Advies vervangen v-belt YP400

LeendertPeter

Rookie
24 aug 2005
27
0
Haarlem
Mijn v-belt is aan vervanging toe maar ik ben een beetje huiverig deze zelf te vervangen. Heeft iemand enige ervaring m.b.t. de complixiteit van deze klus? Ik heb wel het Manual van de YP400 maar die geeft niet echter het vertrouwen het zelf te doen. Ik hou mij aanbevolen voor advies en aanwijzingen.

Dank van Leendert
 
Mijn v-belt is aan vervanging toe maar ik ben een beetje huiverig deze zelf te vervangen. Heeft iemand enige ervaring m.b.t. de complixiteit van deze klus? Ik heb wel het Manual van de YP400 maar die geeft niet echter het vertrouwen het zelf te doen. Ik hou mij aanbevolen voor advies en aanwijzingen.

Dank van Leendert

Bij twijfel niet inhalen, dus ga naar de vakman en blijf erbij om de kunst af te kijken.
Wel wat duurder, maar zo leer nog wat ook.

Suc6
 
Lekker laten doen, dat ding moet je pas om de 20.000km vervangen en ik zou daar echt niet zelf aan beginnen. Lekker wegbrengen, bakje koffie leuten met de boys en de andere dag weer gaan ophalen. Weet je zeker dat het goed is gedaan en mocht er toch iets niet in orde blijken is het garantie. Op sommige dingen moet je gewoon niet willen bezuinigen, zeker niet als je er geen kaas van hebt gegeten.
Succes!
 
 Heeft iemand enige ervaring m.b.t. de complixiteit van deze klus? Ik heb wel het Manual van de YP400 maar die geeft niet echter het vertrouwen het zelf te doen. Ik hou mij aanbevolen voor advies en aanwijzingen.
Het vervangen van de riem is niet moeilijk, gewoon net als alle conventionele scooters.
Bij de YP400 moet er wel een hoop los om toegang te maken maar je kunt het gewoon zelf.

Begin met het plastic, alle covers over de transmissie moeten er af en een stukje schild onder de linker treeplank. Daarvoor moet je het treeplankrubber verwijderen.
Sommige schroeven zitten achter rubber doppen, een enkele zit zo bevestigd dat ie wel los kan maar er niet uitkomt.
Ik maak ook het luchtfilterdeksel los, dan kun je er beter bij.

Dan komt het metalen transmissiedeksel tevoorschijn, dat zit rondom vast met heel veel kleine boutjes EN één grotere in het midden.

Controleer goed of je echt alles los hebt want sommige boutjes zitten goed verstopt. Daarna kun je de deksel voorzichtig lichten, het klemt namelijk nog om de beide astappen die ook in het deksel lageren.

Dan zie je dit:

full


Links de voorste poelie, die zit direct op de krukas. Rechts zie je de koppelingstrommel, die moet ook los om de riem er langs te kunnen krijgen. Met de trommel verwijderd kun je de poelie zo naar je toe schuiven om de riem te wisselen.



full


Dit is de koppeling zonder de trommel, deze zit vast gemonteerd op de achterste poelie en schuift dus gewoon mee.


Het losmaken van de poelies gaat conventioneel, voor het tegenhouden bestaat speciaal gereedschap. Dat moet je even opzoeken, ik doe het namelijk zonder...

Achter is (meen ik) sleutelmaat 19, die zit in elke (dop)sleutelset. Voor is sleutelmaat 24.  
Gebruik echt goed passend gereedschap want het zijn lage moeren met weinig ruimte voor de dop.

Maak meteen gebruik van de gelegenheid om de vario en koppeling te inspecteren en schoon te maken. Houd alles goed droog behalve (mijn mening) een dun filmpje vet op de rollerbanen in de vario.

Zorg dat de nieuwe riem niet klem komt te zitten tussen de voorste poeliedelen terwijl je die aandraait. Daartoe gebruik ik zelf een afstandsblokje (zo'n 12 mm dik) dat ik tussen de achterste poeliehelften schuif als de riem er nog in zit. Hierdoor kan de nieuwe riem verder zakken in de achterste poelie en krijg je voor meer ruimte.
Niet vergeten dat blokje er weer uit te halen !

Bij het vastzetten komt de eeuwige discussie over de momentwaardes. Als technicus doe ik het op gevoel, ik weet dat het niet zo heel precies komt. Durf je dat niet neem dan een momentsleutel en zoek de waarden op.


Als dat allemaal gelukt is, inclusief terugbouwen moet je de indicator nog resetten. Dat doe je door een stekkertje achter de accu even los te maken, en weer vast.

Hier staat het beschreven: Emtwee in "yamaha majesty 400"

full


Dit is de bewuste stekker; grijs, precies midden op de foto.



Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, vraag gerust.
 
Laatst bewerkt:
@Hybride
Heb je de foto's uit het archief of voor de gelegenheid het spul even losgedraaid? :)
 
Speciaal voor LeendertPeter heb ik de hele scooter gewoon weer uit elkaar gehaald; altijd in voor een uitdaging, wonderen duren wat langer. ;)



Ik vroeg me al af of ik wellicht wat vergeten was... Hier nog een aanvulling.

Alle bouten en moeren hebben gewone rechtse draad, de beide grote moeren gaan dus gewoon linksom los...

Voor het tegenhouden van de voorste poelie is deze voorzien van twee gaten om het tegenhoud gereedschap in te plaatsen. 

Als er een pijl op de riem staat duidt dat op de montage- c.q. draairichting; deze is voorover, dus gelijk aan de draairichting van de wielen.
 
Dank voor de uitgebreide beschrijving. Dat geeft de burger moed. Ik ga de tijd ervoor nemen. Nogmaals dank.

Leendert.
 
Laat straks ook weten hoe het gegaan is...


Wat ik nog niet genoemd had.... Als je de plastic covers van de transmissie verwijdert kom je ook het transmissie koellucht filter tegen; niets bijzonders, dat moet er ook gewoon af (het hele cover) en je kunt het meteen inspecteren voordat je het terugbouwt.



Succes.
 
Laatst bewerkt:
Hybride , wat gebeurt er als je de moeren van de vario en koppeling een stuk strakker hebt aangedraaid dan moet??
als je het opgevoel gedaan hebt? Kan dat kwaad?.
Ik heb namelijk een paar dagen geleden alles bij mijn scooter zonder moment sleutel vast gezet.
flink strak vooral voor, maar niet alle kracht die ik heb maar gewoon stevig.
kan het de vario voor afremmen .?
 
Laatst bewerkt:
Op gevoel aandraaien zal niet gauw een probleem zijn lijkt me, de marge waarbinnen de zaak goed functioneert is heel groot.
Met een béétje gevoel voor techniek gaat het prima zonder momentsleutel.
De assen zijn van hoge kwaliteit staal en de bevestiging is in principe gewoon statisch. De assen draaien dan wel maar de belasting op de moer blijft even groot en in dezelfde richting.

Als je de moeren veel te strak hebt aangedraaid bestaat het risico dat de schroefdraad beschadigt, de vario zelf zal er prima om werken zolang de moer niet loskomt.
De poelies en ook de koppelingstrommel zitten opgeloten tussen de moer en een flens op de as; er worden dus geen lagers extra belast.

Als je het echt heel bont maakt zou er vóór misschien een halfpoelie kunnen inscheuren bij de naaf, dán kun je op den duur misschien wel problemen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien voor mijn beurt maar,

de voorste poulie sluit aan tegen de vario glijbus, je kunt vanaf daar het zaakje niet verder aandraaien/opschuiven/knellen
Alle onderdelen zoals vario en gradenplaat blijven vanaf daar dus op hun krukas plekje zitten..... afremmen of wel de vario extra in knellen kan niet gebeuren.

Dus wat er in het ergste geval zal gebeuren als je te hard aandraait is dat je of de schroefdraad van de vario-moer of de schroefdraad van de krukas kapot draait.
Zelfde geld ook voor de achterwiel-as en of moer op het koppelingshuis.
Het is maar net de vraag welke draad het het langste uithoud, de metaal kwaliteit van de krukas of de metaal kwaliteit van beide moeren.
Overigens bestaat bij echt te veel geweld ook de kans dat in plaats van de moeren of krukas-draad, de vario-blokkeersleutel het niet meer ziet zitten en kapot gaat, die zou zelfs dan ook nog je halfpoelie kunnen beschadigen.

Ik gebruik zelf trouwens als extra veiligheid altijd Loctite (die blauwe) op de moer van de krukas.
Dan kun je ook gewoon heel fijn zonder moment sleutel aandraaien en dan zit het al snel goed.


Mvg. Jan

edit:
was dit bericht aan het schrijven en toen had je al antwoord ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou , allebei hartelijk bedankt, dan ben ik gerust gesteld, ik heb ze stevig vast gezet maar niet met overdreven kracht.
hij loopt ook gewoon goed.
Ik vroeg me af of ik vermogens verlies kon krijgen door te strak aandraaien, dat zou natuurlijk zonde zijn.

Liever iets te strak dan te los.
 
Laatst bewerkt:
Het vervangen van de riem is niet moeilijk, gewoon net als alle conventionele scooters.
Bij de YP400 moet er wel een hoop los om toegang te maken maar je kunt het gewoon zelf.

Begin met het plastic, alle covers over de transmissie moeten er af en een stukje schild onder de linker treeplank. Daarvoor moet je het treeplankrubber verwijderen.
Sommige schroeven zitten achter rubber doppen, een enkele zit zo bevestigd dat ie wel los kan maar er niet uitkomt.
Ik maak ook het luchtfilterdeksel los, dan kun je er beter bij.

Dan komt het metalen transmissiedeksel tevoorschijn, dat zit rondom vast met heel veel kleine boutjes EN één grotere in het midden.

Controleer goed of je echt alles los hebt want sommige boutjes zitten goed verstopt. Daarna kun je de deksel voorzichtig lichten, het klemt namelijk nog om de beide astappen die ook in het deksel lageren.

Dan zie je dit:

[afbeelding]

Links de voorste poelie, die zit direct op de krukas. Rechts zie je de koppelingstrommel, die moet ook los om de riem er langs te kunnen krijgen. Met de trommel verwijderd kun je de poelie zo naar je toe schuiven om de riem te wisselen.



[afbeelding]

Dit is de koppeling zonder de trommel, deze zit vast gemonteerd op de achterste poelie en schuift dus gewoon mee.


Het losmaken van de poelies gaat conventioneel, voor het tegenhouden bestaat speciaal gereedschap. Dat moet je even opzoeken, ik doe het namelijk zonder...

Achter is (meen ik) sleutelmaat 19, die zit in elke (dop)sleutelset. Voor is sleutelmaat 24.  
Gebruik echt goed passend gereedschap want het zijn lage moeren met weinig ruimte voor de dop.

Maak meteen gebruik van de gelegenheid om de vario en koppeling te inspecteren en schoon te maken. Houd alles goed droog behalve (mijn mening) een dun filmpje vet op de rollerbanen in de vario.

Zorg dat de nieuwe riem niet klem komt te zitten tussen de voorste poeliedelen terwijl je die aandraait. Daartoe gebruik ik zelf een afstandsblokje (zo'n 12 mm dik) dat ik tussen de achterste poeliehelften schuif als de riem er nog in zit. Hierdoor kan de nieuwe riem verder zakken in de achterste poelie en krijg je voor meer ruimte.
Niet vergeten dat blokje er weer uit te halen !

Bij het vastzetten komt de eeuwige discussie over de momentwaardes. Als technicus doe ik het op gevoel, ik weet dat het niet zo heel precies komt. Durf je dat niet neem dan een momentsleutel en zoek de waarden op.


Als dat allemaal gelukt is, inclusief terugbouwen moet je de indicator nog resetten. Dat doe je door een stekkertje achter de accu even los te maken, en weer vast.

Hier staat het beschreven: Emtwee in "yamaha majesty 400"

[afbeelding]

Dit is de bewuste stekker; grijs, precies midden op de foto.



Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, vraag gerust.

Sinds kort ( vorige week) ben ik ook in het bezit van een yp400 ( 2007).
Aangezien ik niet weet wat de onderhoudshistorie is van de scooter, wil ik eigenlijk de v-belt laten vervangen. Zelf heb ik ondertussen al gekeken naar het luchtfilter, en deze is vrij zwart. De filters vervangen, olie en oliefilter kan ik zelf nog wel vervangen, maar de v-belt laat ik toch maar doen. En hier komt dan de vraag.

Ik heb 2 offertes aangevraagd , waarbij het grootste verschil is dat er een is die zegt dat bij het vervangen van de v-belt er ook 4 x sliders ( a 8,25) en 8 x gewichten ( a 5 euro) vervangen dient te worden. Terwijl de andere daar niet eens over rept.

Nu las ik dat er op de yamaha ook een v-belt vervanging indicator lampje zit.
Hoeveel km kun je nog rijden als dit lampje gaat branden ?

Wat is jullie mening over het vervangen van de v-belt > wel of nog niet doen en wachten op het lampje en alleen de filters en olie verversen?

de scooter heeft nu 26400 km gelopen.

Gaarne jullie meningen
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met de Majesty, veel plezier ermee.
De mijne is jonger maar heeft dik viermaal zoveel kilometers gereden, je kunt dus nog even voort.

De riem is geen "rocket science" hoor, als je de olie en de filters zelf doet is het eigenlijk zonde om hem alsnog weg te brengen voor alleen de riem.

Bij jouw motor is ie waarschijnlijk nog nooit vervangen, de riem is dus minimaal net zo oud als de motor uit 2007, hij is dus sowieso 10 jaar oud en qua leeftijd aan vervanging toe.

Straks met de nieuwe riem kun je hem wellicht wat langer laten zitten, afhankelijk van hoeveel je rijdt, het gaat er dan dus om dat de riem niet te oud wordt. Bij mij gaat (ging eigenlijk, het is nu mijn reserve motor) de riem 40.000 Km mee. Daarvoor controleer ik de zaak wel af en toe, zeg elke 10.000 Km en ik heb in al die tijd nog nooit een probleem met de riem gehad.
De indicator is (althans bij mijn 2008 model) geen lamje maar een aanduiding in de display, hij knippert dan "V-belt". Dat gaat gewoon op kilometers, zie het als een "reminder".

Die rollen hoef je niet per sé vervangen, het ligt eraan hoe ze eruit zien. Soms komen er vlakke kanten aan en dan is het slim er wel andere in te stoppen.

Wat ik je aanraad is het Yamaha Majesty topic door te bladeren, daar staat heel veel informatie in over deze motor. Een prima ding met eigenlijk maar één zwak punt, de transmissie. Maar alles is te verhelpen en niet eens zo moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Johan,

Het technische deel laat ik liever over aan mannen als Hybride (tegenwoordig elektrisch :) ).

V.w.b. het vervangen maak ik altijd een simpele rekensom.
Geschiedenis onbekend dus bij 26.000km zou ik de riem vervangen. Mogelijk ziet de rest er nog redelijk goed uit maar waarom voor een paar tientjes het risico nemen dat je voortijdig weer het spul moet los (laten) halen?
Compleet setje vervangen en daarna zorgeloos 20.000km kunnen doorhobbelen zijn volgens mij belangrijker dan een minimale besparing met risico op uitval of erger, een geblokkeerd achterwiel.

V-belt indicator lampje is mij onbekend. Wel gaat er bij iedere kilometerstand volgens onderhoudsschema een ledje gaat branden op je dashboard. Heeft niets te maken met de technische staat maar gaat branden op je tellerstand. Resetten staat ergens beschreven maar dat moet je zelf even opzoeken.

Succes
 
@Hybride en Scoot.

Hartelijk dank voor de reacties. :t

De v-belt is misschien geen rocket science , maar hier iets fout doen lijkt me ook niet echt goed :X O-) .
Maar daar is nog over na te denken.

Op de scooter brandt geen lampje, gezien de km stand had dat eigenlijk dan wel gemoeten.
Vanzelfsprekend kan dit natuurlijk ook eenvoudig even gereset zijn.

Ik heb ondertussen al olie en filters besteld :Y , maar hebben jullie dan nog een goed adres voor de v-belt? *D
Scoot gaat uit van een paar tientjes , zelf ( als het de goede is) zie ik ze van rond de 130 euro. Hebben jullie dus een adres waar ik een goede en goedkope v-belt kan bestellen ? O-) ;)


Als laatste - (@Hybride)- althans voor nu lol) schrijf je dat er transmissie problemen voorkomen bij de yp 400.
Hoe zie of merk ik dat ? Kan of moet ik ergens opletten als ik toch de boel heb losliggen ?
bvd
 
OEM snaartje kost gewoon met verzenden wat jij opnoemt

Wat Scoot bedoelt is dat je je leven niet moet laten afhangen van "een relatief niet al te duur onderdeel",: (in de volksmond 'een paar tientjes') de staat van de snaar is immers onbekend.
Als een snaar breekt op de snelweg met een achterligger heb je met een mogelijke blokkage van het achterwiel de poppen aan het dansen.

V-snaar OEM nr. 5RU 17641 (OEM is herkenbaar aan het rode zakje)

2X NL webshop:

€ 119,62
easyparts

€ 113.50
cmsnl
 
Laatst bewerkt:
Dank webengine.

Als het goed is, dan heb ik nu alles besteld en kan ik volgende week aan de slag.

Zal af en toe eens de vooruitgang (althans dat hoop ik :+ ) hier plaatsen.

Zijn er nog tips vooraf waar ik absoluut op moet letten ?
 
Alles staat in het grote yamaha majesty 400 topic maar hier een resumé.

De motor trok niet lekker op uit een langzame bocht, de transmissie bleef te hoog hangen, de motor trilde en kon niet goed wegkomen.
Dat kun je oplossen met een J.Costa vario, dat rijdt heel anders, dan heb je een sportmotor. Probleem daarvan was bij mij dat de J.Costa binnen twee jaar z'n eigen problemen kreeg qua slijtage.
Een andere goedkopere optie is dezelfde vario van andere rollen te voorzien, zogeheten sliders van Dr.Pulley. Dat geeft ook het effect dat ie beter trekt en beter reageert.

Als je toch de transmissie open hebt kijk dan naar de koppeling, controleer of de 5 koppelingssegmenten wel vrij kunnen bewegen. Bij mijn motor zaten ze vast en het duurde even voor ik erachter was. Dat hielp ook niet in een soepele werking van de transmissie maar nu is ie goed.
Nog een truc, sproei talkpoeder over de rollen c.q. sliders in de vario; dat smeert en anders dan met vet heeft de riem er geen last van. De vario wordt er net even wat soepeler van, dat voordeel heb je ook als je het zelf doet.

Uiteindelijk was het niet moeilijk om hem goed te krijgen, het duurde een tijd om het uit te vogelen maar dat hoef jij niet meer te doen, alles staat hier beschreven.

yamaha majesty 400
 
Laatst bewerkt:
Alles staat in het grote yamaha majesty 400 topic maar hier een resumé.

De motor trok niet lekker op uit een langzame bocht, de transmissie bleef te hoog hangen, de motor trilde en kon niet goed wegkomen.
Dat kun je oplossen met een J.Costa vario, dat rijdt heel anders, dan heb je een sportmotor. Probleem daarvan was bij mij dat de J.Costa binnen twee jaar z'n eigen problemen kreeg qua slijtage.
Een andere goedkopere optie is dezelfde vario van andere rollen te voorzien, zogeheten sliders van Dr.Pulley. Dat geeft ook het effect dat ie beter trekt en beter reageert.

Als je toch de transmissie open hebt kijk dan naar de koppeling, controleer of de 5 koppelingssegmenten wel vrij kunnen bewegen. Bij mijn motor zaten ze vast en het duurde even voor ik erachter was. Dat hielp ook niet in een soepele werking van de transmissie maar nu is ie goed.
Nog een truc, sproei talkpoeder over de rollen c.q. sliders in de vario; dat smeert en anders dan met vet heeft de riem er geen last van. De vario wordt er net even wat soepeler van, dat voordeel heb je ook als je het zelf doet.

Uiteindelijk was het niet moeilijk om hem goed te krijgen, het duurde een tijd om het uit te vogelen maar dat hoef jij niet meer te doen, alles staat hier beschreven.

yamaha majesty 400


Oef :

Ik denk dat me dat allemaal een beetje te veel wordt :$ :$

Ik las net in je link dat je de kap er nog zo af kunt krijgen ( zover ben ik vanavond gekomen) , maar dan geloof ik toch dat ik het opgeef en de v-belt laat vervangen.

Koppeling segmenten , vario , sliders in de vario , rollen . het duizelt me nu voor de ogen -O- :?

Maar ik denk dat de remblokjes ook vervangen moeten worden en daar begin ik sowieso niet aan :N

Als ik de scooter wegbreng , dan blijf ik er meestal bij . Ik neem wel een bus talkpoeder mee. Geparfumeerd of ongeparfumeerd :+ ;)



20170112_201958.jpg
 
Ik ga er morgen mee aan de slag om de kap er af te halen.

@Hybride: je hebt het over sliders van dr pulley.
Als ze bij de dealer toch bezig zijn met de v-belt is het dan veel werk om die sliders er in te leggen ? En heb je dan ook gewichten nodig ? ( was voorstel van dealer in offerte. De dealer sprak over 8 gewichten en 4 sliders)
is dat correct ? En hoe zwaar moeten die gewichten dan zijn ?

En waar kan ik de goede kopen ?

en raad je me originele remblokken aan of zijn er andere die beter zijn ?


Sorry voor de vele vragen , maar je ziet ik heb er niet zoveel kaas van gegeten.
En ik probeer me zelf van fouten maken af te houden lol
 
Laatst bewerkt:
Geen paniek, één ding tegelijk....

Wat ik hier in een paar zinnetjes vertel is ervaring opgedaan in 8 jaar en 113.000 Km rijden.

Maar aan jouw foto te zien ben je al een heel eind; het meeste werk is al gebeurd.
De aluminium kap waar je tegenaan kijkt zit vast met een stuk of tien boutjes rondom, sleutelmaat 8, en in het midden één dikkere bout, sleutelmaat 12; haal die los. Nu kan die grote kap er af, hij klemt vaak rondom de beide assen. Voorzichtig tikken met een kunststof hamertje doet wonderen. Anders kun je de wrikpunten bij de boutgaten nog gebruiken, wel voorzichtig zijn want het is dun aluminium.

Als die kap er af is zie je de poelies, de koppeling en de riem zoals op de eerdere foto.

Remmen zijn ook niet moeilijk, kijk in afdeling "Techniek", bovenste topic gaat over "How-To's", daar is vast genoeg te vinden over werken aan remmen.

Het grote MF "How-to-...." topic
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan