Moto Guzzi Norge 1200 GTL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik moet zeggen dat ik het nog steeds een mooie motor vind.
Maar toch niet m'n vertrouwde NTV-tje voor durf in te leveren.

Ik heb vorig jaar op de motorbeurs even proefgezeten op de Norge en het viel erg goed.
Toch durf ik niet naar een 1200 en zeker niet naar italiaans met mijn gebruik en rijstijl ( hele jaar door en redelijk straf ).
 
Ik moet zeggen dat ik het nog steeds een mooie motor vind.
Maar toch niet m'n vertrouwde NTV-tje voor durf in te leveren.

Ik heb vorig jaar op de motorbeurs even proefgezeten op de Norge en het viel erg goed.
Toch durf ik niet naar een 1200 en zeker niet naar italiaans met mijn gebruik en rijstijl ( hele jaar door en redelijk straf ).



Waarom niet? Ik doe dat met mijn Breva1100 toch ook gewoon? ;)
 
Mijn leasecontract gaat uit 25.000 km/jaar. In de afgelopen jaren ben ik daar zowel eens ruim onder als ruim boven gekomen. Ik heb voldoende vertrouwen in Moto Guzzi dat dit gaat lukken. Er zijn er voldoende die 100.000 km op een Guzzi rijden zonder problemen. Een enkele storing kan altijd. Ook met een Yamaha of een BMW (merken die doorgaans heel betrouwbaar heten te zijn).
 
Helaas voor de guzzisten onder ons, maar ik heb de Norge ingeruild voor een Yamaha FJR1300AS. ik was de Italiaanse "kwaliteit" zat ...
:]
 
Helaas voor de guzzisten onder ons, maar ik heb de Norge ingeruild voor een Yamaha FJR1300AS. ik was de Italiaanse "kwaliteit" zat ...

Je maakt me nieuwsgierig. Ik ben me nl aan 't orienteren op een nieuwe motor en de Norge is een van de kandidaten. Welke problemen heb je ondervonden?
 
Kijk eens op het forum van mgcn.nl. Daar vind je meer ervaringen over de Norge. Bij de eerste typen waren er wat kinderziektes. Kleine onhandigheden die nu zijn opgelost. Er zijn er ook velen die vele km probleemloos rijden. Ik ben pas bij de eerste 7000 km en zonder storingen, kan dus nog niet veel uit eigen ervaring zeggen.
 
Check inderdaad www.mgcn.nl, het forum. Zoek daar naar Jaap Marchal en je komt al narigheid genoeg tegen...
Was inderdaad een 2007-model, nieuw gekocht.
 
Ik heb de posts bekeken, Jaap Marchal, en van die terugkerende ergernissen word je niet blij. Ik rij nu een suzuki V-strom, probleemloos, maar wel een tikkie saai en met naar mijn mening te weinig toercapaciteiten. Vandaar dat ik aan een Norge zit te denken. Jij hebt wel een vroege Norge en ik mag toch hopen dat ze er in de loop van de tijd (zeker nu met het aangepaste model) de kinderziektes uit hebben.... Beviel de Norge je afgezien van de storingen wel, of rijdt de FJR beter?
 
Norge is naar mijn mening een hele fijne tourmotor, waar je ontzettend veel rijbeleving mee hebt. Ik heb zelf ook een eerste serie, met wat kinderziektes (inmiddels alles opgelost hoor). Het enige wat me is overkomen is dat het tandwiel van de oliepomp is losgelopen. Daardoor ging mijn olielampje branden en kon ik niet verder rijden. Maar ik heb nog nooit van iemand anders gelezen (wereldwijd) die dat is overkomen, dus ik ga ervan uit dat dat gewoon stomme pech is omdat hij ws van begin af aan niet goed heeft vastgezeten (nu 18.500km). Verder een nagenoeg probleemloze motor, en als je internet afzoekt vind je over elke motor wel slechte verhalen. Als je een eerste serie met modificaties koopt of een latere, dan heb je gewoon een goede motor. Ook de V-strom 1000 is niet storingsvrij. Heb een maatje waarvoor ik al vele zaken heb moeten oplossen voor zijn v-strom (was ook niet goedkoop, guzzi onderdelen zijn trouwens een stuk goedkoper dan de japanse).
 
Dank voor je bericht Komoto. Vooral wat je schrijft over die rijbeleving is iets wat ik bij de V-strom toch wat mis. Ik binnenkort maar eens proefrijden op een Norge.
 
Gewoon doen. Lekker een eind gaan rijden en je eigen mening vormen. Dankzij deze motor heb ik mijn plezier in het motorrijden (op de openbare weg) weer teruggekregen.
 
Ik heb dan een naked (Breva1100) maar kan me alleen maar bij bovenstaande aansluiten. Na meer dan 20 jaar woonwerkrijden en elke dag motorrijden voor mijn werk heb ik met de Guzzi weer echt plezier in motorrijden gekregen. Het is anders dan alles waar ik tot nu toe op gereden heb, niet perfecter wel anders en leuker (vind ik)
 
Ik ben in februari overgestapt van honda cbf 600 naar Norge. Kwestie van rijbeleving staat de norge mijlenver boven de honda.
Ik moet wel zeggen dat er bij de honda na 30000 km niets stuk is gegaan.
Ander verhaal bij de Norge. de eerste eigenaar heeft er op een jaar tijd 10000 km zonder problemen
mee gereden.
Bij mij 3500 km verder een olielek aan de cardan en op een dag motor tijdens rijden stilgevallen.
Diagnose: UCE-unit stuk ! Gelukkig nog onder garantie, want dat spul kost volgens dealer 1000 euro !
 
Ik ben in februari overgestapt van honda cbf 600 naar Norge. Kwestie van rijbeleving staat de norge mijlenver boven de honda.
Ik moet wel zeggen dat er bij de honda na 30000 km niets stuk is gegaan.
Ander verhaal bij de Norge. de eerste eigenaar heeft er op een jaar tijd 10000 km zonder problemen
mee gereden.
Bij mij 3500 km verder een olielek aan de cardan en op een dag motor tijdens rijden stilgevallen.
Diagnose: UCE-unit stuk ! Gelukkig nog onder garantie, want dat spul kost volgens dealer 1000 euro !

Tja, dat is niet fijn zeg maar. Gelukkig overlijden de ECU's niet bij bosjes, maar leuk is anders. De prijs is trouwens in Nederland erg hoog, dit komt volgens mij door de oude importeur die er meer aan wilde verdienen. De nieuwe heeft de prijzen verlaagd heb ik begrepen. In Duitsland kost hij 770 euro en in Italië 400 euro. Een beetje rondkijken kan dus geen kwaad als je de tijd hebt. Maar garantie vergoedt het meest!

Bij BMW is het trouwens ook niet alleen maar rozegeur en maneschijn, want daar heb ik ook de meest uiteenlopende storingen, defecten en schades gezien. Defecte rembekrachtigingscomputer van een R1200: 1000euro, stuk uit een cilinderkop gebroken intern: vanaf 5000km en veel schade soms ook inclusief de krukas(heb ik al meerdere keren gezien). Om over de ABS computers nog maar niet uit te wijden.

Een beetje geluk moet je hebben dus...
 
Laatst bewerkt:
Het verschil in rijden tussen een Norge en een FJR moet je niet proberen te omschrijven; verschil tussen twee en vier cilinders is te groot! Rijden allebei fantastisch, maar ànders. Ik heb 't nu in ieder geval effe gehad met Moto Guzzi, die (te dure) Italiaan ...
 
Ik rijd sinds 3 juni 2008 op een Norge en heb inmiddels 63.000 kilometer op de teller staan. Ik rijd overigens al sinds 1975 op een Guzzi, dus ik ben zeker bevooroordeeld, maar er bestaat voor mij geen betere. Ben vorige week woensdag teruggekomen van de Noordkaap (7200 km in 14 dagen) en heb geen enkel probleem gehad. Absoluut een fantastische motor, waarmee je heel goed kunt sturen.
 
Kijk jij doet de naam Norge een eer aan.
Ik weet dat Guzzi betrouwbaar zijn. En ja je kan bij ieder merk een maandagochtend model hebben. Goede vakantie gehad? Moet ik misschien ook nog eens doen.
 
Ik kan je zeker een dergelijke tocht aanraden. Supermooi. Noorwegen heeft echt van alles wat. Bergen, hoogvlakten, verzin het maar. Op campingbaas.nl is een blog bijgehouden waar de dagelijkse gebeurtenissen worden weegegeven. Wordt wel door een BMW rijder geschreven. We zijn met een Norge, Stelvio en 2 GS'en geweest.
 
@FirDarig Gefeliciteerd en heel veel veilige en vooral mooie kilometers toegewenst. Je hebt er iig de motor voor.
 
Ga zaterdag m'n Norge ophalen ...
Dat worden een hoop kilomters dit weekend

Gefeliciteerd! Ga je veel plezier van hebben vermoed ik. Ik heb er al 10K zelf mee gestuurd sinds begin dit jaar en ik ben er echt heel blij mee. Geen 13 in een dozijn (veel mensen kennen het model niet en geven vaak complimenten over het model).
Ik heb een buurman aangestoken, die heeft pas een zwarte gekocht. Twee Norges in één straatje, da's toch bijzonder...

Veel fijne en plezierige kilometers toegewenst!!!!!
 
Wat een heerlijke machine!!!!!
Stuurt veel lichter dan de Deauville.

Nu snel aan de schaamstrepen werken. De vorige eigenaar heeft voornamelijk rechtdoor gereden :-)
 
Wat een heerlijke machine!!!!!
Stuurt veel lichter dan de Deauville.

Nu snel aan de schaamstrepen werken. De vorige eigenaar heeft voornamelijk rechtdoor gereden :-)

Fijn dat hij goed bevalt! Ben benieuwd naar de foto's van je nieuwe trots.

Ik zal na de vakantie eens wat foto's van de mijne plaatsen. Heb er namelijk een paar leuke modificaties aan gedaan...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan