Zelf anodiseren, het is gelukt!

optics

MF'er
12 aug 2010
84
0
GRUNN tegenwoordig
Het is dus gelukt:

IMG00051-20110222-0030.jpg


IMG00049-20110222-0030.jpg


Het is aan massieve kaarsenstandaard van alu, welke ik eerst 10minuten in caustic soda heb gelegd voor het MATTE effect.

Vanmiddag ga ik iets hoogglans anodiseren, daarna post ik fotos en misschien later wel een how-to als er interesse naar is.
 
In het anodisatie bad (kathode bruist linksboven in beeld):

anodiseren1.jpg


Daarna in het kleurbad (goud/geel):

alugeel1.jpg



Conclusie:

Om MOOI 'hoogglans anodiseren' te heb je een stuk aluminium nodig wat supergaaf is.
Als je een kroonplaat of iets dergelijks als bijv velgen hebt, is het geen probleem om het supergaaf te krijgen mits niet al te erg beschadigd etc..


Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een polijsttrommel, zodat ik lekker kan motorrijden en als ik dan terug ben, een aantal onderdelen mooi en gepolijst uit de trommel kan halen.

Morgen ga ik nog een paar proefstaaltjes maken dus check in de loop van morgen dit topic nog maar even als je het interessant vindt!

Als jullie vragen hebben, stel ze gerust!

Groetjes!
 
je wil geld verdienen door alu als massief goud te gaan verkopen? :+

Maare, dat blok lijkt niet heel egaal gekleurd te zijn. Hoe kan dat?

haha ja dat heb je goed gezien!

komt door 2 factoren, die goed op te lossen zijn:

1) het oppervlak was niet egaal, het ene deel iets ruwer dan het andere.. heb er niet veel tijd aan besteed aangezien ik nog een beetje in de test-fase verkeer.. wou gewoon zien hoe het was als ik een beetje zou polijsten 'voor' ik ging anodiseren.. heb er nu een goed beeld van!

2) daarnaast was het bad met kleurstof niet groot genoeg om mn reuze-blok in onder te dompelen..hierdoor moest ik het tijdens het proces eruit halen, draaien en er weer indoen: geen succes als je een mooie egale kleur wilt;)


dus wat gaan we doen?



morgen: GOED voorbewerken, schuren, polijsten, dan anodiseren en daarna in het kleurbad en zorgen dat het daar goed in zweeft, dus tijdens het proces niet handmatig gedraaid hoeft te worden etc!
 
Laatst bewerkt:
Maar de anodisatie is niet slijtvast of wel? Om bijvoorbeeld heelplates te kleuren ;-)

tot nu toe lijkt het behoorlijk slijtvast.. maar zal morgen eens even testen voor zover ik kan..

de heelplates van mijn eigen motor heb ik epoxy laten poeder coaten, aangezien dat heel slijtvast is en kost ook geen drol bij mn adresje..

kan hier overigens in elke gewenste ral kleur, bij mij heeft ie zelfs flakes in de blanke coating meegebakken in de oven..
 
tot nu toe lijkt het behoorlijk slijtvast.. maar zal morgen eens even testen voor zover ik kan..

de heelplates van mijn eigen motor heb ik epoxy laten poeder coaten, aangezien dat heel slijtvast is en kost ook geen drol bij mn adresje..

kan hier overigens in elke gewenste ral kleur, bij mij heeft ie zelfs flakes in de blanke coating meegebakken in de oven..

Weet er niet super veel van, dus de bold woorden snap ik niet helemaal.

Verder: Wat is "geen drol", hebben mensen nogal verschillende begrippen over ;-) Wil namelijk mijn heelplates/remschakelsetje zwart hebben, en heb momenteel even geen 300 ekkies oid voor nieuwe. Maar ik hoorde dus dat anodiseren niet super slijtvast is en, je brengt er een laagje op aan (hoeveel mm is dit ongeveer?) waardoor sommige dingen misschien moeilijker gaan passen?

Zou ander het hele zooitje ook wel willen epoxy poeder coaten, enig idee waar dat in het zuiden goedkoop kan?
 
Weet er niet super veel van, dus de bold woorden snap ik niet helemaal.

Verder: Wat is "geen drol", hebben mensen nogal verschillende begrippen over ;-) Wil namelijk mijn heelplates/remschakelsetje zwart hebben, en heb momenteel even geen 300 ekkies oid voor nieuwe. Maar ik hoorde dus dat anodiseren niet super slijtvast is en, je brengt er een laagje op aan (hoeveel mm is dit ongeveer?) waardoor sommige dingen misschien moeilijker gaan passen?

Zou ander het hele zooitje ook wel willen epoxy poeder coaten, enig idee waar dat in het zuiden goedkoop kan?

anodiseer laag is zeer dun, denk aan nog geen eens een 100e millimeter :9 dus problemen met passingen heb je niet ;)
epoxy coaten is een stuk dikker :Y
 
Weet er niet super veel van, dus de bold woorden snap ik niet helemaal.

Verder: Wat is "geen drol", hebben mensen nogal verschillende begrippen over ;-) Wil namelijk mijn heelplates/remschakelsetje zwart hebben, en heb momenteel even geen 300 ekkies oid voor nieuwe. Maar ik hoorde dus dat anodiseren niet super slijtvast is en, je brengt er een laagje op aan (hoeveel mm is dit ongeveer?) waardoor sommige dingen misschien moeilijker gaan passen?

Zou ander het hele zooitje ook wel willen epoxy poeder coaten, enig idee waar dat in het zuiden goedkoop kan?


als je het laat anodiseren hoef je niet bang te zijn dat het niet past. je praat over hondersten. als je het laat coaten moet je idd oppassen dat je bijv. je bout gaten schoon houd zodat je bouten er weer in kunnen. dit kan door bijv. een ouwe bout erin te draaien en deze mee te laten coaten. maar dan loop je de kans dat als je de bout eruit draait de coating die daarop zit eraf splinterd met als gevolg een deel van de coating van de schetsplaat mee neemt. wat ik zou aanraden is om het gewoon weg te breng helemaal te laten coaten. en de boutgaten schoon te maken door er een tap in te draaien zodat je de coating weer weg snijd.

hier in het noorden omgeving groningen, (conducteur is een goede vriend van me dus ik weet welk bedrijf hij bedoeld) kost het idd geen moer. ik denk dat als je je schetsplaten hier zou weg brengen je iets meer dan 50 euro kwijt bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan