Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen

Komkommer

Na gebruik opeten!
Donateur
29 mei 2007
6.356
193
Midden in nederland
Vele handen maken een mooie route.

Het grootste probleem dat ik als allroadrijder ervaarde, was het gebrek aan kennis van legale wegen waar ik over mocht rijden. We weten allemaal wel een paar weggetjes in de omgeving, maar het is over het algemeen te weinig om ons echt te kunnen vermaken.

Als iedereen, net als bij wikipedia, een klein beetje informatie aandraagt, dan hebben we met zijn allen een hoop informatie. In die gedachte is http://www.allroadmap.nl ontstaan.

Het is een landelijk, vooralsnog incomplete kaart die iedereen kan aanpassen. Hoe meer data er beschikbaar is, hoe beter de kaart zal werken. Het is een alternatief op de bestaande sites waar alleen routes worden gedeeld. Omdat men minder snel van een route afwijkt, blijft de verkeersdruk op de wegen binnen de route liggen. Hierdoor bestaat er een grote kans op overlast. Dit in tegenstelling tot allroadmap.nl, waar spreiding min of meer wordt aangemoedigd.

Allroadmap voor op de Garmin: http://data.allroadmap.nl/30dec2011.exe

LET OP: Allroadmap.nl werkt niet in Internet Explorer. Ik raad Firefox of Chrome aan.

full
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukkie werk heb je daar geleverd!

edit:
Voor dit topic, waar gelinkt wordt naar de eigen website, is vooraf toestemming gevraagd, en na intern overleg is deze ook verleend.
 
Laatst bewerkt:
Mooi idee! Denk je dat dit aan gaat slaan? Ik bedoel, volgens mij houden mensen legale wegen liever voor zichzelf...
 
Voor dit topic, waar gelinkt wordt naar de eigen website, is vooraf toestemming gevraagd, en na intern overleg is deze ook verleend.

Ik wil ook benadrukken dat alle data ten alle tijden in het publieke domein blijft en dat er geen persoonlijk gewin ten grondslag ligt aan deze website.

Mooi idee! Denk je dat dit aan gaat slaan? Ik bedoel, volgens mij houden mensen legale wegen liever voor zichzelf...
Alleen de tijd zal het leren. Ik heb het idee dat men vooral hun complete route's willen beschermen, omdat ze bang zijn dat de druk op die wegen te groot wordt.

En daar ligt naar mijn idee de kracht van allroadmap.nl. De site biedt niet beperkte tracks aan, maar biedt vooral de mogelijkheid om makkelijk te varieren. Hierdoor zal de spreiding van motoren groter zijn en daarmee de overlast minder.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een aanpassing gemaakt: Als je nu op edit-map drukt, dan wordt je verwezen naar een sterk versimpelde editor, toegespitst op het maken van wegen en het leggen van restricties op die wegen.

Je moet nu echter wel toestemming geven, dat deze editor de map-gegevens mag aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
goed bezig!
en ook als mensen niet hun hele route maar bepaalde stukken willen neerzetten word het zo wel makkelijker om stukken aan elkaar te kunnen rijden
 
Als je 100% zeker legaal onverhard wilt rijden , kan je ook gewoon
mapsource city navigator aanzetten.
inzoomen op 200mtr en alle onverharde wegen staan erop.

Ga je met topo maps werken kan ik je duizenden bospaadjes aanwijzen waar
geen bordjes bijstaan en dus ''vrij toegangekelijk" zouden zijn.

echter het 100mtr verderop liggende paadje (en alle daarnaast) hebben wel
een bordje, dan kan je op je klompen aanvoelen dat ook dat ene paadje
dus niet toegangkelijk is.

De discussie over wel of niet vrijgeven van routes is op diverse fora al
ettelijke keren gevoerd, en wil ik hier niet opnieuw oprakelen (ik ben
er iig niet kinderachtig mee) VRIJGEVEN MAG MAAR OP INTERNET ZETTEN NIET.

ik denk dat de map van jouke een leuk initiatief is maar verder niet.
(we hebben het daar met de ms1k wel over)
Ook ben ik bang dat overheden deze kaarten ook wel eens erg interesant
\kunnen gaan vinden.

Wie echt off/allroad wil rijden heeft imo keuze zat met bestaande ritten, en
wil je die niet rijden ga dan lekker zelf op pad om jouw mogelijkheden te
ontdekken

zomaar 2 voorbeeldjes uit city navigator 2009 (en in nederland)
uiteraard kun je op de afbeeldingen klikken voor vergrotinen.


op deze manier kan dus iedereen in het bezit van mapsource en city navigato(en welke offroadrijder heeft dat nu niet?)dus zelf legale routes maken

full


full


.

rene


RENE
 
Laatst bewerkt:
Als je 100% zeker legaal onverhard wilt rijden , kan je ook gewoon
mapsource city navigator aanzetten.
inzoomen op 200mtr en alle onverharde wegen staan erop.
Ik mis in mijn buurt een hele hoop legale wegen in City Navigator. Daarbij is City Navigator voor auto's en die hebben vaak weer andere beperkingen dan motoren.
De discussie over wel of niet vrijgeven van routes is op diverse fora al
ettelijke keren gevoerd, en wil ik hier niet opnieuw oprakelen (ik ben
er iig niet kinderachtig mee) VRIJGEVEN MAG MAAR OP INTERNET ZETTEN NIET.
Rene, ik ben het met je eens. Als je een route hebt gekregen dan vind ik niet dat je die op internet mag zetten.
Wie echt off/allroad wil rijden heeft imo keuze zat met bestaande ritten, en
wil je die niet rijden ga dan lekker zelf op pad om jouw mogelijkheden te
ontdekken
En dat is precies wat ik bedoel. Als we met zijn allen die plaatselijke mogelijkheden in kaart brengen, dan hoeven we geen dubbel werk doen. Zo hebben we in plaats van allemaal een paar paadjes in de omgeving, een complete kaart waar je kan rijden. Dan hoef niet elke keer over de zelfde weg te rijden.
 
ja je hebt gelijk!
maar wel alle legale onverharde wegen.
en zover ik het begreep ging het jouke darom.

p.s printscreen staat er
alle onverharde wegen die erop staan zijn idd legaal (vermoed ik), maar niet alle legale onverharde wegen staan erop is mijn ervaring
 
alle onverharde wegen die erop staan zijn idd legaal (vermoed ik), maar niet alle legale onverharde wegen staan erop is mijn ervaring

Klopt, in City Navigator, (maar niet overal legaal). Ik zie wel dat de allroadmap anders routeert dan City Navigator, meer landelijk. Vanwege aangepaste weg snelheden.

Zie ook dat in allroadmap een aantal wegen niet legaal zijn, maar dat schreef komkommer ook. De kaart is nog incompleet. Dus een route kan wegen bevatten die niet legaal zijn, dus even omrijden!!!!!. Het is dan wel verstandig om aan te geven waar het niet klopt.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, in City Navigator, (maar niet overal legaal). Ik zie wel dat de allroadmap anders routeert dan City Navigator, meer landelijk. Vanwege aangepaste weg snelheden.

Zie ook dat in allroadmap een aantal wegen niet legaal zijn, maar dat schreef komkommer ook. De kaart is nog incompleet. Dus een route kan wegen bevatten die niet legaal zijn, dus even omrijden!!!!!. Het is dan wel verstandig om aan te geven waar het niet klopt.
Ja, hij zal eerder omrijden over onverharde paden, dan dat hij over een verharde weg zou gaan, zie dit voorbeeld.

En als iedereen inderdaad de fouten in een route meldt, dan is dat zo aangepast in de kaart.
 
Laatst bewerkt:
okay

ik begrijp de opzet nu idd wat beter...
Het komt natuurlijk ook omdat dit voor mij geen
hoge prioriteit heeft natuurlijk.

in de eertse plaats beschik ik over tientallen tracks
hier in de omgeving (en in belgie)
En in de tweede plaats hoef ik er nooit ver voor te rijden
om onverharde wegen tegen te komen.

maar, ook hier zie ik wekelijks nieuwe c12 bordjes bijkomen
en om dat in komkommer zijn map/kaart bij te houden is (bijna)
onmogelijk, want dan moet je idere 2 weken alles narijden.

blijf ik bij mijn standpunt dat deze map/kaart voor bepaalde
overheids/beleids medewerkers ook erg aantrekkelijk is.

bovendien komt deze komkommer volgens mij uit spanje
dus mijden die handel :P

rene
 
blijf ik bij mijn standpunt dat deze map/kaart voor bepaalde
overheids/beleids medewerkers ook erg aantrekkelijk is.


rene

Wat is dan het verschil met deze kaart en de door de overheid zelf verkochte TOPO NL kaart.
Goed, deze kaart is nog niet kompleet, naar het uiterlijk kijkend zit er geen verschil tussen het ene onverharde pad en het andere.
 
Wat is dan het verschil met deze kaart en de door de overheid zelf verkochte TOPO NL kaart.
Goed, deze kaart is nog niet kompleet, naar het uiterlijk kijkend zit er geen verschil tussen het ene onverharde pad en het andere.
Nou. Je ziet dus dat de overheid ook al een aantal geo-databases openbaar heeft gemaakt. Als je die over onze kaart heen legt, dan kom ik een heel aantal wegen tegen die volgens de overheid openbaar zou moeten zijn, terwijl dat in het echt niet het geval is.
 
Wat is dan het verschil met deze kaart en de door de overheid zelf verkochte TOPO NL kaart.
Goed, deze kaart is nog niet kompleet, naar het uiterlijk kijkend zit er geen verschil tussen het ene onverharde pad en het andere.


De overheid verkoopt de topokaart niet.
Dat doet een door garmin aangewezen dealer.
De overheid geeft ook geen kaartgegevens vrij aan garmin.
Garmin heeft hiervoor een carthograaf ingeschakeld.

het verschil is
Dat in topo nl (bijvoorbeeld) gewoon alle wegen weggetjes tracks etc in staan
of je daar nou met de motor of auto in mag of niet, en deze topokaart is er in principe voor wandelaars , hikers en evt mountainbikers

de kaart die komkommer aan het samenstellen is,is er een die de (tot nu toe)
legale onverharde wegen aan geeft waar gemotoriseerd (lees motoren en auto s)
in mogen.
De onverharde wegen waar je niet in mag worden gemarkeerd.

Waar het voor de allroad rijder nu erg makkelijk wordt om de kijken waar die nog
onverhard kan rijden word het voor een 'groene'boomknuffelaar (beleidsmedewerker)
ook erg makkelijk om vanuit die zelfde kaart aan te geven waar nieuwe
verbodsbordjes geplaatst kunnen worden.

mischien ben ik wel een zwartkijker en veel te pessimistisch, maar ik ben ook
een realist.
Mede door ervaring geworden door vele honderden kilometers onverharde paden te
controleren voor allerlei ritten

neemt niet weg dat ik het een mooi iniatief vind van jouke waarbij ik
hem alle suc6 toewens dat dit initiatief slaagt.

beetje duidelijk nu wat het verschil is?

P.S
En garmin kaarten zijn niet per se nodig om routes te maken want
ook Open Street Maps hebben kaarten op micro nivo (gratis0

MVGR RENE
 
Komkommer for president!

Eerst over een tijdje naar Kroatië (hehehe, net terug van de Vogezen, ik weet het...) en dan eens het een en ander uitproberen, toevoegen e.d..

Iemand in de buurt van Roosendaal die zin heeft om mee op verkenning te gaan?
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weken is er hard gewerkt aan de opmaak van de kaart. Een van de hoofddoelen was om een overzichtelijke kaart te maken die goed op een GPS zou werken. Het is nog niet helemaal perfect, maar het is naar mijn idee al goed werkbaar. Het kaartmateriaal is op 27-Juni geupdate.

De garmin-kaart nadert langzamerhand ook zijn voltooiing. Deze kaart zal erg lijken op de online-kaart, maar heeft iets meer nadruk op leesbaarheid op een klein scherm. Voor deze kaart zoek ik nog een aantal actieve testers die deze kaart niet alleen in mapsource willen bekijken, maar die de kaart "in het wild" willen testen. Graag contact opnemen via de mail-mogelijkheid op dit forum.

Tevens heb ik de openingspost simpeler gemaakt, blijkbaar schrok het mensen af ;) . Mocht je vragen hebben over het aanpassen van de kaart dan kan je die hier in het topic stellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan