Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
mjawoa, dat soort dingen zijn later makkelijk te doen, veel makkelijker dan vb het vliegwiel balanceren... })
 
mjawoa, dat soort dingen zijn later makkelijk te doen, veel makkelijker dan vb het vliegwiel balanceren... })
Makkelijk is relatief. Ik vind 'm zeldzaam sleutelvriendelijk. *O*

Als je alle benodigdheden een beetje bij de hand hebt:
- splitpen verwijderen, achteras losdraaien en uit nemen, wiel er af pakken: 4 minuten
- 4 moeren lossen en de eindaandrijving er af pakken met cardan en al: 3 minuten
- 1 boutje loshalen om de koppelingskabel te demonteren. 1 minuut
- 4 moeren + 1 boutje voor de versnellingsbak, versnellingsbak afnemen 4 minuten
- koppeling demonteren: 10 minuten
- centrale vliegwielbout losdraaien incl. borgplaatje lossen: 3 minuuten
- vliegwiel lossen met pulleytrekker 3 minuten

Nog een laar losse minuten voor uithijgen of onvoorzien en als het mee zit sta je na drie kwartier te balanceren hoor :)
 
Laatst bewerkt:
je hebt een nieuwe sport uitgevonden... snelsleutelen _O-
Nou eh.. zo snel ben ik niet hoor. maar ik heb wel even "getraind" vandaag O-)

Omdat het weekend is, is er namelijk ook weer gesleuteld. Allereerst zit het motorblok nu weer in het frame:
Foto-L3ENBKJA.jpg


Foto-BRKN6QP3.jpg

Voor de oplettende lezers: ja, de tank ligt er los op. Dan kan ik er niet op gaan staan o.i.d. ;)

De achterste blokbout houdt ook de zijstandaard en de voetsteunen vast. TZT komt daar nog aan weerszijden een beugel voor de uitlaat bij.
Foto-PP4VPPMN.jpg


De hoofdstandaard heeft ook weer een veer en klapt weer netjes in- en uit:
Foto-SB4G63YA.jpg


Verder heb ik de versnellingsbak afgetapt. Er komt een merkwaardig goedje uit dat maar weinig weg heeft van olie, maar meer van een mengsel tussen Vanille-vla en mosterd:
Foto-GMTO64Z6.jpg


De druppeltjes er in verraden dat dit olie is met een heleboel water er in:
Foto-XRIN77B7.jpg


Aan de achterkant van de bak halen we eerst dit er vanaf:
Foto-EXTSJOCT.jpg


Een dikke plak rubber met gaten waarmee de versnellingsbak en het cardan worden gekoppeld. Deze constructie staat ook wel bekend als de "hardyschijf" en dient om de versnellingsbak en het cardan te koppelen.

De hardyschijf zelf zit op een soortement van vork op de uitgaande as van de versnellingsbak:
Foto-4PMIB3DY.jpg

en het cardan grijpt er aan de andere kant met een soortgelijke vork in.

Op de achterkant van de vork aan de bak-kant zit gelijk de meenemer van de snelheidsmeter. (waar bij mij dus niets meer van zal kloppen omdat ik de overbrenginsverhouding van de eindaandrijving heb veranderd).

Dit is trouwens die uitgaande as: met splines tegen het doordraaien en een keerrring tegen het lekken:
Foto-KQZBAH4S.jpg


alleen ehh...
als je de bak in zijn vrij zet krijg je deze as nauwelijks rond.... dat is niet goed. en de keerring en het lager aan deze kant zien er prima uit, dus er moet iets anders aan de hand zijn.

Open met die bak.....

Allereerst de koppelings-bediening er uit gevist. In deze bronzen bus:
Foto-KZD3QLOE.jpg


Zitten gewoonlijk de volgende componenten:
Foto-RX8HWVTK.jpg


van links naar rechts: een drukstang/koppelingspen, een geleidebus, een druklager en tenslotte een bus die de kracht van de hevel op vangt. de laatste is tevens voorzien van een O-ring om het vuil buiten te houden en de olie binnen.
Foto-KH7OONHB.jpg


Links naast de prise-as zit een luikje dat de andere kant van de uitgaande as lagert, en als dat er vanaf gehaald wordt is ook gelijk duidelijk waarom alles zo stroef draait:
Foto-KYSMDZ8Q.jpg


Nee, deze keer geen Letse Bosgrond, maar gewone ouderwetse roest. Dit lager staat namelijk permanent in de olie en aangezien die olie die naam niet helemaal verdiende dus vooral in het water...

ook zichtbaar aan de achterkant van het afdekplaatje:
Foto-C6B8PDUE.jpg

maar dat valt nog wet te redden.


Ook in dit luikje zit prut:
Foto-MRW637CQ.jpg


hier zit gewoonlijk de as van de kickstarter achter:
Foto-UXXZCCPR.jpg

en het gaatje boven in het luikje vergrendelt de veer.... en dat had ik niet door... en dus vloog er bij het demonteren opeens een luikje door de garage :o :X

Beide afdekplaatjes zitten vast aan een grotere "voorplaat" van de versnellingsbak, maar die was duidelijk niet van plan om er vanaf te komen.
Foto-EC7ZW8LB.jpg


Op dat moment had ik geen idee of hij niet van binnen uit ergens aan vast gebout wordt en ik houd er niet zo van om de boel kapot te trekken. Daarom eerst maar eens de zijkanten er uit zodat we zien wat we doen.
Met vier boutjes zit het schakelpedaal vast:
Foto-S8RBVRS3.jpg


En van binnen zit daar dit achter:
Foto-QUFHMCXB.jpg


Foto-86LV6RT4.jpg


Een vernuftig mechaniekje om het wieltje rechts te verstellen. Middels het vierkante asgat wordt een as versteld die dwars door het blok heen loopt naar de andere kant van de versnellingsbak:
Foto-SRXSD4DX.jpg


en aan de andere kant zit daar een hevel van de handbediening op.
Hiermee zit de handbediening vast: een mini-spie:
Foto-WE7VB7XG.jpg


en dit zit achter de handbediening:
Foto-MUHURCYD.jpg


zes uitermate vast zittende M6-boutjes. Hebben we een slagschroevendraaier voor ;)

En dit zit er achter: de schakelplaat.
Foto-4VLASEUD.jpg


De kogel+ veer bovenin houdt 'm vast als die in een nokje valt en de twee sleuven bewegen de schakelvorken. Onderin zit de fameuze as..

Plaatje van de schakelvorken en de tandwielen van de vier versnellingen:
Foto-DE7ULQS8.jpg


Zien er nog best goed uit, en dat geldt ook voor de schakelplaat:
Foto-COIZ6HDN.jpg


De voorplaat blijft te blijven hangen op een klemmende geleide-as van de schakelvorken, dus die is voorzichtig er vanaf getikt en dan kunnen we dit goed bekijken:
Foto-AIVRCIT8.jpg


het rechter lager op de prise-as is nog prima edn draait lekker soepel, die linker..... weigert gewoon te draaien. Weg er mee.

dus: heet stoken met een verfafbrander en bewerken met een trekker:
Foto-TD8VDBVP.jpg


Geeft een hoop rook en stinkt dubieus, maar veel beweging komt er niet in

wel verdwijnt het vet en de smurrie zodat goed zichtbaar wordt hoe ver dit lager wel niet heen is:
Foto-QSO7PGAQ.jpg

Had zo van de aloude Titanic af kunnen komen ;)

Kan weinig aan kapot en dus heb ik de verf-fohn maar ondersteund met die gasbrander (van het zilversolderen)... pas toen het lager hier en daar rood begon te gloeien kwam er beweging in.
Foto-IPZUCABV.jpg


en dan heb je dus een hoop roestschilvers in de bak:
Foto-ENCIPZ6F.jpg

Foto-GNXXIWEL.jpg


nou ja; beter losse kruimels dan verroeste lagers of tandwielen. Die roestschilfers lieten zich met een beetje perslucht zo weer wegblazen.
Nu eerst maar eens alles verder demonteren, schoonspoelen en dan komende week op lagerjacht.....

Wordt vervolgd!!
 
Laatst bewerkt:
Een heel werk zo'n versnellingsbakje.
Ik zou alle lagers vervangen door skf of in elk geval westerse makelij.

Zo te zien is er ooit water in de bak gekomen, ook bij de Dnepr is dat een kwaaltje. Dat komt via de km-tellerkabel ingang.
Als je dat goed kan afsluiten dan ben je er vanaf.
 

Tja, veel beweging zat er niet in:

http://www.youtube.com/watch?v=XJOAddZfqtE

Gelukkig valt het voor de rest erg mee. Tandwielen, assen etc verkeren allemaal nog in prima staat, dus alle "kritische" onderdelen zijn gewoon in orde. Vijf nieuwe lagers (eigenlijk is alleen die ene rot, maar ik vervang ze allemaal nu ik toch bezig ben) en een paar pakkingen vernieuwen (die ik al had liggen) en het feest kan weer verder :)


Een heel werk zo'n versnellingsbakje.
Ik zou alle lagers vervangen door skf of in elk geval westerse makelij.

Zo te zien is er ooit water in de bak gekomen, ook bij de Dnepr is dat een kwaaltje. Dat komt via de km-tellerkabel ingang.
Als je dat goed kan afsluiten dan ben je er vanaf.

Ach, Ik ben aan deze motor begonnen als knutselprojectje, dus zo erg is het allemaal niet als er wat werk aan zit. Zoals hier boven al gemeld: de huidige lagers gaan met pensioen (ook al vertoont de rest van de lagers geen noemenswaardige slijtagesporen of roest).
De tellerkabel als lekkagebron had ik al van gehoord. Die steekt inderdaad gewoon "koud" van bovenaf de bak in, dus alles loopt er zo langs naar binnen. Of het nu water is of modder, maakt niet uit. Komt een beetje knullig over in een verder best wel doordacht overkomende constructie. Het is wel jammer dat het gelijk ook de ontluchting is voor drukverschillen bij opwarmen en afkoelen. Moet ik dan dus even iets anders voor verzinnen. Ik heb al wat ideetjes gezien zo hier en daar, dus dat gaat vast lukken :)
Ik denk dat ik maar iets met een O-ring of - lekker primitief - siliconenkit ga fabrieken tegen de tijd dat de tellerkabel er weer in mag. :)
 
Laatst bewerkt:
Groefje, O ringetje en ergens een ontluchtingsnippeltje plaatsen.

Die tandwielen ogen heel degelijk dat zal voor het vermogen wat moet worden overgebracht wel een eeuwigheid meegaan.

Is geen kattebak met grid ;)
 
Bij de de peilstok van de Dnepr (v-bak) zit bij mij een gaatje met plastic afdekkapje tegen regen enz.

Heb je ook de "ouderwetse" bakvariant zonder achteruitversnelling?? of een latere variant met achteruit en mogelijk zelfs koppel-automatiek?? Ik heb geen gaatje, afdekkapje en zelfs geen peilstok op deze bak. :$
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig, zoveel schade had ik niet verwacht bij de eerste mayonaise.
Een peilstok in een V bak vind ik raar, je vult die dingen gewoon tot de onderkant vulopening. Bij BMW's is het rubbertje waarmee de kilometertellerkabel de bank in gaat meestal de boosdoener van waterintreding. Daarbij moet de ontluchting in orde zijn zodat eventeel vocht kan verdampen. Bij BMW is dat een hol boutje waarmee de kilometerkabel geborgd wordt.

De Russen hebben toch gewoon metrische lagers? dat kan toch niet echt een probleem opleveren?
 
Heb je ook de "ouderwetse" bakvariant zonder achteruitversnelling?? of een latere variant met achteruit en mogelijk zelfs koppel-automatiek?? Ik heb geen gaatje, afdekkapje en zelfs geen peilstok op deze bak. :$


Vanaf de MT10 , "78 geen wijzigingen in principe.

Het luchtfilter is intussen veranderd van een metalen oliegedrenkt gaaspotje in een plastic luchtfilterhuis.
De km-teller kabelopname in de eindaandrijving is voor solo of zijspan verschillend.
Het wormwiel voor zijspan telt 5 gangen per omwenteling en voor solo 6 (dacht ik) .
De km-teller is volgens mij altijd hetzelfde.

Als je het mij vraagt was het beter en goedkoper geweest om de km-teller instelbaar te maken. i.p.v. de wormwielen aan te passen.

De v-bakken van de Dnepr die ik ken hebben allemaal een achteruitversn. en allemaal kickstart.

Ik weet nog dat Henk Vink in Maassluis (waar ik de Dnepr in "78 heb gekocht) een trucje heeft uitgehaald waardoor hij iets meer kon vangen.
Hij verkocht de motoren zonder achteruitversnelling en voor Hfl 50,= meer kon je een achteruitversn. erbij kopen. Groen als gras dat ik was heb ik dat gedaan, maar in principe zat die er al gewoon op.
Destijds was het toch wel een vergissing om een nieuwe Dnepr te kopen voor de "volle prijs" . Maar we hebben er ook veel plezier van gehad en ook veel aan gesleuteld.
 
Tja, ach 50 piek dan heeft hij zich nog ingehouden. Er zijn wel grotere boeven geweest in de motorhandel ;)
 
Ik krijg niet alleen heimwee naar de ouwe tijd met motoren die nog motoren waren maar ook naar de guldens die nog waarde hadden. Is tegenwoordig bar. Het is maar 1 euro ,, ja dag was je vroeger zo makkelijk met rijksdaalders uitdelen dan. :(
 
Ik krijg niet alleen heimwee naar de ouwe tijd met motoren die nog motoren waren maar ook naar de guldens die nog waarde hadden. Is tegenwoordig bar. Het is maar 1 euro ,, ja dag was je vroeger zo makkelijk met rijksdaalders uitdelen dan. :(

Naja 20 rijksdaalders extra voor een achteruitversnelling. ;)
 
Lekker bezig, zoveel schade had ik niet verwacht bij de eerste mayonaise.
Een peilstok in een V bak vind ik raar, je vult die dingen gewoon tot de onderkant vulopening. Bij BMW's is het rubbertje waarmee de kilometertellerkabel de bank in gaat meestal de boosdoener van waterintreding. Daarbij moet de ontluchting in orde zijn zodat eventeel vocht kan verdampen. Bij BMW is dat een hol boutje waarmee de kilometerkabel geborgd wordt.

De Russen hebben toch gewoon metrische lagers? dat kan toch niet echt een probleem opleveren?

Tja... dat er iets niet lekker zat vermoedde ik al eerder. Het was erg zwaar duwen om hem mijn hok in te krijgen en de eindaandrijving mankeerde niets....
Latere types versnellingsbak hebben wel degelijk een peilstokje bij de Russen. Deze bak niet: die gaat BMW-like inderdaad gewoon tot onderaan de vulopening vol.
Helaas geen rubbertjes en slimme boutjes hier, en als je het eindresultaat dan een onbepaalde tijd stil laat staan krijg je dus blijkbaar dit.

De lagers zijn gewoon metrisch en geen enkel probleem om er aan te komen. Erg duur zijn ze ook niet. als ik alleen die roestklodder wilde vervangen ben ik vier euro kwijt. Alle vijf vervangen komt net even boven de 25 euro uit.


Vanaf de MT10 , "78 geen wijzigingen in principe.


Klopt, maar de mijne is van een K750 uit 1962.
Hier zat nog geen achteruit versnelling of koppel-automaat in en ook is de bak iets korter. Intern hebben de oudere achteruitloze bakken weinig onderdelen gemeen met de bakken met achteruit en zijn ze iets korter gebouwd. In essentie vertonen ze van binnen meer overeenkomst met voor-oorlogse BMW bakken en versnellingsbakken van de M72 dan met die van de latere Dnepr's.

En blijkbaar hebben ze een slechte ademhaling -O-

Gaan we oplossen :Y
 
Laatst bewerkt:
Om die versnellingbak af te dichten: gewoon dat rubberen'hoedje' dat op de kilometertellerkabel zit volpompen met vet. Werkte bij mij prima, bak was waterdicht. In tegenstelling tot de carburateurs :+.
 
ohja, en dat water komt vermoedelijk binnen langs je km-teller aandrijving. Waar de kabel naar binnen gaat, daar het spul goed afkitten!
 
In afwachting van bestelde lagers maar eens iets aan een wiel gedaan:

Dit remt wel erg "smeuiig tot op de bodem":
Foto-XON4XEBG.jpg

Dus dat kunnen we niet hebben en dus heb ik de trommel uitgegraven, uitgespoeld en ontdaan van zwarte spuitbusverf.... geen idee wat dat in de remtrommel doet, net zo min als ik weet waarom iemand een flinke laag kogellagervet in zijn remtrommel heeft trouwens.

Eerst maar eens deze jongens er vanaf:
Foto-36WCFWDV.jpg


Want die zijn wel heel Historisch:
Foto-ADCYEZBF.jpg


maar erg lastig bij het lezen: :P
Foto-IIACYSB6.jpg


en op een aantal plekken een beetje te veel verdroogd naar mijn smaak:
Foto-JLIWLKC4.jpg


en dan het geheel maar zo goed mogelijk ontvetten:
Foto-4XP6D6L6.jpg


de lagers klinken als een oude boeren kar: piepend en korrelig, dus die mogen er ook uit:

deze buitenste ring dient als borgmoer
Foto-OCMZZLH8.jpg


en als we die weg halen (haaksleutel) dan kunnen we de binnenring die de lagers op hun plek houdt er uit draaien:
Foto-4PIP3G36.jpg


aan de binnenkant van deze ring zit een stofhoes/keerring van - in dit geval verteerd - rubber en aan de buitenkant een akelig fijn schroefdraad:
Foto-EB87PURQ.jpg


In de rubber ring hoort een adstandsbus om het lager op te sluiten. hier hoort de keerring ook op af te dichten, maar dat doet íe duidelijk al heel lang niet meer:
Foto-HUYSIW4J.jpg


in het wiel is nu het lager zichtbaar:
Foto-GPSG7FTF.jpg


en de beste manier om het er uit te krijgen is gebruik te maken van een steekas. Hier er in steken:
Foto-8FELUKEJ.jpg


En een klein tikje met een kunststofhamertje doet de rest:
Foto-6B7A6JIY.jpg


Er blijken consiche lagers in te zitten, maar helaas is het loopvlak niet bepaald vlak meer. Geen probleem, want ik heb al voor twee wielen wiellagers klaar liggen en wilde ze toch vervangen.

dit is (bijna) de hele inhoud van de naaf:
Foto-MHYQMNWO.jpg


Lagerschaal, lagerkern, een afstandsbus met flens, de lagerkern van de andere kant van het wiel en een derde afstandsbus. ( de eerste vulbus is dat ding dat nu in die rubberen dichtring zit en die ligt er boven) . in het wiel is nog een deksetje en een lagerschaal achtergebleven en die laten zich er voorzichtig uit tikken:

Foto-QNWYS6EW.jpg


Een beetje schoonmaken kan geen kwaad en heeft iets archeologisch in zich: Voorbeeldje: Vet schrappen met een schroevendraaier van de middelste afstandsbus: er zit van buiten naar binnen een mooie gradient in van nog redelijk recent vet naar iets dat nog net niet is versteend, git-zwart is en vies stinkt:

Foto-OLEFUOSU.jpg


Blijkbaar smeerden ze lagers vroeger nin de Sovjetunie met Varkensreuzel of visolie: bah!


En hier ligt alles weer klaar voor montage (waar ik verder geen foto's van heb gemaakt wegens wel erg vette handen); inclusief twee nieuwe wiellagers-in-doosje en rubberen ring:
Foto-JUTHBDLL.jpg


Verder krijgt íe een ankerplaat van een MT-11 ipv de originele. Dubbel oplopende remschoenen voor wat extra remvermogen, naast de mogelijkheid om de remkabel fatsoenlijk af te stellen. De voorrem als fraai requisiet dat er vooral voor de vorm op zit kun je je in modern verkeer in mijn ogen niet veroorloven.

De mijne komt van een sloop-rus en blijkbaar had de vorige eigenaar van de ankerplaat een visueel probleem of een ernstige aanval van wansmaak, want de hele ankerplaat stond in dit soort goudverf:

Foto-7K747XXQ.jpg

Gecombineerd met hier en daar wat fel-rood en paars. Russische Bling-bling... het moet ook niet gekker worden. :/

Gelukkig hechtte het voor geen meter.... even uit elkaar, deze mijnheer er over:
Foto-O7FCTLQD.jpg


En we kunnen weer monteren:
Foto-W84O3LVF.jpg


nu mèt verse remblokken en nieuwe RVS stel-stang, die overigens best wel slordig ruim paste
Foto-3O7RQHED-1.jpg


Dus daar heb ik maar een vulringetje tussen gedaan:
Foto-BLUTRYZV.jpg

Splitpen er door... Klaar!!

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Da's craquelee, is niks mis mee. Brengt op schilderijen een hoop geld op :+.
 
In dit geval is het omdat die zwarte spuitbuslak niet alleen ìn de remtrommel zat... maar ook op de buitenkant en over allerlei vuiligheid heen. lak barst... en dan krijg je corrosie in het alu er onder...
zo was het ooit voor ik ging demonteren:

Foto-KMY8WSNY.jpg


het zwart is inmiddels weg, maar ik ben bang dat ik nog wat moet poetsen om van de craquelee af te komen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan