Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat is louis.de toch een rare tent.. Sturen ze je een pincode via de snailmail zodat je kunt bestellen. Maar goed, remblokken en luchtfilter zijn besteld. Dan is al het onderhoud wat ik nog moest doen of binnenkort moet doen gedaan, op het kleppen stellen na. Daar moet ik nog even voor sparen. :X
 
Vandaag heeft mijn Div me voor eerst laten staan -O-
Ik had een lange snelwegrit, en van het een op het andere moment begon-ie te sputteren (80 km voor mijn eindbestemming). Zodra ik de koppeling inkneep sloeg-ie af, zolang ik gas gaf bleef-ie draaien.
Snelweg verlaten, gestopt onder een viaduct (regen...), en het leek alsof-ie niet op alle cilinders liep. Bougiekabels losgetrokken en weer bevestigd, en na een tijdje liep-ie weer.
Verdergereden, en na een tijdje begon het weer. Omdat ik een afspraak had ben ik maar doorgereden, en het ging steeds moeizamer. Uiteindelijk stond ik voor een stoplicht stil (8 km voor mijn bestemming) en kreeg hem niet meer gestart. Met hulp van aanlopen, starten en tegelijkertijd koppeling loslaten in de eerste versnelling ging-ie weer! En dat op een autoweg :X O-) :X O-) ...
Blijven draaien werd steeds moeizamer, en bij de volgende bocht stond ik weer stil. Dit keer gelukkig in een dorpje, 300 meter voor mijn eindbestemming. Beide buitenste uitlaatbochten waren koud, de binnenste 2 warm. Toch maar gaan lopen, en GOOD KARMA, na 100 meter een motorzaak *O* *O* *O* *O*
Div voor de deur gezet, even gevraagd of dat goed was, en gezegd dat ik een afspraak had (ondertussen al 5 minuten te laat), en de laatste 200 meter gelopen (ondertussen bloedheet in mijn pak). Afspraak een beetje kort gehouden (ruim 2 uur later), zodat ik voor sluitingstijd nog langs de motorzaak kon.

Daar werd ik meteen geholpen, er werden 2 motoren aan de kant gezet zodat m'n Div op de brug kon.
Bougies vonkten, waarna hij uitging van een brandstofprobleem. Het probleem werd gevonden: de slang tussen brandstoffilter en -tank had een "knik". Deze slang had ik juist een paar weken eerder vervangen, omdat-ie verdroogd was. En netjes teruggezet zoals het zat: een dikkere rubber beschermslang er omheen, en inderdaad, daar zat een beetje een knik in. Maar omdat het daarvoor ook zo zat, ging ik er vanuit dat het wel goed zou zijn... En naarmate mijn tank leger raakte, kwam er minder druk op te staan, en kwam er minder brandstof door! Slangetje een paar cm korter, en het probleem is opgelost.
Wirken Motoren bedankt!

En oja: afspraak was succesvol, ik heb (in ieder geval voor ruim 3 maanden) een baan *O* Nadeel (of is dat een voordeel?) is dat het 128 km van m'n huis is! Als ik vanaf januari mag blijven ga ik verhuizen, tot die tijd 5000 km per maand woonwerkverkeer :] :]
En dat alles 200 meter van een motorzaak vandaan, lijkt me ideaal voor nieuwe bandjes: 's ochtends brengen, 's avonds halen!
 
Laatst bewerkt:
En oja: afspraak was succesvol, ik heb (in ieder geval voor ruim 3 maanden) een baan *O* Nadeel (of is dat een voordeel?) is dat het 128 km van m'n huis is! Als ik vanaf januari mag blijven ga ik verhuizen, tot die tijd 5000 km per maand woonwerkverkeer :] :]
En dat alles 200 meter van een motorzaak vandaan, lijkt me ideaal voor nieuwe bandjes: 's ochtends brengen, 's avonds halen!
Gefeliciteerd met je baan !!! *O* Hopen dat het voor vast wordt.
 
Vandaag heeft mijn Div me voor eerst laten staan -O-
Ik had een lange snelwegrit, en van het een op het andere moment begon-ie te sputteren (80 km voor mijn eindbestemming). Zodra ik de koppeling inkneep sloeg-ie af, zolang ik gas gaf bleef-ie draaien.
Snelweg verlaten, gestopt onder een viaduct (regen...), en het leek alsof-ie niet op alle cilinders liep. Bougiekabels losgetrokken en weer bevestigd, en na een tijdje liep-ie weer.
Verdergereden, en na een tijdje begon het weer. Omdat ik een afspraak had ben ik maar doorgereden, en het ging steeds moeizamer. Uiteindelijk stond ik voor een stoplicht stil (8 km voor mijn bestemming) en kreeg hem niet meer gestart. Met hulp van aanlopen, starten en tegelijkertijd koppeling loslaten in de eerste versnelling ging-ie weer! En dat op een autoweg :X O-) :X O-) ...
Blijven draaien werd steeds moeizamer, en bij de volgende bocht stond ik weer stil. Dit keer gelukkig in een dorpje, 300 meter voor mijn eindbestemming. Beide buitenste uitlaatbochten waren koud, de binnenste 2 warm. Toch maar gaan lopen, en GOOD KARMA, na 100 meter een motorzaak *O* *O* *O* *O*
Div voor de deur gezet, even gevraagd of dat goed was, en gezegd dat ik een afspraak had (ondertussen al 5 minuten te laat), en de laatste 200 meter gelopen (ondertussen bloedheet in mijn pak). Afspraak een beetje kort gehouden (ruim 2 uur later), zodat ik voor sluitingstijd nog langs de motorzaak kon.

Daar werd ik meteen geholpen, er werden 2 motoren aan de kant gezet zodat m'n Div op de brug kon.
Bougies vonkten, waarna hij uitging van een brandstofprobleem. Het probleem werd gevonden: de slang tussen brandstoffilter en -tank had een "knik". Deze slang had ik juist een paar weken eerder vervangen, omdat-ie verdroogd was. En netjes teruggezet zoals het zat: een dikkere rubber beschermslang er omheen, en inderdaad, daar zat een beetje een knik in. Maar omdat het daarvoor ook zo zat, ging ik er vanuit dat het wel goed zou zijn... En naarmate mijn tank leger raakte, kwam er minder druk op te staan, en kwam er minder brandstof door! Slangetje een paar cm korter, en het probleem is opgelost.
\Wirken Motoren\[/b] bedankt!

En oja: afspraak was succesvol, ik heb (in ieder geval voor ruim 3 maanden) een baan *O* Nadeel (of is dat een voordeel?) is dat het 128 km van m'n huis is! Als ik vanaf januari mag blijven ga ik verhuizen, tot die tijd 5000 km per maand woonwerkverkeer :] :]
En dat alles 200 meter van een motorzaak vandaan, lijkt me ideaal voor nieuwe bandjes: 's ochtends brengen, 's avonds halen!

Link doet het niet, maar bedoelde je misschien: http://www.wirken-motoren.nl/ ;) 8-) :]
 
En oja: afspraak was succesvol, ik heb (in ieder geval voor ruim 3 maanden) een baan *O* Nadeel (of is dat een voordeel?) is dat het 128 km van m'n huis is! Als ik vanaf januari mag blijven ga ik verhuizen, tot die tijd 5000 km per maand woonwerkverkeer :] :]
En dat alles 200 meter van een motorzaak vandaan, lijkt me ideaal voor nieuwe bandjes: 's ochtends brengen, 's avonds halen!
Gelukkig van de snelle fix. Dat lange woonwerk is een drama overigens. Ik werk nu 2 maanden (wel op jaarcontract met daarna ev. verlengen tot onbepaald) op 110km van mijn huis en doe dat stuk elke dag op de motor. Het is gewoon niet leuk meer. -O-

Ook ik ga verhuizen (mede) voor mijn werk. :P
 
Link doet het niet, maar bedoelde je misschien: Wirken Motoren ;) 8-) :]
Tnx, 't was een zware dag, link gefixt :)


Gelukkig van de snelle fix. Dat lange woonwerk is een drama overigens. Ik werk nu 2 maanden (wel op jaarcontract met daarna ev. verlengen tot onbepaald) op 110km van mijn huis en doe dat stuk elke dag op de motor. Het is gewoon niet leuk meer. -O-

Ook ik ga verhuizen (mede) voor mijn werk. :P
Ik heb het voor m'n afstuderen 7 maanden gedaan, maar dan per trein (zelfde afstand ongeveer)... Dat was redelijk slopend, maar voor tijdelijk kan het wel.
Evt. is een paar dagen per week een bed&breakfast ook een optie, dus even kijken hoe het gaat.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heeft mijn Div me voor eerst laten staan -O-
Ik had een lange snelwegrit, en van het een op het andere moment begon-ie te sputteren (80 km voor mijn eindbestemming). Zodra ik de koppeling inkneep sloeg-ie af, zolang ik gas gaf bleef-ie draaien.
Snelweg verlaten, gestopt onder een viaduct (regen...), en het leek alsof-ie niet op alle cilinders liep. Bougiekabels losgetrokken en weer bevestigd, en na een tijdje liep-ie weer.
Verdergereden, en na een tijdje begon het weer. Omdat ik een afspraak had ben ik maar doorgereden, en het ging steeds moeizamer. Uiteindelijk stond ik voor een stoplicht stil (8 km voor mijn bestemming) en kreeg hem niet meer gestart. Met hulp van aanlopen, starten en tegelijkertijd koppeling loslaten in de eerste versnelling ging-ie weer! En dat op een autoweg :X O-) :X O-) ...
Blijven draaien werd steeds moeizamer, en bij de volgende bocht stond ik weer stil. Dit keer gelukkig in een dorpje, 300 meter voor mijn eindbestemming. Beide buitenste uitlaatbochten waren koud, de binnenste 2 warm. Toch maar gaan lopen, en GOOD KARMA, na 100 meter een motorzaak *O* *O* *O* *O*
Div voor de deur gezet, even gevraagd of dat goed was, en gezegd dat ik een afspraak had (ondertussen al 5 minuten te laat), en de laatste 200 meter gelopen (ondertussen bloedheet in mijn pak). Afspraak een beetje kort gehouden (ruim 2 uur later), zodat ik voor sluitingstijd nog langs de motorzaak kon.

Daar werd ik meteen geholpen, er werden 2 motoren aan de kant gezet zodat m'n Div op de brug kon.
Bougies vonkten, waarna hij uitging van een brandstofprobleem. Het probleem werd gevonden: de slang tussen brandstoffilter en -tank had een "knik". Deze slang had ik juist een paar weken eerder vervangen, omdat-ie verdroogd was. En netjes teruggezet zoals het zat: een dikkere rubber beschermslang er omheen, en inderdaad, daar zat een beetje een knik in. Maar omdat het daarvoor ook zo zat, ging ik er vanuit dat het wel goed zou zijn... En naarmate mijn tank leger raakte, kwam er minder druk op te staan, en kwam er minder brandstof door! Slangetje een paar cm korter, en het probleem is opgelost.
Wirken Motoren bedankt!

En oja: afspraak was succesvol, ik heb (in ieder geval voor ruim 3 maanden) een baan *O* Nadeel (of is dat een voordeel?) is dat het 128 km van m'n huis is! Als ik vanaf januari mag blijven ga ik verhuizen, tot die tijd 5000 km per maand woonwerkverkeer :] :]
En dat alles 200 meter van een motorzaak vandaan, lijkt me ideaal voor nieuwe bandjes: 's ochtends brengen, 's avonds halen!

Haha! Mooi verhaal! Gelukkig had je mazzel met de motorzaak. Dan ANWB had het ook wel kunnen oplossen, maar dat had vast minder snel geweest.

Zo zie je maar wat een iets te lang slangetje kan veroorzaken.

5000km per maand is niet mis. En de koude/natte maanden komen er aan. Iedere twee maanden een nieuwe achterband.... En er zal vast nog wel wat onderhoud bij komen. Ik hoop dat het goed zit met de reiskostenvergoeding!

Met de vakantie heb ik ook wel eens flink moeten lopen in tropische omstandigheden. Soms wel 3 etages hoog met twee zijkoffers.... Dan ben je blij als je je pak uit kan trekken.

Gefeliciteerd met de baan! *O*
 
Om wat voor ruit gaat het hier?

MRA, half hoog, dus niet zo'n bushokje, maar net onopvallend verhoogd.


Die bagster is een hoes voor om je tank he? Waarom ben je daar zo blij mee?

Ik had 'm ook op mijn vorige motor, de blackbird.

Tanktassen met magneten krassen als de ziekte. Zelfs bij een reeds bekraste tank is dat voor mij een ergernis. Als je al een oudere tank hebt, zoals ik, kun je 'm mooi verbergen onder zo'n leren jasje.

Snelsluit-systeem, is als je er handigheid in krijgt perfect.

Daarbij vind ik zo'n batman-pakje om de tank wel mooi staan. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Ding is echt precies op kleur, met de striping zelfs nagemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Diversion rijders,

Ik ben benieuwd of jullie een antwoord hebben op mijn vraag.

Deze luidt als volgt ; Ik wilde afgelopen week mijn olie controleren echter kwam ik tot de ontdekking dat ik door het glaasje niets kon zien, het lijkt wel of deze aan de binnezijde helemaal vies is, geprobbeerd om via de dop te kijken hoveel er nog in zit echter had dit ook geen succes.

Nou ben ik benieuwd of jullie hier een oplossing voor hebben ? dit voordat ik met een droge motor kom te staan.

alvast bedankt.
 
Hallo Diversion rijders,

Ik ben benieuwd of jullie een antwoord hebben op mijn vraag.

Deze luidt als volgt ; Ik wilde afgelopen week mijn olie controleren echter kwam ik tot de ontdekking dat ik door het glaasje niets kon zien, het lijkt wel of deze aan de binnezijde helemaal vies is, geprobbeerd om via de dop te kijken hoveel er nog in zit echter had dit ook geen succes.

Nou ben ik benieuwd of jullie hier een oplossing voor hebben ? dit voordat ik met een droge motor kom te staan.

alvast bedankt.
Dit probleem is nog niet eerder besproken, maar persoonlijk zou ik proberen of het peilglaasje niet van de binnenkant te bereiken is met een stokje/takje enz., om het zo schoon te krabben door de vulopening. ;) 8-) :]
 
Dit probleem is nog niet eerder besproken, maar persoonlijk zou ik proberen of het peilglaasje niet van de binnenkant te bereiken is met een stokje/takje enz., om het zo schoon te krabben door de vulopening. ;) 8-) :]
Aan de binnenkant zit er iets overheen, waardoor je alleen via kleine gaatjes bij het glaasje kan, zelfs als de deksel er naast ligt.
Verwijderen van het deksel kost je hooguit een koppelings-pakking.

Of staat de olie ruimboven het max ?
Dan blijft het ook egaal "vies".
Daar kom je achter door net na het rijden te kijken. Of de motor op de zijstandaard te zetten.
 
nou wanneer ik er tijd voor heb zal ik eens een stuk rijden, en daarna de motor op de zijstandaard zetten. Mocht dit niet lukken gaat de deksel er van af.

Bedankt voor de info.
 
Ik hoop wel dat er te veel olie in zit , is ook niet goed , weet ik , maar als het glaasje zo vies is dat er niet doorheen te kijken is de rest binnenin ook zo vies .
En dan mag je wel een keer doorspoelen met schone olie lijkt mij .
 
Hij zal wel iets te vol zitten.
Ik heb ook het liefste heel het glaasje vol.
Om te controleren hou ik de motor een beetje schuin en dan zie je zo de olie zakken.
En als hij echt vuil is ( wat ik niet zo geloof)
Olie aftappen 3 liter benzine/diesel in het carter gooien,schudden dan nachtje laten staan.
Dan ff flink schudden en weer aftappen.
Goed uitdruppelen nieuw filter en nieuwe olie erin.
 
Lijkt me niet verstandig, want je hebt dan geen zicht meer indien er onder omstandigheden iets bij komt, bijvoorbeeld bij versleten vlotternaalden kan de benzine rechtstreeks naar het carter lopen. ;)


Jawel hoor bij controle hou ik hem iets schuin dan moet direct het niveau zichtbaar zijn.
Kijk hij moet ook weer niet zo schuin gehouden moeten worden dat de stepjes de grond raken.
Maar bij zo'n 10 cm het stuur uit het lood zetten moet voldoende zijn om het niveau te zien.

Dus de olie zit echt maar net boven in het glaasje
 
Zojuist erachter gekomen dat mijn verlichting bij stationair lopen duidelijk zwakker is dan wanneer ik aan het rijden ben. Is dat een teken dat de accu minder wordt? Nog absoluut geen startproblemen btw.
 
Zojuist erachter gekomen dat mijn verlichting bij stationair lopen duidelijk zwakker is dan wanneer ik aan het rijden ben. Is dat een teken dat de accu minder wordt? Nog absoluut geen startproblemen btw.
Het klinkt wel alsof het einde nabij is, want bij stationair lopen is er weinig of geen acculaadstroom en werkt alles op de accuinhoud.
 
Het kan ook zijn dat de laadspanning van de dynamo wat varieert afhankelijk van het toerental. Meestal laadt ie bij rond de 14 V. Je accuspanning is maar 13 V. Dus als je dynamo goed laadt, zullen de lampen wel zichtbaar iets harder branden, dan wanneer hij alleen met de accu gevoed wordt. Dus het kan goed zijn dat je dynamo bij stationair lopen nog niet zoveel laadspanning geeft.

Als je accu fris genoeg is om je motor vlot aan te laten slaan, dan hoef je je er niet direct zorgen over te maken. Evt. kun je het nameten met een voltmeter.

-> Motor uit: accuspanning ong. 13V. Bij 12.5 of minder Volt is ie duidelijk ontladen.

-> Bij draaiende motor: max 14.5V. Komt de laadspanning erboven dan wordt het teveel. Haalt ie bij volle belasting (lampen aan, achteruitverwarming aan, aanjager aan) bij pakweg 5000 tpm geen 13.5 V of meer, dan moet je je zorgen gaan maken over de laadcapaciteit van je dynamo, of wellicht is de accu erg ontladen.

-> Bij het starten: accuspanning mag terugzakken naar pakweg 9V bij het starten. Daaronder moet je je zorgen gaan maken over de capaciteit van je accu. Of hij was erg ontladen of hij is aan het sterven.

Maar goed, ik denk niet dat je je echt ongerust hoeft te maken. Je oog is erg goed in het zien van fluctuaties in lichtniveau's. En het is geheel logisch veklaarbaar dat de lamp niet altijd dezelfde spanning krijgt.

Iets anders:
Lees ik trouwens in de Haynes juist dat een Diversion van 94 geen stadslicht in de koplamp heeft?

Verder maar eens de bougies vervangen. De oude waren toch niet zo heel best meer. Eens kijken of het motortje nu wat zuiniger wordt.
 
Het eerste wat ik hoor, mijn 94-er heeft in ieder geval wel een stadslicht-/parkeerlicht-lampje in de koplamp.
Nja, het wordt vermeld bij de UK versie. Maar ik vond het wel gek. Je kan er niet echt goed inkijken, dus ik had maar even genoegen genomen met die verklaring: mijn stadslicht doet het idd niet. :o

Verder ook nog vandaag de bougies gewisseld. Die waren toch wel aardig versleten (2 hadden een elektrode afstand van ruim 0.9 mm ipv de voorgeschreven waarde van 0.7 waarop de nieuwe bougies al stonden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan