Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien sowieso wel aardig om iets in de OP te zetten over hoe je motor winterklaar te maken:

Hier een stukje van de website: Nieuws

Winterstop

Voor diegenen onder ons die ZO trots zijn op hun mechanische schoonheid dat ze ze niet willen confronteren met vuil en nattigheid, kunnen we alleen maar een winterstalling aanraden. Maar dan wel volgens de regels van de kunst. Zet je machine niet zomaar maandenlang aan de kant. Dat is een ramp voor de machine. Een motorfiets bezit tal van onderdelen die gevoelig zijn voor vuil en roest.

Reinigen

- Reinig de machine van kop tot teen en van voor naar achter.
- Blink alle plastieken en metalen onderdelen op.
- Gebruik siliconenspray op de rubberdelen.
- Zorg dat je elk plekje bekeken hebt en verwijder al het vuil.
- Gelijk welk soort vuil het is, het bevat stoffen die roestvorming in de hand werken

Banden

- Zet de banden op de vereiste spanning.
- Zet de motor op de middenbok zodat de banden minimaal belast worden. Idealiter zijn BEIDE wielen van de grond. Zo kunnen de banden niet vervormen onder het gewicht van de machine.

Ketting

Reinig de ketting met een geschikte ontvetter (die geen O-ringen aantast), en smeer ze dan terug in met kettingvet.

Olie en oliefilter

Ververs de olie en het oliefilter.

Gebruikte olie is nl. lichtjes zuur en daardoor kan de motor inwendig corroderen. Bovendien zijn de vuiloplossende en smerende eigenschappen van gebruikte olie sterk afgenomen ten opzichte van nieuwe olie. Het vuil zal zich kunnen afzetten aan de onderdelen.

Verse olie is als vers bloed voor de machine en verzekert dat het inwendige van het motorblok in optimale staat blijft.

Afblijven

Absoluut verboden om de motorfiets elke week even te starten met als excuus "de motor even warm te draaien".

Zelfs al voelt het motorblok na 5 minuten heet aan, de olie heeft de optimale werktemperatuur nog lang niet bereikt ! Het in de olie aanwezige condenswater kan niet verdampen en vormt met de olie een witte niet-smerende emulsie, ook wel gekend als "mayonaise". En als de olie niet op werktemperatuur kan komen, kan ze ook onmogelijk alles naar behoren smeren. Kortom, wekelijks de motor "even warm draaien" is mechanisch gesproken het ergste wat je kan doen.

Als je het dan toch doet, haal die machine dan van stal en rij er minstens 50 km mee. Pas dan kan de motor een ideale temperatuur bereiken en heeft de olie tijd om zich te ontdoen van het water.

Accu

Vergeet de accuj niet te ontkoppelen en bij te laden.

De beste oplossing is een druppellader. Dit elektronische apparaat houdt de accu in optimale conditie door ze regelmatig te ontladen en op te laden. Let wel op : ook een druppellader is niet geheel onschuldig. Als je die aankoppelt en er drie maand lang niet meer naar omkijkt dan wordt de kans groot dat je accu helemaal is opgedroogd!

Heb je alleen een gewone acculader, dan ontkoppel je de accu. In de loop der weken zal ze zichzelf langzaam ontladen. Elke maand moet ze opnieuw bijgeladen worden. Ontkoppelen is niet per definitie nodig. Sommige motorfietsen zijn zelfs standaard voorzien van aparte stekkertjes waar je gemakkelijk een acculader kan aanhangen.

Benzinetank

Vul de benzinetank tot aan het randje. Zo is er geen plaats voor lucht. Het water dat in de lucht aanwezig is zou namelijk op de binnenwand condenseren en roestvorming in de hand werken!

Sluit de benzinekraan als je er één hebt.

Heb je een motorfiets met carburateurs? Laat dan hun vlotterkamers leeglopen (één per carb). Doe je dit niet, dan zal de benzine die er in zit, verdampen en een gomachtig residu zal zich afzetten op de binnenkant van de carburateur. Dit spul verhindert het jaar erop de goede werking van de carburateur. Als je namelijk terug gaat rijden, gaat dit residu van de wanden loskomen en misschien hier en daar een kanaaltje verstoppen. In dat geval moeten je carburateurs volledig gedemonteerd en grondig gereinigd worden. Dat is een dure grap die je best overlaat aan iemand met kennis van zaken.

Stofvrij en droog

Zet de motorfiets ergens droog weg en leg er een doek over. Weer minder kans op corrosie en al je inspanningen om hem te doen blinken zijn dan niet voor niets geweest. Bovendien is een droge omgeving véle malen beter voor het aluminium, het chrroom en vele rubberen onderdelen zoals dichtingen. Kortom, je héle motorfiets heeft er alleen maar deugd van!
 
Forte 2 is volgens mij meer spul dat je gebruikt voor de winterstop, een soort conserveringsmiddel dat het verouderen van je benzine tegengaat. Dus voor dat je de motor in de winterstalling zet en hem er pas weer in het voorjaar uithaalt Forte 2 in de tank, voltanken, accu aan de druppelaar en wegzetten :W
:^

Mijn idee zou zijn Forte 2 voor de winter (ook voor de doorrijders) en Forte 1 na de winter als de Forte 2-tank leeg gereden is, zie Forté Moto Power in OP3 Tips & trucs. ;) 8-) :]
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoelde ik inderdaad! Bedankt!

ik heb hier ff mijn oude rode glas op mijn nieuwe licht geschroefd. dit paste niet geweldig maar je kan wel het LED gedeelte in je oude lamp schroeven. dat past zeker!

hieronder een test, remlicht met rode kap

Foto-SMHBNLLI-D.jpg


en een fotootje hoe het LED gedeelte eruitziet met fitting (en kras op kapje ;( )

Foto-XG637SPD-D.jpg
 
Graag even jullie mening / reactie op dit :

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Zijn dit 3 foto's van dezelfde verwonding?

Jammer bij nog goed profiel, maar op het eerste gezicht lijkt het een oppervlakkige verwonding omdat je ergens over bent gereden en niet zo diep als het profiel zelf, maar dat moet je zelf even controleren.

Maar zoals gezegd lijkt het mij een oppervlakkige verwonding die in de loop der kilometers weer zal weg slijten.
 
Lijkt mij ook.. Overigens ben ik nogal panisch wat betreft banden en heb ook onder mijn auto ook altijd al snel banden vervangen als ik iets zag. :P

Sowieso erg goed in de gaten houden!

Ik had al eerder gevraagd over mijn nerveuze olielampje.. Ik heb er vandaag weer 150ml bijgemikt tot ongeveer hetzelfde niveau als donderdag. Sindsdien heb ik kleine 1000km gereden.. Is dit nou veel olieverbruik? Let wel dat ik ruim 95% van de tijd continu op 6000+ toeren draai op de snelweg. :P
 
Zijn dit 3 foto's van dezelfde verwonding?
Jammer bij nog goed profiel, maar op het eerste gezicht lijkt het een oppervlakkige verwonding omdat je ergens over bent gereden en niet zo diep als het profiel zelf, maar dat moet je zelf even controleren.
Maar zoals gezegd lijkt het mij een oppervlakkige verwonding die in de loop der kilometers weer zal weg slijten.
Zijn idd van dezelfde plek op de band. Het lijkt mij namelijk niet iets van waar ik overheen ben gereden, het lijkt mij meer op een "breuk" in het rubber gezien het onregelmatige van de snede. Ik kan niet goed zien / controleren hoe diep het is maar het zit me toch niet helemaal lekker, die band is pas nieuw, ongeveer 2 maand (3000 Km)
 
Ik had al eerder gevraagd over mijn nerveuze olielampje.. Ik heb er vandaag weer 150ml bijgemikt tot ongeveer hetzelfde niveau als donderdag. Sindsdien heb ik kleine 1000km gereden.. Is dit nou veel olieverbruik? Let wel dat ik ruim 95% van de tijd continu op 6000+ toeren draai op de snelweg. :P
Dat olielampje wordt ik ook een beetje gestoord van, als bij mij het oliepeil op 3/4 staat in het peilglaasje begint ie ook te branden en na een paar km rijden gaat ie dan weer uit.
 
:^

Mijn idee zou zijn Forte 2 voor de winter (ook voor de doorrijders) en Forte 1 na de winter als de Forte 2-tank leeg gereden is, zie Forté Moto Power in OP3 Tips & trucs. ;) 8-) :]
Dan moet je dus elke tankbeurt opnieuw 11,95 in je tank gieten, lijkt me wat veel van het goede.


Graag even jullie mening / reactie op dit :

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er uit als iets wat met een scherp voorwerp gedaan is, tenzij je dwars bent geschoven over iets scherps o.i.d.
 
Dat olielampje wordt ik ook een beetje gestoord van, als bij mij het oliepeil op 3/4 staat in het peilglaasje begint ie ook te branden en na een paar km rijden gaat ie dan weer uit.
Vandaag brandde het lampje nog niet, maar ik kon vanuit de hal precies op mijn kijkglaasje kijken en het pijl stond halverwege.. Dan weet ik dat morgenochtend weer panisch naar mijn lampje zit te kijken...

"Als hij op dat punt nog niet uit is, draai ik om" en dan gaat ie uit. :')
 
Vandaag brandde het lampje nog niet, maar ik kon vanuit de hal precies op mijn kijkglaasje kijken en het pijl stond halverwege.. Dan weet ik dat morgenochtend weer panisch naar mijn lampje zit te kijken...

"Als hij op dat punt nog niet uit is, draai ik om" en dan gaat ie uit. :')
Lagere toerentallen helpt :)
Maar (nogmaals): het is voor zover ik weet een olieniveaulampje, en geen oliedruklampje. Het is dus niet erg als het lampje aangaat, zolang het peilglas maar goed is.
Irritant is het lampje wel, ik vul hem ook altijd gewoon maar bij als-ie een keertje aangaat :)
 
Ja precies dat doe ik ook. Maar... Het oliepeil daalt wel harder dan ik graag zou zien. Ben gewend dat mijn 21 jaar oude auto gewoon geen olie verbruikt en ik elke 10.000km er ongeveer evenveel olie uithaal als dat ik er terug in stop. Daarom ben ik benieuwd of 150ml per 1000km (waarbij dus heel veel snelweg zit) normaal is of aan de hoge kant zit.
 
Beste MF-ers,

Hier een vraag van een voorheen stille meelezer:

Mijn Diversion (XJ900s '95, sinds 0.5 jaar in bezit) maakte erg veel geluid bij weinig toeren. Nadere inspectie leerde dat er lucht uit het spruitstuk kwam. Toen ik deze er onder vandaan haalde bleek er door roest/rotting überhaupt weinig van het spruitstuk over te zijn, maar ook de verbindingen met de dempers braken af :(

In mijn speurtocht naar een vervangend systeem liep ik tegen de volgende dingen aan:
  • Een goedkope vervangingsset op Ebay met veel kleinere dempers. Navraag bij de verkoper: "this is because they are made from stainless steel". (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150480712264&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123) (inclusief verzending zo'n 510 euro)
  • Een Motad vervangingsset: MY9DK Motad Exhaust - Yamaha XJ900 Diversion (complete stainless steel 4-2 system plus 4 x 40mm gaskets) Price: £389.95 (http://www.gear4bikes.com/acatalog/Yamaha_Exhausts.html#a812 , inclusief verzending z'n 530 euro)
  • Bij Motoport een Laser-set met 1 demper bestellen (chroom) a 390 euro
  • Bij Motoport een Laser-set met 2 dempers bestellen (RVS of chroom) a 640 euro

Prijstechnisch is de enkele uitlaat het interessants, maar ik hoop dat jullie mij kunnen wijzen op eventuele gevolgen voor lawaai, vermogen, onderhoud, verkoopwaarde, problemen met montage, etc.?
 
Laatst bewerkt:
Dat olielampje wordt ik ook een beetje gestoord van, als bij mij het oliepeil op 3/4 staat in het peilglaasje begint ie ook te branden en na een paar km rijden gaat ie dan weer uit.

Ik heb het als de motor nog vrij koud is, dus ook in luxemburg/belgie gehad toen ik de heuvel op reed. Na zon 10km ging het lampje niet meer aan hoor :)
 
Beste MF-ers,

Hier een vraag van een voorheen stille meelezer:

Mijn Diversion (XJ900s '95, sinds 0.5 jaar in bezit) maakte erg veel geluid bij weinig toeren. Nadere inspectie leerde dat er lucht uit het spruitstuk kwam. Toen ik deze er onder vandaan haalde bleek er door roest/rotting überhaupt weinig van het spruitstuk over te zijn, maar ook de verbindingen met de dempers braken af :(

In mijn speurtocht naar een vervangend systeem liep ik tegen de volgende dingen aan:
  • Een goedkope vervangingsset op Ebay met veel kleinere dempers. Navraag bij de verkoper: "this is because they are made from stainless steel". (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150480712264&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123) (inclusief verzending zo'n 510 euro)
  • Een Motad vervangingsset: MY9DK Motad Exhaust - Yamaha XJ900 Diversion (complete stainless steel 4-2 system plus 4 x 40mm gaskets) Price: £389.95 (http://www.gear4bikes.com/acatalog/Yamaha_Exhausts.html#a812 , inclusief verzending z'n 530 euro)
  • Bij Motoport een Laser-set met 1 demper bestellen (RVS of chroom) a 390 euro
  • Bij Motoport een Laser-set met 2 dempers bestellen (chroom) a 640 euro

Prijstechnisch is de enkele uitlaat het interessants, maar ik hoop dat jullie mij kunnen wijzen op eventuele gevolgen voor lawaai, vermogen, onderhoud, verkoopwaarde, problemen met montage, etc.?

390 euro is niet duur voor een compleet set rvs met 1 demper, lijkt mij prima toch? :)
 
390 euro is niet duur voor een compleet set rvs met 1 demper, lijkt mij prima toch? :)
Kijk ook eens op www.delkevic.co.uk

Montage op een 900 was geloof ik best wel lastig en de tip was om gewoon in Nederland de pakkingen/ringen e.d. te bestellen omdat die van Delkevic niet goed passen. Je moet even in de oude topics zoeken voor ervaringen van Jeltel.

Edit: filmpje
 
Laatst bewerkt:
Ja precies dat doe ik ook. Maar... Het oliepeil daalt wel harder dan ik graag zou zien. Ben gewend dat mijn 21 jaar oude auto gewoon geen olie verbruikt en ik elke 10.000km er ongeveer evenveel olie uithaal als dat ik er terug in stop. Daarom ben ik benieuwd of 150ml per 1000km (waarbij dus heel veel snelweg zit) normaal is of aan de hoge kant zit.
Ik rijd lang niet zo veel km's als jij, maar de mijne (600 uit '02. km-stand 33dkm) verbruikt echt bijna geen olie en het lampje heeft (dus) ook nog nooit gebrand. Gebruik je wel de goede olie? Uit mijn hoofd moet er half-synthetische 10W40 in (let op: géén auto-olie!).

Lees anders dit ook eens over oorzaken van hoog olieverbruik.
 
Laatst bewerkt:
Ik duw er Castrol RS viertakt 10W40 in, gekocht bij Motoport. Dat van volgas/geengas in dat artikel klinkt aannemelijk, want zo rijd je natuurlijk op de snelweg. Met 6000rpm (=120km/u@6) hang je natuurlijk redelijk aan het gas en als er iemand voor je zit rem je af op de motor door het gas dicht te draaien...

Als het geen probleem is dan zorg ik gewoon altijd een flesje olie klaar te hebben staan, maar als het op een probleem duidt wordt het een ander verhaal natuurlijk.
 
Ik had al eerder gevraagd over mijn nerveuze olielampje.. Ik heb er vandaag weer 150ml bijgemikt tot ongeveer hetzelfde niveau als donderdag. Sindsdien heb ik kleine 1000km gereden.. Is dit nou veel olieverbruik? Let wel dat ik ruim 95% van de tijd continu op 6000+ toeren draai op de snelweg. :P
Weet je zeker dat er nergens olie lekt, bijvoorbeeld carterbout, oliefilter of een andere plaats :?

Zo nee dan ben ik bang dat ze toch olie verbrandt, maar zolang als je geen zwarte/vette bougie(s) hebt hoef je jezelf nog geen kopzorgen te maken en kun je er nog veel plezier van hebben.

Daarnaast begrijp ik dat een brandend olielampje vervelend is, maar zolang als het olieniveau boven minimum staat en onder maximum, kun je zonder zorgen verder rijden. ;)
 
Er ligt nooit ook maar 1 druppel olie onder mijn motor.

Bougies wilde ik toch nog vervangen, binnenkort eens doen. Dat kost ook de bank niet. :P
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan