Triumph Bonneville rookmachine....................

Joossie

MF'er
28 jun 2010
163
1
Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een triumph T140v uit 1980. De motor had een tijd stil gestaan.............een jaar of 15.............Nadat ik alles goed heb schoongemaakt en van versie olie had voorzien heb ik geprobeerd de bonnie te starten, dat lukte eigenlijk vrij goed alleen toen de motor liep kwamen er enorme rookpluimen uit de uitlaat.

Zoveel rook, een filmset van James bond was er jaloers op geweest waarschijnlijk.....

Maar nu de vraag, waar kan dit aan liggen. Zijn er misschien op dit forum liefhebbers die hier is van af weten en die me een beetje kunnen helpen dit euvel op te lossen.

In de winter ga ik sowieso alles ophalen en reviseren maar zou heel graag nu al wat rondrijden op dit prachtige Engelse fabrikaat.............

groeten van een cb400f rijder en toekomstig Bonnie rijder
 
een triuph heeft een dry sump smering , echter , na 15 jaar stilstaan is alle olie uit de olietank, en in het carter gezakt...
totdat de oliepomp dat weer afgevoerd heeft ( een triumph heeft een oliepomp die de olie uit het carter wegzuigt) staat de krukas alle olie lekker rond te slingeren , onder andere de cylinders in.


dus rustig even de motor tien minuten laten lopen , hoogstwaarschijnlijk zijn de rooksignalen dan vanzelf over...

groet,
Huub
 
Laatst bewerkt:
nee, natuurlijk niet laten lopen. gewoon het carter leeg laten lopen. zit een hele grote plog onderaan het carter.
leeg laten lopen, plug terug en dan laten lopen.
 
De grote plug had ik al losgedraaid daar ik ergens gehoord had dat daar eigenlijk maar een beetje olie uit mag komen vanwege het dry sump systeem. Toen ik de olie opving had ik ongeveer 300 ml..........Dat is niet weinig toch. Kan het zijn dat de oliepomp niet goed werkt. Dat de pomp wel de olie richting de draaiende delen van de motor stuurt maar daarna niet leegpompt en mijn carter dus vol loopt ?

In ieder geval alwel bedankt voor al deze snelle reacties, fantastisch forum op deze manier, perfect
 
Nee, 300 ml is tamelijk veel. De Triumph heeft een dubbele plunjerpomp, heel simpel, maar niet helemaal oliedicht.
Als je hem start met de oliedop op je frame open zie je olie terugpissen in je frame, dan weet je dus dat het rondgepompt wordt.
wel even een lap op je accu leggen, hij wil wel eens spugen en spetteren als er een luchtbel meekomt.
 
Dat geeft de burger weer moed, ik ga vanavond eens kijken wat de pomp doet, het kan natuurlijk zijn dat de leidingen verstopt zijn gaan zitten door het lange stilstaan.

Ik las overigens op uw site dat u de Triumph maar van de hand heeft gedaan aangezien de motor niet geheel betrouwbaar bleek, dat geeft de burger natuurlijk weer minder moed om te beginnen aan de Bonnie

Bedankt weer
 
Hoi, in mijn eerste reaktie ging ik er van uit, dat de motor onder het rijden walmde.
Dat blijkt dus niet het geval. (foute aanname van mij) :$

Wat Halflive al zei klopt. Als de olie uit het blok is, eerst eens starten en kijken of er een flinke scheut terugkomt in je oliereservoir. Het moet pulseren.
Als dat zo is, werkt je pomp.
Heb je er al mee gereden? Zo niet, dan kun je dat dan proberen. Als de motor goed warm is, moet ie uiteraard niet meer walmen.
Als dat zo is, issie waarschijnlijk redelijk gezond.
Blijft hij ook warm toch walmen, dan is er wat mis en moet je gaan zoeken.

Mbt betrouwbaarheid:
Triumph 500 cc twins waren redelijk betrouwbaar. Om het vermogen te vergroten, kozen de constructeurs voor het vergroten v/d motor zelf. Het probleem zit hem in de
constuctie van de motor. Het zijn lange slag motoren en met grotere en dus zwaardere zuigers gaan die behoorlijk trillen door de zuigersnelheid. Langdurig volgas rijden houden ze niet van, het spul loopt dan meestal stuk. '(
Nog een punt van aandacht:
De motor altijd rustig warmrijden, voordat je gaat gassen. In tegenstelling tot moderne motoren, blijft er geen olie staan in de kop. Dus moet de pomp eerst behoorlijk druk opbouwen om de tuimelaars te smeren.
Verder hebben die dingen behoorlijk veel koppel en is het rijden van bochtige binnenwegen een feest. :Y *O*

I wish you luck and lots of fun..... :]

PS:
Waar je ook even op moet letten is of je carterontuchting rookt. Als je uitlaten niet meer roken, maar je ontluchting wel, zijn waarschijnlijk je zuigers/veren versleten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties, ik zal er meteen een plaatje bij doen dan weten we waar we het over hebben.
IMAGE_082.jpg


Ik heb al bedacht dat ik misschien maar een nieuwe oliepomp erop moet zetten of de pomp er even af ga halen om het eens goed schoon te maken.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
mooie fiets hoor , daar moet je zuinig op zijn.

laat hem eerst maar goed door en door warm worden , het is niet bijzonder waarschijnlijk dat een oliepomp stuk gaat van het stilstaan...
( oliepompen zijn zo'n beetje de best gesmeerde onderdelen van een motor)

wat betreft betrouwbaarheid , dit is jaren 50 techniek , (ook al werden ze in de jaren 70 nog gemaakt)
als je daar rekening mee houdt , een beetje rustig aan doet kan zo'n ding best betrouwbaar zijn.

ga je volgas over de snelweg blazen durf ik te garanderen dat hij geen week heel blijft...
 
Laatst bewerkt:
Rijden op de snelweg is toch al niet mijn ding, ik rij het liefst op die heerlijke B wegen genietend van de natuur met een stampende 2 pitter.

Ik zie het al voor me en jullie......................
 
vooral niet te voorzichtig mee zijn, die lekkere stampende twin sloopt je hele koppeling.
Zoals Gijs al schreef, rustig warmdraaien en dan pas gassen. De 750 is van voor '73 toen waren er nog geen maximale snelheden en kon je ook in Nederland gewoon met 180 over de snelweg blazen.
Als je er een laag stuur opzet kom je er achter dat het ding stuurt als een scheermes en die lockheed remmen zijn ook helemaal niet verkeerd. Je kunt met deze fiets veel moderne fietsen het snot voor de ogen rijden. vooral door het machtige koppel.
En maak je vooral geen zorgen, stuk gaat ie toch, als eerste de elektra. Als 500 zoals Edward Turner hem ontworpen heeft was hij goed, de 650 was beter, maar minder betrouwbaar en de 750 was over de top.
 
Gisteren mijn Bonnie aan een zijde geopend om het oliepompje eens te bekijken. Toen ik de veertjes en de kogeltjes eruit visten bleek een veertje klem gezeten te hebben . Aangezien de kogeltjes ervoor moeten zorgen dat de olie niet uit het frame stroomt is het daar denk ik mis gegaan. Ik heb het veertje proberen te fatsoeneren, al viel dat niet mee, en het geheel weer in elkaar gezet hopend dat dit het euvel veroorzaakt.

Na een fikse trap op de kickstart ontwaakte de brute kracht van de twee cilinder, het viel meteen op dat er minder rook uit kwam. Er was alleen bij vol gas rook ontwikkeling, wellicht is dat de oude olie die hier en daar nog ergens in de uitlaat zat.

Het lijkt er dus op dat het opgelost is er kwam wel een ander euvel aan het licht, de benzinekranen zaten dicht en toen ik ze eraf draaide brak er eentje volledig af, bleek het kraantje bijna geen schroefdraad te hebben en er zo opgelijmd te zijn.

Daar zal ik dus even 2 nieuwe voor moeten halen, heeft er iemand wellicht een adres voor dit spul in de buurt van Tilburg....................

Ik hoor het graag en bedankt voor alle tips

gr
 
Hoeft niet in de buurt te zijn want vele sturen het gewoon op.
JV Motors
De Groot BSA
Peter's Classics
De Engelse motorwinkel om er zo maar een paar te noemen
Van Genechten in Arendonk is niet zover als je toch zelf wilt gaan
Gr Peer1963
 
Als hij 15 jaar stilgestaan heeft, zou ik er absoluut niet mee gaan rijden. Het probleem met oude Triumphs (en dat geldt volgens mij ook voor de T140) is dat er een sludge pijp in de krukas zit die als een (primitief) oliefilter werkt. Als hij lange tijd stilgestaan heeft, kan de troep die daarin zit de oliekanaaltjes verstoppen. Als je er dan mee gaat rijden worden de bigend lagers niet gesmeerd, met alle gevolgen van dien...
Het kan natuurlijk ook dat de sludgepijp nog schoon is, of dat de gaatjes toevallig aan de bovenkant zaten, maar durf je dat risico te nemen?
Het beste is om het blok helemaal uit elkaar te trekken en alles grondig te inspecteren (en schoonmaken + reviseren waar nodig).
 
Ik had zoiets al gelezen, over sludge vorming in de krukas. de bedoeling is natuurlijk om het een en ander aan te pakken tijdens de grote winterslaap ( als motorrijder dan................) Ik was alleen heel benieuwd om het geluid te horen en te kijken wat een bonnie kan.

Ik verwacht de Bonnie volgende week te stallen en dan pas in de koude maanden er aan te beginnen.

Er moet wel van alles gebeuren hoor. Frame roestvrij maken en spuiten ( niet coaten!!!) elektra vernieuwen, remmerij aanpakken, iets sportiever maken etc.

Ik heb er zin an................

gr
 
Hey er zijn dus wel mensen op MF die met oude triumphs bezig zijn. sporadisch kom ik hier wel eens een topic tegen waar de term t140 in voorkomt maar verder dan "vroeger in de goede oude tijd" komen die topics vaak niet.

Zelf ben ik bezig met een tiger t140 uit '78 te herstellen. begon vorig jaar na de aanschaf met klein onderhoud, ja ook mij triumph loopt met olie te klooien. tijdens dat onderhoud kwam ik er achter dat totale rebuild de enige optie was.

Ik heb hier wat fotos online staan van mijn project je.

705706343_6_VyxH.jpeg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijk, fantastisch, de bonneville is in principe dezelfde motor echter met een dubbele carburateur. Ik ga meteen kijken naar de foto's.

Mijn motor wil ik deze winter/herfst aan gaan pakken. Ik rijd nu rond op een cb400f caferacer en wil van de bonneville ook eigenlijk een caferacer maken. Ik heb al wel wat voorbeelden gezien echt fantastisch en daar zit nog geen geluid bij..........................

Laten we elkaar een beetje op de hoogte houden van de dingen die we ondernemen aan de motor. Ik kan wel wat hulp gebruiken bij engelse motoren.

Als je wat hulp wilt moet je eens kijken op Youtube onder lunmad prachtige filmpjes hoe je je bike kunt onderhouden ingesproken in plat engels. Succes.

Groet

joost
 
Ja ik ben ook zeker wel benieuwd hoe het met jou project verloopt. Zelf ben ik nu bezig met de elektra weer in orde te maken. De oude kabelboom was echt helemaal gaar, er waren hele stukken verbrand en er zaten heel veel draadbreuken in. Het heeft me echt dagen gekost om een nieuwe kabelboom te maken. Maar het lijkt er op dat ik het goed gedaan heb.

Mocht je info nodig hebben, laat het maar even weten. Ik heb inmiddels een aantal werkplaats handboeken en andere informatie in verschillende pdf bestanden, die kunnen eventueel ook voor jou wel handig zijn.

Mocht je onderdelen zoeken dan is Mr jim in castricum echt een aanrader, deze mannen hebben stellingen vol met parts voor engelse motoren. Ook hebben ze heel veel kennis over hoe je de reparaties heb beste kan uitvoeren.

Mocht je je bike gaan poedercoaten kan ik je zeker renoblast aanraden deze mensen hebben ook mijn triumph gedaan en hebben echt Top werk geleverd, en ze zijn niet duur.


@classicbikefanatic ik heb wel gezocht op verschillende zoektermen maar ben ze nog niet tegen gekomen, als je wat linkjes wil plaatsen zou echt super zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan