Ex-legermotoren

hey 3wheel,

dank voor deze goeie info. ik sta inderdaad te kijken met hoeveel souplesse zo'n ding heel weinig toeren kan draaien als je je rustig houdt. en rustig hou ik me noodgedwongen tot ik die carbs eens flink heb schoongemaakt, echt doortrekken is er niet bij op t moment.

weet jij trouwens of het gieren in 4 en 5 per se een onheilspellend teken is? tis niet sterk maar wel aanwezig. oh, en hoe merk/check je of een cardan kruiskoppeling versleten is? schijnt bekend probleem te zijn?
 
Luchtfilter wissel moet je niet aan beginnen met een V50 (spreek uit ervaring, rij al 14 guzzi en ben begonnen op een V50 Monza)
luchtfilterkast gewoon weggooien, K&N Filters monteren (le mans 1 of 2, voor V50 bestaan ze officieel niet)
goed de mengsel verhouding controleren, moet iets grotere hoofdsproeier in met K&N en afhankelijk van de algehele toestand van het blok (compressie e.d.) is het soms ook handig om de naald 1 stand hoger te zetten.

Ook kan ik je trouwens aanraden om niet te extreem gebruik te maken van het fantastische koppel onderin, het is heel verleidelijk en je kunt in principe in de stad als je echt wil z'n 5 gebruiken, je bent dan alleen wel bezig om in nood-tempo je versnellingsbak te verslijten, onder de 3-4000 toeren hakt het blok behoorlijk en er zit geen transmissie demping in de koppeling, (dit is ook een van de verschillen met de grote guzzi's) je tandwielen krijgen dus de volle lading bij lage toeren, je zult daar alleen bij het rijden niet zoveel van merken omdat uiteraard wel een (zeer goede) transmissie demping in het achterwiel zit.

Houd een V50 op toeren, stel regelmatig de kleppen en je hebt er een fantastisch stuur-fietsje aan.

veel plezier
Steven
De beruchte luchtfilterwissel is mij volledig onbekend. Maar zoals ook al aangegeven wordt heb ik de boel er accuut uitgegooid en er groetere carburateurs met K&N filters op rechte inlaatspruitstukken gemonteerd, en dat helpt pas echt.

Wat betreft het op toeren houden, ik kan me hier alleen maar bij aansluiten, lage toeren is je hele aandrijflijn slopen, ik heb zelf al mijn kruiskoppeling aan poep gereden, mijn ex heeft zelfs nog meer schade opgelopen aan haar California. Lekker op toeren houden, regelmatig kleppen en ontsteking stellen ( kleppen liever te los dan te strak ) en je hebt er een probleemloze wereldfiets aan die je naar het einde van de wereld brengt en weer terug, als je er af en toe maar een beetje TLC in doet.

Veel plezierige kilometers met je Guzzi gewenst.
 
hoi,

Gieren in 4 en 5 is een eerste teken van lang laag toeren gebruik, met name het tandwiel van de 5e versnelling is vrij smal en zal dus relatief hard slijten bij verkeerd gebruik.

Zolang het alleen een beetje giert zou ik me er niet te veel zorgen om maken, je kunt voor de zekerheid even de versnellings bak-olie aftappen en controleren op metaal slijpsel.

vanaf nu gebruik je gewoon in de stad niets wat hoger is als de derde en je 5 alleen op de snelweg (tis niet voor niets een overdrive.......)

zoals Mustang_sally al beaamt, is goed onderhoud het belangrijkste, met name de kleppen zijn gevoelig, de klepsteel is vrij dun bij een V50 en door de massa van de klep zelf heeft de klep bij weinig onderhoud de neiging om te rekken waardoor de klepspeling langzaam verdwijnt, als er geen speling meer is kan de klep verbranden.

voor de meeste V50 modellen werk een klepspeling van .15 (inlaat) en .20 (uitlaat) het best, dat is iets groter als in het manual staat.

De kruiskoppeling kun je soms controleren door de rubbermof tussen de brug en de bak los te maken, de motor in een versnelling te zetten (op de bok en motor uit) als je dan de kruiskoppeling beetpakt en je beweegt het achterwiel dan hoor je geen speling te voelen tussen de beide helften van de koppeling; het is alleen makkelijker en veiliger om gewoon even je brug eraf te halen en de kruiskoppeling op de werkbank te meten en visueel te inspecteren.
Over het algemeen gaan ze bij de kleine guzzi's wel veel langer mee als bij de 850 en 1000 modellen, je voelt het alleen niet aankomen (een 1000 gaat trillen in de voetsteun) en de schade bij breuk kan groter zijn door de aluminium achterbrug.

als je veilig wilt rijden inspecteer dan bij iedere echte grote beurt de aandrijflijn.


greetz
Steven
 
Laatst bewerkt:
Ja, Klopt inderdaad!

Bij mijn weten is de marchechaussee-uitvoering incl. kuip. Dan wel met beenschildjes en leren tussenflap. Die liggen klaar voor montage.
Heb me ook weleens laten vertellen dat de hogeren in rang (in ieder geval de types die 'de opleiding' geven) met kuip reden.
Ik hoor graag reacties!
 
Dag Dirk,

Ja, klopt inderdaad.
Still sharp i see?
(en nog bedankt voor de tip ;) )

Groet, PWI
 
Volslagen onzinnige opmerking maar......

Wat een heerlijk topic om te lezen dit, de liefde en vakkennis voor het merk/type stralen ervanaf en dat maakt t ook voor niet Guzzioten leuk om te lezen :} :}
 
bedankt Baksteen, wij guziooten zijn nu eenmaal een beetje wazig in ons hoofd, dat krijg je van die constante trillingen van een vette twin..........
 
zo, weer een paar daagjes onderweg geweest, vandaar een wat late reactie.

@Sally: K&N zou kunnen (heb ik wel op mijn 500 gemonteerd) maar het aanzuiggeluid op zo'n v50 is al behoorlijk hard, tegen het storende aan wat mij betreft, zeker als je op de snelweg zit en dat doe ik nog weleens. Wat ik wel heb gedaan, carbs eens goed schoon gemaakt, en dat scheelde al lekker maar hij bleef te arm rijden. Ik heb nu 125 ipv 118 gemonteerd en nu rijdt ie beter, tis nog ff precies ontdekken hoe en wat, vermogenskromme is nog niet optimaal.

trouwens kleppen heb ik nog niet gechecked, weet dat ze weinig tot niet tikken, misschien staan ze wel te strak, zag wel bij t synchroniseren dat rechtse spruitstuk wat zwart olie had wat zou kunnen wijzen op te strakke afstelling B|

@Steven:
Die klepspeling moet ik dus maar ff goed checken, misschien vandaag maar ff doen..
Ik denk dat t met de slijtage redelijk normaal is, hij heeft inmiddels al wel 55 grote gelopen dus het hoort er een beetje bij. Als het kapot gaat merken we het vanzelf. Die tip over hoog toeren houden steek ik in the pocket.

iemand zei nog dat het zo'nm heerlijk stuurfietsje is, ben ik het mee eens tot 100 KM/U. want ondanks stuurdemper is dit ding levensgevaarlijk met of boven de 120 per uur, 1 klein tikje/rukkie aan t stuur en de achterkant begint echt dramatisch te zwabberen.

Herkennen andere rijders dit of zit er misschien iets niet lekker hier, ik heb iig geen speling op brug/achterwiel gevoeld...

en we gaan weer :]
 
zwabberen kan ook door balhoofdlager komen, als er een dood punt in zit, vervangen die hap. wordt ie boven 120 inderdaad onstabiel van. Verder kan het ook goed aan type band liggen.
 
als de kleppen niet tot nauwelijks tikken direct controleren!!!!
De kleppen van een guzzi hoor je altijd; als je niets hoort moet je je dus echt zorgen maken.

Over de wegligging boven de 100 kan ik van een police uitvoering niks zeggen; de monza waar ik mee reedt is vergelijkbaar met de Le Mans III.
Wel heb ik bij mijn 1000 SP II een vergelijkbare nerveusiteit gehad (alleen bij hogere snelheden) en dat was voorbij na montage van een andere stuurkuip.
Als ik de foto bekijk van de Police uitvoering heeft die ook een flinke "voordeur" zeker op zo'n licht fietsje ga je dat bij hogere snelheden en bepaalde windrichtingen merken.

Even verder over de banden: een V50 doet het prima op Avon Roadrunners, je hebt in deze maten niet zoveel keuze tegenwoordig, maar de Avons hebben de juiste balans tussen goede wegligging en kilometers maken.

greetz
Steven
 
gelijk maar even gedaan dan. Links was OK, rechter cylinder ietjes onder jou marge en heb dat gecorrigeerd.

over dat zwabberen van me, t lijkt wel of het frame gewoon niet al te sterk is ofdat er een verkeerde slap type achterband onder zit. Als ik het ding probeer heen en weer te schudden merk ik duidelijk beweging in het frame of achterband, moeilijk te bepalen. Die achterband is dan ook een pirelli, en misschien dat het hem dus daar inzit, tis wel jammer dat ie nog behoorlijk profiel heeft.

Nog ff over het slecht lopen van t motortje: ben er inmiddels achter dat het blokkie juist bij ietjes gas tot 1/8 gas geen of duidelijk te weinig gas krijgt. doe ik t sjokie erbij loopt ie dus wel goed. Geef ik gas bij tot 1/4 (zonder choke) dan pas komt ie over zijn hapering heen en trekt ie zo te voelen wel goed.

Ik ga vermoeden dat 1 van die kleine kanaaltjes in de carb toch niet goed hun werk doen, anders kan ik niet verklaren waarom ie geen benzine krijgt, alle sproeiers zijn schoon. Ik ga ze maar eens ultrasoon laten reinigen dacht ik..
 
inhouden bij dergelijke gasstanden kan ook een wat verstopte stationair regeling zijn. (dat kleine verzonken schroefje voor op de hoek van de vlotterbak, voor het sationair toerental) haal dat er eens uit (maak even een aantekening hoever ie ingeschroefd zit) en reinig de naald en het kanaal in de carb.
zwabberen moet je echt in de wiel-lagers, achtervork of banden zoeken, het frame van de V50 serie is behoorlijk overbemeten voor het lage gewicht en vermogen.
Met de V50 Monza heb ik met een volledig veilig gevoel 180+ snelheden neergezet en zeer verdienstelijke rondjes Assen gedraaid (in een heel ver verleden..........) met een volledig standaard rijwiel gedeelte.

Carburatie hoef je niet ultrasoon te laten reinigen, je kunt ze ook gewoon demonteren en netjes in een badje benzine of peut schoonmaken, desnoods lekker een nachtje laten staan.

cheers
Steven
 
inhouden bij dergelijke gasstanden kan ook een wat verstopte stationair regeling zijn. (dat kleine verzonken schroefje voor op de hoek van de vlotterbak, voor het sationair toerental) haal dat er eens uit (maak even een aantekening hoever ie ingeschroefd zit) en reinig de naald en het kanaal in de carb.

Dit heb ik eerder deze week gedaan en dat heeft helaas weinig uitgemaakt. Ik heb gezien dat 1 carb van binnen vrij veel aanslag had door t lange stilstaan maar ik heb dat redelijk weg gekregen, weet echter niet in hoeverre dit geldt voor de kleine hoekjes en gaten. Verder loopt ie op zich goed stationair alleen valt ie na 30 seconden uit. toen ik em kocht liep ie hoog stationair en viel ie dan terug naar ong 10-12 honderd toeren. misschien heeft dit verschijnsel idd wel te maken met het slecht optrekken..

en eh, die stationair sproier die draai je toch gewoon vast, niet in een bepaalde stand. t enige is dat t rubbertje om de sproeier die in de vlotterbak schuift een beetje slecht was...
 
nee, deze naald schroef je niet vast, het is de regelnaald voor het stationair toerental; NIET de stationair sproeier; deze zit gewoon in de vlotterbak. Deze schroef regelt het stationair mengsel; samen met de andere stelschroef die de gasschuif ietsje open zet (voor hoger stationair lopen).
Goed stationair lopen en oppakken bij weinig gas is een samenspel tussen deze 2 stelschroeven.
Het middengas en volgas gebied kun je bij de Del Orto's alleen regelen met verschillende naalden, naaldstanden en sproeiers.

Als ik me niet vergis en de Monza en gewone V50 redelijk gelijk zijn kan je deze stelschroeven het beste zo afstellen:
- de stationair schroef helemaal naar binnen draaien en dan 2 slagen terug, dit op beide carbs; dan voorzichtig bijstellen tot de motor mooi loopt met het laagste toerental voor het afslaan
- het uiteindelijke stationair toerental (ca 1000) bijregelen met de schroef van de gasschuif (naar binnen drukt de schuif omhoog)

Let er wel op dat je als je veel met de schroef van de gasschuif rommelt je de kans hebt dat je je gaskabels iets bij moet stellen om te zorgen dat de motor op bijde cylinders goed (en gelijk) oppakt.
dit kan je bij een Guzzi goed en heel simpel controleren (zonder vacuum meter) met je handen direct achter de dempers, beide cylinders moeten een gelijke druk op de handen uitoefenen, ook het gasgeven kun je zo redelijk controleren (heb je uiteraard alleen wel even een derde handje nodig om gas te geven...)

als je kopieen wilt hebben van een werkplaats handboek voor de kleine Guzzi geef dan effe een gil, heb het als het goed is nog ergens liggen (je moet niet te veel haast hebben, is op zolder in een doos samen met de kleine Guzzi.....)

Steven
 
Laatst bewerkt:
zo ben ik weer.

3wheel, allereerst bedankt voor je aanbod maar ik heb een Guzzi werkplaatsboek besteld en die komt hopelijk snel binnen..

OK, je hebt het over de luchtmengselschroef. Daar was ik idd nog niet aangeweest, heb deze ook even nagekeken maar hiermee lossen we het niet op. Het enige dat ik heb opgelost is dat ie nu goed stationair blijft draaien, wel fijn ook :P
Gisteren even buiten de stad geweest en op die buitenwegen heb ik het volgende gemerkt.

In 5 bij 5000-6000tpm zit een gat in de powerband. dat gat zit natuurlijk in elke versnelling maar merk je het best bij hogere snelheid. Wat interessanter is het volgende: Ik rij constant 90-100 kph, laat gas vieren voor voorligger en geef daarna weer gas bij, er onstaat backfire in rechter cylinder totdat ik zoveeel gas geef (1/4) dat ie eroverheen komt. Als ik van 100 ineens afrem voor stoplicht oid, komen er ook af en toe en knallen uit de pijp waar honden van op de vlucht slaan }) . op zich geinig maar allesbehalve de bedoeling :9

Ik weet dat dit aan de ontsteking zou kunnen liggen maar toch verdenk ik de carburatie. ik moet eerst even het WPH raadplegen hoe de onsteking gecontroleerd moet worden. Deze is volgens de eigenaar trouwens recent nagekeken...maar goed.

Ik vind dit een erg interessant gegeven, dat backfire en vlammen uit de pijp, als het idd aan de carburatie ligt, vindt ik t bizar dat dit hierdoor zou kunnen komen. Heb wel ervaring met mn CB500 die backfire'de hetgeen ook door te arm mengsel kwam..
 
Zou inderdaad als eerste naar de onsteking kijken, als de grondplaat een beetje scheef staat kan het zijn dat 1 cylinder goed loopt en de andere van tijd af is, dit kan ook forse klappen veroorzaken omdat er vonkt komt als 1 van de kleppen nog te ver geopend is (dan staatie trouwens fors verkeerd....... maar kan daar zeker koud nog redelijk mee rijden)
Wacht inderdaad even het wph af want de onstekings tijdstippen weet ik niet meer uit mijn hoofd, heb eigelijk altijd met electronische ontsteking gereden ook in de Monza.

Maar in ieder geval is er 1 probleempje op gelost.... Het gat in het vermogen kan ik niet helemaal thuisbrengen, is iets waar ik eigelijk nooit last van gehad heb door een combinatie van K&N filters en Lafranconi Competizione uitlaatjes, dan loopt een V50 als een naaimachientje (en klinkt als een laagovervliegende lancaster.......)

greetz
Steven
 
Ook ex leger:

Triumph%20links.jpg


En nog te koop ook, ongelofelijk!!! Te koop: Triumph 3TA uit 1967

8-)
 
hier /me's oude fiets...
Op me 16e al een zundapp, en op me 17 een BSA B40 WD (war department) uit het belgische leger ;)

full
 
Vooruit dan, hier nog een prentje van een MG V50 Nato; Het is eigenlijk een museumstuk, maar ik kan het niet laten om er op te rijden, pure nostalgie!
Loopt als een tierelier, prima wendbaar, rijdt als een (bot)mes.
Slechts één maal probs gehad met de linker motoplat elec.ontsteking, vervangen en weer rijden zonder problemen..


Groet, PWI

Op maandag 28 juni 2004 22:42 schreef Guzzi Lady het volgende:[/b][/url]
'k Rij sinds een maand op een ex-legermotor: een Moto Guzzi V50 Nato. Ik ben erg benieuwd naar de groene monsters van anderen. Laat eens zien!/Vertel!
 
Hee, de foto is niet meegekomen?
Nu wel?

Hij staat er wel bij, onderin het hoekje. Even je bericht editen en het 'woord' imgatt in je bericht zetten, wel tussen deze haakjes: [], dan staat de foto voor iedereen zichtbaar in je bericht.

Maareh, leuk nog een andere Guzzi Nato te zien (andere motoren ook, hoor, maar ja, je hebt zo je voorkeuren)! :}
Ik zie dat jij ook nog de originele natospiegels hebt. Gaaf! Ik heb weleens gehoor dat ze bij Teo Lamers graag een bak vol van die dingen zouden willen hebben, zoveel wordt er naar gevraagd. Het zijn ondingen om je motor er mee uit de schuur te krijgen (uitgeklapt ben ik (de motor) een meter breed). Maar ach, inmiddels gaat er een nieuwe, 1.15 meter brede deur in de schuur gezet worden... Dat is natuurlijk ook een oplossing (wel dure spiegels zo).....

 
Terug
Bovenaan Onderaan