Brikkers en hun modelbouwhobby

Tja, weet niet wat je gezien hebt, maar je betaalt idd de hoofdprijs!! :Y

Het probleem met LGB was (is?) dat ze geen modellen maakten, maar loks die op het grote voorbeeld leken!
Vandaar dat ik zelf maar ben gaan bouwen. ;)

Dat was inderdaad schaal 1:22,persoonlijk vond ik ze er nogal ongedetaileerd uitzien,
en dat voor die prijzen. ;( :),ik vind die van jou mooier Gijs :} *O*
 
Laatst bewerkt:
Ooit...........eind jaren '70 O-) heel fanatiek stoommachines gebouwd. Deze opgebouwd met de gietstukken van Stuart. Boutjes heb ik kant en klaar gekocht voor het gemak :Y
Zelf een alternatieve krukas gebouwd met messing krukwangen en zilverstaal. Na het hardsolderen de 2 stukken van de centrale as weg gezaagd die in de weg zaten voor de drijfstangen. Zou hem weer eens moeten poetsen *D

full
 
Ook een aantal (toen al zeldzaam) eerste generatie 4-takt modelmotoren gered van de schroothoop en volledig gerestaureerd en ze draaien weer als een zonnetje of als het spreekwoordelijke naaimachientje *O* Heb al absurde bedragen geboden gekregen door verzamelaars .............Dunsz laat ze lekker liggen :Y



full
 
Vlak na het stoommachine-tijdperk O-) was ik fanatiek met modelvliegen bezig en vooral de "vintage-modellen" maar vooral de motoren uit die tijd vond en vind ik nog steeds schitterend :9~ Toen bestond de Fokker-fabriek nog, kun je nagaan......en een oude vriend van mij (helaas overleden) kon nog wel eens een leuk stukkie hoogwaardig aluminium "regelen/smokkelen" *D .

Begonnen met het bouwen van een replica van de Thaler 7.2 cc benzinemotor met contactpuntje :9~ Het meeste werk was het vinden en bemachtigen van een stuk aluminium om een zuiger van te kunnen maken :Y (er waren nog geen gsm's of computers, laat staan internet :+ )

Links een stuk origineel zuigermateriaal van Mahle-zuigers...........kan er helaas maar een uit (laten) maken/halen -O-

full
 
Laatst bewerkt:
Het cartertje was een 4-kant stuk Fokker-alu van 7X7X7 cm. Weet het niet precies meer maar het uiteindelijke gewicht was nog maar een 5-de van het oorspronkelijke blok.
In de messing klemring moeten 4 gaatjes worden geboord voor de tapeinden die de cilinder op het carter(tje) trekt .............de cilinderbus is gedraaid uit perlitisch gegoten gietijzer ..............wie weet.................het eet geen brood en ga het ooit wel weer eens afmaken :Y De contactpunt-houder draait los op de krukas in een eigen lager om radiografisch te kunnen bedienen/vervroegen :9





full
 
Toch ben je eigenlijk best wel een handige freubelaar Hans :Y :+
 
Laatst bewerkt:
Boven op zolder staat nog een stapel bouwdozen (van die plakken-kwasten-klaar dozen, niet te vergelijken met sommigen hier) te wachten tot ik er weer tijd voor heb. In ons vorige huis had ik een mooi hoekje met een bureautje waar alles kon blijven liggen, ideaal voor zo'n hobby.
Helaas is het huidige huis iets kleiner maar gelukkig heb ik genoeg andere projecten (en eten bouwdozen geen brood)

Groet Dennis
 
Leuk topic zeg.
Ik ben zelf bezig om een Decauville 020 te maken, werkend en wel.
Het plaatje is niet van mij maar meer ter illustratie. Momenteel heb ik de cilinders met zuigers en nog wat andere kleine draai onderdelen klaar. De frameplaten zijn onlangs plasma gesneden en de rest... ach komt wel een keer.
3601Decauville_020_2_.JPG
 
Grappig om te lezen.

In 'm'n jonge jaren' ook aan de modelbouw geweest, wat resulteerde in twee kleine vitrines vol met vliegtuigen.
Helaas zijn ze niet zo heel goed bestand tegen verhuizingen, maar ik zal eens een plaatje schieten.
Het ging van WOII naar specifiek Messerschmitt BF109.
Later ook nog een RC zwever, maar ook dit ligt af te wachten op zolder of ik er weer wat mee ga doen
 
Zeer mooi gemaakt Gijs! Tot in details en daar gaat het om in modelbouw.

Hier is er nog zoeen.

Vroeger als kind plastic bouwdozen van oude zeilschepen (van huis uit watersporter) inelkaar geplakt.
Later in de weer geweest met een zelfgebouwd alu speedboot met 3.5cc motor.
Toen een polyester speedboot gekocht en een 10cc vliegtuigmotor ingezet. Die motor aangepast, water gekoelde kop voor gemaakt en een schroefas ed.
Voor jaren terug een V2 7.5cc tweetakt motorblok gemaakt, die mislukt is.
Toen een poging gewaagd om een 10cc een cylinder viertakt motor te maken. Liep ik op vast...
Jaren daarna, toen ik weer ging motorrijden, heb ik een motorfietsmodel gemaakt.
Een kruising tussen een R1 en een GSX750...

Uit alu, hout, messing, hardweefsel, titanium voor de remschijven, vetleiding ed. Grootte ongeveer 23cm:

[afbeelding]

Model bestaat uit hondereden zelf gemaakte onderdelen. Moet hem nog afmaken eigenlijk.

Ook nog een statisch blok, voorvork ed gemaakt van een Gilera uit '57, aan de hand van een foto. Zeer mooie techniek voor die tijd:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heel leuk en tijdrovend werk!

:W

Geweldig vooral die Gilera :9~ :}
 
Geinig lijkt me best moeilijk om te leren zonder brokken (knee down is er trouwens nog niet bij...)
 
Geinig lijkt me best moeilijk om te leren zonder brokken (knee down is er trouwens nog niet bij...)

Dat valt reuze mee Bas. Er zijn maar 2 functies.......links/rechts en gas/remmen.
Net als in het echt, hoe lager de snelheid hoe korter/kleiner de bocht en meer snelheid is een langere/wijdere bocht.

Het is in ieder geval makkelijker dat wat nr 34 in dit filmpje laat zien :} :}

 
Laatst bewerkt:
Ik heb 1 keer een schaalmodel gemaakt van mijn eigen motor.
En wat heb ik avonden zitten vloeken. Het blijkt echt niks voor mij te zijn. Ik vind het geweldig wat sommige mensen in elkaar kunnen knutselen maar ik ben er niet geschikt voor.


De mijne

full
 
Leuk topic zeg.
Ik ben zelf bezig om een Decauville 020 te maken, werkend en wel.
Het plaatje is niet van mij maar meer ter illustratie. Momenteel heb ik de cilinders met zuigers en nog wat andere kleine draai onderdelen klaar. De frameplaten zijn onlangs plasma gesneden en de rest... ach komt wel een keer.
[afbeelding]

Tja..........dat is het echte "stoomwerk" :9 :9~
 
Dit is ook een mooi filmpje,gaat best nog wel hard die motortjes,

'T spul waar echt competitie mee wordt gereden, electro of brandstof haalt met gemak 100 + :9~ Regenbanden, sliks in diverse hardheden, bandenwarmers, echt werkende mechanische schijfremmen, olie gedempte up-sidedown voorvorken..........alles is er :}

Enige handicap = dat je er zelf niet op zit :] en als het naar je toe komt links eigenlijk
rechts is en andersom _O- Ff wennen dus :+

De grotere modellen, 1/4 ( = echt groot) kun je kopen als crosser of supermotard in de keuze electro of brandstof en hebben in het achterwiel een (onzichtbare) giro zitten. Kun je bijna mee stilstaan :Y
 
Een voorbeeld van een groter 1/5 model van een Japanse knutselaar. Let eens op de schijfremmen, werken echt :Y De pop/rijder beweegt mee in de bochten en heeft een echt leren pakkie aan _O- _O-


Door de moordende concurentie tussen de grote merken .......helaas niet in productie genomen..........althans zeker niet verkrijgbaar in Europa -O- '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan