welk 230v draaibankje????

bikerfreak

MF veteraan
27 jul 2007
3.404
959
ergens in het westen van N-Brabant
Hoi mannen,

ik zit al een week naar 230volt draaibankjes te kijken, maar wordt er niet wijzer van.

Wat zoek ik: een 230volt draaibank, genoeg kracht om staal te kunnen draaien (busjes e.d. van ongeveer 5cm diameter) en ongeveer 20cm tussen de centers. Prijsklasse 400-500euro (hoeft niet nieuw te zijn).


Wat zijn jullie ervaringen en jullie wat raden aan. Is 400 a 500euro een reële prijsklasse voor een hobby-ding?

Roept u maar, bij voorbaat dank.
 
ik heb eigenlijk geen gegevens van de motor liggen, ik heb deze toen zelf gedraaid, gewikkeld enz...
als het goed is heb ik wel ergens een schema van de thyristorregeling die ik had gemaakt...
zal hem opzoeken en inscannen..
 
http://link.marktplaats.nl/415820551
Is wel een originele Emco, maar vlgs mij in Azië gemaakt (deze zijn echt slechter)

http://link.marktplaats.nl/426681490
Is vlgs mij wel een Oosterijker.

Heb zelf ook Emco 8 (een Oostenrijker)

Greetz, Q
 
aangezien ik geen haast heb, denk ik toch dat ik naar een myford of een emco ga zoeken. En een bandschuurmachine van ferm ok, komt niet zo nauw, maar een draaibank??? No offence.

Maar toch bedankt voor het meezoeken, deze staat ongeveer op een 15minuten rijden van mijn huis 8-) (en 5 van mijn schoonouders :X ).
 
Laatst bewerkt:
Een frequentieregeling verliest altijd wel kracht, alleen is het meestal verwaarloosbaar (iets van 4% staat me bij). Maar van de frequentieregelaars van die goedkope chineze bankjes heb ik niet zo'n hoge pet op.
geen idee waar ze vandaan komen, maar de snelheid van de dubbeldekkers van de NS wordt ook met frequentie regelaars geregeld, die hebben toch kracht genoeg.
 
@ petsch

En waar zie je mij beweren dat die 4% er toe leiden dat er onderin geen kracht genoeg meer is :?

Ik heb mijn regelaar tussen 10 en 90Hz lopen. Nooit problemen met koppel gehad op lage toeren. Ik moet er wel eerlijk bij vermelden dat ik voor laagtoerige bewerkingen (steken/kartelen enz.) altijd gewoon de pully's nog even omleg met oog op motorkoeling.
 
Laatst bewerkt:
@ petsch

En waar zie je mij beweren dat die 4% er toe leiden dat er onderin geen kracht genoeg meer is :?

Ik heb mijn regelaar tussen 10 en 90Hz lopen. Nooit problemen met koppel gehad op lage toeren. Ik moet er wel eerlijk bij vermelden dat ik voor laagtoerige bewerkingen (steken/kartelen enz.) altijd gewoon de pully's nog even omleg met oog op motorkoeling.


dat las ik een beetje tussen de regels door, dus ik dacht ik knal er ook ff wat tussen door :)
pully`s werken idd ook nog steeds goed, maar daarben je met een frquentieregelaar natuurlijk wel vanaf, maar ja, daar zal denk ik ook wel weer voor betalen.
Er staan trouwens idd leuke hobbybankjes te koop in engeland.
 
Ja wat ik zeg, ik heb nog geen externe motorkoeling, dus ik wissel bij echt laagtoerige bewerkingen nog even gauw de riem, maar is een vlakke aandrijfriem die wissel je in 3 sec. In tegenstelling tot bijv. de V-snaren op een MyFord.

Frequentieregelaars voor lichtere motoren (tot 1,5kW) zijn niet zo belachelijk duur. Ik heb zelf een 2e hands, volledig programmeerbaar gekocht voor 100 euro. Destijds door de verkoper helemaal hier omgestekkerd en ingeregeld en met een bedieningspaneeltje erbij (inbegrepen bij de genoemde prijs). En mocht je het ooit verkopen dan krijg je zoiets er ook wel voor terug.
 
Ja wat ik zeg, ik heb nog geen externe motorkoeling, dus ik wissel bij echt laagtoerige bewerkingen nog even gauw de riem, maar is een vlakke aandrijfriem die wissel je in 3 sec. In tegenstelling tot bijv. de V-snaren op een MyFord.

Frequentieregelaars voor lichtere motoren (tot 1,5kW) zijn niet zo belachelijk duur. Ik heb zelf een 2e hands, volledig programmeerbaar gekocht voor 100 euro. Destijds door de verkoper helemaal hier omgestekkerd en ingeregeld en met een bedieningspaneeltje erbij (inbegrepen bij de genoemde prijs). En mocht je het ooit verkopen dan krijg je zoiets er ook wel voor terug.
Let op dat een 220V motor niet op een freq.regelaar kan.
Je moet dan de motor vervangen door een 3 fase motor (ik dacht 3x220V)

Greetz, Q
 
Let op dat een 220V motor niet op een freq.regelaar kan.
Je moet dan de motor vervangen door een 3 fase motor (ik dacht 3x220V)

Greetz, Q

3-fase motoren zijn niet duur.

Ik heb 5 jaar geleden mijn Emco V-10P omgebouwd naar VFD.

Standaard 3-fase electromotor (nieuw): 88 Euro
Laten maken naar Emco maten (verlengde as voor ventilator, maten en spiebanen volgens model, afblinden andere zijde): 150 Euro.

Qua motorprijs zit je dan nog onder de Emco prijs (+/- 1984: 680 gulden), indien nog leverbaar.

Dan was het nog dat de standaard Emco motor bij draadsnijden niet altijd begreep dat je nu echt in z'n achteruit wilde, dan is zo'n VFD op zijn minst een feest.

Voor de rest uitsluitend voordelen, zelfs een mooier draaibeeld, want een 2-fase motor heeft er gratis een brommetje bij.
 
heb gisteren een een collega verteld dat ik een linzaag heb gekocht van een wazig Oosterijks merk emco ofzo, dat hij al vloekend en mij voor gek verklarend 50euro extra bood om hem over te nemen _O- . hij heeft zelf een emco maximat super 11 draaibank, en is daar super tevreden over :Y , is alleen 380v.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan