Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

Ik heb dat ook niet zelf verzonnen,tuners zeggen dat,het schijnt beter te zijn
voor de vermenging van het mengsel.in hoevere het allemaal effect heeft kan je zelf
toch niet bepalen,dat moet je op een flowbank doen,die randen die je heb weggehaald
zullen in iedergeval meer effect geven :Y ,dan het grof of gladmaken van de poorten,dus wie weet
loopt de Jawa nu wel 5 km harder :] ,als ie dat maar volhoud :+
 
Laatst bewerkt:
hehe ik hoop dat hij er inderdaad iets mooier van gaat lopen maar dat zullen we straks zien.
Ik ben vanaf morgen weer een paar dagen weg dus dan zal ik als ik terug ben wel zien hoe de mensen hier over het het inlaatkanaal denken.. glad of grof that's the question ;)
 
Ik ben ook erg benieuwd of de Jawa echt soepeler loopt door deze ingrepen. Zoiets is natuurlijk een combinatie van allerlei factoren. Het meeste heb je volgens mij al aangepakt: inlaat, uitlaat, carb, elektrische ontsteking etc. Zou er nog meer zijn om te verbeteren?
 
Ik ben ook heel erg beneiuwd, maar begrijp iets niet goed/zeker.
misschien omdat je de term spoelpoort/in-en uitlaatpoort door elkaar gebruikt?
ik begrijp dat de bussen wel degelijk op de 'goede plek' zaten maar de anderew kanalen niet met elkaar overeenkwamen.
Heb je nu de cylinderbus (ijzer) bijgewekt of het alu huis er om heen??

Verder heb ik begrepen dat slecht/weinig contact tussen bus en aluminium huis voor hitteproblemen kunnen zorgen. Kun je er iets van zeggen nu je het spul bloot hebt gehad?
 
Ik heb vroeger meegedaan in de brommersprint in nederland en wat wij altijd deden was de uitlaatpoort polijsten en de inlaatpoort juist niet.
omdat met een 2takt je olie vermengt is met je benzine vorgt de olie bij een ruwe inlaatpoort een olielaagje dat gladder is dan enige vorm van polijsten. en natuurlijk ook voornamelijk voor een betere menging van de brandstof
in 3 jaar tijd hebben we echter nooit testbankuitslagen gehad die deze theorie ondersteunden, maar ook niet het tegengestelde

je cilinder afwerken en bevels aanbrengen moet je normaal wel merken, hij zal net iets soepeler rijden

ik moet voor de eerlijkheid zeggen dat mijn kennis over alles met meer dan 1 cilinder en 80cc op 2takt vlak beperkt is
 
Ik ben ook heel erg beneiuwd, maar begrijp iets niet goed/zeker.
misschien omdat je de term spoelpoort/in-en uitlaatpoort door elkaar gebruikt?
ik begrijp dat de bussen wel degelijk op de 'goede plek' zaten maar de anderew kanalen niet met elkaar overeenkwamen.
Heb je nu de cylinderbus (ijzer) bijgewekt of het alu huis er om heen??

Verder heb ik begrepen dat slecht/weinig contact tussen bus en aluminium huis voor hitteproblemen kunnen zorgen. Kun je er iets van zeggen nu je het spul bloot hebt gehad?

De bus zat inderdaad op de goede hoogte en de openingen van de spoelpoorten ook, alleen de openingen van de in- en uitlaatpoort niet, die zaten iets te laag in de bus. Ik heb de stalen bus aangepast (in en uitlaatpoort) en ook het inlaatkanaal zelf (alu) bewerkt omdat daar lelijke gietnaden in zaten, het draadeind half in het inlaatkanaal uitstak enz.

Wat betreft het "hitteprobleem" dat komt denk ik niet door slecht contact tussen de bus en het alu huis, de bus zit redelijk goed in het alu geperst, ik heb hem ook flink moeten opstoken om hem los te krijgen. Ik ben zelf niet bekend met het hitteprobleem maar de cilinderbus zelf is wel aardig dikwandig misschien dat hij daarom z'n warmte minder goed kwijt kan?

@ dennis-be
Ik zal morgen ook wel even op internet rondkijken, ik heb de cilinders nog niet gemonteerd dus ik kan de inlaat nog opruwen. Ik denk dat het sowieso een prestatieverbetering geeft tov hoe het was ongeacht of ik ze opruw of niet want de grove gietnaden zijn eruit en de in- en uitlaatpoort zijn vergroot :)
 
Laatst bewerkt:
Wat waarschijnlijk ook wel scheelt, is je spoelpoorten gladder maken...... :Y
 
Laatst bewerkt:
ik zou er je tijd niet insteken om ze nog eens op te ruwen, de meningen liggen daaromtrent verdeeld dus maat het lekker zo ...
het belangrijkste is dat je overal bevels (verwijderen van scherpe randen waaraan de zuigerveren kunnen "happen" ) aanbrengt en dat er nergens gietfouten en dergelijke inzitten. ik ben benieuwd naar hoe hij gaat rijden!
 
lees dit eens, klopt het over de zuigers??
The post 1988 TS 350 is restricted by baffle end collars (easily removed), pistons with narrow cut out so as to not use 2 of the 4 inlet ports and in some cases, a washer in the carb manifold. These are the 22 - 25 BHP versions and the rev counter safe range stops at 5,500 RPM, not that the restrictors ever let the engine pass this even in neutral at full throttle.

bron; Czech Motorcycles
 
lees dit eens, klopt het over de zuigers??
The post 1988 TS 350 is restricted by baffle end collars (easily removed), pistons with narrow cut out so as to not use 2 of the 4 inlet ports and in some cases, a washer in the carb manifold. These are the 22 - 25 BHP versions and the rev counter safe range stops at 5,500 RPM, not that the restrictors ever let the engine pass this even in neutral at full throttle.

bron; Czech Motorcycles

Ik ga dr vanmiddag even naar kijken :)
 
Om op dit verhaal terug te komen(ik denk dat hier wel mensne meekijken die er wat zinnigs over kunnen vertellen) Stel dat de zuigers inderdaad de motor knijpen door 2 van de 4 spoelpoorten af te sluiten, dan is dit uiteraard egdaan om bepaalde componenten van de motorfiets te sparen. Maar stel, je belast de jawa 'zwaar'(100km/h met passagier en tegenwind) ka ik me voorstellen dat een dergelijk geknepen exemplaar veel heter wordt dan een exemplaar die deze restrictie niet heeft, of werkt dat met 2 tact niet zo??

@ sebas, ik heb wellicht nog een tip voor je: ik heb me lten vertellen dat de temepratuur met 50 graden terug te brengen is, en wat vermogen erbij geeft als je de jawa-dempers vervangt voor die van een MZ etz...
 
@ sebas, ik heb wellicht nog een tip voor je: ik heb me lten vertellen dat de temepratuur met 50 graden terug te brengen is, en wat vermogen erbij geeft als je de jawa-dempers vervangt voor die van een MZ etz...


Heeft hier niet zoveel zin meer, er zitten al Yamaha expansies op.
 
ik wil hier heel graag over meepraten, maar kan eerst iemand me zeggen of de theorie/praktijk bij een 1cilinder gelijk is aan die bij meerdere cilinders? anders geef ik alleen paar fout(e) ideeen/advies en dat willen we niet natuurlijk :)
 
ik wil hier heel graag over meepraten, maar kan eerst iemand me zeggen of de theorie/praktijk bij een 1cilinder gelijk is aan die bij meerdere cilinders? anders geef ik alleen paar fout(e) ideeen/advies en dat willen we niet natuurlijk :)

in principe is dat gewoon hetzelfde, een jawa heeft ook niet allerlij gekke technische snufjes op dat gebied, roterende inlaten, membramen enz heeft ie niet.
Simpele zuigergestuurde(1 carb dus) 2-cilinder 2-takt
 
in principe is dat gewoon hetzelfde, een jawa heeft ook niet allerlij gekke technische snufjes op dat gebied, roterende inlaten, membramen enz heeft ie niet.
Simpele zuigergestuurde(1 carb dus) 2-cilinder 2-takt

Gewoon nog een echte oer 2takt *O* ,zonder al die hukpmiddelen :r dat kan alleen maar kapot gaan :Y ,hoewel ik vind die 3 zuigerveren wel apart,ik ken dat van geen ander merk 2takt,werkt overigens wel zo te zien ,weinig blowby,dat is bij veel Jappen
vaak wel zo,ook ziet de zuigermantel op de foto er bijzonder goed uit,daar zitten bij veel
2takten vaak loopsporen op.
img067q.jpg
 
Laatst bewerkt:
t setje (zuigers+cilinders) heeft de vorige eigenaar eens vervangen, sinds dien is dr totaal zo'n 4000 á 5000 km mee gereden denk ik dat is dus niet erg veel. Maar wat je zegt misschien komt het mede door de 3 zuigerveren dat t zuigertje er nog zo goed uit ziet :)
 
lees dit eens, klopt het over de zuigers??
The post 1988 TS 350 is restricted by baffle end collars (easily removed), pistons with narrow cut out so as to not use 2 of the 4 inlet ports and in some cases, a washer in the carb manifold. These are the 22 - 25 BHP versions and the rev counter safe range stops at 5,500 RPM, not that the restrictors ever let the engine pass this even in neutral at full throttle.

bron; Czech Motorcycles

Nou is mijn engels niet echt slecht en ik heb ook wel wat technische inzicht, maar deze text vind ik lastig te snappen. Wat wordt er nou gezegd? Vooral die "baffle end collars"... :?

@ Sebas: ben jij die "washer" tegengekomen op het inlaatspruitstuk?
 
Nou is mijn engels niet echt slecht en ik heb ook wel wat technische inzicht, maar deze text vind ik lastig te snappen. Wat wordt er nou gezegd? Vooral die "baffle end collars"... :?

@ Sebas: ben jij die "washer" tegengekomen op het inlaatspruitstuk?

Baffles zijn binnendempers in de uitlaat,collars zijn ringen of bussen ,letterlijk vertaald betekend het kraag. ,in dit geval dus om de diameter kleiner te maken,sommige motoren
hebben die in de uitlaatbocht zitten om het vermogen te drukken.
 
Laatst bewerkt:
Aha, ligt hier een verband tussen deze "afknijping" en het verhaal van Sammie, dat je met een MZ-etz demper meer vermogen hebt?

Overigens, zou dat een demper van de etz 250 zijn?
 
Als de motor op de orginele demper geknepen is wel ,als de MZ demper dan meer doorlaat zal hij beter lopen.met een paar goede expansie pijpen nog een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
Nou is mijn engels niet echt slecht en ik heb ook wel wat technische inzicht, maar deze text vind ik lastig te snappen. Wat wordt er nou gezegd? Vooral die "baffle end collars"... :?

@ Sebas: ben jij die "washer" tegengekomen op het inlaatspruitstuk?

Kragen op de binnendempers.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan