Verkeersregels

NilSV

Rookie
2 mrt 2011
28
0
Omdat ik komende zaterdag mijn allEreerste motor kan ophalen, had ik nog een vraag
Hoe zit het met parkeren? Mag je je motor overal op de stoep parkeren? En mag je ook bij het stoplicht tussen de auto's door rijden om zo vooraan te staan?
 
Stoep: ja, zolang je maar voldoende ruimte overlaat voor kinderwagens en scootmobiels en dergelijke.
Tussen de auto's doorrijden: ja, zolang je maar op de rijstrook voor de juiste richting rijdt (dus niet over het vak voor links terwijl je rechtdoor gaat oid), geen doorgetrokken streep of stopstreep overschrijdt en het veilig doet.
 
Omdat ik komende zaterdag mijn allEreerste motor kan ophalen, had ik nog een vraag
Hoe zit het met parkeren? Mag je je motor overal op de stoep parkeren? En mag je ook bij het stoplicht tussen de auto's door rijden om zo vooraan te staan?
Voor beiden geldt: gezond verstand gebruiken.

En tussen de auto's doorrijden hoeft niet altijd en overal. Geef jezelf de tijd om aan de motor en het verkeer te wennen.
 
Op de stoep rijden mag in ieder geval niet, je motor aan de hand de stoep opnemen mag wel en naar mijn mening betekent dat ook dat je hem vervolgens daar mag laten staan. Maar daarover verschillen de meningen. In sommige gemeentes is het via de APV zo geregeld dat je geen voertuigen op het trottoir mag plaatsen.

In de praktijk, zoals Pommel al aangeeft, gebruik je gezonde verstand en zorg dat hij niet in de weg staat.
 
Tussen auto's door word alleen gedóógd volgens mij. Is geen recht. Ik doe het ook nooit. Ze houden er geen rekening mee. Op de stoep zetten vind ik niet zo'n punt. Enige is kinders+hete uitlaten.
 
Tussen auto's door word alleen gedóógd volgens mij. Is geen recht.
Zolang je niet over een doorgetrokken streep gaat, is dit bij een rood verkeerslicht gewoon toegestaan. Er is voldoende reden om aan te nemen dat twee rijen auto's voor een rood verkeerslicht een file vormen. Ze staan stil of rijden langzaam, en ze kunnen / mogen niet doorrijden.

Je kunt natuurlijk wel wegens gevaarlijk rijgedrag bekeurd worden, wanneer je het erg asociaal / gevaarlijk doet.
 
Laatst bewerkt:
Er is een gedoogbeleid wat betreft motoren op de stoep parkeren (of beter, niet op de rijbaan parkeren). Officieel moet je een motorvoertuig altijd op de straat parkeren, dat is gunstig want de meeste parkeerverordeningen hebben het over motorvoertuigen op meer dan 2 wielen als het over parkeergeld gaat. Maar je krijgt doorgaans scheven gezichten als je een motor op een parkeervak waar een hele auto kan staan parkeert.. ;)

Het filerijden of tussen de auto's door naar het stoplicht is ook gedoogbeleid. Er mag echter niet meer dan 10kmpu snelheidsverschil zijn tussen jou en de andere (stilstaande) voertuigen!
 
Tussen auto's door word alleen gedóógd volgens mij. Is geen recht. Ik doe het ook nooit. Ze houden er geen rekening mee. Op de stoep zetten vind ik niet zo'n punt. Enige is kinders+hete uitlaten.
Nee, het is niet verboden, dus er valt ook niets te gedogen...
 
Zolang je niet over een doorgetrokken streep gaat, is dit bij een rood verkeerslicht gewoon toegestaan. Er is voldoende reden om aan te nemen dat twee rijen auto's voor een rood verkeerslicht een file vormen. Ze staan stil of rijden langzaam, en ze kunnen / mogen niet doorrijden.

Als je het heel strikt neemt is het pas een file als er zoveel auto's voor het rode verkeerslicht staan dat ze niet bij één groenfase allemaal door kunnen rijden. Het is een file als de gebruikelijke doorstroming van het verkeer gehinderd wordt. Maar dat er voor een rood verkeerslicht gestopt moet worden is niet ongebruikelijk.

Overigens is het "weg/geen file" alleen van belang voor de vraag of je rechts in mag halen voor auto's die ook rechtdoor gaan. Rij je tussen een strook voor linksaf en één voor rechtdoor door, mag het sowieso, want linksvoorgesorteerde voertuigen dien je rechts in te halen.

Maar in het algemeen is het me een raadsel waar steeds dat gedoog-verhaal vandaan komt. Tussen auto's doorrijden is gewoon toegestaan en zolang je geen andere verkeersregels overtreedt mag het dus gewoon.
 
Officieel moet je een motorvoertuig altijd op de straat parkeren,

Waarop baseer je dat? Parkeren wordt in het RVV geregeld en daar worden verplichtingen alleen opgelegd aan weggebruikers, zijnde bestuurders of voetgangers. En het leuke is dat je voor het RVV met de motor aan de hand een voetganger bent. Dus elk artikel dat iets stelt over wat de bestuurder al dan niet met zijn voertuig mag doen is niet van toepassing zodra je afstapt en de motor aan de hand neemt.

Met één uitzondering, een voetganger mag geen aanhangwagen op het trottoir parkeren. En juist dat die uitzondering wordt gemaakt geeft aan dat de wetgever het niet nodig heeft gevonden die uitzondering ook voor motorfietsen te maken en vindt het dus blijkbaar prima dat motorfietsen op het trottoir staan.

Het enige waar je dan ook op moet letten is de plaatselijke APV, die kan regelen dat het niet mag, net zoals die op veel plaatsen ook regelt dat je geen fietsen mag plaatsen.
 
Automobilisten denken overigens vaak nog steeds dat het eigenlijk verboden is.
Zelfs motomobilisten -O-
Maar het is ook best apart dat het mag, in een land als het onze, laten we eerlijk zijn.

Maar goed, het is niet verboden, en wat mij betreft zou daar best wat ruchtbaarheid aan gegeven mogen worden. Aan de andere kant zal dat waarschijnlijk tot protest leiden van een Tweede Kamerlid dat behoefte heeft aan media-exposure, en raken we dit mooie privilege kwijt -O-
 
Waarop baseer je dat? Parkeren wordt in het RVV geregeld en daar worden verplichtingen alleen opgelegd aan weggebruikers, zijnde bestuurders of voetgangers. En het leuke is dat je voor het RVV met de motor aan de hand een voetganger bent. Dus elk artikel dat iets stelt over wat de bestuurder al dan niet met zijn voertuig mag doen is niet van toepassing zodra je afstapt en de motor aan de hand neemt.

Met één uitzondering, een voetganger mag geen aanhangwagen op het trottoir parkeren. En juist dat die uitzondering wordt gemaakt geeft aan dat de wetgever het niet nodig heeft gevonden die uitzondering ook voor motorfietsen te maken en vindt het dus blijkbaar prima dat motorfietsen op het trottoir staan.

Het enige waar je dan ook op moet letten is de plaatselijke APV, die kan regelen dat het niet mag, net zoals die op veel plaatsen ook regelt dat je geen fietsen mag plaatsen.

Mijn rijinstructeur heeft eind vorig jaar gezegd: "Je mag alleen parkeren waar je ook mag rijden. Aangezien je niet met een motor over de stoep mag rijden, mag je er dus officieel niet parkeren." Dan moet ik er wel bij zeggen dat als je inderdaad als "voetganger" met de motor aan de hand loopt deze regel dus (mijns inziens) weer omzeild kan worden.

Heerlijk hé, de Nederlandse wetgeving. :P
 
Laatst wilde ik voor de supermarkt parkeren waar alle brommertjes ook worden neergezet(geen officiele fietsenstalling). Wat ik niet had gexien door een auto waren 2 agenten te voet, ze keken me raar aan toen ik een stukje de stoep op reed maar zeiden er niets van toen ik hem daar had geparkeerd. Ervaring uit tilburg
 
Laatst bewerkt:
Mijn rijinstructeur heeft eind vorig jaar gezegd: "Je mag alleen parkeren waar je ook mag rijden. Aangezien je niet met een motor over de stoep mag rijden, mag je er dus officieel niet parkeren." Dan moet ik er wel bij zeggen dat als je inderdaad als "voetganger" met de motor aan de hand loopt deze regel dus (mijns inziens) weer omzeild kan worden.

Heerlijk hé, de Nederlandse wetgeving. :P


dus als we straks een motor geparkeerd op de snelweg zien weten we genoeg :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan