Het grote Yamaha Diversion topic (deel 11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Stiekem wil ik het nog even uitstellen, ik heb in het weekend niet meer zo'n zin om te sleutelen O-) , zeker niet als ik op maandag het ding weer nodig heb. :X
Eigenlijk hoopte ik op een koekblik voor backup-woonwerk, maar gezien de werk-vooruitzichten zit dat er voorlopig nog niet in. Aan de andere kant, als woonwerk straks geheel afvalt, kan ik wel weer sleutelen :+
Ondertussen heb jij vast een compleet lijstje benodigdheden... Je schreef "naar Duitsland", dat is Louis neem ik aan?
Klopt, Bij Louis geweest in Wesel, was trouwens hartstikke gezellig daar DRUK !!!
 
Nou, daar komt ie dan, How-To voorvork keerringen vervangen bij de Div 600

Het is een heel verhaal geworden, SORRY, ik ben niet zo kort van stof als ik eenmaal aan het schrijven ben :P

Motor met het voorwiel vrij van de grond:
Image1.jpg

Ik doe dat door op de heftafel de achterkant met spanbanden naar beneden te trekken.
Image2.jpg

Stuur los en ophangen: Tip, even merken zodat je hem in dezelfde stand terug kunt zetten:
Image3.jpg

Stuur ophangen:
Image4.jpg

Voor je de poten eruit haalt, even de doppen wat losdraaien, dat gaat nu makkelijker dan wanneer de poten eruit liggen.
Image5.jpg

Dan kan eerst het voorwiel eruit en het spatbord er af:
TIP: als je de tellerkabel losmaakt plak die even vast met tape, dan kan de binnenkabel niet uit de teller raken.
Image6.jpg

Remklauw los en ophangen:
Image7.jpg

2 Inbusbouten eruit:
Image8.jpg

As eruit:
Image9.jpg

En weg is het voorwiel:
Image10.jpg

Aan de onderste kroonplaat de bout lossen:
Image12.jpg

Dan de inbus aan de bovenste kroonplaat lossen, daarbij wel de poot vasthouden anders valt ie eruit:
Image13.jpg

Daar hebben we de 1e vorkpoot, nu kun je de dop er boven af draaien, de veer met bus en plaat eruit, en de olie er uit gieten.
Image14.jpg
Image15.jpg

Even lekker uit laten lekken:
Image16.jpg

Stofkap wip je met een schroevendraaier er zo af.
Image17.jpg

Dan ook met een schroevendraaier de klemveer er uit:
Image18.jpg

Dan kun je de binnenpoot losdraaien. Aan de onderkant van de poot zit een inbus die eruit moet, maar dan komt het bekende probleem dat de binnenkant (damper rod) mee gaat draaien. En dan komt het tooltje dat ik heb gemaakt van pas. Een stuk draadeind M16 van 42 cm lang met aan beide kanten 2 moeren die elkaar borgen. Het draadeind tussen die beide stelletjes moeren heb ik met tape omwikkeld om te voorkomen dat je de binnenpoot beschadigd. Dan komt de tool in actie:
Image21.jpg

Inbus aan de onderkant van de poot, de tool aan de bovenkant er voorzichtig in en op gevoel in de damper rod laten komen.
Image22.jpg
Image23.jpg

Image24.jpg

Als je de inbusbout er onder uit hebt kun je de poot in de bankschroef vastzetten (pas op voor beschadiging) en door de binnenpoot (vrij hard) een aantal keren hard uit de buiten poot te trekken “hamer” je alles mee naar buiten.
Knipsel.jpg

En daar ligt de boel dan, nu alles goed schoonmaken:
Image25.jpg

Die koperen ring en de plaat die aan de onderkant van de binnenpoot ziet kom ik straks nog even op terug.
Ook de buitenpoot nog even laten uitlekken:
Image26.jpg

In het randje (1) komt straks de klemveer, die moet je heel goed uitkrabben en schoonmaken.
In de kamer (2) komt straks die koperen ring, die moet je erin tikken.
Image28.jpg

Als alles schoon is monteer je eerst de binnenpoot weer in de buitenpoot, laat voorzichtig de damper rod in de binnenpoot zakken zodat die helemaal netjes onderin valt.
LET OP !!! De damper rod valt in een "kunststof busje (WPH=Oil lock piece). Bij mij kwam die bij de 1e poot mee met het demonteren, bleef dus aan de damper rod zitten, bij de andere poot bleef dat busje onderin de buitenpoot zitten, pas dus op als je de damper rod weer in de binnenpoot laat zakken dat die goed in dat busje valt en dat het busje goed in de daarvoor bestemde kamer onderin de buitenpoot zit.
Knipsel3.jpg

Nu de binnenpoot weer in de buitenpoot en de inbusbout onderin de buitenpoot weer (losjes) aandraaien. Dan zet je alles weer in de bankschroef en draai de inbus weer goed, volgens voorschrift, vast.
Nu moet je eerst die koperen ring weer monteren, ga daar niet met een schroevendraaier op zitten tikken, koper is zacht en je slaat er zo bramen aan.
Het kan heel eenvoudig, zet de ring over de binnenpoot op de kamer waar die in moet vallen, leg de plaat die er op moet er boven op. Neem een stuk PVC buis met een buiten diameter van 50 mm en zet die erop. Dan rustig tikken met een hamer en je tikt de ring zo op z’n plaats. Controleer wel even of de koperen ring echt helemaal (rondom gelijk) in de kamer zit.
Image29.jpg

Dan kan de nieuwe keerring er in, deze eerst goed invetten aan de binnenzijde (vet wordt meegeleverd). De keerring kun je ook met de pvc buis even aantikken.
Image31.jpg

Nieuw klemveertje erop.
Image32.jpg

Nieuwwe stofkap (indien nodig).
Image40.jpg

Nieuwe vork olie, 379 cc of 111 mm vanaf de bovenkant van de binnenpoot (zonder veer erin).
Dan de veer erin, ring en bus erop, dop erop draaien. En alles weer monteren op de motor.
 
Laatst bewerkt:
@bensi: ziet er goed uit man! Ik heb wel een vraag. Hoe ziet die damper rod er precies uit, want snap niet helemaal hoe je deze gedemonteerd krijgt.
 
@bensi: ziet er goed uit man! Ik heb wel een vraag. Hoe ziet die damper rod er precies uit, want snap niet helemaal hoe je deze gedemonteerd krijgt.
Daar heb ik helaas geen detail foto van gemaakt (dom hè)
Hier een plaatje uit een handleiding:
Knipsel2.jpg


Waarbij nr. 1 de zeskant is waar die tool in valt en nr. 2 de onderkant die onderuit de binnenpoot kijkt en waar de inbusbout in komt. Maar dat wijst zichzelf eigenlijk.

Het demonteren daarvan is dus, zoals beschreven in de how-to, een kwestie van de inbusbout aan de onderkant van de buitenpoot (mbv de M16 tool) eruit draaien en dan komt ie vanzelf mee naar buiten met de binnenpoot.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de Micheling Pilot road 2 op het achterwiel van mijn div 900 laten monteren en dan een ritje van een 40 -tal km gemaakt. Heerlijk weertje trouwens. Ik betaalde 155€ voor het totale plaatje. Goede prijs denk ik.
 
@bensi: ziet er goed uit man! Ik heb wel een vraag. Hoe ziet die damper rod er precies uit, want snap niet helemaal hoe je deze gedemonteerd krijgt.


Op foto 22 8-) ligt hij net boven de veer.

Goede How to bensi.
Persoonlijk zou ik eerst de ring en keering monteren en daarna pas de binnenpoot erin.
Maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit.
 
Laatst bewerkt:
Op foto 22 8-) ligt hij net boven de veer.
Goede How to bensi.
Persoonlijk zou ik eerst de ring en keering monteren en daarna pas de binnenpoot erin.
Maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Dank Ron.

Eerst de ring monteren kan niet, dan krijg je de binnenpoot er niet in. Er zit een verdikking onderaan de binnenpoot die niet door die gemonteerde ring past, dat is één van de dingetjes die me vanmiddag tegenzat, ik had dat namelijk ook gedaan, en dan heb je die ring er niet zo 1 2 3 weer uit. |(
 
Dank Ron.

Eerst de ring monteren kan niet, dan krijg je de binnenpoot er niet in. Er zit een verdikking onderaan de binnenpoot die niet door die gemonteerde ring past, dat is één van de dingetjes die me vanmiddag tegenzat, ik had dat namelijk ook gedaan, en dan heb je die ring er niet zo 1 2 3 weer uit. |(

Ok dat is duidelijk.
Zolang je hem zelf niet uit elkaar gehaald hebt weet je dat niet.

Vroeger bij mijn crosser haalde ik de binnen poten niet eens uit de kroonplaat.
 
yippie *O* vandaag eindelijk de wingrack gemonteerd, en met 2 koffers van 45 ltr erbij denk ik dat het weekendje naar Duitsland wel erin zit :] foto's volgt
 
ik zie me dat gesop met olie achter op de oprit :N doen wordt een echtscheiding -O-



zit niet anders op dan maar naar de motoraak te gaan voor de voorpoten

nah .. vandaag maar eerst weer een toertocht maken, eens kijken of ik 200 km vol kan maken :]

nog meer gegadigden?? verzamelen bij de mac preston palace almelo om 11 uur
 
Ik heb me voorpoten/vering laten doen bij:

SuspensionServiceTim Tel.: +31(0)626 71 22 16
Website: www.trsracing.nl
Email: timsuspension@gmail.com

Gisteren de ketting gespannen,gesmeerd en doekje er over heen getrokken.
Echt blinken hoeft die niet..
Is voor woon-werk verkeer ;)
 
Bij Louise in Wesel ben ik nog niet geweest ,gezien Polo hier in me woonplaats Kleve zit...
Maar het lijkt me wel lekker om richting Wesel te toeren en dan afzakkertje naar Xanten.
 
Ik heb een stukje toegevoegd aam de how-to voorvork keerringen, niet geheel onbelangrijk !!!

Het gaat om deze edit:
LET OP !!! De damper rod valt in een "kunststof busje (WPH=Oil lock piece). Bij mij kwam die bij de 1e poot mee met het demonteren, bleef dus aan de damper rod zitten, bij de andere poot bleef dat busje onderin de buitenpoot zitten, pas dus op als je de damper rod weer in de binnenpoot laat zakken dat die goed in dat busje valt en dat het busje goed in de daarvoor bestemde kamer onderin de buitenpoot zit.
Knipsel3.jpg
 
Mooie how to Bensi, petje af. Ik heb het een paar weken een stukje primitiever gedaan ;)

Probleempje:
Er lekt toch olie uit m'n blok!
Het lijkt er op dat de bevestiging van de koppelingskabel aan het blok (aan de rechterzijde dus, vlak voor je laars als je er op zit olie lekt.
Zit daar een pakking o.i.d.?

Ik ga nu de motor wassen, dempers mooi proberen te poetsen en en kappen op de voorvorkpoten monteren.

Ow ja, en olie bijvullen als tussenoplossing van het koppelingskabelprobleem ;)

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Zou je hier een fotootje van kunnen plaatsen?

edit: op dit plaatje kun je zien hoe de koppeling eruitziet. Ik kon overigens niet jouw model uit 91 vinden.
 
Laatst bewerkt:
Als je zeker weet dat de olie uit die bevestiging komt, is de keerring lek. Anders zou ik eerder de afdichting van de vuldop verdenken
 
Ja, maar vraag voor de zekerheid bij de motorboer na... waarschijnlijk hetzelfde, maar ik kan geen partfiches vinden van jouw model uit 91
 
eindelik...koplamp wisselen is gelukt!!! Zit nu een philips motovision in en het licht zag er overdag in ieder geval erg goed uit. De reflectie heeft een oranje gloed terwijl de lichtbundel er juist weer erg wit uit zag. kijken of ik zo een fotootje kan maken...
Alles overigens gedaan met de kuip erop. ff prutsen maar goed te doen...
 
@Bensi

Het was dus behoorlijk aan het roesten bij de stofring, maar nog niet bij de keerring. Je was er op tijd bij want anders gaat het ook de poten aantasten. Mooi gedaan.
 
@Bensi
Het was dus behoorlijk aan het roesten bij de stofring, maar nog niet bij de keerring. Je was er op tijd bij want anders gaat het ook de poten aantasten. Mooi gedaan.
Ja,het zag er echt slecht uit, de keering was inderdaad nog redelijk in orde. Was dus wel hard nodig dus ik ben heel blij dat je me erop wees. ;)
En weer een leuk klusje, weer wat geleerd *O*
 
@ bensi

top gedaan en erg duidelijk !!!!

nu ik nog... ben er ook aan toe aan nieuwe keeringen..... ff uitstellen...

die stof ring is bij mij niet echt ok... oudheid

is dit een probleem...?

zou er eerdaags ff een foto van plaatsen... niet iets wat erg is of lekt...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan