Supermono project Yamazuki RGZ660

Panther1880

MF veteraan
3 mrt 2004
1.348
0
Arnhem
Hallo allemaal,
Dit wordt mijn topic over het verbouwen van m'n geliefde RGV250K. Het 2takt blok gaat eruit en een XTZ660 blok komt er voor in de plaats.

Een vriend van mij zei eens als je een bepaalde sleutelactiviteit te snel kunt, doe je het te vaak.
Bij deze zal ik dan stellen dat de reden van de verbouwing is: Ik werd te snel in het wisselen van zuigers en cilinders |(

Ik heb veel plezier beleeft aan het 2takt rijden, maar het werd me allemaal te kostbaar.

Het doel is om er een fijne stuurfiets van te bouwen, praktische zaken zoals opbergruimte staan nu niet echt hoog op de prioriteitenlijst ;)

Hieronder de to-do lijst met wat al verbouwd is en wat nog op de planning staat en die zal binnenkort flink gaan groeien verwacht ik.

To do:
RGV250 blok uitbouwen
kabelboom RGV250 verwijderen
XTZ660 blok passen
alles voor proef monteren op het blok en het blok een slinger geven
startmotor demonteren en carter weer afsluiten
nieuwe steunen inmeten voor XTZ660 blok
blok steunen laten maken
koelvloeistof leidingen op maat maken
XTZ660 blok monteren in frame
oliereservoir aansluiten
carburateurs SZR660 monteren
RGV250 radiateur aansluiten
koelvloeistofleidingen monteren
schakelpookje RGV met XTZ660 blok verbinden
proefrijden
uitlaat laten maken
nieuw dashboard bouwen
zitje aanpassen
2e hands topkuip op de kop tikken
gaten voor kleine schijnwerpers in topkuip maken
nieuw voorste subframe bouwen
nieuwe topkuip RGV monteren
tandwielverhoudingen bepalen

full
 
Laatst bewerkt:
Hier is het oude blok al helemaal gedemonteerd en ligt het donorblok er al onder. Het ging gelukkig allemaal voortvarend van start, zo erg zelfs dat we vermoeden dat het ergens anders behoorlijk mis moet gaan...
De voorste kettingtandwielen van de XTZ en de RGV zijn gewoon identiek qua breedte aantal tanden etc. Zelfs de toerenteller kan waarschijnlijk blijven zitten. Het RGV frame is ruim genoeg zoals het nu lijkt.

full
 
Laatst bewerkt:
Check, check dubbelcheck... shit... Die startmotor zit danig in de weg. Het ketting tandwiel komt mooi in lijn het de ketting, d'r is nog genoeg ruimte in het frame... maar helaas zit de startmotor behoorlijk in de weg.
Kort even het kapje bij de startmotor los gehad en die zit via een setje tanwielen op de tandkrans. De startmotor lijkt demontabel, echter moet het zijdeksel van het carter wel aangepast worden en natuurlijk moet het hele zaakje ook nog weer oliedicht worden gemaakt. Het zijdeksel loopt namelijk door tot bij de startmotor.
Daarna kan het blok verder naar achteren en nog iets naar boven geplaatst worden zodat er ruimte voor de uitlaat en de radiateur ontstaat en de ketting mooi loopt.

full
 
Laatst bewerkt:
Net terug uit de garage:
Olieleidingen van de oliekoeler van de SZR passen mooi op de aansluitingen van het XTZ blok, dat had ik wel verwacht... maar da's toch fijn als dat toch blijkt te kloppen.
Tevens even losjes de RGV radiateur erin gehangen samen met de oliekoeler, dat ging ook maar net :9 maar da's goed genoeg.
D'r blijft met een beetje mazzel ook ruimte zat voor de uitlaatbochten als het blok eenmaal verlost van z'n startmotor verder naar achteren verhuist.
 
Bij deze nog een shot van het blok met radiateur en oliekoeler beiden ongeveer op hun plaats gehangen.
De radiateur moet nog iets naar achteren, en het blok (met de oliekoeler er aan vast) natuurlijk nog meer maar d'r is nu al iets ruimte voor alles dus dat is wel hoopgevend *O*

full
 
Vandaag weer eventjes kort aan de slag geweest, spruitstukken, carburateurs, olieleidingen en oliekoeler aangesloten en een deel van de kabelboom zodat hopelijk morgen het blok gestart kan worden.
Om de olieleiding van de XTZ die van bovenaf het blok naar de bovenkant van de oliekoeler loopt los te koppelen moest ik de startmotor demonteren.
full
 
Nadat het hele zaakje d'r op zat voor de grap nog even de tank erbovenop gezet en tot mijn stomme verbazing paste dat nog bijna ook.
Als het blok eenmaal naar achteren komt zal de uitsparing die de tank heeft voor het oude luchtfilterhuis van de RGV beter passen bij de carbs en is het misschien niet eens nodig de tank achteraan enkele millimeters hoger te monteren.
Alles blijft voorlopig op rolletjes lopen!

full
 
Dat ziet er erg leuk uit allemaal!! Mijn complimenten!
Dit wordt natuurlijk een heel leuk stuurfietsje met het goede koppel van dat Yamaha blok!
 
Hahaha! Thanks! Nee ik zit inderdaad niet stil... ook al had ik dat beter wel moeten doen |(

Tijdens het demonteren en monteren en weer demonteren van de startmotor heb ik daar binnenin wat contacten gesloopt van de koolborstels... niet handig...

Anyhoo, gisteren lekker aan het stoeien geweest met de kabelboom, ik heb een ouder type 3YF en daar zijn dingetjes soms net even anders :9 Kleurcodes en dat soort onbelangrijke zaken _O- 't scheelt dat ik goede vriend Sparky naast m'n zijde heb die duidelijk kickt op dit soort puzzels. Hij heeft gisteravond ook nog mijn startmotor zitten repareren en op de testopstelling heeft ie al weer gedraaid dus die leeft weer. *O* Hulde! *O*

Morgenavond is vrouwlief de hele avond op pad dus heb ik mooi tijd om die startmotor terug in te bouwen en een poging te doen het blok tot leven te wekken.
 
Zo, gisteravond weer samen met m'n maat lekker aan het klussen geweest met de kabelboom. We hadden de koppelingschakelaar en de zijstandaard schakelaar doorverbonden zodat we zonder de stuurschakelaars e.d. konden starten.
Als ik er zeker van ben dat het blok kan starten kan ik met vol vetrouwen de startmotor gaan uitbouwen en nieuwe ophangbeugels uitmeten.
Eerst stapje voor stapje de spanning opgevoerd, eerst de startmotor ingebouwd en zonder tandwiel laten draaien om te verzekeren dat de startmotor inderdaad goed functioneerd, daarna het blok aan laten drijven zonder dat de onsteking was aangekoppeld en als laatste de carburateurs aangekoppeld en de rest van de kabelboom.
Met een losse bougie die ik nog had rondslingeren even gestest dat er een vonk was en daarna doppen in en schrap zetten voor wat herrie (m'n maat had al de brandblusser gereed)... en toen niets...
De benzine hadden we in een willekeurige slang gemikt... dus dat moet ik eerst maar even goed uitzoeken en die bougie moet ik ook maar even bekijken of die nog wel goed vonkt.
 
Plop, plop, brop, GROM BROM!!!
BWAHAHAHAHAH!!! Yes, het blok heeft z'n eerste omwentelingen op eigen kracht gemaakt. We hadden eerst peut via de overstort in de vlotterkamer gegooid, dat werkt natuurlijk voor een testje ook wel... maar is toch niet echt ideaal, dus vlotterkamer eventjes open gemaakt, loop van de kanalen in de carb bekeken en de brandstofslang op de juiste aansluiting gezet... en daarna maar eventjes verse 95 erin gegoten ipv flink verouderde 98 en toen deed ze het opeens stukken beter!
Nu ik zeker weet dat het blok werkt, kan ik eindelijk verder en het carterdeksel demonteren, het blok verder op z'n plek hangen, beugels uitmeten en op een of andere manier het carter weer oliedicht krijgen. Kortom tijd om pen, papier en het CAD pakket erbij te pakken om daarna mensen aan het werk te zetten! :Y
 
Zo, gisteravond de kabelboom en aanverwante heisa verwijderd. Carbs d'r weer af. Het doel was om de startmotor en carterdeksel te verwijderen om het blok goed op z'n plek te hangen en dat is gelukt.
Het ging zoals verwacht heel aardig... al had ik uiteindelijk wel verwacht het blok verder naar achter te kunnen trekken, dat kan nog een uitdaging worden voor het maken van de uitlaat zeg maar :P Verder hangt ie achter ook nog een beetje aan de hoge kant maar om een lang verhaal kort te maken hangt dat blok er toch heel fatsoenlijk in.

full


Edit:
Misschien dat het blok nog wat meer rechterop kan. Dat zou voor het subframe wat onderlangs het blok moet lopen en de uitlaten zeer wenselijk zijn. Het ligt nu meer voorover dan eerst.
 
Laatst bewerkt:
Het carterdeksel kwam er verder zonder al te veel moeite vanaf, echter bij het terugplaatsen een momentje van onachtzaamheid en KLOENK! Magneet<->dynamo... LOL... ff vergeten |( :9
In het gietdeel van het carterdeksel is er duidelijk een deel weggefreesd en zoals het er nu uitziet ga ik daar mooi langs zagen en het open gevallen deel met een blok/plaatje afdichten (eventueel gebruik makend van de twee overgebleven schroefgaten van het startmotordekseltje). Zo blijft de pakking van de dynamo etc ook functioneel en hoef ik daar niets aan te veranderen.

full
 
Laatst bewerkt:
Schakelpookje is binnen!
Gisteravond een origineel XTZ schakelpookje opgehaald.
Hoogst waarschijnlijk gaat daar de zaag in en ga ik het via een link systeem verbinden. De XTZ heeft het pookje namelijk direct aan het blok zitten en nu komt het net iets te ver van het stepje af te staan.
Eenmaal via een linksysteem verbonden kan ik weer onderste boven kan schakelen en zit het pookje ook net wat dichterbij.
 
Laatst bewerkt:
Kleine administratieve update vandaag. Druk bezig geweest met zoeken naar oplossingen voor het zitje en gek genoeg... tandwielen.

De ketting van de XTZ/SZR is net als bij de RGV een heel lieve 520, dat scheelt... 't is alleen dat de vertragingen in de bak e.d. bij de RGV wat kleiner zijn.
DE SZR en de RGV hebben beiden een 15 tands voortandwiel, echter heeft de RGV een 46 tands achterwiel en de SZR een 39 tands.
Een 39 tands tandwiel voor de RGV schijnt nogal lastig te zijn... Hopelijk krijg ik snel uitsluitsel van m'n dealer over Renthal tandwielen. Hun website zegt dat ze leverbaar zouden moeten zijn, nu d'r achter komen of dat ook echt zo is...

Wat bodywork betreft bevalt me dat korte zitje van het frame me wel heel erg :9 Het plan is om een zitje van de Appie RSV4 te gebruiken, da's mooi kort en klein :9~
 
Hatsjekiedee!!
Gisteren druk aan het zagen en buigen (lees hameren) geweest en voor het eerst kunnen de spanbanden er vanaf. Het blok hangt nu stabiel en voor de ketting juist georienteerd in het frame.
't is puur als tijdelijke ophanging, om straks beter de echte framedelen te kunnen maken en als praatplaatje voor de uitlaatboer.

full
 
Pfff, een bewogen week achter de rug, weinig tijd om te sleutelen maar de afspraak bij Star Twin en Pajic was al gemaakt om eventjes te komen buurten voor wat overleg over het uitlaatsysteem.
Gisteren dus de fiets opgeladen op de aanhanger van Speedfried en een ritje door het oosten van het land gemaakt.

full


Beiden zeer bekwaam en hadden beiden nog enkele goede tips. Ik moet met mezelf nog in conclaaf waar ik dit geintje ga uitbesteden. Qua prijs maakt het niet veel uit, maar op dit moment neig ik naar Star Twin ivm hun ervaring op het gebied van tunen van specifiek deze blokken.
 
Laatst bewerkt:
super leuk project! enkel een beetje een stomme titel; daarom ben ik het nog niet tegen gekomen! Blijven gaan en hou ons op de hoogte!
 
Hehehe, ja daar heb je wel gelijk in ja. Echt duidelijk is de titel niet. Maar echt een project zoals het jouwe is het bij lange na niet, wauw zeg. Super wat je daar aan het doen bent!

Wat de title betreft... 't is meer een 'working title' totdat ik een fatsoenlijke aanduiding/naam heb bedacht voor dit apparaat. Mocht je een leuke idee hebben houd ik me warm aanbevolen.

Deze week druk bezig geweest om de framedelen uit te meten, modelleren checken en weer correcties aanbrengen. Gelukkig is de laptop vandaag weer terug van de reparateur, dan knal ik daar ff een Pro-E versie op dan kan ik stukken sneller werken ;)
Het snijden/frezer en lassen laat ik aan anderen over. De keus voor het materiaal is uiteindelijk op RVS gevallen. Da's prima te verkrijgen voor de bewerker en aangezien ruimte toch al een issue was is het voor de sterkte minder kritisch dan aluminium.
 
Hehehe, ja daar heb je wel gelijk in ja. Echt duidelijk is de titel niet. Maar echt een project zoals het jouwe is het bij lange na niet, wauw zeg. Super wat je daar aan het doen bent!

Wat de title betreft... 't is meer een 'working title' totdat ik een fatsoenlijke aanduiding/naam heb bedacht voor dit apparaat. Mocht je een leuke idee hebben houd ik me warm aanbevolen.

Deze week druk bezig geweest om de framedelen uit te meten, modelleren checken en weer correcties aanbrengen. Gelukkig is de laptop vandaag weer terug van de reparateur, dan knal ik daar ff een Pro-E versie op dan kan ik stukken sneller werken ;)
Het snijden/frezer en lassen laat ik aan anderen over. De keus voor het materiaal is uiteindelijk op RVS gevallen. Da's prima te verkrijgen voor de bewerker en aangezien ruimte toch al een issue was is het voor de sterkte minder kritisch dan aluminium.


bedankt voor de complimenten omtrent mijn project ;) maar elk project is de moeite waard dus dit ook!

een mogelijke titel: SUPERMONO PROJECT --> yamazuki rgz660 ?dan is het wat makkelijker te vinden.

RVS wil je dan gebruiken voor aan het aluminium te bouten? ik neem aan dat je weet dat je die twee niet aan elkaar kunt lassen. Trouwens; als je 6082 T6 of hoger aluminium neemt doet het niet onder voor RVS en is het nog minder zwaar ook. Let steeds op als je op het frame last dat je weet welke legering het frame is en dan opzoekt welke legeringen daar op gelast kunnen worden en met welke filler (de lassers letten hier niet altijd op wat tot scheurtjes inde las kan leiden met alle gevolgen vandien)

nog veel succes en ik blijf het volgen :Y !

MJ
 
'Yamazuki RGZ660' > 'Supermono project Yamazuki RGZ660'
 
Terug
Bovenaan Onderaan