welk 230v draaibankje????

bikerfreak

MF veteraan
27 jul 2007
3.404
960
ergens in het westen van N-Brabant
Hoi mannen,

ik zit al een week naar 230volt draaibankjes te kijken, maar wordt er niet wijzer van.

Wat zoek ik: een 230volt draaibank, genoeg kracht om staal te kunnen draaien (busjes e.d. van ongeveer 5cm diameter) en ongeveer 20cm tussen de centers. Prijsklasse 400-500euro (hoeft niet nieuw te zijn).


Wat zijn jullie ervaringen en jullie wat raden aan. Is 400 a 500euro een reële prijsklasse voor een hobby-ding?

Roept u maar, bij voorbaat dank.
 
ik blijf een beetje hangen op het merk en het ziet er wel heel erg zwaar (en degelijk) uit, kan het mis hebben hoor. Moet hem ook een keer kunnen verschuiven. Denk dat ik toch meer de kant van emco en myford op wil.
Zoals wat ik al eerder aangaf, ik heb geen haast met de aanschaf, dit topic is vooral ter info opgestart.

@ daf, dan heb je zeker wel speciale machine tap, of niet?
 
Laatst bewerkt:
das nog maar een kleintje
Op mn vorige werk hadden we er eentje met 6m tussen de centers
Ik heb er eentje gezien krup in duitsland die kon 25m tussen de center en een diameter van 6m
De machinebediende zat op een bordes op het support
 
http://link.marktplaats.nl/355701581
Is dit niet wat?? *D

_O- Zal ik denk ik toch m'n schuur met 3 meter moeten verlengen, zodat de motor er nog bij kan.


@gixxer-harry, heb met de baas (lees: vrouw) afgesproken om de helft van m'n functionerings-gratificatie (10 x woordwaarde) te gebruiken voor mezelf (hobby) en de andere helft voor iets van huishoudelijk aard (wasmachine kiest nu bijna het luchtruim, en moet er binnenkort echt uit vliegen :W).
 
een myford weegt 500 KG geloof ik en een emco is vast niet minder in kilo's hahahaha
En een bankje moet ook zwaar en dus stabiel zijn
Of mag het niet van je vrouw? :+

Joh hoe kom je erbij :?

Een Emco Compact 8 weegt een kg of 60, die til je met 2 man lachend de zolder op (als daar je hobbyruimte is). Een MyFord zal iets zwaarder zijn maar zonder onderbouw ook niet veel zwaarder dan 100kg hoor.
 
ik zie hier de reactie's over draaibankjes en zit zelf ook met een probleem....misschien dat hier iemand mij uit de brand kan helpen?
ik heb jaren geleden ( maar dan ook echt jaren geleden ) op school een draaibank gemaakt...ding was perfect voor kleine klusjes..
nu is echter al wat jaren geleden de thyristorregeling helemaal doorgebrand en staat de draaibank onder een laag stof...

weet iemand misschien een oplossing om hem weer aan de gang te krijgen?
 
Ik ga tussen nu en mei een aantal danfoss regelaars uit een deel van onze fabriek slopen....
van kleine tot grote, als je daar wat aan hebt, dan hou ik er een appart, anders gaat het naar de opkoper..
 
schrok mezelf al wild over het gewicht van die draaibank, 60 tot100 kilo vind ik genoeg (woon onder aan een dijk, zonder oprit). we willen dit jaar nog verhuizen, en dan is 500 kilo niet echt een optie om even naar boven te tillen.

Je kan ook nog een hoop gewicht choppen dan he, losse kop, beitelslede (en houder), klauwplaat. Hoop dingen die je er zo af pakt.
 
hey bikerfreak, ziet er nog wel redelijk uit...185 euro is nog wel redelijk...ik heb alleen een gelijkstroom motor erop zitten en deze regelingen geven wisselstroom...

Verder heb ik het eigenlijk een beetje gehad met die dure regelingen, mijn sleutelhok is nou niet bepaald een luze ruimte.
Het is voornamelijk toch wel redelijk vochtig en het tocht bijna altijd wel...fijne electronica is dan ook wel redelijk gevoelig.

Ik zit helaas al weer veel te lang uit die electronica maar ik zoek eigenlijk ene eenvoudige schakeling...gewoon een aan en uit knop met desnoods 2 of 3 verschillende snelheden en dan natuurlijk links en rechts om...
 
ik zie hier de reactie's over draaibankjes en zit zelf ook met een probleem....misschien dat hier iemand mij uit de brand kan helpen?
ik heb jaren geleden ( maar dan ook echt jaren geleden ) op school een draaibank gemaakt...ding was perfect voor kleine klusjes..
nu is echter al wat jaren geleden de thyristorregeling helemaal doorgebrand en staat de draaibank onder een laag stof...

weet iemand misschien een oplossing om hem weer aan de gang te krijgen?
Conrad verkoopt een 10 ampere toerentalregelaar voor gelijkstroommotoren, 34 euro als bouwpakket en 50 euro als module. www.conrad.nl , in de zoekmachine intikken 192287-11.
 
12/24volt ingang...? ik heb hier een motor die toch echt wel meer nodig heeft dan dit...
de pest is dat ik er helemaal uit ben....
mij eigen er toch maar weer wat meer in gaan verdiepen..
ik zat eerder te denken een iets van een gelijkrichter voor 220volt....en dan de toeren te regelen via iets van een potmeter...
 
12/24volt ingang...? ik heb hier een motor die toch echt wel meer nodig heeft dan dit...
de pest is dat ik er helemaal uit ben....
mij eigen er toch maar weer wat meer in gaan verdiepen..
ik zat eerder te denken een iets van een gelijkrichter voor 220volt....en dan de toeren te regelen via iets van een potmeter...


Geef eens wat gegevens van de motor.
Ik heb namelijk nog een hele berg van die gelijkstroom regelaars liggen.
Misschien zit er iets bruikbaars tussen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan