek of krant oid, jammer als er gelijk als vuil n zand in komt.


Nu kan de achterbrug er weer in, dit is handig als je nu even een extra paar handen hebt. Het kan ook alleen hoor, is mij ook gelukt. Eerst even de binnenas ingevet weer voorzichtig in de brug steken en de doppen weer op de lagers.
Alles klaar liggen? De brug, de steekas ?
Nu dus van rechts de steekas in het frame, dan de achterbrug in positie brengen (extra handen). Vergeet niet eerst de bovenkant van je nieuwe ketting over de brug te leggen anders kun je weer opnieuw beginnen.
Als het goed is gaat de steekas makkelijk door de brug en door het frame aan de linkerkant. Dan de moer op de linkerkant draaien. De steekas zal nu waarschijnlijk lekker mee gaan draaien. Even met een forse schroevendraaier op de platte kant van de steekas aan de rechterkant dan hou je hem makkelijk tegen. Draai de moer vast met de momentsleutel op 91 Nm. Controleer de achterbrug op speling door hem aan beide uiteinden vast te houden en beweeg hem naar links en rechts. Geen speling voelbaar ? Prima. Ook even op en neer bewegen, in die beweging mag je geen haperingen of weerstand voelen.
Dan kan de achterbrug iets omhoog worden gebracht zodat je de achterveer weer kunt monteren, zet deze vast met 64 Nm.


Mooi, dat zit weer, vanaf hier wordt het een eitje 
Zet nu eerst de reactiestang van de achterrem weer vast, gebruik een nieuwe splitpen voor de bout.
Monteer nu je achterwiel weer, vergeet ook hier natuurlijk niet je ketting over het tandwiel teleggen voor je de steekas van het achterwiel monteert. Je zult niet de 1e zijn.
Om het achterwiel een beetje op positie te krijgen als je de steekas er vanaf rechts in wilt zetten leg ik altijd een plank onder de achterband die een mooi eindje achter uitsteekt, daar zet ik dan m’n voet op en gebruik die plank als hefboom om het wiel in positie te krijgen en m’n handen vrij te hebben.
Kettingset_40.jpg



Tik desnoods de as er voorzichtig in met een kunststof hamer, rustig aan !!!
Als de steekas zit draai je de moer er op, handvast, vergeet niet eerst de volgplaat op de as te zetten.
Nu het wiel recht zetten en de ketting op spanning brengen. Dan de moer vastzetten op de as, met de momentsleutel op 105 Nm.
Dan zet je de remklauw weer vast. Nu kun je de moer op het voortandwiel vastzetten op 110 Nm. Vraag hier weer even iemand om de achterrem vast te zetten. Nu de borgplaat weer omzetten zodat de moer geborgd zit.
Kettingset_46.jpg



Nu kan de deksel er weer voor en het schakelpedaal weer worden gemonteerd in dezelfde stand als voorheen.
De kettingbeschermer weer monteren, en klaar is …. Wie dan ook :)
Ketting nog wat oliën / smeren en na een kilometer of 200 de spanning controleren en eventueel naspannen.
Contoleer voor je gaat rijden even of je achterband niet vet is geworden, het was tenslotte af en toe een behoorlijk vette, smerige klus ;)

Op- of aanmerkingen, aanvullingen zijn natuurlijk welkom !!!
 
Laatst bewerkt:
hm, na zo´n uitgebreide uitleg durf ik bijna niet een korte kreet te plaatsen :P


"Dynojet zorgt helaas voor 10% meer verbruik bij mij."

Nu heb ik geprobeerd om op "dezelfde" manier mijn woon-werk km's te maken maar het reservelampje brandde dit keer bij 300km ipv 330. 8-)
 
Gister de tank leeggereden. Ik wist dat het niet heel ruim zou gaan worden, vanmorgen net uit Nijmegen begon het lampje al te branden. Nou zou ik nog ongeveer 100km moeten kunnen rijden met de 6 liter reserve. Maar na zo'n 70km net voor de Waalbrug, merkte ik dat de motor niet meer lekker trok. En het klonk alsof een cilinder niet meer meedeed. Bij het van het Keizer Karel plein afrijden sloeg de motor af en ben ik de ventweg opgedoken, omdat ik de bui al zag hangen. Maar gelukkig wilde hij toch weer starten. En met een slippende koppeling en wat meer gas kwam ik wel weg.
Maar vlak voor het spoor sloeg de motor definitief af, maar gelukkig had ik nog een vaartje van 40 ofzo en rolde zo de Texaco binnen.

Dus mazzel gehad, maar ook wel verbazing, want er ging slechts 22.22l in ipv de beloofde 24l. Toch maar eens op onderzoek uit. Die 2 liter kan ik goed gebruiken om toch 4 keer woonwerk te kunnen doen.

edit: Post 2000! :)
 
Laatst bewerkt:
Gister de tank leeggereden. Ik wist dat het niet heel ruim zou gaan worden, vanmorgen net uit Nijmegen begon het lampje al te branden. Nou zou ik nog ongeveer 100km moeten kunnen rijden met de 6 liter reserve. Maar na zo'n 70km net voor de Waalbrug, merkte ik dat de motor niet meer lekker trok. En het klonk alsof een cilinder niet meer meedeed. Bij het van het Keizer Karel plein afrijden sloeg de motor af en ben ik de ventweg opgedoken, omdat ik de bui al zag hangen. Maar gelukkig wilde hij toch weer starten. En met een slippende koppeling en wat meer gas kwam ik wel weg.
Maar vlak voor het spoor sloeg de motor definitief af, maar gelukkig had ik nog een vaartje van 40 ofzo en rolde zo de Texaco binnen.

Dus mazzel gehad, maar ook wel verbazing, want er ging slechts 22.22l in ipv de beloofde 24l. Toch maar eens op onderzoek uit. Die 2 liter kan ik goed gebruiken om toch 4 keer woonwerk te kunnen doen.
Ik vermoed vuiligheid onder in de tank en/of het benzinekraan-filter. ;) ;) 8-) :] :]
 
2 liter? Maar ach de benzinekraan eens demonteren kan geen kwaad.
Persoonlijk zou ik de hele tank demonteren en eens even goed van onderen inspecteren of er geen roestvorming is of zwakke plekken, een euvel bij veel motorvoertuigen die lange tijd hebben stil gestaan met maar weinig benzine in de tank. ;) ;) 8-) :]

P.S. Ook makkelijker om te spoelen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo mede div rijders!
Ik ben nu alweer een paar maanden de trotse eigenaar van een witte 900

Maar nu is helaas de collector al stuk :( Dus heb ik besloten hem te gaan vervangen met een nieuwe, het liefst RVS.
Nu is mijn vraag waar kan ik die het best en goedkoopst bestellen.

Alvast bedankt!
 
Hallo mede div rijders!
Ik ben nu alweer een paar maanden de trotse eigenaar van een witte 900

Maar nu is helaas de collector al stuk :( Dus heb ik besloten hem te gaan vervangen met een nieuwe, het liefst RVS.
Nu is mijn vraag waar kan ik die het best en goedkoopst bestellen.

Alvast bedankt!
Kijk eens bij: Delkevic UK Limited ;) ;)

P.S. Maar zelf nog even controleren op het juiste bouwjaar en de Engelse bevestigingen heeft menigeen problemen mee gehad. ;) ;) 8-) :] :]
 
Hallo Jos, welkom welkom.
Witte Div 900? Kom maar op met die foto's!
In het wit zijn het toch ex-politie motoren? (heb ik van horen zeggen)
 
Hallo mede div rijders!
Ik ben nu alweer een paar maanden de trotse eigenaar van een witte 900
Maar nu is helaas de collector al stuk :( Dus heb ik besloten hem te gaan vervangen met een nieuwe, het liefst RVS. Nu is mijn vraag waar kan ik die het best en goedkoopst bestellen. Alvast bedankt!
Hallo Jos, welkom hier. Is dat die schitterende witte 900 die hier op het forum te koop heeft gestaan, die gebouwd zou zijn voor de Belgische politie ? ......... Fotootje graag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan