Krukassen verwisselen

RenaatXS

Die hard MF'er
Hello,

Ik hoop via deze weg wat meer kenners te bereiken dan via mn topic.

sfvwaq.jpg


4 Motorblokken heb ik nu al helemaal opengedaan. En allevier waren het zwaar mishandelde blokjes. Het gaat over 2 Yamaha XS 400 en 2 XS 250 motorblokken, die met de enkele nokkenas. In het bijzonder gaat deze vraag over de krukassen. Dit heb ik:

- XS400 kruk, waarvan één kruktap uitgegeten is door veel te veel speling. heeft diepe groeven in het loopvlak, mag naar het oud ijzer denk ik.

- XS400 kruk, waarvan de schelpjes vastgelopen zijn op een tap, deze is daardoor niet echt beschadigd maar is wel potzwart door warm te lopen. Ik heb er al een drijfstang van de vorige kruk op gezet om te proberen, en die loopt wel lekker maar ik vertrouw het niet. Al zou een gemiddelde sleutelaar, als hij deze hersamengestelde kruk uit een motor zou halen, waarschijnlijk denken dat ze helemaal ok is.

- XS250 kruk, matige staat, wat roest op de wangen omdat het water in het carter stond B|

- XS250 kruk, perfecte staat, alle loopvlakjes ok, beide drijfstangen bewegen netjes en soepel rond zonder voelbare speling, kunnen ongeveer een halve millimeter heen en weer op de tap, maar dit hoort zo dacht ik.


Dussss, mijn vraag:
Kan ik een krukas van een XS 250 op een in een XS400 steken?
De wangen van de 400 zijn zo'n 2cm breed, die van de 250 zijn 5-6mm dunner, ik heb ze nog niet gewogen maar ik weet zeker dat de 250 een pak lichter is. Lijkt me echter wel nog altijd stevig genoeg om 38pk te leveren ipv 27pk. Ik weet ook nog niet zoveel over de balancering van krukassen, dus daarom deze domme vraag: Gaan krukassen uit balans als je ipv een 125cc zuiger een 200cc zuiger steekt? Ik denk zelf van niet want mijn neef steekt op Honda ss50 blokjes ook 125cc kits... Verder lijken de drijfstangen perfect op elkaar, maar er staat een ander nummer in gegoten. 400 -> "57" of zoiets, 250 -> "11" dacht ik.

Dank bij voorbaat,

Renaat
 
Laatst bewerkt:
Puur een theoretische gok : dat moet gewoon werken.
Als alles past, waarom niet?
drijfstangen hebben wel dezelfde maten?

Ik kan me voor stellen dat de 400 kruk met z'n dikkere wangen wat soepeler loopt in lage toeren onder zware belasting (ivm extra massa van de kruk).

En de 200 kruk zal dan weer sneller reageren op gaswissel.

Greetz,

Bas
 
Puur een theoretische gok : dat moet gewoon werken.
Als alles past, waarom niet?
drijfstangen hebben wel dezelfde maten?

Ik kan me voor stellen dat de 400 kruk met z'n dikkere wangen wat soepeler loopt in lage toeren onder zware belasting (ivm extra massa van de kruk).

En de 200 kruk zal dan weer sneller reageren op gaswissel.

Greetz,

Bas
Dat dacht ikzelf ook al, vooral dat van die minder rustige stationair en die snellere gasrespons :P Persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat mn motor als een klokje dokt op stationair, maar dat wijkt meteen voor een gezonde krukas, dat is véél belangrijker. De drijfstangen lijken perfect op elkaar, enkel een ander nummer van de gietmal. Dat piston-drijfstang-gehard buisje (weet de exacte naam daar eigenlijk niet van) past perfect hoor. Ik heb nieuwe 400 zuigers, en die passen netjes op die 250 kruk. Dat was ook de reden waarom ik per se mijn 400 bovenblok wil gebruiken. Herboorde cilinders en nieuwe zuigers...

Mijn vader, een Ducatisti met wat ervaring op gebied van desmo e.d. , zei me dat bij de balancering van krukassen rekening wordt gehouden met het gewicht van de zuigers. Mochten er kenners zijn die hier nog meer over weten, laat mar horen aub!
 
Laatst bewerkt:
Dat dacht ikzelf ook al, vooral dat van die minder rustige stationair en die snellere gasrespons :P Persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat mn motor als een klokje dokt op stationair, maar dat wijkt meteen voor een gezonde krukas, dat is véél belangrijker. De drijfstangen lijken perfect op elkaar, enkel een ander nummer van de gietmal. Dat piston-drijfstang-gehard buisje (weet de exacte naam daar eigenlijk niet van) past perfect hoor. Ik heb nieuwe 400 zuigers, en die passen netjes op die 250 kruk. Dat was ook de reden waarom ik per se mijn 400 bovenblok wil gebruiken. Herboorde cilinders en nieuwe zuigers...

Mijn vader, een Ducatisti met behoorlijk veel ervaring op gebied van desmo e.d. , zei me dat bij de balancering van krukassen rekening wordt gehouden met het gewicht van de zuigers. Nu, hij is niet van de domste, maar ik denk dat hij daar de bal toch wat misgeslaan heeft. Mochten er kenners zijn die hier nog meer over weten, laat mar horen aub!


Je vader heeft gelijk :Y
 
Ter overweging:

Als het geen fluit uit zou maken, zou de fabrikant dan de moeite genomen hebben om toch een andere kruk te ontwerpen??? :?

Persoonlijk zou ik de beste kruk van de 400 naar een revisiebedrijf brengen. Weet je iig zeker, dat je niet na een bepaalde tijd je blok alsnog in de prak draait!

Just my 2 cents....... :+
 
-O-
Dat gaat me hier veel geld kosten...

Waar ik een beetje bang voor ben bij de gezondste XS400 kruk is dat de ene helft goed is, maar de andere behoorlijk zwart is door die oververhitting. Dat zal best eens met de meetklokken overlopen worden zeker? Pfff, die krukken kunnen me hier meer kosten dan de hele boel me tot nu toe gekost heeft ;( Zou ik toekomen met 250€ voor de revisie van mn kruk? En de XS250 kruk mag ik dus echt niet gebruiken?
 
Wat ik me wel kan voorstellen is dat de dikte van de wangen mede te maken heeft met het gewicht van de bewegende zuiger / drijfstang. Als de zuiger en drijfstang van de 400 aanzienlijk zwaarder zijn, dan zou er wel een stuk meer trillingen te verwachten zijn.
 
Wel, aangezien je toch alles al los hebt liggen, zou ik de kruk ff meenemen naar het revisiebedrijf en een prijsopgave vragen.

Weet je het zeker. :Y
 
Als de krukas lichter is en je een staande twin hebt zal je wat meer trillingen hebben, maar zal je ook je stationair toerental hoger moeten zetten om de boel draaiende te houden. Verder zal hij zeker sneller reageren op het gas.

De fabrikant ontwikkeld een andere krukas om een mooi stationair lopend blok te krijgen welke soepel oppakt bij minimale trillingen.
 
meet eerst die krukas maar eens op met die verkleurde tap, als deze nog binnen spec is zou ik die gebruiken.
anders gewoon een xs 250 krukas monteren , wat betreft trillingen zal het wel meevallen , bij deze blokken gaat een zuiger omhoog als de andere omlaag gaat , dat heft al een hoop trillingen op.
het zou mij verbazen als een xs250 krukas niet tegen een paar extra pk's kan , zon xs400 is nou niet bepaald een snel... ( om het maar netjes uit te drukken)

wel boeiend dat je zo veel kapotte krukassen hebt , mijn xs400 heb ik 160,000 km afgeragd , en de krukas is zo'n beetje het enige waar ik nooit naar om heb hoeven kijken.
 
meet eerst die krukas maar eens op met die verkleurde tap, als deze nog binnen spec is zou ik die gebruiken.
anders gewoon een xs 250 krukas monteren , wat betreft trillingen zal het wel meevallen , bij deze blokken gaat een zuiger omhoog als de andere omlaag gaat , dat heft al een hoop trillingen op.
het zou mij verbazen als een xs250 krukas niet tegen een paar extra pk's kan , zon xs400 is nou niet bepaald een snel... ( om het maar netjes uit te drukken)

wel boeiend dat je zo veel kapotte krukassen hebt , mijn xs400 heb ik 160,000 km afgeragd , en de krukas is zo'n beetje het enige waar ik nooit naar om heb hoeven kijken.
Ho nu voel ik mij wel aangevallen als je zegt dat zo'n XS400 niet veel vermogen heeft hoor ;) Heb nog een 5de motorblok in mn zelfgemaakte kart zitten, dat gaat zo:
http://nl.tinypic.com/m/bfl7v6/2
En ik hoor sommigen al denken, ja niet verwonderlijk dat zn krukken vastlopen, maar in tegenstelling tot die 4 blokken die ik heb gekocht waarmee ik zelf 0km heb gedaan, krijgt mijn kart altijd correcte olie, elke 1000km nieuwe. En ik laat hem netjes warmlopen ook.

Maar goed, die krukken. Ik heb zojuist een meeltje gestuurd naar NV D'Haene in Roeselare, daar doen ze motorrevisie en kunnen ze slijpen, balanceren, ... Ben eens benieuwd hoeveel ze gaan vragen :/

Ik denk inderdaad ook dat zo'n XS250 kruk geen ramp gaat zijn in de 400. Ga ze eens wegen en kijken hoeveel verschil er op zit. Ook de zuigers ga ik wegen. Is het geen optie om de de 400 zuigers aan de zijkanten net onder de gaten van dat buisje wat uit te frezen? Dan komen ze qua gewicht wat dichter bij een 250 zuiger. De wanden "voor" en achter op de zuiger laat ik natuurlijk zoals ze zijn he, maar aan de zijkant kun je toch wat weghalen?

Als de offerte meer dan 200-250€ bedraagt bij D'Haene, stop ik die 250 kruk in het blok. Ik moet toch de eerste 5000km rustig rijden voor mijn nieuwe zuigers & cilinders, dus veel belasting zal die kruk niet krijgen. Ben er echt van overtuigd dat de 400 kruk alleen maar wat dikker is vanwege de stationair, niet voor meer stevigheid.


@ Elefant: Tja, allevier de blokken waren duidelijk ooit opengedaan geweest. Zelfs beide 400's, hoewel deze slechts 23k en 27k kilometers hebben. Jouw 160.000 kilometer is best indrukwekkend! Applausje voor het onderhoud!
Want mijn blokjes zijn echt door mongolen "gereviseerd" hoor. Overal dichtingspasta teveel, bouten kaalgedraaid, olieaflaatbouten van 3 van de 4 blokken afgebroken en gaatje dan dichtgelast/gepleisterd, zelfs een derde kettingspanner teruggevonden onder de versnellingsbak van zo'n 250 blok, water in 2 carters, bougies die over de hele lengte spanden, met 1 meter buis op de sleutel maar nét uit te draaien, een van de 2 gaatjes voor het nokkenastandwiel afgebroken, enz enz enz '(


In ieder geval al bedankt voor jullie adviezen!
 
Uit ervaring kan ik je zeggen dat D'haene absoluut niet goedkoop is.
Ik ben daar onlangs geweest voor een offerte om mijn binnenpoten van mijn voorvork te herchromeren, dit ging me zo'n 300 a 350 euro kosten...

Die 250 kruk zou ik persoonlijk niet in je 400 blok steken. Ik denk dat je te veel trillingen zal hebben die alsnog je blok zouden kunnen slopen.
 
Uit ervaring kan ik je zeggen dat D'haene absoluut niet goedkoop is.
Ik ben daar onlangs geweest voor een offerte om mijn binnenpoten van mijn voorvork te herchromeren, dit ging me zo'n 300 a 350 euro kosten...

Die 250 kruk zou ik persoonlijk niet in je 400 blok steken. Ik denk dat je te veel trillingen zal hebben die alsnog je blok zouden kunnen slopen.
Tja, kheb ooit eens met mn vader een 70 jaar oude Deutz stationaire motor binnengedaan daar. Er moest een nieuwe antimoon laag in de kruk gegoten worden. --> 20.000 BEF / 500€ :o
Nuja, toch maar eens vragen eh. Weet je dan toevalling geen ander bedrijf die motorrevisie doet? Ik zou het eigenlijk ook eens kunnen vragen aan een collega-Ducatisti van mn pa, die heeft zo'n 900ss kruk uit elkaar geperst, en dan weer samengeperst met veel minder toleranties enzo, die is daar echt wel een krak in hoor. Maar hij heeft wel zo'n sticker van een ventje dat plast op "Japan" op een van zn Duc's hangen '(
Kzal het eens heel lief moeten vragen misschien...
 
Een ander bedrijf ken ik niet meteen. Vanavond vraag ik nog eens na aan mijn vader wat hij zou doen met dit probleem, hij kent er meer van dan ik :Y
 
Een ander bedrijf ken ik niet meteen. Vanavond vraag ik nog eens na aan mijn vader wat hij zou doen met dit probleem, hij kent er meer van dan ik :Y
Ok, bedankt. Vraag misschien ook eens wat een 250 kruk kan doen in een 400. Moest die nu warmlopen, tot daar nog toe, geen andere schade dan. Maar ik zie liever niet een mooi stukje gietijzer door mn carter vliegen... Vertel hem er aub ook bij dat de enige "goede" kruk van de 400 aan een kant erg warm is gedraaid. Drijfstang was pekzwart en helemaal uitgelopen. Het deel van de krukas dicht bij de tap is ook mooi zwart... Er zit nu dus een andere goeie kruk van een andere 400 kruk op die plaats en dat voelt goed aan, maar voelen is nog niet meten eh :?
 
Heb je geen fototje van de 2 krukassen naast elkaar? Dat praat wat makkelijker.
Denk dat als er niet al te veel verschil in zit dat het wel kan. Wil je zeker weten dat hij niet al teveel trilt zou ik de krukas+zuigers ed. dynamisch laten balanceren. Kost je ook wat geld, maar is wel beter voor het blok.
 
Heb je geen fototje van de 2 krukassen naast elkaar? Dat praat wat makkelijker.
Denk dat als er niet al te veel verschil in zit dat het wel kan. Wil je zeker weten dat hij niet al teveel trilt zou ik de krukas+zuigers ed. dynamisch laten balanceren. Kost je ook wat geld, maar is wel beter voor het blok.
Kan zeker voor gezorgd worden, donderdag pas. Ik ben dan pas terug thuis...
Dit is alvast de "gezondste" 400 kruk. (2000 x 1500 pixels om meer te kunnen zoomen)
1zbaonn.jpg

213lkx0.jpg


De 250 kruk is dus gelijk qua lageringen en drijfstangen, maar bij deze zijn die wangen ongeveer 3/4 van de dikte, en ze zijn niet zo gedraaid op de draaibank. Ze zijn gewoon ruw gegoten en er zijn een paar gaatjes in geboord voor de balancering. Donderdag gooi ik een 50 tal detailpics op tinypic, ik zet hier dan de link naar het album er van.
 
Je kan ook eens een blik nemen op Ebay Duitsland.
Hier zie je bijvoorbeeld een XS360 Krukas. Scheelt om precies te zijn 39cc met de (onze) XS400. Heeft ook andere wangen, meer als je 250 kruk? Het is even een afweging natuurlijk, maar het scheelt een hoop geld met een krukrevisie.
Zoek maar even op XS400 en Kurbelwelle (rare Duitsers ook altijd :P ).
 
Laatst bewerkt:
Als het verschil alleen in de krukwangen zit denk ik dat het wel kan, zou het geheel dus alleen wel laten balanceren. het liefst dynamisch :)
 
Ok, bedankt. Vraag misschien ook eens wat een 250 kruk kan doen in een 400. Moest die nu warmlopen, tot daar nog toe, geen andere schade dan. Maar ik zie liever niet een mooi stukje gietijzer door mn carter vliegen... Vertel hem er aub ook bij dat de enige "goede" kruk van de 400 aan een kant erg warm is gedraaid. Drijfstang was pekzwart en helemaal uitgelopen. Het deel van de krukas dicht bij de tap is ook mooi zwart... Er zit nu dus een andere goeie kruk van een andere 400 kruk op die plaats en dat voelt goed aan, maar voelen is nog niet meten eh :?

Volgens mijn vader mag je die 250 kruk zeker niet gebruiken. Die krukas die warm is gedraaid moet je controleren of die nog binnen de toleranties zit. Zo ja, gebruik deze ;)
 
En niemand vraagt zich af waarom de een een 250cc motorinhoud heeft en de andere 350cc??
iets met boring en slag????
 
of zou iedereen de moeite nemen om op google op te zoeken dat de 400 een opgeboorde 250 is?
en dat daarom de slag hetzelfde is?
Rustig heren, rustig :)

De boring is anders, maar via een scan uit het werkplaatshandboek (waarvoor dank Hornix) weet ik dat alle XS'en SOHC dezelfde slag hebben. (52,4 mm)
Boring van de 250 is 55mm, de 360 66mm. De 400 dus nog ietsje meer.

Persoonlijk snap ik nog altijd niet goed waarom een 250 kruk echt niet zou werken in een 400, maar om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik besloten om de tip van Hornix te volgen en me een krukas op eBay aan te schaffen (eine Deutsche kurbelwelle jawohl! :Y ).
Ik kan normaalgezien de volgende week een gezonde kop van een 250 verkopen, en met de opbrengst kan ik die kruk financieren. Resten nog de verzendkosten, maar dat is na 3 uurtjes vakantiejob ook weer verdiend. Het totaalpakket weegt net iets meer dan 10kg, begrijpelijk dat de verzendkosten wat hoger liggen dan :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan