Is er interesse in Het BMW R1100RT Topic

Zetten jullie de motor in de zomer na een rit ook weer aan de druppellader?
Ik rij ongeveer 1 ritje per 2 weken en vraag mij dus af of dit dan ook beter is om het wel te doen.
Zo ja: hoe lang moet hij dan aan de druppellader?
Heb onlangs er een nieuwe accu ingezet omdat het klokje bij het starten begon te resetten.
Ben er trouwens wel achter gekomen dat de motor wel beter start met fuel save benzine i.pv. gewone euro95.
 
Laatst bewerkt:
Ha bijke,

Mijn motor staat altijd aan de druppellader na elke rit , en das bijna elke dag en het app. heet niet voor niets drupopellader , en als je dan ook nog een meerderestappen model hebt blijft je accu altijd in goede conditie. ( mijn accu zit er al jaren in en is nog steeds top ( model Gelaccu).

Mijn Dame rijdt het best met shell, dat was v-power , maar die additieven zitten tegenwoordig in fuelsafe 95 , en daar rijdt ze als een zonnetje op , en dat apparaatje wat ik bij de hobbiyst heb gekocht is ook zijn geld waard , als ik dat ding ertussen uit haal en een paar km rij en asl weer terugstop merk je het gelijk dat ze veel voller en rustiger loopt.

Grtzs Gr 185
 
Laatst bewerkt:
Net 5000km met nieuwe banden gereden die er 4 weken onderliggen en moet zeggen dat ik niet tevreden ben, het zijn continentaal banden en rollen erg hard af, ik was Metzler Z6 gewend en die gingen 27000km mee en rolden erg comfortabel , deze dus erg hard, eens kijke of ik het daar nog 20000km mee uithou , maar ja als het met deze km zo doorgaat :-) is het over rap weer zover ........en dan weer de Z6

(ik heb er voor de Metzlers ook Bridgestone BT21 onder gehad maar die waren na 5000km al op)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nu Michelin Pilot Road 1 onder liggen, maar deze vind ik vrij hard afrollen.
Maar je kunt er wel veel kilometers mee rijden ( weinig slijtage) en ik vind ze wel betrouwbaar.
Ik overweeg om er hierna weer dezelfde onder te zetten, maar over de Metzeler Z6 hoor ik ook goede verhalen,maar heb hier geen ervaring mee.
Heb er wel eens Bridgestone's BT21 onder gehad,maar de voorband begon redelijk snel te cuppen.
 
Met Michelin heb ik geen ervaring , maar ben blij dat jij zegt dat die ook hard afrollen hoef ik daar niet meer over na te denken , dus staat Metzler bij mij met een dikke stip op 1 .
Die Batlax B21 cupte bij mij ook heel snel en vooral de voorband was na 5000km niet meer rij-baar, nog wel via de bandenman contact gehad met bridgestone maar was geen service gericht gesprek van bridgestone , denk wat arrogant , en arrogantie maakt dom ....dus domme lui bij bridgestone :-) . ik stond ernaast toen mijn bandenman belde dus zag ook de reaktie van hem ...en hij was ook teleurgesteld...
Maar ach ja we rijden ..en das het belangrijkste
 
Is er iemand die in het bezit is van een werkplaats handboek voor BMW 1100RTin het Nederlands.

Zelf heb ik het internetnet al afgezocht kan wel Duits en Engels vinden, maar nergens een Nederlandse versie.

Wie kan mij verder helpen?
 
Is er iemand die in het bezit is van een werkplaats handboek voor BMW 1100RTin het Nederlands.

Zelf heb ik het internetnet al afgezocht kan wel Duits en Engels vinden, maar nergens een Nederlandse versie.

Wie kan mij verder helpen?


Zet je PM even aan, dan mail ik hem je door (op 1 of andere manier kan ik het bestand niet kopieren)
 
kijk eens op www.bmwrtforum.nl daar kan je gratis en voor niets allerlei handboeken en dergelijke downloaden ook het werkplaats henadboek in het NL.

grtzs GR185
 
Goedemorgen

Ik wil in het voorjaar ook over gaan stappen op een R * RT.
Rij nu nog een Diversion 600, en die mag mij nog even de winter doorhelpen :P

Dus de komende tijd wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden op de aanschaf van een RT en hier wat vragen stellen:

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de 850 de 1100 en de 1150 RT?
Behalve de voor de hand liggende cillinderinhoud?

Zijn er bouwjaren die je beter mis kunt houden? ( '95 schijnt versnellingsbak problemen te hebben :? )

Iemand ervaring met Import motoren ? (staat er nu 1 op MP voor 2500 € ,met mijlenteller)

Zomaar wat losse flodders die me nu te binnen schieten.
Verder zijn alle tips welkom!!

Kan niet wachten totdat ik ook op zo'n mooie dame rond mag rijden *O*

Beoogd budget, max 3500 €
 
Ik wil in het voorjaar ook over gaan stappen op een R * RT.
Goed plan! ;)
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de 850 de 1100 en de 1150 RT?
Behalve de voor de hand liggende cillinderinhoud?
Volgens mij is dat alles. De Motronic zal anders zijn afgesteld, maar dat is het. De 850 zie je niet veel, en als je ze tegen komt is het doorgaans een ex-overheidsfiets. Het prijsverschil was indertijd maar F500,= dus dan koopt iemand liever een 1100 voor dat beetje meer.
De 850 is een heel fijn blok. Ik rij zelf op een ex-politie 850RT uit '96 en ben er heel erg blij mee. Ik kom absoluut geen vermogen te kort, zelfs niet door het gebergte in Marokko met volle bepakking. Een ander voordeel van het 850 blok is dat ie veel minder last heeft van het onregelmatige lopen dat de andere blokken vaak hebben (KFR). Hoewel het door een goede afstelling vaak te verhelpen is, heeft de 850 het 'van nature' gewoon niet/nauwelijks.
Mijn 850 is dus een ex-politie fiets (Korps Alkmaar, geen KLPD fiets dus) en dat heeft enkele voordelen:
* goed onderhouden
* spaakwielen (wel zijn de maten anders: 18"voor/17"achter)
* bashplate (handig als je naar Marokko gaat... :+ )
* zuinig (1:20, meer wil ie niet)
* alle noodzakelijke modificaties heeft ie gewoon gehad (dus ook versnellingsbak)

Nou kun je het ook slecht treffen met een ex-overheidsmotor, vooral als de bereider niet veel van zijn maatje houdt. Die van mij is heel netjes bereden, want met 155k op de klok lust ie nog steeds nauwelijks olie (1 eetlepel per 10.000km) en loopt als een zonnetje.
Zijn er bouwjaren die je beter mis kunt houden? ( '95 schijnt versnellingsbak problemen te hebben :? )
Het versnellingsbakprobleem is in '97 dacht ik opgelost en voor oudere motoren was er een modificatie. Die van mij heeft die gewoon gehad omdat de overheidsmotoren standaard al dat soort dingen krijgen.

Ik ben dus erg tevreden over mijn RT. Hij loopt goed, start altijd en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik heb 'm nu 2 jaar en heb er een rondreis door Marokko mee gedaan (over slechte wegen en geen wegen/gravel/zwaar beschadigd wegdek) en afgelopen weekend nog een stuk of 6 keer de Alp d'Huez mee op en af geweest (motorbegeleider bij een evenement). Geen krimp geeft ie.

Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben. Er zijn mensen die een motor (vul maar een willekeurig merk/type in) gekocht hebben met 30.000 op de teller en die hebben niets dan problemen. Wat ik in mijn motor heb gestoken is normaal onderhoud/slijtage en een beetje pimping. Geen bijzondere dingen die duur of abnormaar zijn. Ohja...mijn klaxon doet het niet meer... ;)

Overigens in reactie op de vraag over de druppellader hierboven: ik heb geen druppellader. Ik woon in een apartement dus de motor staat hier gewoon buiten onder een afdakje. Ook in de winter lekker onder zijn kleedje laten staan, een week of 6 later was er een keer even geen sneeuw en met -5 startte ie in 1x zonder morren. Zal wel een goede accu zijn. Geen idee hoe oud de accu is, maar ik denk zeker 4 jaar (ik kan niets vinden in de bonnetjes van de vorige eigenaar tot 2006).
 
Laatst bewerkt:

:Y
Schitterende fiets!


Volgens mij is dat alles. De Motronic zal anders zijn afgesteld, maar dat is het. De 850 zie je niet veel, en als je ze tegen komt is het doorgaans een ex-overheidsfiets. Het prijsverschil was indertijd maar F500,= dus dan koopt iemand liever een 1100 voor dat beetje meer.

Vermoedde al zoiets, op marktplaats ed. is de 1100 inderdaad het meest vertegenwoordigt.

De 850 is een heel fijn blok. Ik rij zelf op een ex-politie 850RT uit '96 en ben er heel erg blij mee. Ik kom absoluut geen vermogen te kort, zelfs niet door het gebergte in Marokko met volle bepakking. Een ander voordeel van het 850 blok is dat ie veel minder last heeft van het onregelmatige lopen dat de andere blokken vaak hebben (KFR). Hoewel het door een goede afstelling vaak te verhelpen is, heeft de 850 het 'van nature' gewoon niet/nauwelijks.
Mijn 850 is dus een ex-politie fiets (Korps Alkmaar, geen KLPD fiets dus) en dat heeft enkele voordelen:
* goed onderhouden
* spaakwielen (wel zijn de maten anders: 18"voor/17"achter)
* bashplate (handig als je naar Marokko gaat... :+ )
* zuinig (1:20, meer wil ie niet)
* alle noodzakelijke modificaties heeft ie gewoon gehad (dus ook versnellingsbak)

Nou kun je het ook slecht treffen met een ex-overheidsmotor, vooral als de bereider niet veel van zijn maatje houdt. Die van mij is heel netjes bereden, want met 155k op de klok lust ie nog steeds nauwelijks olie (1 eetlepel per 10.000km) en loopt als een zonnetje.

Mag ik vragen via welke weg je bij een politie motor terecht kwam? Toeval, of via de Domeinen of iets dergelijks?


Het versnellingsbakprobleem is in '97 dacht ik opgelost en voor oudere motoren was er een modificatie. Die van mij heeft die gewoon gehad omdat de overheidsmotoren standaard al dat soort dingen krijgen.

ah, aandachtspuntje dus als er een motor van voor '97 op mijn pad komt

Ik ben dus erg tevreden over mijn RT. Hij loopt goed, start altijd en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik heb 'm nu 2 jaar en heb er een rondreis door Marokko mee gedaan (over slechte wegen en geen wegen/gravel/zwaar beschadigd wegdek) en afgelopen weekend nog een stuk of 6 keer de Alp d'Huez mee op en af geweest (motorbegeleider bij een evenement). Geen krimp geeft ie.

Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben. Er zijn mensen die een motor (vul maar een willekeurig merk/type in) gekocht hebben met 30.000 op de teller en die hebben niets dan problemen. Wat ik in mijn motor heb gestoken is normaal onderhoud/slijtage en een beetje pimping. Geen bijzondere dingen die duur of abnormaar zijn. Ohja...mijn klaxon doet het niet meer... ;)

Dit is wel een redelijke constante voor deze motor, tevreden rijders. Heb al aardig wat google werk verricht en vaak vind je ongeacht het model/merk waar je op zoekt aardig was slechte verhalen. Moet zeggen dat dat bij deze motor dus heel erg meevalt, bijna niet eigenlijk.

Thanx voor je reactie


Trouwens nog een vraagje die me te binnen schiet, zijn er bepaalde "mijlpalen" wat betreft kilometer stand?
Bijvoorbeeld bij stand XXX kan je Cardan problemen gaan geven en dergelijke


PS: Vind de huidige RT trouwens spuuglelijk :X (de 1200)
Vind het een compleet andere motor, oude kuipwerk was veeeeeeeeel mooier
 
Mag ik vragen via welke weg je bij een politie motor terecht kwam? Toeval, of via de Domeinen of iets dergelijks?
Nee, hij was al een paar jaar in particulier bezit. Ik kocht 'm via marktplaats. Volgens mij gaan motoren van gemeentepolitie niet via de Domeinen, want dat is dacht ik alleen rijksoverheid (KLPD, KMAR enzo). Maar kopen via de Domeinen is tricky, want je kunt komen kijken, maar je kunt niet proefrijden of een keuring uitvoeren. Als je een Handige Hendrik bent, koop je er 1 (of 2 voor onderdelen) en dan weet je dat je in ieder geval 1 goede over houdt. Maar dan moet je dus misschien wel gaan sleutelen.
Dit is wel een redelijke constante voor deze motor, tevreden rijders. Heb al aardig wat google werk verricht en vaak vind je ongeacht het model/merk waar je op zoekt aardig was slechte verhalen. Moet zeggen dat dat bij deze motor dus heel erg meevalt, bijna niet eigenlijk.
Volgens mij ook. Ik ben nu al 2 keer naar het jaarlijkse BMW feest in Garmisch Partenkirchen geweest (BMW Motorrad Days). Da's dus 3 dagen BMW motor-lol in de Alpen. Dit jaar dus dik 40.000 man, dan kan het toch nooit echt slecht zijn denk ik dan... Uiteraard kun je altijd pech hebben, en soms komen er nieuwe modellen die heel veel problemen hebben. Daarom (en het financiele verhaal) heb ik liever een 2de handse met wat ervaring. De grote problemen zijn bekend en onderdelen zijn ruimschoots voorhanden. Via marktplaats en ebay kun je zo een stukje plastic of een cylinderkop vinden als je het nodig hebt. En sleuteladvies via bv het RT Forum of hier natuurlijk is ook erg handig. Altijd wel iemand die je kan helpen.

Volgens mij is de 'halgever' een bekend onderdeel dat op een gegeven moment stuk kan gaan. Niet heel dramatisch, en ik weet niet eens wat het precies is (iets met de ontsteking oid). Ik heb een 'mannetje' voor mijn onderhoud, dus die mag zich daarover druk maken. Verder zou ik niet zo snel iets weten dat vaak kapot gaat. Uiteindelijk slijt alles, maar je kunt de staat van bv de kardan of koppeling alleen maar zien na een zware operatie. Alleen dat al kost je veel geld.

Of de koppeling versleten is kun je wel makkelijk testen, maar de exacte staat is van buiten niet vast te stellen.

Verder heb je qua slijtage natuurlijk te maken met je remschijven en veren. Die gaan er een keer aan. Originele BMW remschijven kosten €375 per stuk :o Dus ik heb immitatie gekocht. Veren heb ik voor nog geen €300 laten reviseren bij HyperPro (zelf de/monteren). Nu kan ie er weer tegenaan. Zijn dus wel dingen die je even kunt controleren bij aankoop, maar bij een hoge km-stand komen ze onherroepelijk een keer voorbij.
 
Nick name, als je voorkeur uit ga naar een r850rt. Er staat er nog een bij André van andel in Kerkdriel. ...avanandel.nl .... bij overige merken. Ik heb er geen aandelen.
 
Nick name, als je voorkeur uit ga naar een r850rt. Er staat er nog een bij André van andel in Kerkdriel. ...avanandel.nl .... bij overige merken. Ik heb er geen aandelen.

Thanx voor de tip, maar ik wil pas in het voorjaar gaan kijken. Deze winter tuf ik nog door op mijn Diversion 600.

Heb trouwens ook niet echt een voorkeur hoor, gezien het aanbod zal het wel een 1100 worden uiteindelijk.

"mijn" bmw rijdt dus al ergens rond nu, weet alleen nog niet waar :P
 
Goedemorgen

Ik wil in het voorjaar ook over gaan stappen op een R * RT.
Rij nu nog een Diversion 600, en die mag mij nog even de winter doorhelpen :P

Dus de komende tijd wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden op de aanschaf van een RT en hier wat vragen stellen:

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de 850 de 1100 en de 1150 RT?
Behalve de voor de hand liggende cillinderinhoud?

Zijn er bouwjaren die je beter mis kunt houden? ( '95 schijnt versnellingsbak problemen te hebben :? )

Iemand ervaring met Import motoren ? (staat er nu 1 op MP voor 2500 € ,met mijlenteller)

Zomaar wat losse flodders die me nu te binnen schieten.
Verder zijn alle tips welkom!!

Kan niet wachten totdat ik ook op zo'n mooie dame rond mag rijden *O*

Beoogd budget, max 3500 €

Is je budget van 3000 hetgeen je wilt / kunt bijleggen na inruil van je huidige motor of het max dat je wilt / kan uitgeven. Indien het laatste dan zul je denk ik niet veel vinden ben ik bang.
In ieder geval nog wat aanvullende info:
De onderhoudsbeurten hebben een interval van 10000 km.
Een kleine beurt kost je tussen de 100 en 150 euro.
Je moet dan denken aan: olie, klepspeling afstellen, bougies controleren,koppelingspeling zonodig afstellen etc.
Bij mijn RT doe ik gemiddeld met de banden (BT021): voor 8000 km, achter 15000 km. Afhankelijk van je rijstijl. Aandachtspuntje is het wel of niet inschakelen van de abs. Niet inschakelen betekend meestal een te lage accuspanning. Dit kan tijdelijk zijn als de motor te lang stil heeft gestaan. Als hij na een paar km wel inschakeld na opnieuw starten is er niets aan de hand. Gebeurt dat niet dan is de accu meestal aan vervanging toe. Het windscherm dient helemaal omhoog te komen. Ben er al een paar tegen gekomen waar het tandwieltje is afgebroken. Voor de rest kan ik je vertellen dat ik al ruim 8 jaar probleemloos op mijn RT rij zonder extreme kosten. Het is een super tourmotor voor zowel lange stukken al woonwerk verkeer.
( ik heb nog even getwijfeld om hem in te ruilen, maar betwijfel of ik weer zo'n fijne fiets vind dus hou ik hem maar)
Suc6 met je keuze.
 
Na een lange afwezigheid, deels door een verblijf in het buitenland, meld ik me hier af. Want...ik heb de 1100 ingeruild en er komt (ergesn volgende week) een 1200 RT... vandaar.
PS Gr165....groetjes.
 
nu ikke weer ff met wat vragen ;-)

ik rij nu een paar maanden op mijn 1100 RT. Heeft een grooooote beurt gehad bij Jensen in Nijmegen. Nieuwe accu, cardan nagekeken (lag wat olie in) en nog wat punten. Allemaal helemaal goed. Nieuwe verhoogde voorruit (GIVI echt super) erop en gaan met die banaan.

Rijdt zoals gezegd prima, ik heb alleen een vraag, bij het opschakelen van 2 naar 3 vind ik persoonlijk dat het nogal ruw aan toe gaat (beetje tandenpoetsen zeg maar)

van 3 naar 4, 4 naar 5 is geen probleen, gaat lekker soepel. Wat kan dat zijn? Mijn rij-stijl? of is er iets anders aan de hand, of hoort het gewoon zo?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan