Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
[afbeelding]
Ziet er niet best uit voor zondag.
Nee, helaas, op welke site je ook kijkt, de voorspellingen zijn belabberd ;(

weer-1.jpg
 
Hallo,

Ik heb net een xj600 uit 1990 gekocht met wat achterstallig onderhoud.
Nu was ik nog opzoek naar een werkplaats handboek ivm afstel gegevens.
Nu heb ik al wat topics van jullie door gelezen alleen alle links lopen dood.
Heeft iemand misschien nu een werkende link.
Alvast bedankt.
 
Hallo,

Ik heb net een xj600 uit 1990 gekocht met wat achterstallig onderhoud.
Nu was ik nog opzoek naar een werkplaats handboek ivm afstel gegevens.
Nu heb ik al wat topics van jullie door gelezen alleen alle links lopen dood.
Heeft iemand misschien nu een werkende link.
Alvast bedankt.
Welkom in het Diversion topic een iets moderner type vanaf 1992, maar je hebt waarschijnlijk de openingspost niet gelezen:

4shared - free file sharing and storage

Succes. ;) 8-) :]
 
Hier dan even wat info betreffende het kleppenstellen:

Benodigd speciaal gereedschap:
-setje voelermaten, liefst met wat tussenmaten (inlaat 0,11-0,15, en uitlaat 0,21-0,25mm)
-speciaal gereedschap om klepstelplaatjes te verwijderen, maar ik heb het gewoon met 2 schroevendraaiers en een punttangetje gedaan.

Pakking is gewoon opnieuw te gebruiken, ik zou wel wat vloeibare pakking (kit) gebruiken om er zeker van te zijn dat de boel oliedicht is.

Wat moet je demonteren:

-Tank
-Luchtfilterhuis
-Kuip
-Handboek zegt carbs verwijderen, ik heb alleen de bouten uit de spruitstukken verwijderd waarna je de carbs ver genoeg kunt wegkantelen om het kleppendeksel te verwijderen.

Vervolgens zoals het werkplaatshandboek voorschrijft alle klepspellingen opmeten en opschrijven. Afstelvolgorde 1, 2, 4, 3.

Desnoods 1x extra checken zodat je geen fouten maakt. Vervolgens uitrekenen hoeveel de kleppen gesteld moeten worden. Dit type staat normaal gesproken naar verloop van tijd krapper. Dus de plaatjes zullen iets dunner moeten. Ik heb ze aan de ruime kant gesteld. Dan kan ik voorlopig vooruit.

Als je veel kleppen opnieuw af moet stellen is het de beste methode om alle klepstelplaatjes te verwijderen en goed op te schrijven welke dikte (staat op onderzijde plaatje, anders meten met micrometer dus geen schuifmaat) waar zit. Ik weet alleen niet zeker of je de nokkenassen nog kunt draaien na het verwijderen van alle plaatjes. Even checken of dit wel goed gaat. Nok loopt namelijk niet meer tegen het plaatje maar zou rechtstreeks de stoterbus kunnen bedienen.

Nu kun je gaan kijken wat je met verplaatsen van de plaatjes onderling nog aan afstellingen kunt veranderen.

Bij mij waren 4 kleppen te krap, en heb ik 1 nieuw plaatje moeten halen.

Vervolgens nogmaals alles meten en weer dichtbouwen. Hierna carbs synchroniseren.

Als er vragen zijn, hoor ik het wel.
Toegevoegd aan ''OP3 Tips & trucs'', alleen jammer dat er geen plaatjes bij zijn en dan denk ik aan de truc met de twee schroevendraaiers en het punttangetje. ;) 8-) :]
 
Laatst bewerkt:
Bij deze het resultaat van het meten van de klepspeling, en een vraagje :)
Ik heb alles 2 keer gemeten.
Resultaat:
IN (moet 0.11-0.15 zijn)
1: 0.12 (en dit is een schatting, ergens tussen 0.10 en 0.15)
2: 0.06
4: 0.12
3: <0.05 (de dunste voeler ging er niet tussen
EX (moet 0.21-0.25 zijn)
1: 0.23
2: 0.25
4: 0.22
3: 0.22
M.a.w. alleen IN 2 en 3 (de middelste 2 kleppen het dichtst bij de carburateur) zijn te laag, de rest is goed. Bij beide heb ik de plaatjes er uit gehaald: 2: 275 en 3: 285. Dat viel niet mee met schroevendraaiers/tangetjes, maar is gelukt. Ik kan me voorstellen dat het speciale stuk gereedschap hiervoor erg fijn is. Plaatje 275 heb ik op de plek van IN 3 gezet, die was <0.05 en daar zou dus 0.10 bijkomen. Het resultaat: voeler 0.05 past, 0.10 niet! M.a.w. oude waarde + 0.10 < 0.10 !, m.a.w. de klep had negatieve speling en liep dus aan! Kan dat, zonder dat het blok kapot gaat?
Het alternatief is dat er nu iets te veel olie onder het plaatje zit, wat voor 0.05 mm extra afstand zorgt. Ik heb het blok wel enkele rondjes laten draaien om eventuele olie weg te duwen, en 2 keer gemeten. Zoals het er nu voorstaat ga ik morgen 2 plaatjes 270 halen (ik ben nog steeds benieuwd wat dat kost, ik verwacht OF vrijwel niets OF belachelijk veel), en daarna zouden alle afstanden weer moeten kloppen.
Foto's volgen nog.
 
Bij deze het resultaat van het meten van de klepspeling, en een vraagje :)
Ik heb alles 2 keer gemeten.
Resultaat:
IN (moet 0.11-0.15 zijn)
1: 0.12 (en dit is een schatting, ergens tussen 0.10 en 0.15)
2: 0.06
4: 0.12
3: <0.05 (de dunste voeler ging er niet tussen
EX (moet 0.21-0.25 zijn)
1: 0.23
2: 0.25
4: 0.22
3: 0.22
M.a.w. alleen IN 2 en 3 (de middelste 2 kleppen het dichtst bij de carburateur) zijn te laag, de rest is goed. Bij beide heb ik de plaatjes er uit gehaald: 2: 275 en 3: 285. Dat viel niet mee met schroevendraaiers/tangetjes, maar is gelukt. Ik kan me voorstellen dat het speciale stuk gereedschap hiervoor erg fijn is. Plaatje 275 heb ik op de plek van IN 3 gezet, die was <0.05 en daar zou dus 0.10 bijkomen. Het resultaat: voeler 0.05 past, 0.10 niet! M.a.w. oude waarde + 0.10 < 0.10 !, m.a.w. de klep had negatieve speling en liep dus aan! Kan dat, zonder dat het blok kapot gaat?
Het alternatief is dat er nu iets te veel olie onder het plaatje zit, wat voor 0.05 mm extra afstand zorgt. Ik heb het blok wel enkele rondjes laten draaien om eventuele olie weg te duwen, en 2 keer gemeten. Zoals het er nu voorstaat ga ik morgen 2 plaatjes 270 halen (ik ben nog steeds benieuwd wat dat kost, ik verwacht OF vrijwel niets OF belachelijk veel), en daarna zouden alle afstanden weer moeten kloppen.
Foto's volgen nog.
Ik heb het online opgezocht en reken op ongeveer € 12,- per plaatje, maar heb je de speling in je eigen WPH opgezocht, :? want ik geloof niet dat dit door de jaren heen voor alle types hetzelfde is. ;) 8-) :]

P.S. En op de vraag: Kan dat, zonder dat het blok kapot gaat? is het antwoord dat de klep(pen) kunnen verbranden, zie: De blauwe (b)engel in "Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)" ;) 8-) :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het online opgezocht en reken op ongeveer € 12,- per plaatje, maar heb je de speling in je eigen WPH opgezocht, :? want ik geloof niet dat dit door de jaren heen voor alle types hetzelfde is. ;) 8-) :]
12 euro? :X :X :X Bij deze: 275 en 285 te koop aangeboden :+
Ik heb de speling uit "het" WPHB (Haynes), die zegt niets over verschillende speling voor verschillende modellen.
 
Ik heb een rare constatering bij mijn motor. HIJ ROEST!! :o
In 3 weken tijd heb ik allemaal plekken op 1 uitlaat van roest!! Snap niet hoe het kan, dat het zo maar in 3 weken op komt zetten vanuit het niets. :( Is dit logisch verklaarbaar of klopt mijn motor niet? En kan dit kwaad? Vind het geen gezicht, maar als het niet kwaad kan vind ik het voorlopig wel best.
 
Bij mij was het shimmyen gelijk over na revisie voor poten met progressieve vering
2 weken later er nog een nieuwe michelin band er onder

Ik heb bridgestone, een verse.
De verdenking ligt bij het balhoofd.
Laat ik de volgende keer zo strak aandraaien dat het een permanente stuurdemper wordt. ;0
 
Ik heb een rare constatering bij mijn motor. HIJ ROEST!! :o
In 3 weken tijd heb ik allemaal plekken op 1 uitlaat van roest!! Snap niet hoe het kan, dat het zo maar in 3 weken op komt zetten vanuit het niets. :( Is dit logisch verklaarbaar of klopt mijn motor niet? En kan dit kwaad? Vind het geen gezicht, maar als het niet kwaad kan vind ik het voorlopig wel best.
Staat-ie buiten in de regen? Dan is het niet zo gek...
Als het je uitlaatdemper is: die smeer ik na het schoonmaken (en laten glimmen met Staalfix) altijd in met WD-40, wellicht helpt zoiets?
 
Misschien als tip voor iedereen die staal-omvlochten remleidingen wil gaan monteren:
Op www.motorcorner.nl kost een setje voor voor en achter 87,50 of 129 euro (afhankelijk van 1 of 2 remschijven voor) voor div 600. Tussen de 129 en 215 euro voor div 900. Merk is HEL-performance.
Klikkerdeklik voor 600cc
Klikkerdeklik voor 900cc

Via diverse bronnen vernomen dat dat zeer goede staal-omvlochten remleidingen zijn.

Hier zijn ze ook niet duur... http://www.motorbazaar.nl/remleidingen.htm

Ik heb nog 1 Lucas remleiding voor achter in de aanbieding.....
 
Bij mij was het shimmyen gelijk over na revisie voor poten met progsssieve vering
2 weken later er nog een nieuwe michelin band er onder
en ik dacht dat ik op een geheel andere motor reed
wat een verschil en zoals Kees al op merkte veel fijner een bocht in te sturen
nu nog de rem slangen vervangen door stahllflex en dan kan ik er weer een poosje mee voor uit
met de groene div 900
ik zou alleen nog een verlaagd zadel willen hebben
heb je die voor me laat het me weten
ik hoop zondag toch wel beter weer te hebben met de meeting in veenendaal

Een nieuwe voorband doet inderdaad wonderen...ik heb de mijne vorige week laten vervangen en ik wist niet wat ik meemaakte. Het was gewoon "eng" om te gaan rijden, je legt hem zo plat!!!
 
Tjonge, ik ben niet zo'n fanatieke forummer, dus kom hier maar af en toe, maar de Diversion forummen lopen goed, deel 9 al...

Ik wou toch nog even de Diversion een pluim geven. Ik ben een nachtmerrie voor iedere motor(liefhebber). Ik was mijn motor nooit, vul de olie pas bij als het lampje gaat branden (en dat is zelden overigens), rij altijd met pekel en aai hem nooit...:)

Maar, het is hem toch zonder enige moeite of ook maar één keer protesteren gelukt om weer bij 0 km. te beginnen deze maand! Op naar de 300.000 km, maar dat duurt weer twee jaartjes..

Hulde!

Mijn volgende motor (ooit) word weer een Yamaha!
 
Laatst bewerkt:
Tjonge, ik ben niet zo'n fanatieke forummer, dus kom hier maar af en toe, maar de Diversion forummen lopen goed, deel 9 al...

Ik wou toch nog even de Diversion een pluim geven. Ik ben een nachtmerrie voor iedere motor(liefhebber). Ik was mijn motor nooit, vul de olie pas bij als het lampje gaat branden (en dat is zelden overigens), rij altijd met pekel en aai hem nooit...:)

Maar, het is hem toch zonder enige moeite of ook maar één keer protesteren gelukt om weer bij 0 km. te beginnen deze maand! Op naar de 300.000 km, maar dat duurt weer twee jaartjes..

Hulde!

Mijn volgende motor (ooit) word weer een Yamaha!

Hahaha! Het zijn kilometervreters inderdaad. Ik sta nu op 140K, maar heb in de loop der tijd wel het e.e.a. moeten vervangen. Staat bij mij altijd buiten en ik rij door weer en wind.

:]
 
Lagers-achterbrug.jpg

Ik heb de nieuwe lagers binnen van de dealer voor de achterbrug van de Div900. Voor dit soort zaken ben je altijd de hoofdprijs kwijt. Ik was voor dit setje iets van 85 euro kwijt. (Exlusief de 2 euro op de foto, inclusief de oliekeerring en de spacer, meestal zijn die nog wel goed.)

Dit soort lagers zijn echter ook bij online winkels te verkrijgen. (11,50)
http://www.neita.nl/koyolagers.html

Het type is 30203JR van de firma Koyo.

Doe er je voordeel mee!

Als iemand de nummers weet van de andere lagers, zoals het balhoofdlager, de wielagers voor en achter, etc. Misschien dan even hier vermelden!
 
Laatst bewerkt:
Bij deze het resultaat van het meten van de klepspeling, en een vraagje :)
Ik heb alles 2 keer gemeten.
Resultaat:
IN (moet 0.11-0.15 zijn)
1: 0.12 (en dit is een schatting, ergens tussen 0.10 en 0.15)
2: 0.06
4: 0.12
3: <0.05 (de dunste voeler ging er niet tussen
EX (moet 0.21-0.25 zijn)
1: 0.23
2: 0.25
4: 0.22
3: 0.22
M.a.w. alleen IN 2 en 3 (de middelste 2 kleppen het dichtst bij de carburateur) zijn te laag, de rest is goed. Bij beide heb ik de plaatjes er uit gehaald: 2: 275 en 3: 285. Dat viel niet mee met schroevendraaiers/tangetjes, maar is gelukt. Ik kan me voorstellen dat het speciale stuk gereedschap hiervoor erg fijn is. Plaatje 275 heb ik op de plek van IN 3 gezet, die was <0.05 en daar zou dus 0.10 bijkomen. Het resultaat: voeler 0.05 past, 0.10 niet! M.a.w. oude waarde + 0.10 < 0.10 !, m.a.w. de klep had negatieve speling en liep dus aan! Kan dat, zonder dat het blok kapot gaat?
Het alternatief is dat er nu iets te veel olie onder het plaatje zit, wat voor 0.05 mm extra afstand zorgt. Ik heb het blok wel enkele rondjes laten draaien om eventuele olie weg te duwen, en 2 keer gemeten. Zoals het er nu voorstaat ga ik morgen 2 plaatjes 270 halen (ik ben nog steeds benieuwd wat dat kost, ik verwacht OF vrijwel niets OF belachelijk veel), en daarna zouden alle afstanden weer moeten kloppen.
Foto's volgen nog.

Wat er fout is gegaan bij het terugplaatsen kan ik ook niet beredeneren, maar rijden zonder klepspeling is altijd slecht. Kleppen kunnen verbranden inderdaad, en tevens slijten de nokken evt. overmatig omdat de olie geen kans krijgt om er tussen te komen.

Ik had trouwens ook voornamelijk de inlaatkleppen te krap, en ook 2 en 3. Misschien omdat die cilinders minder gekoeld worden dan de buitenste.

Wat in theorie kan is dat iemand de plaatjes dunner heeft geslepen, waardoor de maatvoering niet klopt. Ik moets trouwens 12 euro betalen voor zo'n plaatje. En belachelijke prijs in mijn ogen. Maar je moet wat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan