Schroefdraad voor spiegel in handle kapot, wat nu?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Mijn nieuwste aanwinst heeft behoorlijk verrotte schroefdraad in de handles, in de gaten waar de spiegels horen. Het is zo te zien aan de spiegels geen metrische draad, het lijkt M10 maar ik kan geen M10 moer op de spiegels draaien.

Wat is wijsheid? Zijn hier helicoils voor? Is er een andere oplossing? Ik wil ook eventueel best wel andere spiegels kopen, de huidige zijn niet mooi, en ik ga toch vrijdag naar Vehikel. En dan eventueel een bus oid in de handles zetten.

Graag jullie mening.
full
 
Ik heb dit zelf ook gehad en heb gewoon een nieuwe spiegel houder aangeschaft. Dan heb je weer een compleet nieuw draad die je tussen de 13/22 eurie zal gaan kosten (ongeveer).
 
Andere spiegels hebben meestal wel metrische draad. Je kan ook proberen met een tap er domweg metrische draad in te tappen 8-) Zo nauw luistert de bevestiging van je spiegels ook weer niet dat dat een probleem zou kunnen opleveren.

Disclaimer: In je blok moet je zoiets dus niet proberen :P
 
Ik heb dit zelf ook gehad en heb gewoon een nieuwe spiegel houder aangeschaft. Dan heb je weer een compleet nieuw draad die je tussen de 13/22 eurie zal gaan kosten (ongeveer).
Links zal dat geen probleem zijn, hoewel, mijn chokehandel zit er ook aan vast dus vind er maar zo een. Maar rechts, daar zit de remcilinder etc aan vast, die ga je echt niet zomaar even nieuw kopen.
 
Als je draad kan tappen, dan heb je toch ook een spoedmeter in je setje zitten waar je je spoed mee meet en een schuifmaat om de spiegel te meten wat daar voor dikte draad op zit ?
Wel draad tappen, geen spoedmeter. Maar zelfs als ik de draad zou weten, wat dan nog? Het is iig geen draad waar een standaard helocoil voor is.
 
Ik heb dit zelf ook gehad en heb gewoon een nieuwe spiegel houder aangeschaft. Dan heb je weer een compleet nieuw draad die je tussen de 13/22 eurie zal gaan kosten (ongeveer).
hmwah, origineel honda is b.v wel 2x zo duur hoor ;)

Als er geen helicoils voor te krijgen zijn dan moet je er gewoon een enorme tap in zetten, bout erin.. met daarin een gat, waar je de tap van je spiegel weer in zet :) (jaja, creatief met tappen :z )

edit: 2componentenstaal houd ik zelf niet zo van, tis allemaal op epoxy basis.. en zal ws kapot trillen na n tijdje..
 
Ik heb dat twee componenten staal 1 1/2 jaar geleden ontdekt, en gebruik het indien nodig , graag, rammelt nooit los, erger nog, je krijgt het niet weer los als je het vantevoren goed ontvet en ruw maakt, ik boor erin, tap erin, vrees erin, heb bij een oude fiets de olieaftapplug ermee vastgezet, gaat nooit weer los, verversen via filter, bij gebrek aan uitlaatflensen, en klodder van die zoi erom heen gedaan bij een ratbike, en nu wil ik eind demper verwisselen, een gekkere erop zetten, maar krijg het never weer los zonder te slijpen
 
japanners gebruiken verschillende spoed, ik geloof dat yamaha de afwijkende is.
ik zou zeggen, ga even bij die duitse postorderbedrijven (louis, gericke, polo) neuzen, die hebben het er vast bij vermeldt staan.

edit: heli-coil, de echte! heeft inserts met verschillend spoed.
 
Laatst bewerkt:
japanners gebruiken verschillende spoed, ik geloof dat yamaha de afwijkende is.
ik zou zeggen, ga even bij die duitse postorderbedrijven (louis, gericke, polo) neuzen, die hebben het er vast bij vermeldt staan.

edit: heli-coil, de echte! heeft inserts met verschillend spoed.
Hee, nooit geweten. Ik zit idd ff te neuzen op louis en ik zie het ja. Dat maakt het wat makkelijker, bedankt.
 
Het gaat om M10 x 1.25 en daarvoor heb ik de helicoils in de schuur liggen. Alleen bij yamaha heeft de linkse spiegel ook links draad. Das dan wat lastiger, maar als je er een ander merk spiegel op zet kun je dus gewoon een helicoil m10 x1.25 monteren.
 
Het gaat om M10 x 1.25 en daarvoor heb ik de helicoils in de schuur liggen. Alleen bij yamaha heeft de linkse spiegel ook links draad. Das dan wat lastiger, maar als je er een ander merk spiegel op zet kun je dus gewoon een helicoil m10 x1.25 monteren.

Hi Zot,
Als ik het goed heb is de "normale M10" M10 x 1.50 he?
Ik ga dus gewoon 2 universele spiegels kopen op Vehikel, vorige keer lag er een doos met 1 paar voor 5 euro. En ik zal meteen dan maar mijn helicoil-verzameling wat trachten uit te breiden. Pfff.
En ik wil nog zoveel kopen ;(

Weet jij toevallig welke schroefdraadmaat ik nodig heb voor bougiegaten? Meteen maar klein en groot doen dan maar.
 
Het gaat om M10 x 1.25 en daarvoor heb ik de helicoils in de schuur liggen. Alleen bij yamaha heeft de linkse spiegel ook links draad. Das dan wat lastiger, maar als je er een ander merk spiegel op zet kun je dus gewoon een helicoil m10 x1.25 monteren.
De rechtste heeft linkse draad ;)
 
Om even een oud topic te kicken.

Voor mijn Fazer van 2003 heb ik een vraag in dezelfde richting. Ik heb hier de spiegels op het stuur zitten. Nu is links al gemonteerd maar rechts zit hier nog niet op.

Moet ik dan dus een verloop bus hebben van M10 LH naar M8 LH (schroefdraad van de spiegel) of moet ik dan een verloop bus van M10 RH naar M8 LH hebben?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan