Zoektocht naar een motor (reis naar India)

4 okt 2010
14
0
Hallo iedereen...

Ik hoop dat dit de juiste sectie is op het forum, anders moet de moderator het maar verplaatsen...

Ik ben op zoek naar een motto, die ik zelf wil onderhouden. De plannen zijn om er mee tot India, Mongolië mee te rijden en daar om te wisselen met 1 of meerdere paarden.

Dus ik heb een motto nodig die sterk is, weinig onderhoud nodig heeft, niet teveel verbruikt en eenvoudig in elkaar steekt.

Ik heb zo het idee van een harley in mijn achterhoofd, maar ik weet niet of deze in aanmerking komt voor de reden dat ik hem nodig heb.

Ik wil dus een jaar of meer rondtouren op wegen, landwegen, bergop , bergaf... dus het moet wel wat aankunnen....
Ik weeg 70kg en zou graag een 100kg (of iets meer) aan materiaal en voedsel meenemen, hoeveel cc, pk, kw heb ik daarvoor nodig?

Ik ben vrij nieuw met motto's, begrijp de basis principes wel, maar voor de rest is het nieuw, daarom dat ik hier ben...

Ik zal hier even ophouden met schrijven en wachten op de reacties... opmerkingen, suggesties, opbouwende kritiek is van harte welkom!
 
Ik heb zelf een retourtje Nepal gemaakt op een XT600, had voor deze motor gekozen vanwege eenvoudige concept en off the road kwaliteiten. Motor heeft kickstarter, carburateur(s), klepstellen dmv boutje/moertje, luchtgekoeld en slechts 1 cilinder. Veel simpeler kun je ze niet krijgen. Maar heb toch de nodige mankementen gehad onderweg. Gelukkig heb ik wel wat jaren sleutelervarng en heb ik de rit volbracht. Maar zonder technisch kunnen/inzicht wordt het wel een stuk lastiger. Je zult veel zelf moeten doen omdat er simpelweg niemand anders voorhanden is.
 
Dank je wel Warrior...

Ben hier nog niet direct weg, is nog 1 a 2 jaar, dus tijd genoeg om te sleutelen... Daarom dat ik ook eerst een motor wil, die ik hier ga gebruiken, leren kennen, leren herstellen enzoverder....

Heb even de XT600 opgezocht, het lijkt een cross motor... denk je dat ik daar nog 2 bagage bakken aan de zijkant kan aanmaken? Ik weeg 70 kg... wat denk je dat ik nog mee kan nemen zonder problemen ?(niet in volume gerekend, maar gewicht)
 
Dank je wel Warrior...

Ben hier nog niet direct weg, is nog 1 a 2 jaar, dus tijd genoeg om te sleutelen... Daarom dat ik ook eerst een motor wil, die ik hier ga gebruiken, leren kennen, leren herstellen enzoverder....

Heb even de XT600 opgezocht, het lijkt een cross motor... denk je dat ik daar nog 2 bagage bakken aan de zijkant kan aanmaken? Ik weeg 70 kg... wat denk je dat ik nog mee kan nemen zonder problemen ?(niet in volume gerekend, maar gewicht)
zoiets?
images

vraag het hier eens:Het Yamaha XT660Z Tenere topic Deel 2.
 
Wat bedoel je nu met : "En zolang je het over een motto blijft hebben zal dat niet meevallen "?

Fuck de spelling e, jullie weten toch waarover ik bezig ben, ben hier nog niet lang, maar het is hier toch geen spelling forum?

Het is ook geen motto forum :+
En ook in België is een motor geen motto :N

Niet om lelijk te doen ofzo hoor, maar in je (google) zoektocht naar een geschikte motor/moto zal het een hoop schelen als je uberhaupt weet hoe het heet wat je zoekt :P


Anyhow terugkomend op je eigen vragen, hoeveel cc je nodig hebt. 50cc is zát, echt meer als zat tot 200kg totaal. Wil je iets overhouden voor wat bergjes pak je 100/150cc. Ofwel niet iets om rekening mee te houden.

Qua motor zou ik iets van een Honda CB250 met lesbeugels nemen of een NX250, lijken me hier pérfect voor. Kosten beide geen drol, lekkere low tech hufterproof, goed verbruik.

Of anders een MZ ETZ251 ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je ook nog dialecten... in spreek taal zeg ik het zo... ma swat, ben blij dat we weer op 1 lijn zitten. (nog een voorbeeld is een "pakje patat"-"pakje friet", "kakken"-"poepen" ... :P )

2 takt is ook weer lastiger, denk dat benzine makkelijker te verkrijgen is als 2 takt , niet hier , maar in landen waar je nog nooit van gehoord hebt.

Er zijn enkele dingen waar ik graag rekening mee houd:
-vervuiling
-verbruik
-vermogen

Na al deze berichten te hebben gelezen, moet ik dus up zoek gaan naar iets helemaal anders dan een chopper.(dat had ik eerst in gedachten)

Dat is al een goede start voor mij....

Ik ga nu volgende dagen even alle voorbeelden opzoeken en vergelijken, ik kom hierop terug binnen enkele dagen...

Muchas gratias!
 
Laatst bewerkt:
Royal enfield ombouwen naar diesel! ;)

Verbruik? 1 op 55 / 1 op 60
Vermogen? Een dikke 10 pk maar genoeg koppel om elke helling als een tractortje op te ploffen

Overdreven technisch? Het ding heeft geen ontsteking dus die kan niet kapot. Totaal geen electronica nodig om te rijden (nouja licht is wel handig)

voordelen:
Looks! Diesel is beter verkrijgbaar dan benzine. Om de 800 kilometer tanken (14 liter benzinetank).

Lage zit dus weinig omvallen op slechte wegen, lekker bijsteppen ;)

En als je hem eenmaal af hebt ken je dat motortje door en door! Die van mij is bijna af.

Check dieselbike.net

http://www.dieselbike.net/oldproduction/enfield-diesel2.jpg

verry niiiice bike.

Succes! Voor mij was het een uitdagend en leuk project waar ik veel van heb geleerd. Denk niet dat je hem binnen 3 dagen af hebt hoor.


okee okee correctie: is een project! Maar ik wacht alleen op een nieuwe duplexketting & koppeling ;)
 
Laatst bewerkt:
Over taal, dialecten, spel- en stijlfouten zal ik kort zijn: het is handig goed Nederlands te schrijven, zodat iedereen van Duinkerken tot Eemshaven het kan begrijpen. Dat verhoogt ook de kans op zinnige antwoorden.

Terug naar het eigenlijke topic.

De ideale motor bestaat niet. Ik ken het voorbeeld van een Engelsman (Nathan Milward) die van Sydney (Australië) naar Londen (Engeland) is gereden op een 105 cc motor, gewicht 95 kilo. En hij vond het een ideaal ding.
Anderen, bijvoorbeeld Long Way Round/Long Way Down) gaan de wereld rond op een BMW R1200GS Adventure (1200 cc, meer dan 250 kilo). Het is maar net wat je wilt en wat je budget is. Zo'n beetje ieder type motor is al eens gebruikt voor halve of hele wereldreizen, dus eigenlijk is alles goed.

Juist daarom zeg ik haal eerst dat rijbewijs maar eens en ga vooral wat rijden. Als Belg heb je dan een voordeeltje: als ik het goed begrepen heb mag je met je autorijbewijs ook een motor tot 125 cc besturen. Het zal misschien wat te licht zijn, maar om zonder ervaring op een dikke GS te stappen lijkt me ook niks.
 
Laatst bewerkt:
Met vervuiling bedoel ik: wat er nog uit de uitlaat komt van roet en dergelijke, zou dit graag aan een minninum zien...

@travelcrazy: ziet er echt leuk uit, misschien wel net wat ik zoek. Niet dat ik het in 3 dagen zou doen... hoeveel heb je betaald voor een Royal enfield?

@helaholatuthola: mmmm, is inderdaad simpel en sterk...
 
@Jack66: daar heb je gelijk in, het was onwetend hoor... heb nog nooit dat woord moeten gebruiken als ik met een Nederlander praatte...
Ik ga me nog even verdiepen in alles wat hier vermeld is en laat wel weten wat het geworden is...

Ik denk dat ik niet te duur zal gaan en simpel beginen...
 
Laatst bewerkt:
een Ural? Al dan iet met zijspan...........
Rijden op alle soorten bezine en wegen, als het maar niet sneller dan 90 hoeft.....
In die contreien lijkt me de onderdelen voorziening ook nog eens ruim voorhanden.
En alles wat niet te krijgen is repareer je met tie-wraps, ducktape en een handvol gevonden spijkers, schroeven en colablikjes.......
Je kunt dan in ieder geval genoeg rommel meenemen......en last but not least...


Ik heb er in het voorjaar één te koop!
full
 
Zeg man, ik ben hier niet om mijn rijbewijs te halen...
(ps ben 23 jaar, als leeftijd hier een rol speelt)
In je profiel staat je geboortedatum (Geboortedatum:22-09-1889) niet helemaal correct en daar schrokken er toch een paar een beetje van (op z'n 121 jaar nog een wereld reis, dat is knap).
Maar veel succes met de voorbereidingen en je rijbewijs, maar ik zou ook gaan voor zo'n semi Parijs-Dakarfiets.
 
Azo, taal overschrijdende problemen...

Ik ben van belgie....

Zal er aan denken...

Dank je wel alvast voor de moeite, begreep even de comotie niet..


Ha, nog nen belg ... :W (welke streek?)
Wat extra intelligentie tegengewicht om de hollandse humor te counteren.

Je moet niet veel zoeken achter de aanvallen hier op je leeftijd (1889?) en taalgebruik.
Zo gaat dat onder forumleden die hier al jàààren komen. Beschouw het als een soort ontgroening: "gepakt" worden op de details.

Anyway,
Schoon plan. Motor leren rijen om dan naar Mongolie te trekken.
Kijk ff in het subforum "reizen". Daar zijn wel al een paar verhalen te vinden van doorwinterde reizigers die die richting uitgingen.
Een must voor wereldreizigers is Adventure Rider en deze ook Welcome to the global home of motorcycle travel and overland adventure travel!

Wat je plan betreft: ik zou eerst een paar jaar goed leren rijden en de basis mecaniek aanleren op een meer ordinaire gewone motor. En naar mate je plan rijpt kun je dan uitkijken naar de meest geschikte. Veelal wordt dat er een van de oudere stempel met weinig of geen electronica.
Zo'n motor moet dan ook "geprepareerd" worden voor de trip en dat vraagt inzicht kennis kunde en tijd. Hoe en wat precies hangt er een beetje van je karakter af. Wil je holderdebolder zomaar "we zien wel" erop uit, of wil het toch enigszins voorbereid en gestructureerd?

Welke type geschikt is hangt echt af van waar je naartoe gaat. De Woestijn vraagt echt iets anders dan de jungle. En 99% asfaltwegen is nog weer iets anders dan de russische blubber
Er zijn reizigers die het met een bmwGS doen, en ook met een Enfield. Een paar doen het op een R1banaan en een enkeling doet het met een 1cyl 125cc brommertje.

Veel gebruikt zijn 1of2cylinders van pakweg 600/700 cc zoals de yamaha XT600 of de Honda transalp, of de Africatwin. Licht qua kilo's en toch genoeg koppel. Vermogen is net iets minder belangrijk, op dergelijke reizen is topsnelheid niet van belang. Wel verbruik, handig te repareren techniek. En er zijn ook massa's aftermarket wereldreizigersspullen te koop voor dergelijke moto's. Met een beetje zoekwerk op de juiste sites, koop je zo een okkazie geprepareerde die net een reis achter de kiezen heeft ...

Samengevat: eerst goed leren rijden op een gewone motor en ondertussen je plan laten rijpen. Lees je in op de juiste forums ... en uiteindelijk ga je wel de geschikte moto vinden voor jouw goesting.


ps: "Synthetic Horse" .. toffe nick jong, goe gevonden :Y
 
Laatst bewerkt:
De Royal enfield koste mij 850 euro.

Toen een spiksplinternieuw dieselmotorblok (jaja 400 euro) besteld uit duitsland

en dat samenvoegen kost laten we het zeggen nog eens 300 euro (hiervoor moet dat echt wel kunnen)


samenvoegen:

wat staal 30 e
nieuwe koppeling 45 e
draadboompje 20 e
olieeën 30 e
3/8 25 tand duplextandwiel 12 euro (moet nog bewerkt worden op draaibankje)
zadeltje 36 e
duo zadel 39 e
potje/spuitbusje lak
wat lasbochtjes om de uitlaat om te bouwen. 20 e

En een kennis met een mig/mag lasapparaat


En dan ben je eigenlijk wel klaar. reken op een dikke 1600 euro denk ik. oja!! Geduld en net werken!

Het grote voordeel is dat je kan dromen hoe je machine in elkaar zit als je klaar bent. Ik bouw het motorblok in 20 minuten uit. Zijn weinig motoren die dat kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan