Zelf anodiseren, het is gelukt!

optics

MF'er
12 aug 2010
84
0
GRUNN tegenwoordig
Het is dus gelukt:

IMG00051-20110222-0030.jpg


IMG00049-20110222-0030.jpg


Het is aan massieve kaarsenstandaard van alu, welke ik eerst 10minuten in caustic soda heb gelegd voor het MATTE effect.

Vanmiddag ga ik iets hoogglans anodiseren, daarna post ik fotos en misschien later wel een how-to als er interesse naar is.
 
vast wel iemand..

kan het wel voor je regelen hier in groningen, maar moet je je spullen langsbrengen of opsturen.. dan kan ik het als het kalar is weer terugsturen, maar kost je wel 2x tnt pakketpost ;)

denk dat je dan goedkoper uitbent bij jou in de buurt..

hier moet je rekenen op een paar tientjes per velg.

een heel frame kost volgens mij 50 a 90euro

voor onderdelen als vorkpoten, schetsplaten ben je denk ik zon 15 tot 30euro kwijt..

voor onderdelen als kroonplaten betaal je denk ik 5-10eu..


en hoe meer je laat coaten, hoe goedkoper het word..

Ik en Zjimmy komen er ookal jaren.. heb er eens een frame, vorkpoten, 2xkroonplaat, stepjes, 2xvelg laten doen (in goud met flakes/glitters)

Mag ik vragen waar je jou spul laat P.coaten? woon zelf ook niet zo ver van de stad, dus ben wel benieuwd :P
 
Zijn dingen ook opnieuw te anodiseren?

Het gaat mijom die 2 uiteindes op de vorkpoten zegmaar, zie 2 blauwe puntjes (zie foto)
Ik weet nog niet wat ik hieraan ga doen, want heel de poot moet uit elkaar om die dingen eraf tehalen volgensmij, maar kun je dat ook opnieuw (rood) anodiseren?


56097712.jpg


Misschien kan ik ook wel ergens iets laten frezen wat er precies omheengaat. en dat laten anodiseren.
 
Laatst bewerkt:
Morgen ga ik nog een paar proefstaaltjes maken dus check in de loop van morgen dit topic nog maar even als je het interessant vindt!

Als jullie vragen hebben, stel ze gerust!

Groetjes!

Tja, vragen genoeg :+
Gebruik je die caustic soda alleen als voorbewerking voor het matte effect, óf is dat ook meteen voor het zuurbad waarin je anodiseert:?
En als je het niet in een caustic soda oplossing anodiseert, waarin doe je dat dan wel :?
En het kleurbad, hoe maak je dat? is dat gewoon water met een kleurstof :? en welke kleurstof gebruik je dan :?
Ben momenteel bezig met van allerlei experimentjes betreffende verkoperen/vernikkelen/ontroesten/anodiseren en alles wat ik verder ter hand kan krijgen..
Op het moment dat ik dit hier zit te schrijven heb ik een proefopstelling draaiende met 2 stukjes aluminium in accuzuur en spanning erop, ga zometeen ff kijken wat er gebeurt :)
 
Tja, vragen genoeg :+
Gebruik je die caustic soda alleen als voorbewerking voor het matte effect, óf is dat ook meteen voor het zuurbad waarin je anodiseert:?
En als je het niet in een caustic soda oplossing anodiseert, waarin doe je dat dan wel :?
En het kleurbad, hoe maak je dat? is dat gewoon water met een kleurstof :? en welke kleurstof gebruik je dan :?
Ben momenteel bezig met van allerlei experimentjes betreffende verkoperen/vernikkelen/ontroesten/anodiseren en alles wat ik verder ter hand kan krijgen..
Op het moment dat ik dit hier zit te schrijven heb ik een proefopstelling draaiende met 2 stukjes aluminium in accuzuur en spanning erop, ga zometeen ff kijken wat er gebeurt :)


Caustic soda of wel natriumhydroxide is geen zuur, maar een base.
Zuur en base zullen elkaar neutraliseren als ze met elkaar in contact komen. het H+ van het zuur en het OH- deeltje van de base worden vanzelf H2O, in oplossing blijft dan het onstane zout over.

Anodiseren wordt met behulp van zwavelzuuroplossing gedaan. Accuzuur is een oplossing van zwavelzuur dus dat zou wel eens kunnen werken.
 
Tja, vragen genoeg :+
Gebruik je die caustic soda alleen als voorbewerking voor het matte effect, óf is dat ook meteen voor het zuurbad waarin je anodiseert:?
En als je het niet in een caustic soda oplossing anodiseert, waarin doe je dat dan wel :?
En het kleurbad, hoe maak je dat? is dat gewoon water met een kleurstof :? en welke kleurstof gebruik je dan :?
Ben momenteel bezig met van allerlei experimentjes betreffende verkoperen/vernikkelen/ontroesten/anodiseren en alles wat ik verder ter hand kan krijgen..
Op het moment dat ik dit hier zit te schrijven heb ik een proefopstelling draaiende met 2 stukjes aluminium in accuzuur en spanning erop, ga zometeen ff kijken wat er gebeurt :)


je annodiseert niet in een caustic soda oplossing, dat is puur voorbewerken. annodiseren gebeurt in een zwavelzuur oplossing van circa 15% als ik me niet vergis. conducteur gebruikt accu zuur dat is 37 % en daar doe je demi water bij tot je 15 % hebt.

kleurstof bad is gewoon demi water met kleurstof. wat voor kleurstof hij daarvoor gebruikt weet ik zo ff niet.
 
Tja, vragen genoeg :+
Gebruik je die caustic soda alleen als voorbewerking voor het matte effect, óf is dat ook meteen voor het zuurbad waarin je anodiseert:?
En als je het niet in een caustic soda oplossing anodiseert, waarin doe je dat dan wel :?
En het kleurbad, hoe maak je dat? is dat gewoon water met een kleurstof :? en welke kleurstof gebruik je dan :?
Ben momenteel bezig met van allerlei experimentjes betreffende verkoperen/vernikkelen/ontroesten/anodiseren en alles wat ik verder ter hand kan krijgen..
Op het moment dat ik dit hier zit te schrijven heb ik een proefopstelling draaiende met 2 stukjes aluminium in accuzuur en spanning erop, ga zometeen ff kijken wat er gebeurt :)

Goedenavond meneer Ritzen,


Hier uw antwoorden:



Annodiseerbad benodigdheden:

- een kathode voor aan de minpool: stuk lood of hoogwaardig alu (hangt vrij in het bad), deze kathode moet qua oppervlakte groter zijn dan het te annodiseren object.

- aluminium draad om de objecten aan op te hangen in het bad.

- accuzuur + demi / gedestilleerd water (per 1 liter accuzuur, 1 liter demiwater is prima)

- regelbare voeding (sterkte afhankelijk van het te annodiseren oppervlakte)


Caustic soda gebruik ik om te reinigen.
als je iets er LANG (ong. kwartier) in laat liggen, kan het een beetje zwart uitslaan dus moet je het voordat je het in je annodiseer-bad gooit ff goed schoonmaken.
Hoe langer je het alu in de caustic soda houdt hoe meer het aangevroten wordt en bijv het gepolijste-effect verdwijnt..geeft dus een mat effect uiteindelijk.

wil je dus hoogglans hebben in kleur:
1) stuk alu in caustic voor 10min
2) stuk alu eruit en schoonmaken
3) schuren: korrel 100, 200, 400, 600, 1000 (alles 1 richting op anders zie je strepen)
4) polijsten (alles 1 richting op ivm oneffenheden)
5) goed schoonmaken
6) ontvetten, hierna dus NIET MEER met de handjes aanraken.
7) in het annodiseerbad, vrij-hangend, dus niet de zijkanten of bodem aanraken!
8) uit het annodiseer bad en goed afspoelen met KOUD demi-water
9) daarna in de koude reeds aangemaakte kleurstof + demiwater in een oude pan, 10min beetje heen en weer bewegen, moet wederom vrij hangen hierin!
10) kleurstof verwarmen tot ong 30-40 graden, 30min lang hier in.
11) kleurstof aan de kook brengen, 30min lang laten koken (pas op dat het niet droog kookt !).
12) kleurstof laten afkoelen
13) object eruit en afspoelen met demiwater en ENCORE!


als je iets wilt DE-annodiseren, leg je het geannodiseerde voorwerp in de cuastic soda en na een paar minuten roeren haal je het eruit en voila, weg kleur:)



Als kleurstof kun je allerlei pigmenten gebruiken, denk hierbij wel aan het feit dat GROVERE pigmenten (ookal lijken ze nog zo klein als poeder), minder goed oplossen en dus ook minder goed in de poriën van het geannodiseerde alu dringen..
professionele kleurstoffen hebben de voorkeur, maar als je gewoon een beetje goedkoop wil aanrommelen kun je het beste potjes Dylon kopen bij de kruidvat of etos. Is kledingverf, dit werkt prima.

Ik heb voor het zwarte kaarsenstandaardje ook 2 potjes zwarte dylon gebruikt met een flesje zwarte leerverf erbij + demiwater.. denk eraan: hoe meer potjes dylon opgelost in het water (hogere concentratie pigment), des te mooier het resultaat!

Hoop dat je iets wijzer bent, mocht je nog vragen hebben, post maar of PM maar en dan zie ik het vanzelf!

Groetjes!


Ps) Nu mag ik vastwel mn kawatje een keer brengen voor een tuningbeurtje bij jou hè *O*
 
Goedenavond meneer Ritzen,


Hier uw antwoorden:



Annodiseerbad benodigdheden:

- een kathode voor aan de minpool: stuk lood of hoogwaardig alu (hangt vrij in het bad), deze kathode moet qua oppervlakte groter zijn dan het te annodiseren object.

- aluminium draad om de objecten aan op te hangen in het bad.

- accuzuur + demi / gedestilleerd water (per 1 liter accuzuur, 1 liter demiwater is prima)

- regelbare voeding (sterkte afhankelijk van het te annodiseren oppervlakte)


Caustic soda gebruik ik om te reinigen.
als je iets er LANG (ong. kwartier) in laat liggen, kan het een beetje zwart uitslaan dus moet je het voordat je het in je annodiseer-bad gooit ff goed schoonmaken.
Hoe langer je het alu in de caustic soda houdt hoe meer het aangevroten wordt en bijv het gepolijste-effect verdwijnt..geeft dus een mat effect uiteindelijk.

wil je dus hoogglans hebben in kleur:
1) stuk alu in caustic voor 10min
2) stuk alu eruit en schoonmaken
3) schuren: korrel 100, 200, 400, 600, 1000 (alles 1 richting op anders zie je strepen)
4) polijsten (alles 1 richting op ivm oneffenheden)
5) goed schoonmaken
6) ontvetten, hierna dus NIET MEER met de handjes aanraken.
7) in het annodiseerbad, vrij-hangend, dus niet de zijkanten of bodem aanraken!
8) uit het annodiseer bad en goed afspoelen met KOUD demi-water
9) daarna in de koude reeds aangemaakte kleurstof + demiwater in een oude pan, 10min beetje heen en weer bewegen, moet wederom vrij hangen hierin!
10) kleurstof verwarmen tot ong 30-40 graden, 30min lang hier in.
11) kleurstof aan de kook brengen, 30min lang laten koken (pas op dat het niet droog kookt !).
12) kleurstof laten afkoelen
13) object eruit en afspoelen met demiwater en ENCORE!


als je iets wilt DE-annodiseren, leg je het geannodiseerde voorwerp in de cuastic soda en na een paar minuten roeren haal je het eruit en voila, weg kleur:)



Als kleurstof kun je allerlei pigmenten gebruiken, denk hierbij wel aan het feit dat GROVERE pigmenten (ookal lijken ze nog zo klein als poeder), minder goed oplossen en dus ook minder goed in de poriën van het geannodiseerde alu dringen..
professionele kleurstoffen hebben de voorkeur, maar als je gewoon een beetje goedkoop wil aanrommelen kun je het beste potjes Dylon kopen bij de kruidvat of etos. Is kledingverf, dit werkt prima.

Ik heb voor het zwarte kaarsenstandaardje ook 2 potjes zwarte dylon gebruikt met een flesje zwarte leerverf erbij + demiwater.. denk eraan: hoe meer potjes dylon opgelost in het water (hogere concentratie pigment), des te mooier het resultaat!

Hoop dat je iets wijzer bent, mocht je nog vragen hebben, post maar of PM maar en dan zie ik het vanzelf!

Groetjes!


Ps) Nu mag ik vastwel mn kawatje een keer brengen voor een tuningbeurtje bij jou hè *O*

Het is iig weer een STÚK duidelijker.., zó duidelijk zelfs, dat het misschien ook weleens zou kunnen gaan lukken :+
Morgen heb ik wat weinig tijd (wanneer niet :') ) maar ik zal zsm tijd vrijmaken ;)
Ga iig wel ff shoppen voor de kleurstof en een rvs pannetje, kookplaatje heb ik nog.
Ook een paar extra kunstof boxen voor diverse baden lijkt me wel handig.
Hetgeen ik vanavond getracht heb te anodiseren, heb ik eens bekeken, maar ik zag er eigenlijk niet zoveel verschil in, een deel (+zijde) was wel wat aangevreten (beetje) , maar aan het andere deel zag ik eigenlijk geen verandering....
Nogmaals geprobeert met aan de + zijde een stukje lood, dit werd vlug zwart en ook nu aan de andere zijde (- zijde) geen verschil te zien.
Daarna alles herhaald met een "pittig" acculadertje ( ipv de aangeschafte labaratorium voeding ) en daar joeg ineens 15 ampère doorheen.., huppa 10 min laten zitten en het enige verschil wat ik zag is dat het natuurlijk wel wat warm water werd :+ , en dat er alu-oxide onderin het bakje kwam..
Denk dat het probleem in de nabehandeling en het toevoegen van de juiste stroom/spanning ligt, als ik je uitleg zo lees is alleen het anodiseerproces maar een kleine fase in de procedure.

Enne..., motor brengen vanuit Groningen naar het zuiden des lands voor een beetje tuningswerk :? oei oei... 8-)
 
Dikke schop voordat ik dit topic eens door ga lezen..
Zijn er nog mensen actief met anodiseren hier?
Ik heb vorige week een set besteld met een aantal verschillende kleuren ook, kan ik eindelijk m'n gefreesde delen van mooi laagje + kleurtje voorzien..
 
Ik lees weer ff mee! Prachtig als mensen dit gewoon zelf doen! Ik heb 2 velgen van m'n XT 500 die beide opnieuw goudkleurig geanodiseerd moeten worden. Dus als er iemand is die dit goed kan, ik hou me aanbevolen!

Groet Chris
 
Terug
Bovenaan Onderaan