starten geen probleem, maar motor valt uit na 15 seconden

hd708

Rookie
3 jul 2010
5
0
mijn Fatboy van 1994 met 30 000 km ( volledig origineel op uitlaten en K&N luchtfilterfilter na)
rijdt altijd goed, geen problemen mee (behalve dat de voetpakking lekt)

NU heb ik het volgende probleem ik startte hem deze middag om een ritje naar zee te doen. Ik startte, geen probleem zoals altijd, liet hem half minuutje warmdraaien, wou dan vertrekken en helaas, de motor viel stil! :o
Ik keek naar de benzinekraan, stond gewoon open, dus benzinekraan op reserve gezet ( tanks zitten nochtans beiden halfvol) terug gestart, geen probleem, MAAR gas geven = blup; terug stilvallen, probleem blijft hem herhalen! :?
De motor start, maar valt uit na 15 seconden... OF als je start en zodra je hem in eerste legt = blup, motor valt stil! Bougies uitgedraaid, kleur: koolzwart (mat)

Ik heb er dan direct nieuwe bougies ingedraait, (origineel voor harley evo 80ci) dit zonder resultaat! ze worden wel direct mat zwart, dus de motor krijgt een te rijk mengsel...

Maar hoe kan dat plots van de ene dag op de andere zonder eraan te sleutelen???

Ik heb nu de carburator losgemaakt zodat deze schuin hangt om makkelijker de vlotterkamer te kunnen openen (gaskabels hangen nog vast) en de sproeiers er eens uit te halen en te reinigen.
Nu de vlotterpan eraf is (4 vijsjes) heb ik de carburator wat visueel gecontroleerd en sproeiers (uitgedraaid & gekuist maar waren niet verstopt en niet vuil) waar mogelijk met benzine en perslucht gereinigd (alhoewel er zo goed als geen vuil in de vlotterpan zit) maar probleem is nog steeds niet opgelost!?
--->venturi oke, membraam werkt (acceleratiesysteem), sproeiers zagen er dus perfect proper uit, ook de choke werkt want het toerental reageert naar behoren als ik de choke op trek

Probleem blijft hem voordoen, starten geen probleem, leg hem in versnelling en laat koppeling komen en de motor valt uit...
of laat ik hem +-15 seconden stationair draaien valt hij ook uit... :(


Iemand ervaring mee? of tips ? want ik heb geen zin om hem op de remork te laden (hou niet van moto's op remorken) en hem naar de garage (oplopende kosten) te doen!

BTW met mijn vorige Harley, een Sportster 883 van 89 (geboord naar 1200) zelfde probleem gehad (starten, stilvallen en bougies mat zwart)
Bij die moto gewoon de luchtfilter afgehaald +- dertig keer acceleratieschof op en neer bewogen, terug gemonteerd en alles was terug ok :}
full
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik mijn tank bekeken. (voor alle zekerheid)
Tank is niet roest of vuil binnenin. En dan nog: dat zou mijn zift op de benzinekraan wel tegenhouden.
Rechtertankdop is vrij, dus de tanks ontluchten naar behoren, benzine loopt er goed uit bij kraan open en kraan op reserve. Vervolgens heb ik de benzinekraan eruit gehaald en eens extra proper gemaakt + de linkertank extra gereinigd (4 x 1,5 liter benzine laten doorlopen zonder benzinekraan) en de benzinekraan terug gemonteerd.
Motor vervolgens terug gestart, draait op rolantie (stationair) je zet hem in eerste en laat de koppeling komen, blup, motor valt stil probleem dus nog niet opgelost. proper gemaakte nieuwe bougies eruit gehaald, terug kool zwart (mat).
Als ik gas geef zie ik de benzine spuiten uit de acceleratiesproeier (zoals het hoort).

* ik heb een goeie 100 km geleden die andere tank ( van een Heritage 1987) geplaatst, dus ik vermoedde ergens een vuiltje in de carburateur, maar na inspectie en reiniging bleek daar alles in orde te zijn

Iemand al hetzelfde probleem voorgehad en zoja; wat is de oplossing?
 
wat ik nu ook heb: dat de moto als ik mijn contact opzet niet wilt demareren als ik op START druk (met brandende lichten en controlelampjes dus krijgt stroom) maar dat is normaal vermoed ik, omdat hij niet rijdend is weggezet (versnellingsbak heeft niet gelopen aangezien ik misschien al 30 keer gestart heb en stilgevallen)
Ik moet als hij niet reageert op de startknop nog even uit neutraal in versnelling gaan, vervolgens de moto eens over en weer duwen, dan terug neutraal opzoeken en dan pakt demareert hij wel.
*** Ik had dit betreffende startknopprobleem ook toen mijn Sportster ook hetzelfde starten- even draaien en stilvallen-syndroom had!

zie BTW met mijn vorige Harley, een Sportster 883 van 89 geboord naar 1200 zelfde probleem gehad (starten, stilvallen en bougies mat zwart)
Bij die moto gewoon de luchtfilter afgehaald +- dertig keer schof op en neer bewogen, terug gemonteerd en alles was terug ok
 
Laatst bewerkt:
Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen, maar heb je je luchtfilter al eens bekeken?
En dan ook de luchtweg naar het filter toe, en van filter naar carbs.

Als je je carbs zuiver hebt etc en hij staat nog te rijk, dan zou ik zeggen dat je niet teveel benzine krijgt, maar te weinig lucht.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat er tussen je benzinekraan en de vlotternaald een vuiltje (belemmering) zit. Die 15 seconde lopen is net genoeg om je vlotterkamen leeg te zuigen. Na het stilvallen loopt die weer langzaam vol om bij de volgende keer starten weer leeg gezogen te worden.
 
@ Franko: luchtfilter steekt er momenteel niet op, dus daar moet ik het niet zoeken...

@ jb37: accu + laadsysteem = prima

@ jaap43 ik vermoed ook vuil op de vlotternaald, maar het is wel raar dat mijn bougies elke keer weer koolzwart zijn als ik ze er proper inzet, even laten draaien, uithalen en terug koolzwart (mat)

*Enige wat ik me kan voorstellen = misschien onjuiste stand vlotter door vuil of door de carburateur uit te kuisen (teveel een bewogen?)

@ monkey: zal eens proberen zonder tankdoppen, maar ik vermoed dat het niet daaraan ligt aangezien mijn rechtertankdop goed ontlucht (heb ik getest door er eens aan te zuigen) linkertankdop = gesloten tankdop (zonder ontluchting) maar de tanks zijn met elkaar verbonden dus ontluchten ze samen door de rechterdop
+ de benzine loopt rijkelijk uit de kraan als ik die open of op reserve zet
 
Laatst bewerkt:
zit er geen bevijliging op je standart


had ik toen ook als je hem niet goed inklapt blokeert hij en vald hij uit.

sensor even op zoeken en ff naarkijken.

als je mazzel heb licht het daar aan. heb toen ook minstes een week gezocht voor deze bilige handeling
 
@ snoopamilo: ligt niet aan standart aangezien hy telkens start en na 15 seconden uitvalt, ik heb ook al gekeken maar de standart zit mooi vast ingeklapt...
 
Ik denk ook: tankBEluchting .... dus niet zuigen aan de tankdop-bovenkant, maar BLAZEN.

BEluchting dus want als er benzine uit gaat moet er iets voor in de plaats komen .... lucht.
 
Yep, tank trekt vacuum, filter verstopt of knelling in leiding.
Wat er bij mij niet in wil is dat er na 15 seconden al zoveel vacuum getrokken wordt dat er geen benzine meer uit de tank wil.

Dat de bougies zwart zijn na het uitvallen is normaal. Ze hebben hun werktemperatuur nog niet bereikt en branden daardoor niet schoon.

Ik zou de oorzaak toch ergens in de benzinetoevoer zoeken, die 15 seconden is wel genoeg om de vlotterkamer leeg te krijgen.
 
Wat er bij mij niet in wil is dat er na 15 seconden al zoveel vacuum getrokken wordt dat er geen benzine meer uit de tank wil.
Dat de bougies zwart zijn na het uitvallen is normaal. Ze hebben hun werktemperatuur nog niet bereikt en branden daardoor niet schoon.
Ik zou de oorzaak toch ergens in de benzinetoevoer zoeken, die 15 seconden is wel genoeg om de vlotterkamer leeg te krijgen.

Yep, lijkt me onmogelijk, dat vacuum ga je pas na een aantal liters/minuten merken, niet al na 15 seconden.

Als de fiets élke keer weer uitvalt na een aantal seconden zou ik inderdaad denken aan de vlotter. Een electrische storing zou veel willekeuriger optreden.
 
Zit er een electronische ontsteking op? Ik heb het wel eens met een auto gehad. Startte, liep prima, maar als ik weg wilde rijden sloeg hij af. Moest ik een paar seconden wachten en dan startte hij weer. Bleek dat hij gewoon uit zichzelf na 15 seconden ofzo afsloeg (ik dacht eerst dat mijn gebrekkige koppelingsvoet de schuldige was :)).

Nieuwe electronische ontsteking erin en hij ging weer. Zal wel een brakke transistor ofzo in hebben gezet die stopte met werken zo gauw hij heet werd.
 
Wat is er nou simpeler dan om bij droog weer en niet heel erg volle tank, even de test te doen van rijden zonder tankdop .... helpt dat tòch dan deugt geheid je tankventilatie niet ... stel je voor dat iets zo makkelijk zou kunnen zijn ...
 
Zit er een alarm op? Lijkt mij toch stug dat het een brandstofprobleem is, als alles schoon is en schoongemaakt moet die het met verschillende intervallen doen, MOCHT er nog een vuiltje inzitten.
Want zoasl ik het probleem zou samenvatten

Motor valt steeds na 15 seconden stil, of motor valt stil na inschakelen 1e versnelling en opkomende koppeling.
Zit er een koppelingsbeveiliging op? Meet toch eens je zijstandaardsensor door, zowel bij uitgeklapte als ingeklapte standaard.
 
Is het telkens exact dezelfde tijd? 15 seconden? of verschilt het ook tussen de 10-30 seconden.
Als het steevast dezelfde tijd is zou het je ontsteking kunnen zijn die er een einde aan maakt.
Bij koppeling los slaat hij af, kun je wel gas geven als hij in de vrij staat zonder afslaan?

Vaccum in de tank lijkt me sterk, gaat je flotter goed open/dicht en laat hij daadwerkelijk benzine stromen als hij open staat?
 
Ben geen HD kenner maar die blokken zijn oldskool + simpel en lopen volgens mij altijd als er lucht en brandstof aanwezig is .... tenzij ze géén goede vonk krijgen.

Aangezien de bougies matzwart zijn krijgt je fiets méér dan voldoende brandstof & lucht mag via die K&N's eigenlijk ook het probleem niet zijn én de bougies wáren nieuw... Blijft over: CDI/Bobine's (in de bougiekabels, maar dat lijkt me niet bij een '94 'er?), oftwel de ontsteking.
 
Laatst bewerkt:
Zit er een electronische ontsteking op? Ik heb het wel eens met een auto gehad. Startte, liep prima, maar als ik weg wilde rijden sloeg hij af. Moest ik een paar seconden wachten en dan startte hij weer. Bleek dat hij gewoon uit zichzelf na 15 seconden ofzo afsloeg (ik dacht eerst dat mijn gebrekkige koppelingsvoet de schuldige was :)).

Nieuwe electronische ontsteking erin en hij ging weer. Zal wel een brakke transistor ofzo in hebben gezet die stopte met werken zo gauw hij heet werd.
heb 't zelfde voor gehad met een honda grasmaaiermotor,
je zoekt je een aap aan brandstofbroblemen (want je krijgt een vonk!) en zit die electronica met je kl***en te rammelen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan