Rijdt lichte motor anders dan zwaar? hoe?

PanteraGuy90

Rookie
18 feb 2011
9
0
Nieuw Amsterdam
Hey allemaal,

Ik ben helemaal onbekend op motorgebied, binnenkort ga ik lessen. Nu vraag ik mij af als ik mijn motorrijbewijs haal op wat voor motor ik dan beter kan beginnen? Alles nagevraagd les ik op een lichte catagorie, maar tegen de tijd dat ik klaar ben voor het examen ben ik denk ik wel een half jaar verder en dan mag ik op de zware catagorie.

Wat is voor mij het beste? en rijdt zwaarder veel anders als lichter? moet je voor zwaarder meer kracht hebben? Hoe zit het allemaal?
 
"zwaar" en "licht" heeft met het vermogen te maken, niet met gewicht. Je kunt dus een hele zware lichte motor hebben en een hele lichte zware motor :+

Licht is een motor met maximaal 25 kW (ca 34 pk). Als je een rijbewijs wilt zonder vermogensbeperking moet je a) minimaal 21 zijn en b) afrijden op een motor met meer dan 25 kW vermogen. Als ik me niet vergis tenminste want in mijn tijd was er nog geen licht of zwaar rijbewijs ;)

Het rijgedrag wordt vooral bepaald door de motor zelf. De sportmotor met 25 kW rijdt heel anders dan een custom met 25 kW. Komt goed, gewoon lessen dan vallen alle puzzelstukjes wel op z'n plaats.
 
Hey allemaal,

Ik ben helemaal onbekend op motorgebied, binnenkort ga ik lessen. Nu vraag ik mij af als ik mijn motorrijbewijs haal op wat voor motor ik dan beter kan beginnen? Alles nagevraagd les ik op een lichte catagorie, maar tegen de tijd dat ik klaar ben voor het examen ben ik denk ik wel een half jaar verder en dan mag ik op de zware catagorie.

Wat is voor mij het beste? en rijdt zwaarder veel anders als lichter? moet je voor zwaarder meer kracht hebben? Hoe zit het allemaal?

Je moet je beter vasthouden :P

Mare,ik weet niet hoe het vandaag de dag is,maar vroeger,moest je ook "zwaar" afrijden anders zat je 2 jaar vast aan een licht rijbewijs
 
Je merkt er weinig van, dus gewoon op een zware gaan lessen want dan heb je aanzienlijk meer keus wat motoren betreft. Anders zit je 2 jaar aan dat 25kW gezeur vast.

Als je 'normaal' rijdt merk je weinig van het extra vermogen t.o.v. een geknepen motor, pas op de snelweg zul je zien dat je vermogen mist bij het accelereren. En dat is het enige wat je merkt, zeker als lesser, want ook dan lijkt 25 kW hard op te trekken. :]

Veel plezier met lessen! :]
 
Hey allemaal,

Ik ben helemaal onbekend op motorgebied, binnenkort ga ik lessen. Nu vraag ik mij af als ik mijn motorrijbewijs haal op wat voor motor ik dan beter kan beginnen? Alles nagevraagd les ik op een lichte catagorie, maar tegen de tijd dat ik klaar ben voor het examen ben ik denk ik wel een half jaar verder en dan mag ik op de zware catagorie.

Wat is voor mij het beste? en rijdt zwaarder veel anders als lichter? moet je voor zwaarder meer kracht hebben? Hoe zit het allemaal?
Wacht anders even tot September, dan weet je zeker dat je zonder beperkingen mag lessen en afrijden.

Als je nu gaat lessen en je kunt bv al met 3 maand afrijden, dan baal je de komende 2 jaar best lijkt me :')
 
Als je kunt afrijden voor het zware rijbewijs moet je dit altijd doen in mijn ogen. Bij mijn rijschool was de lichte motor exact hetzelfde type als de zware, alleen gekepen.

Voor het gewicht hoef je het dus niet te laten.

Zoals al vermeld, als je je rijbewijs hebt en je wilt een motor kopen is het goedkoper en veel makkelijker om een leuke motor te kopen omdat je dan elke motor kan kopen die je wil en niet moet zoeken naar een lichte motor of laten ombouwen.

Bij mij was het geen issue meer, maar ik zou zorgen dat ik pas na m'n 21e het examen zou doen. De theorie kun je al wel klaar hebben, je kunt dan letterlijk de dag na je verjaardag afrijden en op een zware motor mogen.

mvg

db
 
Ik vond dat er toch wel degelijk verschil zat tussen de 250cc en 500cc van de rijschool waar ik leste!
Die 250cc was net een brommer, bijzonder makkelijk te sturen. (weinig gewicht)
alleen op de snelweg totaal niet vooruit te branden!!

Met die sportmotoren van tegenwoordig zal er niet zo heel veel verschil in gewicht meer zijn.
Als je zo'n ouderwetse 750 of 1000cc hebt sta je nog wel even te kijken denk ik, hoe zwaar die zijn..
 
Als je het over de rijbewijsversies van 25kW "licht" vs. "zwaar" hebt: dat verschil merk je nauwelijks. Bij mijn rijschool destijds stonden er drie of vier ER5 motoren. Je pakte gewoon wat er stond. Later vertelde m'n instructeur me dat er één 25kW bij stond. Dat verschil heb ik nooit gemerkt. Volgens mij heb ik zelfs op de "lichte" afgereden voor het zware rijbewijs......
Als je qua leeftijd bijna toe bent aan een "zware", dan zou ik gewoon wachten tot je daarop kunt afrijden. Zoals al aangegeven: dat scheelt je twee jaar wachten.

Als je het hebt over qua vermogen lichtere motoren vs. zwaardere motoren: bv. een 600cc (overigens relatief licht, die zijn er tot rond de 120pk) rijdt meestal vrij intuïtief, gaat makkelijk de bocht in. De gasreacties zijn meestal prima in de hand te houden.
Bij bv. een 1000cc moet je toch wat meer doen. Dat vermogen en gewicht "zet meer door" als je een bocht in gaat, waardoor je meer moeite moet doen om de fiets de bocht in te sturen. Daarnaast moet je, door het grotere koppel en vermogen, ook een betere gasbeheersing hebben omdat ie er anders met je vandoor kan gaan als je bv. een bocht uitkomt en op het gas gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond dat er toch wel degelijk verschil zat tussen de 250cc en 500cc van de rijschool waar ik leste!
Die 250cc was net een brommer, bijzonder makkelijk te sturen. (weinig gewicht)
alleen op de snelweg totaal niet vooruit te branden!!

Inderdaad. Let dus op dat je bij een rijschool rijdt waar de 'lichte' motor gewoon de zware motor is met een 25kW setje erop.

Met een 250cc haal je de 25kW volgens mij niet eens (tenzij 2-takt :)).

Qua gewicht:

Een Apprillia RS125 (22kW) weegt 126 kilo. Een Honda Fireblade CBR1000RR (133kW) weegt 180 kilo. Als je op de motoren rijdt merk je het gewichtsverschil niet zo.

Behalve wanneer je moet remmen...

En de topsnelheid is natuurlijk ook niet echt meer in verhouding...
 
Laatst bewerkt:
Ik zat vorig jaar met hetzelfde dilemma, ik heb toen een half jaar gewacht.
Een tijdje voor mn 21e heb ik *Try the bike* gedaan, een leuke manier om te weten te komen wat je staat te verwachten met de bijzondere verrichtingen.
Vervolgens de theorie leren, en examen gedaan.
Daarna begonnen met de lessen :bijzondere verrichtingen en een aantal dagen na mn verjaardag afgereden daarvoor.
Toen in een paar weken alle lessen in rap tempo achter elkaar gedaan, en na 5 weekjes het rijbewijs gehaald.
 
Oke dat lijkt me wel duidelijk dan. Ik had in gedachten om 2 keer in de maand te gaan lessen. ik begin eind maart. Lichte catagorie begin ik mee, ik doe lekker rustig en na mijn verjaardag in september les ik op een zware catagorie. En als ik op de zware catagorie bezig ben met lessen ga ik pas mijn theorie leren.

Hoeveel lessen is gemiddeld normaal?
Ik doe lekker rustig aan, en dat erbij heb ik meer moeite met praktijk dan theorie. Ben voor de auto ook 2 keer gezakt en bij de 3e keer had ik de praktijk pas. Theorie in 1 keer.
 
"zwaar" en "licht" heeft met het vermogen te maken, niet met gewicht. Je kunt dus een hele zware lichte motor hebben en een hele lichte zware motor :+

Licht is een motor met maximaal 25 kW (ca 34 pk). Als je een rijbewijs wilt zonder vermogensbeperking moet je a) minimaal 21 zijn en b) afrijden op een motor met meer dan 25 kW vermogen. Als ik me niet vergis tenminste want in mijn tijd was er nog geen licht of zwaar rijbewijs ;)

Het rijgedrag wordt vooral bepaald door de motor zelf. De sportmotor met 25 kW rijdt heel anders dan een custom met 25 kW. Komt goed, gewoon lessen dan vallen alle puzzelstukjes wel op z'n plaats.

Dus een motor van 26KW is een zware motor volgens jouw maatstaven.
Dat er nu een grens bestaat inzake de fases voor het rijbewijs wil niet zeggen dat we ineens alles overboord kunnen gooien hoe een betere motorrijder te worden.

sportmotor of custom... ja duhh wie weet het verschil niet en is enkel een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Wie lekker wil doorhalen en kneedown zal vast geen voorkeur voor een Harleyachtige of andere damesfiets hebben.

In z'n algemeenheid is een zwaar pk monster niet de fiets om je bochtentechniek te ontwikkelen. Die vallen in de bergen dan ook zwaar door de mand en worden in de bochten voorbij gestoken door fietsen met de helft aan power.
Maar heb je bijv. al 2 jaar ervaring op een opgevoerde schakelbrommer, of cross ervaring, ligt de lat uiteraard weer hoger om door te stomen.

Velen kiezen hun droommotor maar raken gefrustreerd over hun eigen kunnen en wordt er na verloop nog zelden gereden en op gegeven moment helemaal gestopt.
huisjeboompjebeestje is dan een schitterend excuus :}
 
Inderdaad. Let dus op dat je bij een rijschool rijdt waar de 'lichte' motor gewoon de zware motor is met een 25kW setje erop.

Met een 250cc haal je de 25kW volgens mij niet eens (tenzij 2-takt :)).

Qua gewicht:

Een Apprillia RS125 (22kW) weegt 126 kilo. Een Honda Fireblade CBR1000RR (133kW) weegt 180 kilo. Als je op de motoren rijdt merk je het gewichtsverschil niet zo.

Behalve wanneer je moet remmen...

En de topsnelheid is natuurlijk ook niet echt meer in verhouding...
En toch is die rs125 een zware motor ;)


Mn moeder heeft trouwens afgereden op een lichte motor omdat ze die fijner vond rijden het dr niet uit maakte dat ze 25 kw moest. Dit was dan op een cb250 ipv de zware cbf500.
 
Zwaar rijdt zeker anders dan licht. Maar eerlijk gezegd vind ik licht steeds meer charme krijgen.

Mijn ex had een rebeltje 250 terwijl ikzelf een zzr 1100 reed. En toch nam ik vaak met veel plezier het rebeltje mee, simpelweg omdat het veel actiever rijdt op normale snelheden.
 
Haal je rijbewijs voor >25KW, en koop als eerste motor iets met rond de 50/60 pk.
Trek je niets aan van de meeste pk geile Nederlanders.
Ik kan me goed herinneren dat toen ik mijn 750cc kocht ik raar stond te kijken over het verschil in vermogen, gewicht en (minder makkelijke) handelbaarheid met mn 500cc.

Een boel jonge jochies kopen gelijk een 750cc sport/race motor, in mijn ogen is dat geen verstandige keus!
 
Afrijden op vol vermogen moet inderdaad op een motorfiets met 35 kw of meer.
Op een lichte mag ook niet.
Wij moesten met afrijden voor AVB op elkaar wachten op af te rijden op de zware fiets.
De lichte was de zelfde, maar geknepen.
Bij optrekken goed merkbaar!
Bepaalde stukken altijd volgas :P.

Verschil... Ik ben begonnen op een 400 cc supwrsport met 40 kw.
Rijd nu een 929rr FireBlade. Is 4 kilo zwaarder op kenteken.
Rijd wel anders inderdaad, maar het grootste verschil blijft het vermogen.
Meteen op een heeeele snelle fiets wegrijden lijkt me niet fijn.
 
De 'zware' motor waarop ik heb afgereden was een Bandit 600. Zoiets heeft genoeg vermogen om flink mee door te rijden maar daar merk je bij het lessen niks van: het vermogen komt pas vrij in toerentallen die je bij het lessen niet zomaar gebruikt. Het gewicht zelf merk je nauwelijks meer zodra je eenmaal rolt, een zwaardere motor is wat stabieler maar verder is het om het even.

Het type motor is van veel grotere invloed. Om je een idee te geven, een KTM 690 Duke R heeft ongeveer evenveel vermogen als de Bandit waarop ik afreed, maar je wilt echt niet een lesser op die KTM zetten!
 
Hoeveel lessen is gemiddeld normaal?
Ik doe lekker rustig aan, en dat erbij heb ik meer moeite met praktijk dan theorie. Ben voor de auto ook 2 keer gezakt en bij de 3e keer had ik de praktijk pas. Theorie in 1 keer.

Ik had 2 lessen van 2 uur per week, ik geloof dat ik in totaal 10 blokken van 2 uur had. In één keer geslaagd. Het wordt makkelijker als je minder tijd tussen je lessen hebt zitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan