(Centraal) Kawa GPZ/GPX 600?

Martian Maniac

MF veteraan
20 sep 2003
1.787
0
Wierden
Hallo mensen,
ik heb dus sinds kort een kawa GPX 600R van '88 en vroeg mij af of er nog meer mensen zijn op MF die een GPZ of GPX 600 hebben. Ja ik weet dat er een GPZ/GPX forum is, maar daar is het wel erg rustig. En ja, ik weet ook dat er al een GPZ 500 topic is. Toch wilde ik kijken of er belangstelling is voor een "eigen" topic zoals er hier wel meerdere staan. Ik heb al minstens een iemand op dit forum gezien die ook een GPX 600 had, er zijn er ongetwijfeld wel meer.

Misschien kunnen we onderling tips uitwisselen en ooit een toerritje maken met meerder GPZ/GPX-jes?

Nouja, eerst maar eens zien of dit topic van de grond komt :)
Greetz
Martian
 
Hmmmz, of er is weinig interesse of er komen te weinig mensen in de sport-sectie.
Toch maar even een kickje 0-)
 
weet niet op welk gpz gpx forum je bedoelt maar die ik ken is echt niet rustig hoor (aantal leden neemt aardig toe en genoeg tips en noem maar op en ook samen rijden )
 
Laatst bewerkt:
Hmmmz, zal ik me daar ook maar eens aanmelden. Evengoed kan dit topic toch wel blijven staan? Ik zit toch al zo vaak op MF dat ik dit topic ook wel kan checken.

Mijn GPX lekt trouwens een beetje vloeistof (geen idee wat het is, maar geen benzine), volgens mij vanuit de versnellingsbak. Is dit een bekend probleem? Is het een probleem of is dit normaal als de motor warm is? Afgekoeld heeft ie er namelijk geen last van.
Greetz
Martian
 
tuurlijk kan ie blijven staan, verbaasde me alleen omdat het gpzgpx forum behoorlijk actief is (vind ik tenminste). afgekoeld is vloeistof dikker en minder druk erachter, vandaar zal een warme motor eerder lekken/zweten. normaal of probleem moeilijk te zeggen, normaal is natuurlijk dat ie niet lekt maar zeker oudere motoren hebben er wel eens last van. kan een pakking zijn. ff kijken waar het blok "nat" is je hebt hem net een week zie ik, gekocht bij dealer? ff langsrijden daar.
we zien je wel verschijnen dan op het gpx gpz forum (ook daar de vraag stellen kan je misschien helpen (ff met piccie, of duidelijk beschrijven waar het vandaan komt)

groetjes Eddy (zitten meerdere MFers op het gpx gpz forum.
 
Hey mensen,
heb me ook in "jullie" forum aangemeld. Ik breng volgende week de motor bij een dealer langs om alles goed te laten nakijken. Heb motor overigens particulier gekocht, niet duur maar moest ook een en ander aan gemaakt worden.
Ik wacht eerst die grote beurt af en daarna wil ik langzaam maar cker ook zelf wat proberen te leren qua onderhoud. Echt technische vragen zal ik vanaf dan ook in het GPX forum stellen, anders moet ik alles dubbel posten.
Greetz
Martian
 
Hey mensen,
leuk dat jullie ff voorstellen, maar er zijn nu 2 topics over GPZ / GPX 600. En da's wel ietsje teveel van het goede (zoveel GPX/GPZ rijders zijn er hier nu ook weer niet). Graag verwijs ik jullie door naar het GPX + GPZ topic dat ook in deze sectie te vinden is. En als jullie dan ook nog ff een fotootje plaatsen van jullie bikes ben ik helemaal happy :)
Greetz
Martian
 
Ik heb nu een week of 2 mijn GPX600r met een (heel erg) open Laser “demper”.
Inlaat is origineel en lekt niet (nieuwe rubbers en getest met WD40 op de inlaat).

De bougies zijn NGK DR9EA, deze worden samen met de DR8ES “voorgeschreven”. Het ligt er een beetje aan welke site je bezoekt…

Inmiddels heb ik met de nieuwe bougies een aantal rondjes gereden en heb ze gisteren geïnspecteerd. Persoonlijk vond ik ze iets wittig, ze hadden een grijzige “aanslag” op de massa elektrode, verder waren ze schoon.

De motor loopt goed (op snelheid, hogere toeren) maar na verloop van tijd gaat zich een probleem voor doen in het lage toeren gebied (stationair, tot ca. 2500 / 3500 toeren) het lijkt op uitvallen van 1 cilinder, pruttelen. Als je dan gewoon wegrijdt (wat wel gewoon lukt), dan pakt hij weer goed op en is er niets aan de hand. Het lijkt vooral te ontstaan als je een stukje “stad” moet rijden, stoplichten, drukte etc.

Een paar opvallende zaken:
- Stationair stelschroef is helemaal uitgedraaid, en toch loopt de motor 1000 RPM stationair.
- Bougies beetje wittig/grijzige aanslag
- Gorgelen (niet heel heftig) in de uitlaat bij afremmen op motor (oorzaak open pijp?)
- Pas na verloop van tijd mindere prestaties in het lage toeren gebied, die weer afnemen als er een stukje snelweg genomen wordt.
- Start erg goed (startknop aanraken = lopen)

Persoonlijk vermoed ik dat de open pijp het mengsel wat verarmt (hogere doorstroomsnelheid), maar ik op het hogere toerengebied lijkt het wel goed te zijn, terwijl ik daar juist verarming zou verwachten!? Klopt dat?

Wat is de makkelijkste manier om het mengsel iets te verrijken?
- De bougies een graadje kouder nemen
- DB killer voor de uitlaat zoeken?
- Pilot screws (regelen tot ca. ¼ gas opening het mengsel) verder (staan nu op 4 hele slagen uit) uitdraaien (en het mengsel verrijken).
- Gasnaalden een gleufje “hoger” hangen?
- Luchtinlaat vernauwen
- Iets anders?

Ik ben benieuwd naar de ideeën hier.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan