Burgman AN 400 K7

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben al weer bijna toe aan de 42000 beurt, wat zijn de ervaringen op de Spaanse en Italiaanse fora wat betreft de Malossi Maxi Fly clutch, mocht die aan vervanging toe zijn?
 
Laatst bewerkt:
het liefst was ik op vakantie gebleven ennuh ik kan niet op die site zoeken slimmerik, non parlo Italiano.

Anyways, ik heb ook contact gehad met Unionmaterials voor de HIT clutch naar aanleiding van de vele positieve reacties op het Burgmanusa forum en kreeg de volgende prijslijst van ze:

HIT clutch- 300 eu
Gliding Roller of JCosta variator 45 eu p. set (wist niet dat ze die ook hadden)
Shipping 45 eu (twee weken) 60 eu (4 dagen)

Hij biedt me nu aan de HIT clutch, 2 Gliding roller sets inclusief verzendkosten voor 350 Eu.

wat denken jullie....?
 
Lyonel, wat gaat volgens Burgmanusa die HIT clutch je brengen voor dat geld? Ik heb zelf het gevoel dat er niet zoveel meer te wensen valt na de montage van de JCosta, maar ik leer graag bij. Met die JCosta nam jij destijds ook het voortouw. Wellicht heb je een "bijlees-linkje"?
 
Lyonel, wat gaat volgens Burgmanusa die HIT clutch je brengen voor dat geld? Ik heb zelf het gevoel dat er niet zoveel meer te wensen valt na de montage van de JCosta, maar ik leer graag bij. Met die JCosta nam jij destijds ook het voortouw. Wellicht heb je een "bijlees-linkje"?

- Geen "gegil" van de kopppeling, was met de JCosta inderdaad ook al verholpen maar toch hoorde ik hem 1 a 2 keer, hij stond toen wel 5 weken stil.
Maar hij kan dus niet meer slippen met de HIT clutch.

- Geen gebrom/geschud bij optrekken (met lage snelheid).

- Lager aangrijpingspunt 25000RPM, dus bij lagere snelheden (parkeerplaats snelheden) kan je het gas erop houden in plaats van uitrollen, gas geven, uitrollen gas geven. Meer controle dus.

- Directe response, geen dipje meer bij optrekken. Optimale overbrenging naar het achterwiel.

- Minder slijtage omdat hij niet kan slippen, minder temperatuur stijging omdat er geen wrijving is. Langere levensduur.

In combinatie met de JCosta zou je misschien nu wel met laag toerental kunnen optrekken en hoef je hem dus niet door te trekken naar de 5000RPM.

Suzuki Burgman Forum
 
Laatst bewerkt:
Lyonel: klinkt interessant! Met name die mindere toeren bij koude motor. Dat zou wel eens 10% levensduur verlenging kunnen betekenen. Hoewel ik mij 's morgens bij het wegrijden al heel bewust inhoud. Maar beneden 4500-5000 toeren is bijna niet te doen.

Ik ben dus ZEER benieuwd naar jouw ervaringen!
 
ja ik moet eerst nog ff over het paard lol... 350 is niet niks.
weet ook niet wat de levensduur van koppeling nu is, hangt een beetje daar vanaf.
 
De Hit Clutch wordt zo te zien met schaal en trekveertjes geleverd.
UNI-161301.jpg


Als je het van Malossi (Koppeling + schaal) neemt ben je ook 300 euries kwijt.
Ga je voor het orgineel ben je >400 euries kwijt, dit volgens de onderdelen site, beter is dit om bij de dealer na te vragen.

Meen dat de JCosta gewichten rond de 30 euries zijn bij Motorsportholland,

Het aanbod van Dr.Pulley is heel aantrekkelijk, uiteraard je huidige koppeling + schaal moet wel aan vervangingen toe zijn.

Op de Spaanse Burgman forums (nog) geen ervaring(en) gemeld met de Hit-clutch, met stip op1 staat de JCosta aldan niet i.c.m. de gele drukveer van Malossi als oplossing tegen het "geluid" en "trilling" vanuit de koppeling.

Gebruikers die de Hit-clutch hebben, melden allen een tikkende geluid bij lage toeren, dit zou te wijten zijn aan het aangrijpmoment van koppeling, dus elke keer dat je in het toeren gebied van rond de 2500~2800 komt hoor je dit.

Een andere kantaantekening is de meegelevede set met trekveertjes, hiermee kun je oa het aangrijpmoment instellen, hopelijk bevalt de standaard instelling.
 
Laatst bewerkt:
Kijken naar de slijtage is natuurlijk de beste indicatie maar wat is de te verwachte levensduur van de OEM koppeling in km.
 
Meen dat de JCosta gewichten rond de 30 euries zijn bij Motorsportholland,

Het aanbod van Dr.Pulley is heel aantrekkelijk, uiteraard je huidige koppeling + schaal moet wel aan vervangingen toe zijn.
Bij mij is de hele aandrijflijn nog onder garantie vervangen bij 23.000km (heb ook nog complete nieuwe JCosta liggen). Dus voor mij gaat die vervanging nog wel ff duren.

Die gewichtjes kosten inderdaad in de buurt van 30 Euro. Bij mij viel dat nog zat mee hoe die waren afgesleten. Dus ik heb naast die complete JCosta ook nog een setje gewichtjes die nog zeker 12.000km mee moeten kunnen.
 
Kijken naar de slijtage is natuurlijk de beste indicatie maar wat is de te verwachte levensduur van de OEM koppeling in km.
De meldingen op de Spaanse Burgman forums mbt vervanging van de koppeling zijn allemaal 'probleem' koppelingen vanaf model K7. Bij sommige is de koppeling meerdere malen vervangen, gezien de oorzaak niet te wijten is aan 'normaal' slijtage is het niet mogelijk om een schatting te doen, ook de wphb levert geen info hierover, als er iets wordt vermeld dan is het een controle klus (nameten).
 
De OEM gewichtjes voor de JCosta worden nu standaard gemaakt door dr. Pulley

"We supplied the gliding rollers to JCosta for many years. They changed the supplier for the reason of cost down.
From the datas attached you’ll know the durability & performance of our round roller, sliding roller & gliding roller is the best.
The reasons is the material (SL-9T) used in these kinds of various roller is proprietary and its triblogical properties is excellent –lowest friction coefficient, high wear resistant, high heat deflection temperature and Aluminum-compatible (ie. does not contain any abrasive filler )
We produce tuning parts for aftermarket but we’re also an OEM supplier,we supply 2.5 millions pieces of round rollers to SYM,PGO,Taiwan Suzuki, CFmoto etc".


Hmmm... dan 350 eu spenden op de gok? De riem zal ook wel weer aan vervanging toe zijn?
 
Zo moest ff bijlezen, ik zie dat je een special tool hebt lol... keertje jouw kant op, de boel eraf gooien en de slijtage aan de riem, vario en koppeling bekijken en dan beslissing maken?
 
Not a problem maybe visit Stradje allong the way lol
Wanneer is je V- snaar vervangen? die van mij heeft het bijna 40000km vol gehouden.
Denk dat die van jou ook aanvervanging toe is, hoeft natuurlijk niet ik kwam erachter op de terug reis -O-
Hoeveel km heeft de J- Costa nou gedaan??? Denk niet dat die cylinders in je vario aan vervanging toe zijn ze slijten minder hard dan de rollen.
De koppeling ja kan hoeft niet, bij die van mij zat er meer dan voldoende op.
 
Laatst bewerkt:
bij de 24000 volgens mij in ieder geval het aanbevole aantal km dat ze aanraden, 40000km is wel een grote gok.
 
De laatse keer dat ik de boel open had heb ik niet aan de transmissie olie gedacht deze te vervangen.
Vandaag even de tijd om de transmissie olie te vervangen (10 W40 olie) bij de nieuwere types moet dat 180ml zijn, bij de oudere staat in het wph dat het 190ml moet zijn deze precies afgemeten
full

Wat blijkt bij het openen? De schroef boven het merkje is de vul tap
full

Deze met nop erop is de aftapschroef
full

De olie ziet er vies uit ik weet niet of dit ook zo hoort??? als het gewone motorolie zou zijn dan is deze redelijk schoon.
full
 
Laatst bewerkt:
De laatse keer dat ik de boel open had heb ik niet aan de transmissie olie gedacht deze te vervangen.
Vandaag even de tijd om de transmissie olie te vervangen (10 W40 olie) bij de nieuwere types moet dat 180ml zijn, bij de oudere staat in het wph dat het 190ml moet zijn deze precies afgemeten[afbeelding]
Wat blijkt bij het openen? De schroef boven het merkje is de vul tap [afbeelding]
Deze met nop erop is de aftapschroef [afbeelding]
De olie ziet er vies uit ik weet niet of dit ook zo hoort??? als het gewone motorolie zou zijn dan is deze redelijk schoon.[afbeelding]

mooi gedaan haringkje en met die foto's is het voor iedereen weer duidelijk..

gr smokey :W
 
Np smokey hij rijd idd soepeler met nieuwe transmissie olie ben net terug van een ritje.
Toen ik terug reed ongelukje gehad in Rosmalen 2 scootertjes 1tje haalde de ander in :( nog nooit van spiegelen gehoord lullo.
Gelukig alleen mijn rechter spiegel om, wilde hij nog weg rijden ook verdomde pisvlek.
Heb hem een klein duwtje gegeven hij ging zowat op zijn bek hehe.
Zijn vriendin boos kijken en zich er mee bemoeien nee doos jullie horen rechts op de weg te rijden niet in het midden of helemaal links je bent geen motor.
 
Laatst bewerkt:
.... tijd om de transmissie olie te vervangen (10 W40 olie)....
Ik lees het meer dat bij scooters motorolie wordt voorgeschreven voor de achterste tandwielkast, dus motorolie 10W40 in plaats van transmissieolie 80W90 die je zou verwachten.

Even een theorie mijnerzijds.... Ik weet inmiddels een beetje hoe het in de praktijk gaat, als er twee soorten olie in moeten gaat dat vroeg of laat verkeerd; alles wordt met één soort afgevuld of de soorten worden verwisseld. Dat gebeurt gewoon een keer, daar kun je bijna op wachten.

Ik stel me voor dat een fabrikant dat voorziet en een motor zo ontwerpt dat er niet voor alles weer een ander soort olie nodig is; zo kan ik me voorstellen dat ze de achterste tandwieltrein zo ontwerpen dat ie ook functioneert met motorolie en dus geen speciale transmissie olie nodig heeft.
Op die manier heb je voor de servicebeurt dus maar één soort olie nodig en dan kan er minder mis gaan.
Maar ik weet dus niet of dit ook echt de reden is...

....De olie ziet er vies uit ik weet niet of dit ook zo hoort??? als het gewone motorolie zou zijn dan is deze redelijk schoon....
Ietwat donkerder is normaal, bij zwart denk ik toch eerder aan roetresten zoals in motorolie.

Bij mij was die olie in het verleden een keer wit van kleur; toen bleek dat de ontluchtingsslang van de tandwielkast niet in het luchtfilter eindigde maar loshing en water opving naast het achterwiel...
 
Laatst bewerkt:
Ik lees het meer dat bij scooters motorolie wordt voorgeschreven voor de achterste tandwielkast, dus motorolie 10W40 in plaats van transmissieolie 80W90 die je zou verwachten.

Even een theorie mijnerzijds.... Ik weet inmiddels een beetje hoe het in de praktijk gaat, als er twee soorten olie in moeten gaat dat vroeg of laat verkeerd

Ik stel me voor dat een fabrikant dat voorziet en een motor zo ontwerpt dat er niet voor alles weer een ander soort olie nodig is; zo kan ik me voorstellen dat ze de achterste tandwieltrein zo ontwerpen dat ie ook functioneert met motorolie en dus geen speciale transmissie olie nodig heeft.
Op die manier heb je voor de servicebeurt dus maar één soort olie nodig en dan kan er minder mis gaan.
Maar ik weet dus niet of dit ook echt de reden is...Ietwat donkerder is normaal, bij zwart denk ik toch eerder aan roetresten zoals in motorolie.
Wat betreft de transmissie is idd goed over nagedacht zoals jij nu zelf ook de link gelegd hebt.
Wat de olie betreft gaf ik al aan dat deze donkerder is dan ik verwacht had als hij echt zwart geweest was zoals bij de auto is er idd iets mis.
 
Laatst bewerkt:
SAE 80/90 hypoid-olie is alleen nodig als er schuine vertanding gebruikt wordt, zoals bij cardanoverbrengingen. Bij de scootereindoverbrenging is blijkbaar een rechte vertanding gebrukt zoals in versnellingsbakken van motoren. Die worden ook gesmeerd met normale motorolie. Ik gebruik in mijn Yamaha x-max250 10w40 voor de motor en de eindoverbrenging.
 
Toen ik terug reed ongelukje gehad in Rosmalen 2 scootertjes 1tje haalde de ander in :( nog nooit van spiegelen gehoord lullo.
Gelukig alleen mijn rechter spiegel om, wilde hij nog weg rijden ook verdomde pisvlek.
Heb hem een klein duwtje gegeven hij ging zowat op zijn bek hehe.
Zijn vriendin boos kijken en zich er mee bemoeien nee doos jullie horen rechts op de weg te rijden niet in het midden of helemaal links je bent geen motor.

Uiteraard hoort hij op te letten en te kijken voor het inhalen. Wegrijden is uit den boze, maar betreffende het rechts rijden is een bromfiets gelijk aan ieder ander motorvoertuig!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan