[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk wil ik er zelf ook wel 1 maken...maar vraag me af of mijn brommert dat trekt!

hoe check ik dat ?
De motor laten lopen en kijken of de spanning daalt als je hem aansluit.
Als de accuspanning minder wordt bij een toerentaal van 2000 toeren dan betekend dat dat de dynamo zwaarder belast word dan normaal.
 
De motor laten lopen en kijken of de spanning daalt als je hem aansluit.
Als de accuspanning minder wordt bij een toerentaal van 2000 toeren dan betekend dat dat de dynamo zwaarder belast word dan normaal.

Oi..... daar heb je wel een punt.
Kan het zijn dat het verbruik van verwarmde kleding die specifiek voor op de motor is bedoeld wat lager ligt dan deze oplossing?
TS, kun je dat meten?
 
Oi..... daar heb je wel een punt.
Kan het zijn dat het verbruik van verwarmde kleding die specifiek voor op de motor is bedoeld wat lager ligt dan deze oplossing?
TS, kun je dat meten?
Ik ben de TS, maar heb geen "officieel" verwarmd vest, voor op de motor, noch een vest zoals deze in de how to staat.

Dit is wellicht het uitzoeken waard. (Hellracer, kun jij misschien kijken op de verpakking hoeveel stroom dat ding trekt? )
 
Ik ben de TS, maar heb geen "officieel" verwarmd vest, voor op de motor, noch een vest zoals deze in de how to staat.
Dit is wellicht het uitzoeken waard. (Hellracer, kun jij misschien kijken op de verpakking hoeveel stroom dat ding trekt? )

Oeps...... je hebt gelijk. Ik heb de neiging om degene waar het topic op dat moment om draait tot TS te benoemen. So solly.......
 
Laatst bewerkt:
Dit is wellicht het uitzoeken waard. (Hellracer, kun jij misschien kijken op de verpakking hoeveel stroom dat ding trekt? )

Tsja, die verpakking heb ik natuurlijk al lang weggegooid. Maar ik dacht even eenvoudig met een multimetertje de weerstand te bepalen zodat ik het opgenomen vermogen bij 12 volt kan berekenen, nu is die weerstand meten iets minder eenvoudig dan ik gedacht had aangezien de weerstand direct verandert zodra je gaat meten. Dat komt doordat de multimeter 9 volt op de weerstands draad zet die dus van temperatuur veranderd en daardoor van weerstand.

Ondertussen heeft er iemand in het verwarmde handschoenen topic ook zo'n vest geknutseld, misschien dat die de verpakking nog heeft?
 
Goed idee doe ik niets aan af *O* Maar de ervaring (mijn) is toch dat de handen/vingers/voeten het eerste afkoelen bij extreme koude. Als de vingers/tenen koud worden krijg je het vanzelf helemaal koud :r
Als je de handen/vingers warm kunt houden met verwarmde handsvatten kun je het heel lang volhouden. Een/de ouderwetse "truc" van een krant voor de borst erbij en je kunt de hele dag rijden met de vrieskou :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat een toeval deze howto, ik ben er zelf ook mee bezig! Pas als test een t-shirt gemaakt met 25 W verwarming, juist vandaag ook een Action-bodywarmer (5,95) gekocht. 't Is wel dik (en erg veel ruimte heb ik niet meer binnen mijn motorjas), en heeft geen mouwen, en de verwarmingsdraden hoop ik weg te werken in de binnenbekleding.
Het t-shirt (testding om de warmte te testen) moet over mijn hoofd, en rek sloopt draden.

Ik heb hier nog ruim een km Manganin-draad staan, 9 ohm per meter, 0.25 mm dik, op de kop getikt via Marktplaats, flexibeler dan een stoelverwarmingshoes dus, maar wel meer werk! Mijn zoektocht naar draad op eBay eindigde rond 8 euro voor een meter of 20, maar dat was iets dunner. Het huidige draad is nog geisoleerd ook, en ik heb genoeg om werkelijk alle kleding die ik in de kast heb hangen te doen :+
Zodra ik klaar ben (dat wordt niet dit weekend, mijn motivatie neemt toe naarmate het buiten kouder is) post ik wel wat foto's.

Van 12 volt gelijkstroom zal je niets voelen...
Als je wondjes aan je handen hebt en bezig bent met het ontleden van zout water, terwijl je daar met je handen in zit, voel je 12V wel degelijk! Waarom weet ik zulke dingen ;)
Maar op de motor zou ik me daar niet druk om maken. "Hotspots" zijn wat dat betreft veel belangrijker om rekening mee te houden.

Ik zat te denken aan 20, 40 en 60W, of zoals in een ander topic gezegd werd: rare, medium en well done.

Tsja, die verpakking heb ik natuurlijk al lang weggegooid. Maar ik dacht even eenvoudig met een multimetertje de weerstand te bepalen zodat ik het opgenomen vermogen bij 12 volt kan berekenen, nu is die weerstand meten iets minder eenvoudig dan ik gedacht had aangezien de weerstand direct verandert zodra je gaat meten. Dat komt doordat de multimeter 9 volt op de weerstands draad zet die dus van temperatuur veranderd en daardoor van weerstand.
Je multimeter zal echt niet dusdanig veel vermogen leveren dat de bedrading warm wordt, dus dat is het niet.

Proefkonijn is trouwens mijn kat, die al een week of 6 geniet van d'r 9 watt verwarmd kussentje :)

@Bitacticus-marginales: handen/voeten koelen af (tot afsterven aan toe!) om de rest van je lichaam te redden. Gewoon door de evolutie zo ontstaan.
Zolang jij je lichaamskern warm houdt, krijgen je handen/voeten ook veel meer warmte ter beschikking.
 
Laatst bewerkt:
@Bitacticus-marginales: handen/voeten koelen af (tot afsterven aan toe!) om de rest van je lichaam te redden. Gewoon door de evolutie zo ontstaan.
Zolang jij je lichaamskern warm houdt, krijgen je handen/voeten ook veel meer warmte ter beschikking.

Klopt. Het lichaam zal áltijd, tot het laatst aan toe, de kern warm proberen te houden. Zodra de kern in temperatuur zakt, zal het lichaam automatisch de bloedtoevoer naar de "extremiteiten" (armen en benen) beperken en op den duur zelfs afsluiten.
Dat is de reden waarom je koude handen en voeten krijgt. Het is ook de reden waarom het opwarmen van je handen relatief weinig effect heeft. je bestrijdt alleen het symptoom, niet de oorzaak.
 
Tsja, die verpakking heb ik natuurlijk al lang weggegooid. Maar ik dacht even eenvoudig met een multimetertje de weerstand te bepalen zodat ik het opgenomen vermogen bij 12 volt kan berekenen, nu is die weerstand meten iets minder eenvoudig dan ik gedacht had aangezien de weerstand direct verandert zodra je gaat meten. Dat komt doordat de multimeter 9 volt op de weerstands draad zet die dus van temperatuur veranderd en daardoor van weerstand.

Ondertussen heeft er iemand in het verwarmde handschoenen topic ook zo'n vest geknutseld, misschien dat die de verpakking nog heeft?

de hele goedkope 5 euro bak multi meters geven misschien 9v bij een weerstand meting.
maar een degelijke als fluke bv. geeft enkele Volt varieert ook per type.

je kunt beter een stroom meting doen en daaruit het vermogen te bepalen.
want zoals je al doorhad veranderd de weerstand door het warm worden van de draad.
 
ik heb hier nog een complete verwarming van een alfa bestuurderstoel liggen,zit en rug dus.
misschien leuk voor mouwen,ik heb alleen altijd koude armen.

ik rij woon/werk op mijn scootertje dus met me benen onder een heerlijk warm kleedje
 
Ik zeg: Briljant. :}

Heb vanmiddag zo´n ding gekocht bij de Action en heb hem net uit elkaar. Ik wilde hem in een trui naaien maar lees nu dat i.v.m. over het hoofd trekken en rek dat niet zo handig is. Dus morgen maar even een vest kopen en dan met naald een draad aan de slag.
 
Zorg er wel voor dat het vest dat je koopt niet al te ruim zit, dat is vervelend onder je motorkleding.

Ik heb het vest maandag en gisteren geprobeert, maandag gewoon op en neer naar het werk ('s ochtends 75km heen en 's avonds 75km terug), heerlijk warm op het lage standje.
Gisteren moest ik wat verder; 's ochtends van Roosendaal naar Helmond (120km) en van Helmond naar Delft (160km), 's avonds weer terug van Delft naar Roosendaal (75km)

Aangezien er weinig file stond om 6 uur 's ochtends en het wel lekker fris was dacht ik de hete stand ook maar eens te proberen. Dat wordt dus echt goed warm!
En het heeft een beveiliging tegen over verhitting! Er zit ergens een thermostaatje in want je voelt hem duidelijk aan en uit schakelen. Ik denk dat het thermostaatje in het midden van de verwarmingsmat zit; daar zit ook de aansluiting naar de voedingsdraad.

Ik heb gisteren avond in de zeikregen gereden en zoals te verwachten is doet hij het uiteraard ook gewoon als het regent. Geen kortsluiting ofzo (je motor doet het toch ook gewoon als het regent?) en dus geen breakdance de sloot in.

Het voelt de hele reis aan alsof je een jas aanhebt die zo van een hete radiator afkomt.
 
Werkt het dan ook lekker dat het verwarmingselement vooral op je zij en rug zit? Ik heb het idee dat je het liefst juist je borst/buik warm wilt houden.
 
ik heb hier nog een complete verwarming van een alfa bestuurderstoel liggen,zit en rug dus.
misschien leuk voor mouwen,ik heb alleen altijd koude armen.

ik rij woon/werk op mijn scootertje dus met me benen onder een heerlijk droog zeiltje
ik heb het aan mijn zeiltje gemaakt, morgen even wat draden trekken en testen.

ik hoop dat mijn oude 2takt scooter dat trekt en niet dat mijn lichten uitvallen ofzo.

dan heb ik 10 minuten lang lekker warme bovenbenen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem vanmiddag ff snel gemaakt precies zoals hier in de how to kom net terug van mijn training met de schakelbrommer (nog een half jaar voor de motor:D) heen, 20min gem 55 km/u en terug ook.

- De heenweg had ik het vest zo gedragen dat de verwarming op mijn rug zat. Ik had een rugtas om dus dat was niet zon pretje:P iets te heet.

- De terugweg had ik het vest andersom gedragen (rits op me rug) hierbij kon ik de rits niet dichtkrijgen maar het voelde wel lekkerder aan. Mijn jas laat ook veel wind door dus zonder verwarming was het altijd erg koud.

Kortom, geniaal en goedkoop vreet niets aan stroom en voelt inderdaad aan alsof je kleren net van de kachel of uit de droger komen.

Wat ik er aan zou/ga veranderen:
- de rits op mijn rug houden, verwarmde deel op mijn buik en dan mijn vest d.m.v. een klitteband riem vastmaken.
- En die "plak" verwarmingsdraadjes niet van mouw tot mouw maar van de onderkant naar de hals toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan