Zonder rijbewijs op 125cc naar Engeland/Schotland

Cuufie

Rookie
10 jun 2011
3
0
Overpelt
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zit met een vraag waar ik naar heel wat googlen en hier op het forum lezen nog steeds geen duidelijk antwoord heb.

Ik heb de nederlandse nationaliteit, een nederlands B-rijbewijs maar woon sinds kort in Belgie. Omdat je hier met een 125cc motor mag rijden zonder A-rijbewijs heb ik een Daelim gekocht en ondanks zijn beperkte vermogen rijd verken ik met veel plezier mijn nieuwe woonomgeving.
Het zit in de planning om mijn A-rijbewijs te halen. Deze zomer willen we op vakantie naar Engeland/Schotland en nu probeer ik uit te zoeken of ik op mijn motor daar mag rijden.
Ik weet inmiddels dat het in Nederland absoluut niet mag, in Frankrijk en in Duitsland mag het wel maar ik lees ook regelmatig dat het alleen mag als je een rijbewijs uit het betreffende land hebt.

Wie weet hoe het zit? Of waar ik het na kan lezen?

groetjes,
Maartje
 
Het lijkt me dat zoiets in de polisvoorwaarden staat van je verzekering.
In engeland rijden ze vanaf 16 ook op 125cc geloof ik.
 
Ik zit ook met zon probleem.

Mag ik met mijn spaanse 125 cc motorscooter met spaans kenteken bv in nederland rijden zonder a?

En aan de andere kant, mag je in spanje iemand zonder a op mijn 125cc motorscooter met nl kenteken rijden.

De regel is in spanje, 3 jaar autorijbewijs is 125cc mogen rijden.

Ik weet het nog steeds niet iig
 
Ik weet niet hoe het nu is maar vroeger 30 jaar terug zag ik toch regelmatig duitsers met een 125cctje hier in Nederland rijden die niet hun A bewijsje hadden...
 
Lijkt mij omdat je een Nederlands rijbewijs hebt je verplicht bent om je aan de NL wet voor voertuigen te houden, tenzij dit in het betreffende land anders in de regelgeving staat beschreven.

In eerste opzicht lijkt het mij daarom verboden, zelfs al wat je in belgie doet.
 
Het blijft inderdaad onduidelijk. Ik ben belg wonende in Belgie en mag hier inderdaad met mijn autorijbewijs op een 125cc rijden. Het betreft een europees rijbewijs en voor zover ik weet dus geldig in Nederland. Als je hier een verzekering afsluit voor een 125cc is die verzekering ook geldig voor de europese landen. Dus waarom zou ik dan met mijn 125cc niet in Nederland mogen rijden?
Nu los daarvan heb ik wel mijn motorrijbewijs en zwaardere scooter hoor, maar dat maakt niet uit, er zijn er genoeg hier die geen motorrijwijs hebben en in de situatie zitten die ik hiervoor heb beschreven.
 
Het blijft inderdaad onduidelijk. Ik ben belg wonende in Belgie en mag hier inderdaad met mijn autorijbewijs op een 125cc rijden. Het betreft een europees rijbewijs en voor zover ik weet dus geldig in Nederland. Als je hier een verzekering afsluit voor een 125cc is die verzekering ook geldig voor de europese landen. Dus waarom zou ik dan met mijn 125cc niet in Nederland mogen rijden?
Nu los daarvan heb ik wel mijn motorrijbewijs en zwaardere scooter hoor, maar dat maakt niet uit, er zijn er genoeg hier die geen motorrijwijs hebben en in de situatie zitten die ik hiervoor heb beschreven.
je stelling klopt helemaal
alleen wil het feit dat de wetgeving in dit land anders is dan die in belgië

maw, het mag niet, aangezien het in nederland verplicht is om daar wel een rijbewijs voor te halen.


omdat je in duitsland op de autobahn onbeperkt hard mag rijden
(ja i know, sommige stukken...)
wil niet zeggen dat als duitser je hier ook met 200 over de a2 mag knallen onder het motto ''ja maar, ich bin ein berliner''
lokale wetgeving gaat nog steeds voor de europese richtlijn
 
Als je in eigen land (waar je staat ingeschreven) legaal rond rijd mag je ook in andere EU landen rijden.
Wij mogen toch ook zonder APK in landen rijden waar APK wel verplicht is. :Y
En 1Paul vroeger reden er idd veel Duitsers op 50 cc t/m 125 cc in Nederland , Ze raakte ze ook massaal " kwijt " aan Nederlanders die ook graag " sneller " wilde rijden en die dingen als compensatie voor de fiets van opa meenamen O-)
Danny :W :]
 
Bedankt voor alle reactie's tot nu toe.
Het blijft toch onduidelijk...
In de polis niets te vinden, mijn (Vlaamse) verzekeringsagent wist niet eens dat ik niet naar NL mag met deze 'brommert' En op internet veel tegenstrijdige berichten...
@Raptor: Ik zal eens naar je zwaaien als ik in Hamont bij de slagboom om moet draaien... :-)

Toch maar eens oom agent aan zijn jasje trekken dan?
Zal hier posten als ik officieel bericht heb...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je er pas achter komt als je je verzekering moet aanspreken ivm met een ongeval in Engeland. Als het je verzekering geld gaat kosten gaan ze het wel uitzoeken, tot die tijd beloven ze maar wat.
Zorg er voor dat als ze zeggen dat dit mag, dat ze het ook even op papier bevestigen. Wel zo handig voor het geval ze het niet meer herinneren waarneer je een schade rekening opstuurt.

En als je naar Engeland op vakantie gaat zoek dan even de regels voor 125cc rijden gelden daar (je mag er bijvoorbeeld niet mee op de snelweg, maar wel op 'A' wegen die er vaak percies hetzelfde uitzien)

Je kan ook even de DVLA bellen. Die bepalen wie er in Engeland op de weg mag.
 
Typisch voorbeeld van hoe het Verenigd Europa nog lang niet is waar het wezen moet. :N
Kijk maar naar de: leeftijd rijbewijzen, benzineprijzen,keuringen,belastingen,enz,....
Maar evengoed, ik denk dat je het consulaat van het land waar je naar toe wil maar eens moet gaan raadplegen.
 
Typisch voorbeeld van hoe het Verenigd Europa nog lang niet is waar het wezen moet. :N
Kijk maar naar de: leeftijd rijbewijzen, benzineprijzen,keuringen,belastingen,enz,....
Maar evengoed, ik denk dat je het consulaat van het land waar je naar toe wil maar eens moet gaan raadplegen.

Wat dacht je van de BPM hier :(
Vaak worden in Nederland autos/motoren gekocht door anderen uit europa aangezien hier de basisprijs vaak het goedkoopste is.
Dan wordt de Nederlander zelf keihard genaaid dmv de BPM tadaa je laat je eigen volk het meeste betalen jaja.
 
Wat dacht je van de BPM hier :(
Vaak worden in Nederland autos/motoren gekocht door anderen uit europa aangezien hier de basisprijs vaak het goedkoopste is.
Dan wordt de Nederlander zelf keihard genaaid dmv de BPM tadaa je laat je eigen volk het meeste betalen jaja.
heeft België dan niet meer last van dit probleem?
Aangezien de nieuwprijs van moot's nog goedkoper is bij ons dan in Nederland ? (bron: motoplus..vergelijk de N en BE prijzen van de moto's maar eens :)
 
Laatst bewerkt:
In Belgie mag je een 125 CC rijden met autorijbewijs.
Heb je een Belgies rijbewijs dan mag je daarmee in alle Eu landen een 125 cc rijden.
Woon je in Belgie en heb je een Nederlandsrijbewijs dan mag je geen motorrijden ook geen 125 cc.
Komt omdat land afgiften rijbewijs bepaald wat er mag met een rijbewijs en niet het land waar je bent/verblijft. Woon je in Belgie en heb je een Nederlands rijbewijs dan moet je dat omwisselen voor een Belgies rijbewijs wil je een 125 CC zonder rijbewijs mogen besturen. :)
 
In Belgie mag je een 125 CC rijden met autorijbewijs.
Heb je een Belgies rijbewijs dan mag je daarmee in alle Eu landen een 125 cc rijden.
Woon je in Belgie en heb je een Nederlandsrijbewijs dan mag je geen motorrijden ook geen 125 cc.
Komt omdat land afgiften rijbewijs bepaald wat er mag met een rijbewijs en niet het land waar je bent/verblijft. Woon je in Belgie en heb je een Nederlands rijbewijs dan moet je dat omwisselen voor een Belgies rijbewijs wil je een 125 CC zonder rijbewijs mogen besturen. :)
Wat zou betekenen dat de TS nu in principe ook niet in Belgie mar rondrijden met zijn 125cc.

Volgens mij: kijk op het rijbewijs. Wat op het rijbewijs staat, en als het een Europees rijbewijs is, dan is het geldig in Europa.
 
Ik weet niet hoe het nu is maar vroeger 30 jaar terug zag ik toch regelmatig duitsers met een 125cctje hier in Nederland rijden die niet hun A bewijsje hadden...
tot 1985 kreeg je in Duitsland bij je autorijbewijs (Klasse 3) ook Klasse 1a (lichte motorfiets tot en met 125cc), vandaar....
 
Als u al minstens 2 jaar over een rijbewijs B voor de auto beschikt, mag u met een motorfiets rijden met een maximale cilinderinhoud van 125 cc en een maximaal vermogen van 11 kW. U hoeft hiervoor geen bijkomende examens af te leggen. Deze regel is alleen geldig op de Belgische wegen.

Bron:http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/rijbewijs/categorieen/motorfiets_-_A/
 
Waarom zijn hier in nederland de rijbewijs wetten zo streng en in belgie mag je gewoon zonder rijbewijs op een motor rijden? Hoe krom is dit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan