Suzuki GS500 Topic #15: Rijden samen deze zomer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo! Ik heb vorige week m'n rijbewijs gehaald en ga morgen m'n eerste motor bezichten, namelijk een GS500! Hij staat hier ook op 't forum en op Motorshopper (link). Zijn er nog dingen waar ik écht op moet letten? Er gaat in elk geval iemand mee die meer verstand heeft van motoren dan ik en als het kan brengen we 'm even langs een garage die een snelle check kan doen. Maar ik hoor het ook graag als jullie als GS500-experst nog tips hebben!
 
Gezien het bouwjaar, km stand en hoe hij eruit ziet vind ik dat wel een redelijke prijs. Waar je op moet letten? Waar ik nu op zou letten bij het kopen van een GS is trillingen in het stuur, kijken of hij rechtuit rolt als je het gas loslaat, of er speling zit op je voorvork of achterbrug, of de koppeling goed functioneerd, of hij goed reageert op het gas, of hij goed in de versnelling schiet, of hij uit de versnelling schiet bij een beetje hard op trekken (toeren maken), of je hem makkelijk in zn neutraal kan krijgen, etc etc
eigenlijk teveel om hier op te noemen.
Ik heb nu de gare gs van diekooi en mijn eigen goede gs en nu kan ik een aantal mankementen zo wel aanvoelen denk ik :+
 
Hoi Gs rijders.

Ik heb mijn Gs vandaag verkocht. Veel rijplezier allemaal nog.
Ik meld binnenkort nog wel even welke nieuwe motor er is gekomen.

Groetjes Lydia
 
Zo, vanaf vandaag ben ik ook de trotse eigenaar van 'n mooie GS500 ('94)! Er was wel een (flink) probleem, namelijk het slecht overgespoten en licht verroeste frame. Heb 'm langs een garage gebracht in de buurt en uiteindelijk hebben we de prijs een stuk kunnen verlagen naar 1055. Hij ziet er optisch goed uit, maar moet wel echt oppassen met vocht. In elk geval lekker kunnen cruisen vandaag, ben benieuwd hoeveel km's ik hierop ga maken! Foto's volgen snel :).
 
Ik zie nu trouwens net op mn airbox geval dat ik een K&N filter heb. Iemand tips hoe ik hem dan het beste kan schoonmaken?
 
Gister viel het me trouwens wel op dat er (in de regen) echt ontiegelijk veel water/modder achter omhoogspoot. Nu zoek ik dus eigenlijk een kleine spatflap (is dat de goede term?) Kan niet echt iets vinden alleen.. Iemand nog tips waar ik moet zoeken en waarop? Thanks!
 
10019623_890_ANW_11.JPG


kost 20 euro bij louis (art no 10019623). Volgens mij kan je zelf iets goedkopers fabriceren van een simpele rubber mat die je gewoon aan je spatbord hangt.
 
Thanks! Ziet er inderdaad vrij simpel uit, dus ik kan er ook wel zelf een in elkaar zetten. Maar dan weet ik in elk geval hoe zoiets er uit hoort te zien :).
 
Ik heb zojuist even mn carburateur balanceer apparaat aangepast (zie ook dit topic carburateurs synchroniseren met vloeistof gevulde slang) en hij is nu perfect bruikbaar om carburateurs te balanceren.

Ik heb een tijdje geleden een tellerset gekocht in de aanbieding bij motozoom voor 39 euro en dat werkt op zich perfect. Je kan de tellers (als je je best doet :P) op 0,01 bar precies aflezen. Het is bij deze goedkope tellers toch de vraag of ze wel goed geijkt zijn en je dus daadwerkelijk 0,01 bar verschil afleest.
Hier en daar lees je dus over mensen met slangen jampotjes en ingewikkelde doehetzelf constructies waarmee je je carburateurs schijnbaar veel preciezer kan balanceren. Ik heb dus wat gerommeld en gerekend en wat blijkt, voor minder dan 3 euro kan jij je eigen balanceer ding maken die je op 0,00085 bar precies kan aflezen. Zal kapitein koek dat even voor jullie herhalen? Minder dan 3 euro en 11,76x zo precies dan de cheapass tellers van motozoom, of de dure van 90 euro of de carbtune of andere prijzige dingetjes.

Wat heb je nodig? Een transparante slang van 5 meter (buitendiameter 8mm, binnendiameter 5mm, kosten €2,45), een stuk hout van 1 meter lang (of iets anders waar je je slang tegenaan kan plakken en op kan schrijven), een stift en wat tyraps en een klein beetje motor/voorvork olie. Ik heb voorvork olie gebruikt, afhankelijk van de vloeistof die je gebruikt moet je de meter anders aflezen maar als je 10W olie gebruikt dan kan je mijn verhaaltje gewoon aanhouden.
Dan maak je dit:

carbalanseerder1.jpg


carbalanseerder2.jpg


Je doet de slang dubbel en maakt een lus, onderaan in het midden met behulp van een tyrap. Vervolgens maak je de slang aan het bord en kan je er wat olie in doen. Ik heb gewoon de ene kant van de slang in de fles voorvork olie gedaan en aan de andere kant van de slang even gezogen. Het olieniveau staat bij mij vanaf de lus 60cm hoog. Iets meer of minder maakt niet uit.

Dan zet je de boel rechtop en teken je het 0-punt af. Het is de bedoeling dat je het hoogteverschil tussen de twee olieniveaus afleest. In de handleiding van zon dure Rothewald synchronisatie set staat dat over het algemeen het verschil tussen twee carburateurs maximaal 0,03 bar mag zijn. Je kan in het geval van 10w olie aanhouden dat 6cm niveauverschil gelijk staat aan een drukverschil van 0,005 bar. Aangezien de olie aan een kant omhoog gaat gaat de olie aan de andere kant net zoveel naar beneden, schrijf je op het bord om de 3 cm '0,005' bar. Als de olieniveaus dan bij de 0,005 bar streepjes zijn dan is het niveauverschil (holyshit) 0,005 bar en 6cm.
Oftewel, je mag een niveauverschil hebben van 35,3 cm om je carburateurs fatsoenlijk synchroon te stellen. Minder niveauverschil is natuurlijk beter en nu makkelijk te doen :Y

Maar kapitein koek, hoe zit het dan met demping van de olie, die niveaus gaan natuurlijk trillen als een modderfokker en dan is het niet meer af te lezen? Welnee, je olie zal een beetje springen dat is waar, maar dit zal ongeveer 1cm zijn. Aangezien 1cm 0,00085 bar is schop je nog steeds de kont van die dure meters.
Wat gebeurd er als je carbs heel erg van elkaar afwijken? Dan wordt je niveauverschil gewoon ontzettend groot en heb je kans dat een van de carburateurs olie op gaat slokken. Je moet overigens wel een flinke baklap zijn wil je dit voor elkaar krijgen want die olie moet eerst nog door 2 meter slang heen vliegen. Zie je dat dit gaat gebeuren dan zet je de motor gewoon af, draai je je stelschroef een stuk verder/terug en probeer je het nog een keer.

Dus bij deze, een systeem om je carburateurs perfect te balanceren voor minder dan 3 euro.

O ja, het is de bedoeling dat je de carburateurs van een GS500 bij 1750 rpm synchroniseert (officiele suzuki specificatie). Zodra je meer of minder gas geeft zal het olieniveau weer gaan afwijken, maar dit is niet van belang. Synchroniseer bij 1750 rpm en je zit goed.
Ik las hier en daar dat je het best kon synchroniseren bij 3000rpm, dit is dus niet goed en ik merk dan ook een duidelijke dip bij het optrekken vergeleken bij synchroniseren bij 1500-1750rpm.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Wanneer ga je je webshop openen? ;)

Zojuist zuigers + cilindervoet geinstalleerd. Volgende week ga ik bij een oom langs (oldtimer Volvo enthousiast) die me gaat helpen met klepextractie/installatie. Hopelijk dus volgend weekend weer een lopende GS (en waarschijnlijk een stuk beter dan eerst!)
 
Hallo Gsrijders,

Bij deze meld ik me weer om jullie toch nog even te vertellen wat voor een motor er morgen al bij mij op de stoep staat! Een VFR 800 VTEC uit 2002 (rood).
1 september mag ik er officieel pas oprijden dus ben bang dat ik de sleuteltjes maar even in bewaring moet geven aan mijn vader ofzo want ik heb er zin in!!

Groetjes Lydia
 
Hey guys, gister voor het eerst een lekker rondje (70 km) gereden met m'n nieuwe motor en meteen een heleboel bijgeleerd! Maar ook wat vragen gekregen en aangezien ik zelf nog een newbie ben op het gebied van motoren, vroeg ik me af of jullie hier antwoord op weten :).

- Ik heb het idee dat de speling bij het opkomen van de koppeling erg minimaal is. Oftewel: ik kan de hendel half laten opkomen zonder dat 'ie in z'n 1 ook maar enige beweging maakt, pas op het laatst doet 'ie het heel even en daarna zit het ook al vrij snel op z'n max. Ook bij het schakelen tijdens het rijden merk ik dat het soms wat schokkerig is hierdoor. Enig idee of dit hoort? Ben alleen m'n lesmotor gewend (CB500) en daarbij kon ik met gemak wegrijden op alleen de koppeling. Op een koude motor is het toerental stationair rond de 900. Is dit overigens normaal?

- De handrem maakt een licht geluid als ik 'm gebruik, niet echt een piep te noemen maar wel gewoon hoorbaar. Is dit slecht?

Thanks alvast! :).
 
Laatst bewerkt:
na 70 kilometer zat ik altijd net lekker op me fietsie. dus bereid je maar voor op dagjes rijden van 500+km zondag gaan we voor de 1250+

bij mij stond de koppeling ook altijd vrij ver op het begin. nu is het nog wennen omdat je gewend bent dat hij halverwege al pakt. maar over 500 km weet je niet meer beter.

en het piepen van de voorrem kan duiden op versleten remblokken. even ervoor gaan zitten en dan kan je tussen je klauw en je schijf kijken hoe dik je remvoering nog is.


@dudepower.

vind de startdatum schokkender 9 maart 2008.
 
Laatst bewerkt:
Haha ik zag dat plankje en die slangetjes en dacht meteen dat MOET wel van kapiteinkoek zijn _O- .

Maar hoe dan voor 4 cil ;( dan moet je dit 2x bouwen en moeten ze allebei gelijk staan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan