Trudy renovatie (VS750)

Aze

MF veteraan
25 mrt 2007
1.793
46
Leeuwarden
Op veler verzoek (nuja in elk geval van enkele forumgangers ;)) plaats ik hier een fotoverslag van mijn Intruder renovatie. Hij is ook te volgen op het forum van IOCH en op www.vs750.drives.it in een soort weblog vorm, maar volgens de kenners (ahum) is dit voor anderen beter te volgen en makkelijker om mij eventueel van input te voorzien. Dus bij deze.

95C9079B29.jpg


Voorgeschiedenis :
De betreffende Suzuki VS750 Intruder uit 1989 heeft meerdere jaren stil gestaan, waarvan tevens enkele in de gezonde buitenlucht. De motorhoes die ik toen ter bescherming speciaal door een zeilmaker liet vervaardigen zorgde helaas voor een broeikaseffect, en had daardoor enorme schade aangericht. Niet dat de motor er, met een kleine 20.000 km achter de kiezen, spik & span onder was gezet maar het was derhalve wel even schrikken. Nuja de foto's spreken voor zich.

002.jpg


003.jpg


004.jpg


005.jpg


006.jpg


007.jpg


008.jpg


009.jpg


010.jpg


011.jpg


012.jpg


013.jpg
 
Laatst bewerkt:
Netjes hoor......ben benieuwd naar het verloop van je project en het eindresultaat.
Als ik dit zie begint het aardig te jeuken om ook mijn eigen Trudy onder handen te nemen.

Hoe heb je eigenlijk je vloeistofreservoir weer zo mooi gekregen?
 
Op de 1e foto is hij te zien met daarop bladerende verf en een plastificeer goedje. Dit heb ik er afgehaald met een verfkrabber, had ook nog wat afbijt klaar staan maar dat hoefde gelukkig niet. Hoe hij er daarna uitzag is op de 2e foto te zien. Daarna heb ik hem geschuurd met korrel 400 en gepolijst met Commandant 4. Tot zo ver alles met de hand, er zijn nu nog lichte krasjes zichtbaar en enkele kleine donkere plekjes. Die ga ik nog te lijf met Autosol en een polijstkopje op mijn boormachine. Het is een intensief en tijdrovend werkje maar zeker ook met veel genoegdoening.
 
Volgende keer óf geen schuurpapier gebruiken (maar verfafbijt), óf een nog fijnere korrel. En Belgom Alu gebruiken.
 
Mooi project... ga ik zeker volgen (kan ik als beginner veel van leren) ;) .
Heb je een deadline of is het een meerjarenplan of iets er tussenin....?
 
Volgende keer óf geen schuurpapier gebruiken (maar verfafbijt), óf een nog fijnere korrel. En Belgom Alu gebruiken.
Het schuurpapier viel me erg mee qua korrel versus krassen, maar had idd beter iets meer afbijt kunnen gebruiken en iets minder de krabber. Maar goed ga het nog optimaliseren met Autosol.

Heb je een deadline of is het een meerjarenplan of iets er tussenin....?
Heb speciaal een andere motor gekocht om me niet te hoeven haasten.. maar wil toch wel een beetje opschieten.

Hoe ben je van de 1e foto naar de 2e gegaan ?
Begrijp je niet helemaal.. dat was vooral veel schuurwerk om roest te verwijderen.. ligt er vooral veel op en zit niet al te diep... daarna in de primer gezet.
 
Aha, dus je heb tzoveel mogelijk weggeschuurd en daarna in de primer gezet.
Nog wel een anti roest behandeling gegeven ?
 
voor zo'n roestig ding als die van jou (niet lullig bedoeld) had ik een pot rustyco gekocht, verdunnen met water in een tijl o.i.d. en al het roestige metaal er in gegooid. hoef je niets meer te doen dan af en toe even de losse roest er af borstelen. krijg je meteen een roestwerend laagje er op die je onder de primer kunt spuiten. scheelt je veel werk waarschijnlijk.

succes met je projectje!
 
..had ik een pot rustyco gekocht, verdunnen met water in een tijl o.i.d. en al het roestige metaal er in gegooid.

Dat spul is niet anders dan de gemiddelde roestomvormer. Op zich aardig spul maar je moet van te voren de meeste roest verwijderen net als nu met de Hammerite.. daarna moet je de omgevormde roest ook nog eens gaan verwijderen want Hammerite hecht ongeveer aan alles behalve aan roestomvormer. En los daarvan wordt het natuurlijk zo glad en strak als je er zelf tijd in steekt. Dus ontkom er niet aan de handjes letterlijk uit de mouwen te steken.. ;)
 
Daar ben ik idd mee bezig.. heb een frame en een adresje.. nu dat regelen nog.. ;)
 
dit blijf ik volgen :) kan ik vast nog wat tips uithalen om mijn fiets her en der wat op te poetsen :)
 
geweldig om te zien dat er nog mensen zijn die te tijd en energie in staeken om een motor weer nieuw leven in te blazen even een fototje bij gevoegd hoe het eind resultaat er uit kan gaan zien
succes met verbouwen

Groet johan ;)
full
 
Das idd een mooie machine.. al ben ik bang dat ik niet zonder de duo zit kan.. gezien er nu eenmaal een duo rijdster bij me in woont.. ;) Zit te denken aan een manier om hem makkelijk te kunnen monteren/demonteren.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje..!!

Wil mijn cilinders spuiten.. heb nu een primer en verf die hittebestendig is tot 150 graden.. is dat voldoende..??
 
Voor je uitlaten zeker niet genoeg, en als je blok er zo uitziet zou ik gewoon schuren en poetsen.
Die kan best nog heel mooi glimmen dat ding, zonde om hem te spuiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan