Zelf banden monteren

dropkikker

MF veteraan
27 jun 2005
1.048
62
Lichtenvoorde
Ik weet dat deze vraag wel vaker gesteld is, maar de topics die ik daarover kan vinden zijn vaak al een hele tijd oud..
Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing om zelf je banden te monteren, want de motorzaak in mijn buurt vraagt er 25 euro per wiel voor namelijk en aangezien ik veel rij lijkt het me makkelijker en goedkoper om hetzelf te doen.

Ik ben niet op zoek naar een elektrische monteer apparaat aangezien deze ook 2e hands nog teveel kosten, maar ik zie her en der wel van die monteer dingen van nog geen 100 euro, maar of dat wat is?

Graag had ik jullie mening en ervaring hierover gehoord :)

Groeten Mark
 
Ik weet dat deze vraag wel vaker gesteld is, maar de topics die ik daarover kan vinden zijn vaak al een hele tijd oud..
Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing om zelf je banden te monteren, want de motorzaak in mijn buurt vraagt er 25 euro per wiel voor namelijk en aangezien ik veel rij lijkt het me makkelijker en goedkoper om hetzelf te doen.

Ik ben niet op zoek naar een elektrische monteer apparaat aangezien deze ook 2e hands nog teveel kosten, maar ik zie her en der wel van die monteer dingen van nog geen 100 euro, maar of dat wat is?

Graag had ik jullie mening en ervaring hierover gehoord :)

Groeten Mark

het is een hoop werk met zo'n ring, maar je moet iets om die 25 euro te verdienen... en als je zoveel rijdt krijg je er heel snel handighed in. bigvin heeft een filmpje op youtube hoe je de banden er met een decoupeerzaag snel afhaalt.
 
Ik weet dat deze vraag wel vaker gesteld is, maar de topics die ik daarover kan vinden zijn vaak al een hele tijd oud..
Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing om zelf je banden te monteren, want de motorzaak in mijn buurt vraagt er 25 euro per wiel voor namelijk en aangezien ik veel rij lijkt het me makkelijker en goedkoper om hetzelf te doen.

Ik ben niet op zoek naar een elektrische monteer apparaat aangezien deze ook 2e hands nog teveel kosten, maar ik zie her en der wel van die monteer dingen van nog geen 100 euro, maar of dat wat is?

Graag had ik jullie mening en ervaring hierover gehoord :)

Groeten Mark

Inderdaad met een paar goede lepels en balanceren (statisch) kun je ook zelf.
 
Je rijd veel zeg je?
-----Wat is " veel " ?( rijden, en wisselen van banden? )
-----Ik rijd +- 60.000 per jaar. en wissel 3 keer per jaar ( 1 x voor, 2 x achter )
-----Als ik de velg los aanlever kost het me een 10 euro.
-----Als je zelf banden wilt gaan monteren heb je ook wel de handigheid om een wiel te demonteren en los naar de motorzaak te brengen?
-----Die apparaten van +- 100 ga je je alleen maar aan ergeren.
Need i go on?

:P
 
Laatst bewerkt:
De 2e link is de beste.

Er zijn natuurlijk nog betere opties:

IK heb een nagebouwde demonteer bar van No Mar en een aagepaste Duquesne handmatige banden wisselaar met pneumatische afdrukker. De velgen komen alleen in aanraking met kunststof en rubber en blijven dus onbeschadigd.

Voor een indruk: http://www.nomartirechanger.com/products/1

En een balanceerder, met extra conussen, waar ook een achterwiel van een VFR met enkelzijdige ophanging mee gebalanceerd kan worden. *O*
 
Je rijd veel zeg je?
-----Wat is " veel " ?
-----Ik rijd +- 60.000 per jaar.
-----Als ik de velg los aanlever kost het me een 10 euro.
-----Als je zelf banden wilt gaan monteren heb je ook wel de handigheid om een wiel te demonteren en los naar de motorzaak te brengen?
-----Die apparaten van +- 100 ga je je alleen maar aan ergeren.
Need i go on?

:P


Nu wil lang niet elke zaak meegebrachte banden voor 10 euro monteren, vaak zit je al richting de 25 euro per wiel en dan is zelf doen al heel snel voordeliger.
 
andere motorzaak/kerel met fatsoenlijk apparaat zoeken? ;)
mijn mening over de goedkopere doe het zelf apparaten is:
je gaat je er aan ergeren.
Ten eerste moet je ze goed kunnen verankeren in de grond. dus een tegelvloertje gaat niet werken.
ALS je ze dan al goed verankerd hebt, en je komt een bandje tegen wat een beetje tegenwerkt, buig je de boel krom ( het apparaat ) Dat zeg ik omdat ik dat al eens gezien heb. :P
 
Laatst bewerkt:
Tsja, wat is veel.. Ik rij wel zodanig dat ik minimaal 4 keer per jaar een band moet laten vervangen. En zoals ik al zei, mijn lokale dealer vraagt er 25 per velg voor en een andere dealer of motorzaak heb ik niet in de buurt zitten.
Ik ga ook geen kilometers rijden met de auto of motor om naar een zaak toe te gaan :)

Zon nagebouwde demonteer bar lijkt mij natuurlijk ook wel wat, maar dan moet je wel handig zijn met metaal of kennissen hebben die dat voor je kunnen maken en dat heb ik dus helaas niet..

Dan lijkt het me dat ik toch beter voor de 2e optie kan gaan.
 
De 2e optie is overigens een kloon van de gp501, die ook veel door raceteams wordt ingezet en die valt niet onder de honky tonky apparaten. Brede motorbanden laten zich overigens makkelijker monteren als smallere bandjes. Maar met mijn gedeeltelijke eigenbouw krijg ik zelfs een 10 jaar oude 130 macadam, waar je zelfs zonder lucht erin nog mee kan rijden nog van de velg.
 
Tsja, wat is veel.. Ik rij wel zodanig dat ik minimaal 4 keer per jaar een band moet laten vervangen. En zoals ik al zei, mijn lokale dealer vraagt er 25 per velg voor en een andere dealer of motorzaak heb ik niet in de buurt zitten.
Ik ga ook geen kilometers rijden met de auto of motor om naar een zaak toe te gaan :)

Zon nagebouwde demonteer bar lijkt mij natuurlijk ook wel wat, maar dan moet je wel handig zijn met metaal of kennissen hebben die dat voor je kunnen maken en dat heb ik dus helaas niet..

Dan lijkt het me dat ik toch beter voor de 2e optie kan gaan.

Hoe laat je ze nu verwisselen dan? --edit--- oh, je bedoelt waarschijnlijk: naar een zaak die het goedkoper doet. sorry :)
 
Laatst bewerkt:
Tsja, wat is veel.. Ik rij wel zodanig dat ik minimaal 4 keer per jaar een band moet laten vervangen. En zoals ik al zei, mijn lokale dealer vraagt er 25 per velg voor en een andere dealer of motorzaak heb ik niet in de buurt zitten.
Ik ga ook geen kilometers rijden met de auto of motor om naar een zaak toe te gaan :)

Zon nagebouwde demonteer bar lijkt mij natuurlijk ook wel wat, maar dan moet je wel handig zijn met metaal of kennissen hebben die dat voor je kunnen maken en dat heb ik dus helaas niet..

Dan lijkt het me dat ik toch beter voor de 2e optie kan gaan.


Die 2e optie ga je denk ik geen spijt van krijgen.
 
Op dit moment rij ik kilometers naar een motor zaak toe om de banden te verwisselen en rijdt mijn vriendin achter me aan in de auto met de nieuwe band :P

Maar daar heb ik eigenlijk een beetje genoeg van, je koopt de banden goedkoop in maar je verliest de winst weer doordat je 25 euro moet aftikken per band.
 
check de mojolever, dat ziet er wel handig uit:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=mojolever&um=1&ie=UTF-8&tbo=u&tbm=vid&source=og&sa=N&tab=wv (mojolever - Google zoeken)
 
Gheghe nee, dat is dan ook weer niet de bedoeling :) Ik zag het filmpje wat er bijstond en zag mijn velgen al beschadigd raken :P

Maar met die Mojo Lever beschadig je de velg toch ook nog of niet?
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment rij ik kilometers naar een motor zaak toe om de banden te verwisselen en rijdt mijn vriendin achter me aan in de auto met de nieuwe band :P

Maar daar heb ik eigenlijk een beetje genoeg van, je koopt de banden goedkoop in maar je verliest de winst weer doordat je 25 euro moet aftikken per band.
En wat vraagt je dealer als je met 2 losse wielen aan komt? dat scheelt hem ok weer arbeidstijd (= wellicht goedkoper?)
 
Ik heb er over nagedacht om zelf banden te (de)monteren. Vooral met m'n koekblik gecombineerd met de motorbanden kan dat lekker besparen. Enige probleem is dan dat je ze ook nog moet balanceren. Statisch kan nog wel met een motorbandje, al zijn de meningen daar over verdeeld.. voor een autoband zou ik echt dynamisch moeten balanceren en zon apparaat is best duur. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan