Het grote K100 topic

ok....dus alleen de as. blok was zelf nog goed..

as is een bekend probleem.


blok zelf ziet er nog als nieuw uit.. cilinders zelfs nog geen miniscuul randje.
alleen zaten de uitlaten vreselijk vast in de oude kop.
op K.forum staan de foto's van de operatie.
 
Net de motor opgehaald bij Vliegende Baksteen! Hij had er netjes nieuwe banden onder gezet (zoals overeengekomen), en na wat extra uitleg kon ik er vandoor. Eerst maar eens tanken, want die was bijna leeg :)
Ik wist het eigenlijk wel, maar de motor is verdomde zwaar haha. Ik weeg zelf niet zoveel, en durfde hem niet zo goed op de bok te zetten na een bijna mislukte poging, dus maar ff op de jiffy. Vervolgens 150km naar huis.
Paar keer gek*PIEEEP*t met m'n oordopjes, maar verder heerlijk naar huis gereden. Flink wennen na een lange tijd niet gereden te hebben.
En dan de vuurdoop, hij moest toch echt op de bok :] Gelukkig ging het goed, en vervolgens moest ik hem verplaatsen dus mocht ik het opnieuw doen :] Ging ook weer goed, maar ik merk wel dat ik nog wat vet/spier moet kweken en wat meer routine ;)

Bedankt Vliegende Baksteen!
 
Op de bok is een trukje,

volle gewicht op de steun en met je hand de hendel naar boven trekken en hup!! daar staat hij.

Als je het makkelijker wilt hebben kan je een middenbok van een K1100 monteren, dat gaat veel makelijker..

veel plezier van je K
 
Hoi Jasper,
Op de bok zetten inderdaad met je volle gewicht op de middenbok en dan aan de hendel trekken, maar het is zwaar balanceren als hij niet rijdt. Over een tijdje ben je eraan gewend en dan gaat het vast een stuk beter. Anders gewoon de jiffy gebruiken.
Voor wat betreft de oordopjes is een kleine investering in op maat gemaakte dopjes dubbel en dwars het geld waard. Die doe je in, je voelt ze niet en ze komen er niet zomaar uit. Ik heb er zelf heel veel gemak van gehad en reed eigenlijk nooit zonder meer..
Heel veel plezier met de salamander!!! (enneu, hoe is de kleur ontvangen thuis.. :P )

Groeten Daan.
 
Laatst bewerkt:
Op de bok is een trukje,

volle gewicht op de steun en met je hand de hendel naar boven trekken en hup!! daar staat hij.

Als je het makkelijker wilt hebben kan je een middenbok van een K1100 monteren, dat gaat veel makelijker..

veel plezier van je K


huh ?? 250kg omhoog tillen??
ik rijd/duw hem altijd gewoon achteruit terwijl ik m'n voet op de boksteun druk.
rolt ie vanzelf op de middenbok :Y
 
Dat krijg ik niet voor elkaar. Heb het vaker gehoord het zo te doen.

Maar je tilt geen 250 kg het gewicht druk je met je voet. Met de K1100 bok doe ik het ook op mijn sokken (letterlijk)
 
Dat krijg ik niet voor elkaar. Heb het vaker gehoord het zo te doen.

Maar je tilt geen 250 kg het gewicht druk je met je voet. Met de K1100 bok doe ik het ook op mijn sokken (letterlijk)

K1100 bok is verbeterd K100 bok.. :Y

het uitsteeksel waar je je voet opzet is langer en anders vastgezet..
bok zelf is hetzelfde.
mijn bok hebben ze ooit bij de domeinen in engeland (waar ie vandaan komt) al een stuk aangelast..
daarom gaat ie van mij al zo makkelijk waarschijnlijk..
hoewel ik het van meerdere mensen hoor dat die het ook zo doen.
 
ja die extra lengte scheelt een heel stuk. Maakt het een stuk makkelijker (voor mij als rugpatient)

Bokken zijn 1 op 1 wisselbaar in 10 minuten vond ook grappig te zien dat die van de k1100 smeerpunten had en de mijne van de k100 niet.
Duidelijk een door ontwikkeling.
 
Ik heb vandaag niet gereden, ik moest recht de regenbui in.
Ik zal de tips&trucs van de bok eens proberen, bedankt in ieder geval. Hopen dat ik'm tijdens het leerproces niet laat omdonderen, dat zou zonde zijn :(

Eens kijken wat zo'n bok voor een k1100 kost!
 
Ik heb vandaag niet gereden, ik moest recht de regenbui in.
Ik zal de tips&trucs van de bok eens proberen, bedankt in ieder geval. Hopen dat ik'm tijdens het leerproces niet laat omdonderen, dat zou zonde zijn :(

Eens kijken wat zo'n bok voor een k1100 kost!


ga eens neuzen op het bmwk.nl forum
daar zit heel veel expertise en knowhow
 
Bedankt voor de tips :) Vandaag weer eens gereden en twee keer geparkeerd. Met wat vertrouwen en wat meer gewicht op de bok ging het redelijk makkelijk. Nog wat vaker parkeren (en nog vaker rijden natuurlijk :P) en dan is het geen probleem meer!

Wooooooooooo :)
 
Twee vragen:

M'n K100RT komt uit 88 en ik las dat er vanaf 88-89 12 klinknagels inzaten. Is er nog een andere manier om erachter te komen of de mijne 12 klinknagels heeft zonder alles los te gaan maken?

Verder loopt de K koud stationair erg lekker, maar warm begint hij soms wat te 'verslikken'. Hoorde al wat over mogelijk lekke inlaatrubbers en heb voor de zekerheid ook maar nieuwe bougies gekocht (maar mistte die kapjes die erop moeten). Nog meer ideeën wat het stotteren/verslikken kan veroorzaken?
 
Laatst bewerkt:
Twee vragen:

M'n K100RT komt uit 88 en ik las dat er vanaf 88-89 12 klinknagels inzaten. Is er nog een andere manier om erachter te komen of de mijne 12 klinknagels heeft zonder alles los te gaan maken?


rechterzijde deksel verwijderen.
dan met lampje achter het tandwiel (wat dan links te zien is) in het gaatje schijnen.
zie je in één oogopslag of het een 12 of 6 nagel is.. :Y
 
Vanavond ga ik een leenmotor ophalen - een BMW K100 RS 8V.
Ik weet dat ie loodzwaar is dus zal er op letten.

Heeft iemand hier verder nog tips voor me?

Mijn eigen motor die ik dagelijkse gebruik(te) is een Yamaha Diversion 600 :) Andere koek dus.
 
Dat is eigenlijk dezelfde overstap die ik heb gemaakt, hoewel er bij mij nogal wat tijd tussen zat :)

Qua rijden zal het allemaal niet zoveel uitmaken (dwz, de basics blijven uiteraard hetzelfde). Als je laag in de toeren blijft rijdt-ie gewoon rustig ;)

Voor mij was het lastigste om hem op z'n bok te krijgen. Inmiddels is dat geen probleem meer:
Ga links naast de motor staan, laat'm zachtjes tegen je aan leunen. Zet de bok naar beneden en zet je voet er op, dan staat-ie gelijk al niet meer wankel. Daarna een kwestie van je gewicht op de bok zetten en aan de hendel trekken (omhoog/schuin naar achter).
Zo lang de bok maar op de grond staat met een klein beetje druk er op, zal-ie niet snel omvallen.

Verder gewoon lekker rijden. Lange stukken is misschien wat zwaar (ik krijg dooie vingers), maar dat kan goed aan mij liggen. Even gas geven gewoon lekker hoog in de toeren, maar rijden als een oma werkt ook goed en comfortabel :P

Niet op de zijstandaard parkeren. Rook na lange stilstand is "normaal", en krijg je zeker na het parkeren op de zijstandaard :P

Ben benieuwd, laat je nog even weten hoe jij het ervaart? :)
 
Dank je voor de tips.
Ik heb inmiddels geregeld dat ik vanavond van iemand een opbokcurcus krijg voordat ik ga opstappen :) ik zal jouw tips ook meenemen.
Ik ben als de dood dat ik 'm laat vallen.
Ik heb regelmatig dat de div me bijna ontglipt, maar die is nog wel tegen te houden omdat ie wat lichter is (196kg droog?). Zo vergevingsgezind zal de bmw niet zijn.
En de richtingsaanwijzers heh? Die zitten toch op beide stuurhelften?

Ik zal hier laten weten wat ik van de motor vind!
 
Dat is een goed punt, die richtingsaanwijzers :]

Even wennen, zeker ook met uitzetten (alleen rechts). Links is de claxon, dus schrik niet ;)
 
hahaha ja had ik ook de 1e rit......claxon ipv de linker knipper uitgezet. en kan je zeggen er komt enorme herrie uit.

Het gewicht is inderdaad even wennen (alleen als je stil sta als je rijd merk je er niks van)
Als je je gewicht gebruik op de bok is het geen probleem.

Ow en het zijn maar 5 versnellingen......
 
die zet je links aan maar met het uitzetknopje aan je rechter stuurdeel zet je hem uit.
 
Hallo,

Morgenavond heb ik de K100RS van MFer Jobbe in mijn garage staan!
Vandaag gekeken en proefgereden en dat beviel hartstikke goed.
pb140150.jpg

Gr Onno
 
Laatst bewerkt:
achterlicht unit losschroeven (2 kunstof moeren in de kont) je kan dan zo de lamp vervangen.


mooi K-tje!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan