How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken

DeArmeStudent

MF veteraan
1 mei 2008
1.332
1
Amsterdam
Ook ik wilde meer kilometers maken met mijn kettingset, en wilde niet meer om de 5 dagen (500 km) smeren. Dus een ketting-smeer-systeem lag voor de hand, maar al die krengen, zijn zo duur. Daarbij werken veel goedkope ketting-olie-systemen met handmatig knijpflesjes of d.m.v. zwaartekracht (osco-oiler), wat een ontzettende kliederboel opleverd. Dus moest ik iets vinden wat wel makkelijk zelf te maken was en wat wel werkt. Dus:

How-to: Zelf Goedwerkend, Goedkoop Kettingoliesmeersysteem maken
(en dit is dus geen commerciele topic, maar een topic om ervaringen uit te wisselen hoe mensen zelf een kettingsmeersysteem maken.) *O*

Hij werkt bij mij al 1 jaar lang, zonder klachten. (er zit ook geen electronica in dat stuk kan gaan) Doseringen zijn zeer constant en naar je eigen rijstijl af te meten, en hij lekt niet na! (2 veel gehoorde klachten van Loobman gebruikers)

Benodigdheden:

full


1. een spuitstuk van een schoonmaakfles, te koop voor 50 cent bij de trekpleister of drogist
2. Aluminium reisflesjes, te koop voor 1 euro bij de xenos, licht en hittebestendig.
3. een benzineslag, binnendiameter van 3 of 4 mm van 3 meter, bouwmarkt
4. een stukje stug ijzerdraad van een halve meter, lokale bouwmarkt
5. tyraps, te halen bij de lokale bouwmarkt
6 ducktape of ander tape te halen bij de lokale bouwmarkt
7 Seconde lijm, ook lokale bouwmarkt, of blokker.
8 Opzuignaald, te koop bij apotheek, kost 14 cent
9 Kettingzaag olie, 7 euro bij de lokale bouwmarkt.

Als alternatief flesje kan ook een 'hairspray-flesje' bij de wibra gekocht worden:


Geupdate door nonobonobo



Instructie (zie ook benodigdheden foto)
1. haal het pompje uit het spuitstuk van de schoonmaakfles.
2. maak met een hete spijker of een boortje een gaatje in het midden van het plastic schroefdopje van het aluminium reisflesje
3. haal het spuitstukje van het pompje (zit er meestal los op) en knip het pompje rond zodat hij in het dekseltje past.
4. stop het pompje in het zwarte schroefdekseltje, door het gaatje, en stop het spuitstukje er weer op. Je kan het beste dit spuitstukje erop vastlijmen met secondelijm, zonder de binnenkant dicht te lijmen.

full


5. knip het uiteinde van het spuitstukje (de sproeier) eraf (dit deel is meestal iets dikker, waardoor hij niet in de slang past en bevat een rood klein sproeierstukje)
6. knip het opzuigslangetje van het pompje zo af, zodat het pompje in het flesje past
7. Gebruik dit afgeknipte gedeelte van het opzuigslangetje van het pompje om de opzuignaald overheen vast te lijmen met secondelijm. Dit wordt het verbindingsstukje tussen de naald en de benzineslang.

full


8. lijm vervolgens het andere gedeelte van dit opzuigslangetje vast in de benzineslang, zodat de opzuignaald en benzineslang 1 geheel vormt. Pas daarbij op dat je niet de binnenkant van de slang, het verbindingsstukje of de naald dichtlijmt! Dus gebruik alleen secondelijm aan de buitenkant van het verbindingsstukje

Tip: lijm de naald zo aan de slang vast, zodat het schuine gedeelte van de naald naar de kant wijst waarnaar de benzineslang opkrult!
Dit voorkomt montageproblemen, omdat dan door het opkrullen van de benzineslang de naald automatisch tegen het tandwiel aangedrukt wordt.

9 monteer het reservoir met pompje op een bereikbare en veilige plaats op de motor

full


10 monteer de benzineslang met (duck)tape vast aan het ijzerdraad (die als vaste geleider werkt, zodat de benzineslang niet kan bewegen tijdens het rijden), en monteer het geheel met tyraps aan de motor zodat de naald met de schuine kant tegen de onderkant van het achtertandwiel zit, net boven de ketting, maar niet in de weg komt van bewegende delen! :')

full


11. Lijm de benzineslang over het pompje heen vast met secondelijm. en klaar is kees!

Om bij te vullen draai je gewoon het dekseltje van het aluminium reisflesje en je kunt hem bijvullen met kettingzaagolie, zonder dat het olie uit de slang loopt, omdat het pompje en slang luchtdicht is en daardoor de olie in het slangetje houdt i.p.v. eruit te lopen d.m.v. de zwaartekracht, zoals bij de loobman! Dit luchtdichte systeem zorgt er ook voor dat tijdens het niet gebruiken (stilstaan) er geen olie lekt.

1x tijdens het rustig wegrijden een keertje rustig het pompje indrukken en je bent klaar voor ongeveer 50 kilometer:

full


full



Totale kosten, ongeveer tussen de 10 en 15 euro. Wat willen we nog meer mensen?

PS: voor mensen die zeuren dat de ketting en tandwielen vies zijn:
ik maak inderdaad mijn motor niet vaak schoon, en dit is de staat van de ketting en tandwielen na 27.000 km doorrijden door de winter :W

PS: voor mensen die zeuren dat er olie op de zijkant van de velg kan komen:
Dit is met elk kettingsmeersysteem, zelfs met dure vol-automatisch, dus wil je absoluut nooit olie op je velg, maak of neem dan geen Ketting-olie-smeer-systeem. :P

PS: voor mensen die zeuren dat er op 1 foto toch lucht in de slang te zien is:
tja, dat heb je wel eens als je het reservoir niet bijvult...maar ook dit is geen probleem wanneer het niet veel lucht is. Gewoon laten zitten, Dan kun je juist zien hoeveel olie je erbij pompt, en dus kan je nog gedoseerder pompen.

Afzeiken is niet gewenst, opbouwende kritiek is altijd welkom, net als verbeter-tips aan elkaar. Vergelijking met andere kettingsmeersystemen ook, want ik denk dat dit kettingsmeersysteem de vergelijking op prijs/kwaliteit altijd overtreft, maar dat is mijn persoonlijke ervaring...

Graag ook comments van mensen die het zelf gebouwd hebben en hun ervaring willen delen. *O*

Nog even alle voordelen op een rijtje:
1. zeer goedkoop: 10 a 15 euro om het te maken
2. zeer betrouwbaar: geen electrische onderdelen die stuk kunnen en na 1 jaar trouwe dienst geen onderdelen stuk. Onderdelen die op den duur stuk gaan kunnen goedkoop en overal verkrijgbaar vervangen worden.
3. Zeer goed doseerbaar, elke keer drukken is iedere keer evenveel olie, ongeveer 1 ml.
4. Geen last van nalekken d.m.v. zwaartekracht (zoals bij de loobman en osco-oiler kan voorkomen), omdat er geen lucht aangezogen wordt en de luchtdichtheid in de slang voorkomt dat het olie d.m.v. de zwaartekracht verder uit de slang loopt.
5. Omdat de olie in de slang blijft zitten tijdens het niet gebruiken, heb je bij iedere eerste keer drukken op het pompje altijd gelijk olie op de ketting, en hoef je dus niet te wachten op de zwaartekracht *O*
6. makkelijk navulbaar: gewoon schroefdekseltje eraf draaien en bijvullen. Het luchtdichte pompje voorkomt lucht in de slang, en dus loopt de olie niet uit de slang tijdens het openen en vullen van het reservoir

Edit: Een handzeepdispenser of Zeeppompje is ongeschikt voor dit systeem
het probleem met zeeppompjes is: ze zijn niet luchtdicht! er zitten gaatjes in hun pompsysteem dat niet alleen zeep, maar ook lucht pompt in de slang. Dus ben je olie en lucht door je slang aan het pompen en kan je nooit goed doseren. Ook loopt het olie weer uit je gehele slang naar beneden.
Ten tweede: zeeppompjes geven veel meer dan 1ml door, meestal in 1x een hele kwak zeep, en je wilt rustig en gedoseerd kunnen pompen zodat er (vooral) alleen olie op je ketting komt!
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste: ArmeStudent, super bedankt! :} *O*

Wij willen binnenkort op de motor naar Afrika (http://www.travelin.tk (www.travelin.tk)) en low-budget is het toverwoord, dus we hadden niet zoveel zin in een Scottoiler van 150 euro per stuk (maal twee!)... Maar low-budget initiatieven zoals deze zijn het helemaal voor ons! 8-)

En hij kan nog een beetje goedkoper...

- Flesje: 250ml Sisi Action bij de Dirk, 46 cent per stuk (wel even leegdrinken...) (minder 'mooi' als het alu flesje, maar wel praktisch want je kan makkelijk checken hoe vol hij nog is!)
- Pompje: Plantenspuitkop, 55 cent bij Kruidvat
- Slang: aquarium lucht slang bij aquariumwinkel, 3,45E voor 3 meter (genoeg voor 2?)
- opzuignaald: 15 cent bij apotheker (check verschillende diameters)
- secondenlijm had ik nog liggen
- tie-raps had ik nog liggen
- krimpkous had ik nog liggen
- staaldraad: ik had zelf electriciteitskabel (2,5mm2 massieve koperen kern) in gedachten. Dit is stug genoeg om niet te makkelijk te buigen. Bovendien zorgt de isolatie dat het niet krast op je frame en zorgt ook voor echte 'hechting' aan je frame en aan de krimpkous!

Totaalprijs: 3 euro per oiler! *D

Hier onze crisis-oiler in actie:

Een korte instructievideo en wat foto's volgen (hopelijk) nog! ;)
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste: ArmeStudent, super bedankt! :} *O*
Dank je wel!
Wij willen binnenkort op de motor naar Afrika (http://www.travelin.tk (www.travelin.tk)) en low-budget is het toverwoord, dus we hadden niet zoveel zin in een Scottoiler van 150 euro per stuk (maal twee!)... Maar low-budget initiatieven zoals deze zijn het helemaal voor ons! 8-)
Heel leuk, en inderdaad, juist voor dit soort initiatieven heb ik het gewoon gratis op het internet gezet. Hopelijk werkt het bij jou goed en heb je er veel plezier van. :]
En hij kan nog een beetje goedkoper...- staaldraad: ik had zelf electriciteitskabel (2,5mm2 massieve koperen kern) in gedachten. Dit is stug genoeg om niet te makkelijk te buigen. Bovendien zorgt de isolatie dat het niet krast op je frame en zorgt ook voor echte 'hechting' aan je frame en aan de krimpkous!

Totaalprijs: 3 euro per oiler! *D

Hier onze crisis-oiler in actie:

Een korte instructievideo en wat foto's volgen (hopelijk) nog! ;)

ik heb ook een keer aan electriciteitskabel gedacht, maar, ik denk dat deze nog te 'makkelijk buigbaar' is om goed en stevig om de naald op dezelfde plek te blijven houden.
Mijn advies: koop in een doe het zelf zaak ijzerdraad dat moeilijk buigbaar is, des te meer kans je heb dat het blijft zitten op de plaats waar je je naald wilt.
 
Laatst bewerkt:
Het was voor mij zo klaar. Bigjim zit nu nog te denken hoe het moet _O-

1 ding ben ik vergeten. de slang vast te lijmen aan de pomp. nu is de slang los geschoten en het blok onder de plakkerige olie. verder lijkt het goed te werken. is alleen best een beetje lastig de naald precies op de goede plaats te krijgen, tussen de ketting en de gaten in het tandwiel


Vandaar dat ik met 8 mm rvs tubing in de weer wil....
Dan kan ik alles goed fixeren en vast lijmen...


Bedankt voor de tip Hans!!!


_O- _O- _O-
 
Zo doet die het tenminste wel! :+

Zo is het maar net! Inmiddels ingebouwd en vandaag getest. Werkt helemaal super en dat met de totale aanpassingskosten van € 0,75 (5 x 0.9mm opzuignaald). Donorspuitkop had ik nog liggen en het resterende materiaal van de scott-oiler voldeed om het geheel te completeren.
Kan onder het rijden met mijn linkerhand eenvoudig een druk op de knop geven en dat is erg prettig :Y
 
Ik heb het ook eindelijk opgebouwd, lange tijd wezen zoeken naar een geschikt flesje en nu alles in een keer goed gedaan (volgens mij ;) )


full


full


full


De spuitkop was inderdaad los te koop bij de kruidvat (55cent), in het schap erboven hadden ze flesjes met waterstofperoxide (kruidvat huismerk) voor 99 cent en de injectie naald heb ik gekregen bij de apotheek. De spuitkop pas op het schroefdraad van het flesje. Dus ik heb alleen maar delen weg hoeven halen.

De slang had ik ooit al een keer gehaald, de secondenlijm moest nog even.

Ik heb gewoon een klein gaatje geboord in de kettingbeschermer, recht naar beneden en daar de naald in gelijmd. vervolgens nog een stukkie zwarte krimpkous er omheen gemaakt, want zwart is netter.

De slang aan het frame gemaakt met tyraps en toen was ik klaar.

en zoals anderen al zeggen, op naar de duurtest :)

mvg

db
 
Het flesje zit net achter mijn kuit, aangezien ik daar ook kan krabben tijdens het rijden, kan ik denk ik ook wel op een knoppie drukken. Het was ook de enige plek die ik kon verzinnen waar het flesje aan de binnenkant van het frame paste EN niet verschrikkelijk in beeld zat.

Misschien heb je trouwens gelijk en werkt deze plek waardeloos, we shall see :)

Kans bestaat wel dat ik nog even een blokje op het knoppie moet lijmen om te zorgen dat ik hem met de handschoen aan ook volledig in kan drukken.

mvg

db
 
De spuitkop was inderdaad los te koop bij de kruidvat (55cent), in het schap erboven hadden ze flesjes met waterstofperoxide (kruidvat huismerk) voor 99 cent en de injectie naald heb ik gekregen bij de apotheek. De spuitkop pas op het schroefdraad van het flesje. Dus ik heb alleen maar delen weg hoeven halen.
Ziet er goed uit! Ik ga nu naar de Kruidvat :)
 
Arme student: Ik dank je voor dit lumineuze idee. Ik heb het systeem met wat aanpassingen op mijn Honda VFR750 gemonteerd en het werkt voortreffelijk. Ik kan het pompje met mijn linkerduim bedienen tijdens het rijden. De verdeling van de olie over het kettingwiel en de ketting verloopt zeer goed. Vandaag een kleine 100 km ermee gereden. Met 1x pompen bij wegrijden na 60 km ketting geïnspecteerd. Nog ruim voldoende gesmeerd. Werkt perfect en geen gedrup of gelek. PSik heb 3mm inwendig slang gebruikt. Warm maken in heet water en je kunt de slang op de verbindingsstukjes schuiven. Zit zonder lijmen dicht en vast, ik heb het stukje van het beschermkapje van de naald dat om de naaldhouder klemt gebruikt om de naald vast te klemmen in een 6mm gat. Hiertussen 1 secondenlijm. De ijzertjes voor het reservoirhoudertje heb ik zelf gemaakt van wat ik nog had(ophangijzers bloembak en schoenenrek). Van een geschrokken apothekerassistente kreeg ik 2 naalden gratis mee(1 is gesneuveld tijdens experimenteren). 3 meter doorzichtige slang 3x5mm kostte me op het industrieterrein 1,80 euro. 1 secondenlijm 3 euro, pompje 55 cent. Totale kosten: 5,35 euro. Er zit nu kettinzaagolie in het 110ml flesje. 3,25 euro voor een halve liter. Daar kan ik 25.000 km mee vooruit bij een verbruik van 1cc:50km. Met het flesje moet ik met dat verbruik 5500 km kunnen rijden.
full

full

full

full

full
 
Joepiedepoepie!Het is mij ook gelukt!
Na wat Glassex en Dasty sproeikoppen gesloopt te hebben ben ik toch maar eventjes naar het Kruidvat gereden om een juiste kop te halen....grrr.
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden op mijn FZ1Fazer;
http://img163.imageshack.us/img163/6951/1001803.jpg

http://img707.imageshack.us/img707/9978/1001804e.jpg

Ben nog niet helemaal blij met de positie van het flesje ( moet redelijk acrobatische toeren uit halen om het flesje in te drukken) maar dat is de lol van het experimenteren!
Bedankt voor deze tip!
 
Arme student: Ik dank je voor dit lumineuze idee. Ik heb het systeem met wat aanpassingen op mijn Honda VFR750 gemonteerd en het werkt voortreffelijk. Ik kan het pompje met mijn linkerduim bedienen tijdens het rijden. De verdeling van de olie over het kettingwiel en de ketting verloopt zeer goed. Vandaag een kleine 100 km ermee gereden. Met 1x pompen bij wegrijden na 60 km ketting geïnspecteerd. Nog ruim voldoende gesmeerd. Werkt perfect en geen gedrup of gelek. PSik heb 3mm inwendig slang gebruikt. Warm maken in heet water en je kunt de slang op de verbindingsstukjes schuiven. Zit zonder lijmen dicht en vast, ik heb het stukje van het beschermkapje van de naald dat om de naaldhouder klemt gebruikt om de naald vast te klemmen in een 6mm gat. Hiertussen 1 secondenlijm. De ijzertjes voor het reservoirhoudertje heb ik zelf gemaakt van wat ik nog had(ophangijzers bloembak en schoenenrek). Van een geschrokken apothekerassistente kreeg ik 2 naalden gratis mee(1 is gesneuveld tijdens experimenteren). 3 meter doorzichtige slang 3x5mm kostte me op het industrieterrein 1,80 euro. 1 secondenlijm 3 euro, pompje 55 cent. Totale kosten: 5,35 euro. Er zit nu kettinzaagolie in het 110ml flesje. 3,25 euro voor een halve liter. Daar kan ik 25.000 km mee vooruit bij een verbruik van 1cc:50km. Met het flesje moet ik met dat verbruik 5500 km kunnen rijden.[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Echt netjes gemaakt, het lijkt wel een Osco zoals ik die op mijn vorige motor had.
 
Ik gebruik kettingzaagolie, omdat het niet makkelijk van ketting en kettingwielen afslingert, goed smeert en er geen vuil en zand aan blijven plakken. De olie verdeelt zich met dit systeem al na een paar omwentelingen van het achterwiel heel mooi over de hele ketting. Het nadeel van kettingspuitvet vind ik dat er vuil en zand aan blijven plakken(nooit goed voor een ketting en kettingwielen). Kettingspuitvet is er ook bijna niet meer af te krijgen na een poosje, dus een keer ketting schoonmaken wordt dan een hele klus. Bij dit smeersysteem is kettingschoonmaken veel minder vaak(nooit?) nodig en je smeert veel geregelder(kilometerinterval en hoeveelheid smeermiddel) dan wanneer je om de 300 km spuit met een busje. Bovendien kun je met een smeersysteem de hoeveelheid smering heel makkelijk aanpassen aan (weers)omstandigheden.
 
wat mij opvalt is dat veel mensen hem op het onderste deel van de ketting doen, maar waarom niet op het bovenste deel?

lijkt mij - monteertechnisch gezien - makkelijker om hem bovenop te doen. maar ik kan me dan ook voorstellen dat hij meer richting je motor spettert of op je band. maar is dit ook echt zo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan