Een reisverslag : Augustus 2011 Ardèche / Frankrijk

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
30.919
1.523
Facebook
'N leestip : gewoon elke avond voor het slapen gaan 1 deeltje lezen. Anders wordt het ècht een beetje te veel... :W






Reisverslag : Frankrijk, Ardèche Augustus 2011.
ter info : foto klik = foto groot


(een kleine waarschuwing ; korte verhalen schrijven lukt mij gewoonweg niet, sorry… ;)



Deel 1 : De Voorbereiding



Motor : BMW R1200RT :]
Wie : Ron und Jeannet



Wat een toestand zeg, elke keer weer die soort van 'strijd' in welk stukje van Europa we 'nu weer' ons rondje 'moeten' gaan doen... ;)

Vrouwlief roept vanaf de bank iets over het Zwarte Woud, maar daar heb ik FF totaal geen zin in.
Leuk wel voor een vlot lang weekendje weg ofzo, dat Zwarte Woud-gebied, maar we hebben van de kindertjes 8 hele nachten (en dus 9 dagen !) verlof gekregen, en dan wil ik ook, als het even kan, graag iets min of meer onbekends zien.

Dat Donkere Woud is ook niet ver genoeg denk ik.
Want zo voelt het.



Ook worden die altijd toch wel geweldige Dolomieten genoemd, maar ik weet het niet deze keer.
We zitten nog maar 3 weken voor we daadwerkelijk kunnen vertrekken, en de weersverwachtingen zijn niet helemaal geweldig (als in : er wordt zelfs sneeuw verwacht…!) voor dat deel van Italië.

Een matige zongarantie deze keer, zeg maar.
Dus ik schuif ook die Dolomieten resoluut richting prullenbak en verder.



Ik roep : ‘ik wil wel een keer naar Frankrijk’…!
En vrouwlief schrikt !

Want ik heb altijd geroepen dat 't hele Frankrijk van mij niet zo hoeft, en zeker niet na die (auto)vakantie in 2006, in dat nogal (motor)saaie departement Vendée.

Dat departement met nummertje 85, stevig ingeklemd tussen de nummers 17, 44, 49, en 79.
Want die Fransen houden er voor deze Hollandse realist een nogal onlogische nummering op na. Want als ik het had mogen bedenken, dan was bij mij departement 62 (Pas de Calais) nummer 01 geworden.

Omdat het tenslotte helemaal bovenin Frankrijk zit…, maar goed…, ze zijn mij vergeten te bellen, dus nu zitten die gasten daar met de gebakken Franse peren.

Of nummers…


Kaart%20departementen%20Frankrijk.jpg



Nee meeleesvrienden…, ik roep nàdat ik Frankrijk geroepen heb, dat ik wel richting De Ardèche (en dat is dan weer departement 07…) wil.
Want iedereen roept altijd dat het daar zo mooi is…, en inderdaad als je een beetje ‘Googled’, dan ziet het er daar helemaal niet zo beroerd uit.

Oh ja, en die Ardèche is dan weer 'een onderdeel' van het behoorlijk heuvelachtige Rhône-Alps gebied.


rhone_alpes.gif
<-- 't Rhône-Alps gebied




Maar…, nu komt mijn soort van persoonlijke kleine storing in dit hele Frankrijk verhaal… ; moi spreekt zo goed als geen Frans.

Vrouwlief trouwens nog minder...

Tuurlijk kan ik een brood, of een biertje bestellen in het Frans. Ik weet wat een bakker is, een verkeersbord lezen gaat ook allemaal wel, en ik weet ook wel dat poisson net FF wat anders is dan poison


Alhoewel…, is dat laatste eigenlijk wel zo…? ;)



Vrouwlief ziet die verre Ardèche ook wel zitten, en haar belangrijkste criterium van '...eh..., hoeveel kilometers is dat nou weer...?' wuif ik achteloos weg met het antwoord '…mwha, net zo ver als de Dolomieten…'.

En dat laatste (huis – Dolomieten) hebben we wel eens gereden in 1 dag, en dus krijg ik een fel groen licht om iets fijn Frans-slaapbaars te zoeken.



En wat is er dan makkelijker als je gaat zoeken naar een fijne slaapplek, naar zo'n plekje waar er 'gewoon' Nederlands gesproken wordt door de eigenaar.
En tot mijn stomme verbazing zitten er trouwens veel meer Nederlanders daarzo in de kamerverhuur dan dat ik vooraf gedacht had !

Want ik Google bijvoorbeeld op 'Ardèche Bed and Breakfast Nederlandse Eigenaar', en al surfend kom je dan heel gauw op o.a. deze site uit.

Keus genoeg dus ; vooral omdat ik er pas later achter kom (...qui, qui ; lang leve mijn povere Frans…) dat de term Bed and Breakfast ongeveer niet gebruikt wordt in dat Internationale Frankrijk.

Zo’n ding wordt daar heel eigenwijs als Chambres d’Hôtes aangeduid.



En met deze nieuw verworven wijsheid vergroot ik in 1 klap mijn zoekmogelijkheden… :$



Dus…, daar zit je dan met je nieuwe slimmigheid, en bijvoorbeeld ook nog deze sites : deze, en deze site is trouwens ook handig.



Ik zoek mij een Hollandse slag in de rondte, want ik wil graag iets van bergen om ons heen. En bochten. Als het even kan een zwembad(je), èn…, ook niet onbelangrijk ; ik wil graag dat de motoRT ergens binnen, of anderzijds veilig opgeborgen kan staan.

Plus natuurlijk het fijne gegeven, dat wij over 3 weken daar al minstens 8 nachten willen zitten (en liggen…)…, en dat het dus inmiddels hartstikke hoogseizoen is, en dat waarschijnlijk het gros aan ‘Lit et Petit Déjeuner’ als compleet volgeboekt aangemerkt kan worden…



Oh ja…, we hebben ook nog zoiets als 'soort van maximaal te besteden budget' bedacht.
Om het zoeken er nog nèt even wat makkelijker op te maken… :N



Ik vind een 'handje vol' plekjes die allemaal met enkele minnen en plussen binnen onze lijst van wensen passen, en ik begin met sturen van aanvragen naar de op de diverse B&B sites genoemde e-mail adressen.

Positief verrast ben ik, dat ik van (op 1 na !) alle aangeschreven vakantieadressen een keurig, en vlot antwoord terug ontvang.
Tegengesteld verrast ben ik echter, dat er bijna nergens meer plaats is…, en na de zoveelste afwijzing zakt mij de moed heel diep in de waterdichte Dainese motorlaarzen



En daarom oppert vrouwlief nogmaals dat Schwarzwald…
Misschien doet ze het ook wel om mij vreselijk te jennen…, ik zal dat straks eens navragen…


schwarzwald.jpg.3561.jpg




Dat Schwarzwald-geneuzel is voor mij trouwens gelijk een reden om nog Beter & Harder te zoeken naar een geschikte Chambres d’Hôtes.

Want mijn oude moeder zei, en zegt altijd : ...wie zoekt zal vinden...
En ik vond, en er was plaats !



Van de drie geselecteerden die plaats voor ons zouden kunnen hebben moet je dan een keus maken, en dan steekt er 1-tje (op basis van hun site-plaatjes) met kop en schouders boven uit !

En wel deze (!) : www.lesblancards.com


En nu gaat U zeggen : ...'allejeekus man, Ron…, is dat nou niet een beetje een hele zweverige toestand daarzo…?', en dan antwoord ik : …eh…, die gedachte hadden wij eerst ook… :/



Want ik lees op die site zomaar van dit soort dingen : Een Reiki 1 cursus bestaat uit vier dagdelen van ongeveer vier uur. Een vooropleiding is niet nodig. De cursus is voor iedereen die, via handoplegging, zichzelf en anderen wil laten helen door energie, door Reiki. Iedere cursist ontvangt inwijdingen in energie op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel vlak. Tevens leer je de geschiedenis van Reiki, de elementaire handposities voor zelfbehandeling en de behandeling van anderen, en manieren om Reiki in het eigen leven te gebruiken.
Het samenzijn in een veilige, open en liefdevolle sfeer, samen oefenen, ervaringen uitwisselen, geven en ontvangen, delen, openstaan, loslaten, helen op alle facetten van je leven en dit alles door, met en in Reiki.




... :/ ...



En daar moet ik als van oorsprong akelig nuchtere Groninger toch een beetje aan wennen ; aan zulke stukjes text…



Maar goed, we laten soms graag dingen op ons afkomen, er is een mooie 3-persoons kamer vrij, het e.e.a. valt binnen 't ons zelf bedachte budget, en je kunt lullen wat je wilt, maar het huis ziet er toch helemaal fantastisch uit ?!

Plus dat er uitermate correct, en netjes op mijn mail-aanvraag wordt gereageerd.

En of het nou echt zo 'zweverig' is weet ik niet, maar bijvoorbeeld de op Zoover geplaatste recensies zijn helemaal geweldig, en overdag zitten we toch op de motor.

Om van die toertjes te doen.



Dus…; who cares.



En…, tòch wijzen we het aanbod af…, en zoeken verder.
Want wij wijzen het logeeraanbod af omdat de aangeboden chambre geen eigen douche en geen eigen toilet heeft.

En dan schieten gelijk van die beelden door mij heen, met van die Franse camping toiletten, waar dan weer net een zweterige dikke Duitser heeft zitten poepen…, en meer van dat soort ellendige, en mogelijk trauma opwekkende voorstellingen.



U ziet het ook voor U…?
Is niet fijn hè ?!



We zeggen dus ‘nee’, en slapen er nog een nachtje (of ook wel twee) over.

Tis toch verdikkeme wel een mooi plekje zeg... :Y
En die mening hebben we eigenlijk allebei.

Op de foto’s heeft het al sfeer. De kamers zijn mooi, de omgeving is mooi, de weersverwachting voor onze verblijfsdagen is helemaal tip-top voor elkaar, en we krijgen de verzekering dat het sanitair heel 'proper' is.

Mooi woord trouwens ; dat 'proper' !... :)
Beetje Belgisch.



fb588bdd.jpg

…de toenmalige weersverwachting…



Op 20 Juli vraag ik heel bescheiden (tenminste zo voel ik mij op dat moment) of de kamer misschien tòch nog vrij is…, en we zetten met deze vraag 1 Heel Groot Principe van ons zelf overboord (slik)…, namelijk die van dat sanitair !

Op onze vraag wordt (voor ons toch wel gelukkig !) positief gereageerd, en amper 10 minuten later hebben wij '1 chambre pour deux' personen gereserveerd !

Zonder eigen douche, en zonder eigen toilet… -O-

En weet je wat ; we zijn nog heel erg tevreden ook.
Omdat wij van mening zijn dat het plekje daar zo mooi is.



Ik kreeg bijvoorbeeld van iemand anders een aanbieding voor zo’n zelfde soort van feestelijk logeerpartijtje, en dan vraag je of de motor ergens goed gestald kan worden, en dan krijg je (echt waar !) als antwoord :…'wij wonen hier in een gehucht, en de motor kan wel bij de voordeur onder een boom staan…' !

Knetter fout antwoord natuurlijk…, want ik wil helemaal niet in een 'gehucht' zitten, en denkt er nou werkelijk iemand op deze simpele aardkloot dat ik de motoRT onder een zeer waarschijnlijk akelig pikkerige boom neerzet…?!

En dat er dan misschien wel een keer op een ochtend een heel naar, en erg kleverig vogelpoepje aan motor, en/of zadel kleeft…?


Dacht toch van niet ; no-way-José !


Oh…, en van dat ‘gehucht’ ; ik heb Google Earth gecheckt, en het was inderdaad ‘n compleet overleden stukje Frankrijk daarzo.






Pfffffff…, een boom…! :N
Wat een verstand zeg...



Nog twee weken !
Dan gaan we op vakantie.

Hiep & hoi enzo *O*



En ik begin enthousiast met het maken van routes van huis naar daar, en ook andersom. En dan een ‘snelle’ route, en voor het gemak een ‘langzame’ route.
Eentje via de Autoroute, en eentje via diverse Route Nationale zeg maar.

Want dat laatste gaat lekker binnendoor, kost ons geen tol (...huh..., komen wij uit Zeeland ofzo...??), en ‘t schiet vaak ook gewoon goed op, en je ziet nog us wat anders onderweg dan het dapper onder de Michelin’s wegschietende snelweg asfalt.

Op zo’n N-weg daar in Frankrijk kun je ook heel goed, en net zo gemakkelijk gewoon een nette 110-120 km/h rijden.

Dat doen die Fransen tenslotte zelf ook, en vaak wordt de eventueel aanwezige flitscamera heel erg duidelijk van te voren aan U gemeld.



Eh…ook soms echter niet…


Ik download nog een X-aantal routes vanaf het altijd gezellige Interweb (bijvoorbeeld de site van broeder Gerrit Speek ; thanx Gerrit (!) is daarvoor altijd wel handig), en ik plak aan die routes een zg. ‘aanrijroute’.
Zo’n gezellig kronkelend roze navigatielijntje van ons mooie logeeradres, naar een punt in die gedownloade route ; en die meestal roze aan elkaar geplakte kronkel-mikmak druk ik daarna in die fijne Garmin.



d4e820e2.jpg
<-- lekker stukkie sturen straks !



Ik check ruim op tijd, en dus voor vertrek de motor, regel de juiste bandenspanning, maak voor de zekerheid zo'n ‘old-skool’ papieren tanktas-route (vooruitziende blik blijkt achteraf...), en zorg ervoor dat we 'strakkies' met een tot op het bot, en koelrib gepoetst karretje in de (hele) vroege ochtend van Zaterdag 30 Juli op Zondag 31 Juli koers gaan zetten naar het toch wel redelijk Zuid-Franse Laurac-en-Vivarais.



Want je kunt je zaakjes maar beter op tijd voor elkaar hebben ; niet dan ?!… ;)



(klik = groot)
…’old skool’ tanktas route ; just in case…









Tot later in deeltje 2 ! :W
 
Laatst bewerkt:
Zo, he. Wat een verhaal.
Als je reisverslag komt ga ik eerst naar de w.c.,
daarna pak ik een biertje en ga ik er eens goed voor zitten. :P
 
Poeh hee, gelijk maar aan het lezen geslagen, dan kan ik het misschien een beetje bij houden ;)
Smaakt wel naar meer hoor, dit verhaal :Y
Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of je nog zo'n heerlijke en verlichtende reiki-behandeling hebt ondergaan (zou je goed doen :+) en als een ander mens bent terug gekomen ;)

De nummering van de departementen is trouwens niet zo onlogisch als je denkt, ze hebben gewoon alfabetisch genummerd. Alleen is er daarna soms een beetje de klad in gekomen door fusies of juist splitsing van departementen. Dan ga je natuurlijk niet helemaal opnieuw beginnen :N

Jullie zaten dan niet zover van waar wij dit jaar gezeten hebben, namelijk op le camping Moto bij Crest (http://www.motorcamping.eu/frankrijk/rhone-alpes/le-camping-moto.html).
(PS: hoe "hernoem" je eigenlijk zo'n linkje :?)
Daar hebben ze ook kleine houten chalets te huur. Als je dan toch je sanitair moest delen had je net zo goed daar naar toe kunnen gaan ;).

Ik sloeg instinctief het linkje van de Witte Eenden op, maar bedacht mij daarna dat ik niet meer op de motor naar Frankrijk wil :N. Vorig jaar ben ik er van m'n motor afgereden, en dit jaar ben ik er in een greppel gestuiterd :(
Volgend jaar dus heerlijk naar het mooie Oostenrijk :9~

Schiet je s'il vous plaît een beetje op met het vervolg Ron? ;)
Ik zit nu net zo lekker in het verhaal :Y
 
Laatst bewerkt:
Enjoy-Rider over vakantiedingetjes...:

1) Jullie zaten dan niet zover van waar wij dit jaar gezeten hebben, namelijk op le camping Moto bij Crest (http://www.motorcamping.eu/frankrijk/rhone-alpes/le-camping-moto.html).
(PS: hoe "hernoem" je eigenlijk zo'n linkje)

Daar hebben ze ook kleine houten chalets te huur.
Als je dan toch je sanitair moest delen had je net zo goed daar naar toe kunnen gaan ;).

2) Volgend jaar dus heerlijk naar het mooie Oostenrijk

3) Schiet je s'il vous plaît een beetje op met het vervolg Ron?

1) E-R hou nou toch op zeg..., je weet wat ik tegen campings heb... :r
2) en dan val je daar van een berg... :+
3) ik zeg : patience




...oh..., en zo'n linkje hernoem je als volgt :

www.enz.enz.enz.enz]geeft het hier dan een andere naam~
 
Laatst bewerkt:
Geweldig verhaal weer. :} Kan niet wachten op de volgende delen. Nou even niet :], maar schrijven.
 
volgens mij moet je de eerste tag zo neerzetten [url]

@Ron:

Geweldig om weer je eerste deel te lezen van een volgend reisverslag. :}

Ik ben benieuwd naar je belevenissen in de Ardeche.
We zijn er ook al een aantal keer (met de familie op de camping met de auto helaas) geweest.
Gorges de Ardeche zijn b.v. erg mooi om te rijden en te bekijken.
Andere gebieden zoals Hautes Alpes en Haute-Provence zijn voor motorrijders ook mooi.
Ik ga ervan uit dat je route Napoleon ook wel als een van je uitstapjes hebt gedaan.
Of was dat te zuidelijk?

Ik kan bijna niet wachten op je volgende delen.
geduld dus maar :+
 
Heer RoLoo, houdt U even de departementen 04, 06, 83 en 66 in het achterhoofd voor een eventueel volgende keer............ :9

Daar heb ik nog wel de nodige routes van op het digitaal "eelt" staan...... ;)

Nu eerst maar eventjes een korte voorbereiding voor 8 daagjes Noorwegen........ *O*
 
Laatst bewerkt:
Gadverdamme, wordt zeker weer zo'n verslag als over Wales. ;)

Ben trouwens niet naar Wales gegaan door de weersvooruitzichten eind juni begin juli. Tis Portugal geworden. ( reisverslagje staat in het Breva-topic bij de naked bikes op dit forum).
Dat verslag háált het natuurlijk niet bij de vertelkwaliteiten van Ron.....
 
Overigens RoLoo, heeft het MF-publiek niet nog een verslagje van uw hand tegoed?
Er was ergens toch een achterstand ontstaan of zit ik niet op te letten? ;)
 
Geachte heer Naba ; U heeft helemaal gelijk. Er is inderdaad een soort van 'kleine' achterstand ontstaan in het verwerken van het e.e.a. !

Mijn excuses hiervoor.

Wellicht dat het-ene-en-dat-andere in de toekomst nog rechtgezet kan worden.
 
Reisverslag : Frankrijk, Ardèche Augustus 2011.


ter info : foto klik = foto groot


(een kleine waarschuwing ; korte verhalen schrijven lukt mij gewoonweg niet, sorry… ;)



Deel 2 : ca. 1200 kilometer heenreis



Motor : BMW R1200RT :]
Wie : Ron und Jeannet




Zo ; we maken een klein sprongetje in de tijd, want digitaal kan dat zo maar, en het is nu (tra-la-la) Zaterdagavond 30 Juli 2011 !
Over een paar uurtjes trappen we de opgepoetste boxer aan, en gaan we er allebei eens goed voor zitten.
Want het is (theoretisch) tenslotte een krappe 1200 kilometer die we morgenochtend, en Zondag overdag onder ons vandaan zullen laten rollen.

Twaalfhonderd van die dingen in 1 streep.
Want zo klinkt ongeveer ons noeste plan.



Als ze het verneemt, is het volgens schoonmoeder-lief natuurlijk compleet gekkenwerk (maar dat vindt ze wel vaker van onze acties…), en voordat we ook nog maar 1 stap buiten de deur hebben gezet, krijgen we een koffer met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid goedbedoelde adviezen mee.

Dat we wel uitgerust zijn enzo.

En dat we wel voldoende stoppen.
En dat we wel uitkijken.
En dat we wel voorzichtig zijn.
En dat we niet te hard rijden.
En dat we wel met regelmaat contact met de kinders opnemen.
En dat we Es-Em-Essen.

En dat we wel enzovoort, enzovoort, en nog heel veel meer...



Pfffffff…, ‘k kan verdikke nog wel een beetje motorrijden zeg…, doe het tenslotte pas 29 jaar…, dus ik heb inderdaad totaal geen flauw benul van wat ik mij (ons !) op de hals haal… ;)



’T arme mens ; misschien moet ik haar eens achterop de brommer meenemen, en dan gelijk maar us even de grenzen van de Michelin’s opzoeken… :+



De motoRT zet ik ’s avonds alvast buiten neer, en de eigenlijk maar matig volgepakte binnentassen zitten inmiddels in de koffers.

En die ‘bakken’ (zoals een Belg ze graag noemt) hoef ik dan vannacht alleen maar even in-en-aan de beugeltjes te hangen.
De tanktas, gevuld met waarschijnlijk enorm overbodige regenkleding, kan er dan ook gelijk op, en de navi moet dan nog even in zijn houdertje geklikt worden.

Simpel dus.

Enne…, ons kattebeest heeft alweer in de gaten dat er wat ‘loos’ is.
Want die harige aandachttrekker hobbelt onrustig om ons heen.



<- klik = groot
…ons kattebeest dus…



Het flitsende plan is dat wij ‘strakkies’ om 02.30 uur huis, haard, en harige 4-poter achter ons laten.

En het plan is ook dat wij dan onze eerste tussenstop maken in Luxemburg, om daar even de beentjes te strekken, en natuurlijk om de tank weer opnieuw te vullen.

Want huis -> Luxemburg is ongeveer 400 kilometer sturen, en dat is dan gelijk een mooie gelegenheid om de redelijk zuinig lopende 2 pitter weer te voorzien van een tankje verse ‘vonkjes-sap’.

En dan graag dat tanken in het Groothertogdom omdat brandstof daar tenslotte een heel beetje minder belastingdruk kent dan in al die struikroverachtige, en vooral grijpgrage landen eromheen.



221f6a0c.jpg

…parbleu, ligt dat Luxemburg FF mooi op de route zeg !...



We kruipen om 02.00 uur onder ‘de wol’ vandaan (lagen er om 22.00 uur al in…), hijsen ons in motorkostuum, en zien dat bij de overburen nog gezellig TV gekeken wordt.

Ook niet onbelangrijk ; we schenken ons vandaag voor de laatste keer een bakje Senseo crème koffie in.
En we doen onszelf per persoon 2 witte bolletjes met een heerlijk gekookt eitje daarop, erbij cadeau.

En dan natuurlijk niet zo maar zo’n laf eitje op zo’n bolletje, maar ook met een beetje vleeswaar (iets van spek ofzo), beetje Italiaanse kruiden, en natuurlijk een dotje romige mayonaise.

Want we moeten de calorietjes deze reis wel op peil houden tenslotte !



<- klik = groot
…kilometerstand voor vertrek…



Het mag trouwens een soort van wonder heten, maar om 02.30 uur rijden we daadwerkelijk !
Hoezo snaarstrakke planning ?! ;)

Het is mooi droog weer, nagenoeg windstil, het wegdek is kurkdroog, en allebei zijn we zo fit als 2 hoentjes, en het is ongeveer een graad of 14.
En daarom hebben we de binnenjas toch maar gewoon aan gedaan.

Vlakbij huis nog even de tank vullen bij zo’n onbemande BP-pomp, en met de ‘buidel’ vol met Ultimate98 rollen wij nu definitief de duistere nacht in ; Frankrijk tegemoet.



En er is verdikke al flink wat vakantieverkeer op de weg zeg !



We zijn daardoor verrast ; want waar moeten die mensen toch allemaal naar toe, zo in het holst van de nacht…?! :?

Vaders en moeders (of verzorgers…) met stevig vastgesnoerde kindertjes op de achterbank .
Met een karretje, of caravan achter de lease-auto geknoopt.

En die kindertjes kijken al suffig naar een DVD op dit vroege uur.

Want een beetje vader of moeder (of verzorger…) zorgt er toch voor dat de kindertjes tegenwoordig fijn DVD kunnen kijken onderweg in de auto.
Vooral als de reis langer duurt dan een half uur.



Was vroeger wel FF anders.



Daar zaten wij, 3 bleek weggetrokken jochies achterin de, voor die tijd behoorlijk ruime, Fiat 132.
Zonder DVD, maar wel met een pa die de ene belastingvrije Marlboro na de andere belastingvrije Marlboro opstak.

Want van onvrijwillig meeroken had tenslotte nog nooit iemand gehoord.

En ons ma ons, tussen de pogingen van het authentiek kaart lezen door, maar proberen bezig te houden met allerhande lullige spelletjes, zoals : ik zie, ik zie, en het is groen…

En natuurlijk met pa’s favoriete Country en Western muziek in de cassette speler. Gelukkig wel zo’n modern deck met het vernieuwende autoreverse, want dan hoorde je tenminste die cassette minimaal 7x achterelkaar… :/

En zo gingen wij vrolijk onderweg naar Clervaux en dat soort exotische oorden.
Met de pijnlijk nauwkeurig beladen caravan gezellig hobbelend aan Fiat’s knobbel.



Dus ; wat nou DVD kijken onderweg ?!
Onzin.



1974_Fiat-132_1600_GL_1974-01-400x300.jpg

…Fiat 132 ; en dan ook deze lichtgele kleur dus hè…



De RT spoort strak, en met een matige 130 op de GPS snellen wij over het stik-duistere asfalt ; A32, A28, A50, en natuurlijk de A73, en nog een klein stukje A2.

We schieten door de nacht, en voordat je het weet gaat het al mis ergens op dat laatste stukje nieuwe A73. Het hele ding is zomaar ergens onderweg afgesloten wegens vermoedelijke wegwerkzaamheden.
En dan kom je natuurlijk subiet de tekortkomingen van de niet ‘up-toe-deet’ kaarten in je navi tegen…, want dit deel van de A73 kent het digitale kastje niet, dus het ding heeft ook geen idee waar we dan links, of misschien wel rechts zouden moeten.

Ouderwets navigeren dan maar ; als in : gewoon de bewegwijzering volgen.

Stelt ook niet veel voor, want dat deden we toch ‘vroeger’ ook gewoon…(?), en voordat we ‘t eigenlijk al weer weten verruilen we het laatste stuk A2 voor de Belgische E25.



Altijd mooi die Belgische snelwegen ; redelijk gatenvrij op het moment, en van boven zo mooi zachtgeel verlicht ook.
En vooral dat laatste is een verademing, want met de donkere vizieren in onze botspetjes, zagen we eigenlijk (in Nederland) in het donker niet zo heel erg veel...

(tis maar goed dat schoonmoederlief dat niet weet… O-) )



Die E25 houden we vol tot aan Bastogne, want we willen tenslotte tanken in Luxemburg weet U nog ?

En het toervriendelijke plan is om vanaf die tank-, en benenstrekpauze alleen nog maar over allerlei soorten van N-wegen naar het warme ‘down under’ te toeren.

Omdat dit uitbundige reisdagje toch ook nog een soort van feestje moet zijn.
Zoiets.
Want vakantie begint tenslotte op het moment dat je de deur achter je dicht trekt !



Omdat vrouwlief en moi geen, of moeilijk een gesprek kunnen voeren onderweg, steek ik af en toe een linkerduim omhoog, en als vrouwlief dat dan ook doet, dan weet ik :

a) dat ze op dat moment niet slaapt...
en
b) dat het bij haar ook allemaal in orde is, en dat ze zich nog best vermaakt !



Daarom zien we ook met regelmaat elkaars linkerduim. Ook voel ik echter met regelmaat een ferme ‘boink’ achter op mijn helm, ten teken dat Jeannetje heel even een klein dutje aan het doen is…

Want dat doet ze graag…, dat wegdutten op de motoRT… :Z



Via Bastogne over de N4, naar dat puistje van het Groothertogdom dat net een klein stukje in België steekt.
En we spreken dan vooral over het van verkeer en benzinedampen vergeven Martelange.

Vooral erg veel brandstofbedrijfjes hier.
Alle merken ongeveer, en bijna allemaal open op dit vroege uur.



Om 06.44 uur lokale tijd reken ik 18.35 liter Shell V-Power af.
We zijn iets meer dan 4 uur onderweg, en zijn 388 kilometer van huis.

En voor de rekenwonders onder U ; neen…, ik heb de tank niet helemaal tot aan de strot toe gevuld…. ;)



Mwha, inclusief de eerste tankbeurt vlakbij huis, en dat tempovermorzelende omrijdgedoe i.v.m. die storing bij de A73, geen slechte score vind ik zelf.

Bijna 400 kilometer in ruim 4 uurtjes.



Ook FF leuk tijd voor nòg een wit bolletje met zo’n gekookt eitje met vlees, kruiden en mayo... :9



d3276681.jpg

…scheelt dat even…



Iets na 7 uur deze Zondagochtend rollen we weer verder. Naar Arlon, Aubange, en hoppa, zo naar Verdun.

Het is om half negen in de ochtend (en met 528 km. op de klok) mooi rustig en vredig in Verdun ; en dat laatste is ook wel eens anders geweest hier.

Onder het rijden probeer ik mij daar een voorstelling van te maken.

Eigenlijk wel tijd ook voor een bakkie koffie, en weer met wat handgebaren vraag ik of vrouwlief ook een bakkie blieft ; en aangezien dat handgebaartechnisch positief beantwoord wordt, duik ik de parkeerplaats van de plaatselijke McDonalds op.



Zoals geschreven ; tis half negen in de ochtend, en ik bestel 2 stuks McCappuccino, en 2 stuks McMuffin Bacon & Eggs.

Even een half uurtje pauze !

En gelukkig wel met een eitje erbij… ;)



Mag nu ook wel even, die pauze. Er zijn nu exact 6 uren voorbijgevlogen, en we komen weer een beetje op temperatuur.

Want het was koud in België.
Het was er daar amper 10 graden, en vrouwlief heeft ook vanaf de tankpauze in Luxemburg de zadelverwarming op (kook)standje 2 staan.

Want met een frisse bips onderweg zijn, is natuurlijk nooit lekker…



<- klik = groot
…petit dejeuner op z’n McDonalds…



Na dit korte, en vooral voedzame (kuch…) intermezzo, crossen wij over de D964 naar Saint-Mihiel, en tot mijn stomme verbazing ‘zegt’ de navi dat we om iets over 09.00 uur op ons eindpunt zullen zijn… :?

En dat kan natuurlijk nooit ; want dan zitten bij lange na nog niet op de helft van de route.
Nou had de digitale weg-wijs-machine wel aangegeven dat ‘hij’ de route ging opdelen.

Prima dacht ik.
Wellicht was die MapSource toestand te lang ofzo, en dat het apparaat dan zelf de route in stukjes hakt.

Ik heb er twee weken geleden verder geen aandacht aan geschonken aan die melding bij het uploaden van de route.


Maar dus mooi niet hè…, nix nergens een tweede deel verstopt in het navi-kastje.
Het ding hielt gewoon vol dat we er waren.

Klaar, over & uit !

Zo ongeveer.



Stom kastje…!



Maar…, Lang Leve de ouderwetse tanktas-route… ;)

En eigenlijk stelt het ook geen sikkepit voor ; we moesten tenslotte richting Langres, richting Dijon, en ook nog even langs, of door Lyon.

Een kind (als hij/zij onderweg geen DVD kijkt…) zou de was kunnen doen.



Prima.
In Frankrijk staan de plaatsnamen luid en duidelijk op de weg-wijsbordjes, en wij volgen vooral de groene borden welke voorzien zijn van de bovengenoemde plaatsen.



b290d3b5.jpg




Het is verdorie druk op de weg !

Veel vakantieverkeer, en toch relatief erg veel oponthoud in die kleine Franse (vaak met de bloemrijke toevoeging ‘Ville Fleurie’) dorpjes, vanwege allerhande Zondagse rommelmarkten, en meer van dat soort plaatselijk ongein, cq. tijdverdrijf.



FF voor de leut ; een linkje naar die bloemendorpjes, aangegeven per departement



Ondanks het matige tempo van het moment kies ik toch niet voor de Autoroute. Dat binnendoorrijden bevalt ons wel, en we zien veel.
Plus dat temperatuur inmiddels een gezellige 17 graden laat zien.

De gemiddelde Fransman/-vrouw gaat trouwens voor wat voor motor dan ook als de bliksem opzij, alsof de Duivel hem (of haar) op de hielen zit.
Maar dat is natuurlijk niet zo, want Lucifer, dat weten we, rijdt tenslotte op een door hete, en dampende zwavelgeuren omgeven rode RT...



En die van ons is sfeerverhogend, engelachtig zilvergroenblauw-metallic… ;)



Maar…, lekker doorrijden kun je wel op deze manier ; wel even als een net ‘dankjewel’ je rechterbeen uitsteken natuurlijk !

Want die gemiddelde Fransman/-vrouw drukt zijn comfortabele Franse automobiel nog ongeveer liever de greppel in, dan dat hij/zij/onzijdig onnodig een motorrijder ophoudt.



En dàt zou een Nederlander ook eens moeten leren !
Tjakka ; gewoon ruim baan voor ons soort van brave tweewielige groottoerist… ;)



In Dijon weer even tanken, en wel voor het schandalige bedrag van 229,52 Franse Franken…, want dat is wel grappig, en compleet on-Europees tegelijk ; de prijs in Euro’s wordt stug omgerekend in die voorbije Franse muntjes…



We boxeren gezellig verder, en de temperatuur duikelt inmiddels over de twintig graden…, en dat is eigenlijk best warm met je binnenjas nog aan…

Dus…, ergens een stop, wat drinken, binnenjassen in de topkoffer, en verder maar weer over de N74, en N6.
En vanaf die N6 kun je het verkeer dan vaak naast je zien rijden over de tolweg met ‘t nummertje A6.

En sakkerju (Frans woord…) zeg, wat is het achterlijk druk op die A6.
Vaak ligt ons tempo op de non-peage-weg zelfs ruim hoger dan op de 3-baans Autoroute.

En voordat we het weten zitten we in Lyon.
Mooie stad, en we rijden een heel eindje langs de Rhône op.

Brede rivier ook wel, bedenken wij ons.

Vanaf hier schakel ik de navi weer in, en pak ‘de snelle route’, laat het ding een beetje herberekenen, en we laten ons brommertje vrolijk richting Valence rollen.
Nog steeds binnendoor ; dat dan weer wel.

De stemming is nog steeds meer dan oké, maar vanwege de temperatuur (inmiddels ruim boven de twintig graden) begint er nu toch iets te ontstaan dat bilbroei heet.

Is ook niet helemaal gek natuurlijk…, we zitten tenslotte al meer dan 12 uur op het normaal gesproken weldadig gevormde Touratech zitje.

Maar toch…, ik begin te merken dat ik af en toe even ga verzitten. Niet dat het hinderlijk is ofzo, maar…, tis een beetje hetzelfde (maar dan anders…) alsof je 12 uur lang op een barkruk zit…, dan wil je ook wel even verzitten, zeg maar.



Was dat trouwens een goed voorbeeld…? :N



Tja…, en dan is het vanaf Valence niet zo ver meer. Tenminste dat zegt weer dat navi ding.
En vol goede moed, leggen wij de laatste 50 kilometer af…

Nog een uurtje handgebaar ik naar vrouwlief.
En ze is tevreden.

En inderdaad…, een uurtje later laat de Garmin zien dat we er volgens ‘hem’ zijn…, WTF, we zijn er dus mooi niet !!

Ook dit was zo’n opgedeelde route…, en de laatste 60 kilometer naar Laurac-en-Vivarais staan er dus mooi niet in... :(



Nondeju (ook een soort van Frans woord geloof ik…), komt er NOG met gemak een uur bij, en heel eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje zat voor vandaag.
De temperatuurmeter is inmiddels voorbij de 26 graden, en ik heb zin aan een biertje.

De laatste 60 kilometer is ook compleet dramatisch, en we doen er ruim anderhalf uur over !



Vooral die touringcars gooien behoorlijk roet in ons geplande snelle eten ; en als dan bijna, terwijl ik (vlotjes…) bult op ga, en wij in een voor ons rechterbocht zitten, mijn linkerkoffer door een enorme oetlul in een zwarte Audi A6 Avant van de motor wordt gereden (hij nam de binnenbocht naar beneden…!!), dan ben ik er wel een beetje klaar mee.

Ik merk dat ik door de temperatuur niet helemaal scherp meer ben, en laat het tempo iets zakken.
Dan maar een andere keer die haarspeldbochten hierzo.
Dan maar een andere keer de per ongeluk aanwezige schaamranden definitief wegpoetsen.

Heel arriveren is belangrijker.

En vlak nadat ik Jeannet nog ongeveer verloren ben op een compleet onzichtbaar soort van snelheidsremmend opstakel in echt het allerlaatste stukje fatsoenlijk asfalt naar Les Blancards toe, arriveren wij daar tegen 19.30 uur.



Jeemig-de-peemig…., toch FF 17 uur onderweg geweest zeg… :/
En dat laatste uurtje dat nekte onze goedgemutstheid nou net even.

Net dat ene uurtje teveel.



Van plus 10 graden Celsius naar bijna 30 graden Celsius.
Van 0 kilometer naar 1164 kilometer.



We worden echter bijzonder gastvrij, en hartelijk ontvangen door Aris.
Onze gastvrouw deze komende 8 nachten/ochtenden.

Aris loopt ons al tegemoet ; want Lizzy, het zwarte hondje op korte pootjes, blafte zichzelf al de longetjes uit het lange lijf toen zij het brave gereutel van de inmiddels snoeihete boxer hoorde…, want dat was tenslotte een voor haar bekend geluid… ;)



Tis ook allemaal meer dan leuk geweest voor vandaag ; en we mogen de motor laten uitdampen op een fijn beschut plekje !



<- klik = groot
…we zijn er ; Les Blancards ! De motor mag uitdampen…






Later een keertje deeltje 3 ; met het ontvangst, and the day after. :W
 
Laatst bewerkt:
(sorry..., lang verhaal..., maar per kilometer gerekend valt het mee... ;) )
 
1164 km gereden in 17 uur, incl. een heel stuk binnendoor?Netjes!
Ik deed over een vergelijkbare afstand 14 uur en dat was 100% snelweg.

Maar type gerust verder..... :)
 
Naba over gemiddelden...:

1164 km gereden in 17 uur, incl. een heel stuk binnendoor?
Netjes!

Ik deed over een vergelijkbare afstand 14 uur en dat was 100% snelweg.





Maar type gerust verder..... :)

...yep ; van de 1164 km waren het er ongeveer 365 snelweg (tot aan afslag Bastogne) ; de rest van de kilometers was het 100% binnendoor...

...op de terugweg trouwens nog 'gekker' ; (nog...) meer kilometers, met een hogere gemiddelde snelheid, terwijl er ook nog een bergpasje of wat werden meegepakt...



...maar, dat verhaal komt later wel... ;)
 
Laatst bewerkt:
Tjemig Ron......lang verhaal, maar lange rit ook!!! :X
Ik ben blij dat je veilig bent aangekomen.....maar het is natuurlijk eigenlijk niet verantwoord B|
(en dan ben ik nog niet eens je schoonmoeder ;))


Ben benieuwd naar het vervolg :Y
 
Laatst bewerkt:


...ik zeg : bij deze !... :W
















Reisverslag : Frankrijk, Ardèche Augustus 2011


ter info : foto klik = foto groot


(een kleine waarschuwing ; korte verhalen schrijven lukt mij gewoonweg niet, sorry… ;)



Deel 3 : een rustdag vandaag, het was gister tenslotte gek genoeg !



Motor : BMW R1200RT (nee..., geen motor vandaag !)
Wie : Ron und Jeannet




Gisteren zijn we met onze schrijverij zo geëindigd ; weet U nog ?

Aris loopt ons al tegemoet ; want Lizzy, het zwarte hondje op korte pootjes, blafte zichzelf al de longetjes uit het lange lijf toen zij het brave gereutel van de inmiddels snoeihete boxer hoorde…, want dat was tenslotte een voor haar bekend geluid… ;)



Tis ook allemaal meer dan leuk geweest voor vandaag ; en we mogen de motor laten uitdampen op een fijn beschut plekje !










Goed ; gaan we nu weer verder !

Nadat we de motoRT na binnenkomst ongeveer van ons afgeworpen hebben, en nadat wij het veel te zwarte, en warme leer + overbodige textiel van onze inmiddels zweterige lichaampjes gepeld hebben, roept gastvrouw Aris een paar van die geweldige magische woorden, en dan in de trant van :…’heb je zin aan een biertje…?!’

En ik denk : YES, YES, YES ! :9
En vrouwlief denkt, en vraagt : ...’mag ik een dan een glaasje rosé…?’



En even later zitten we aan een soort van gietijzer-achtig 4 persoon bistrotafeltje, op een akelig sfeervol plekje, op een soort van eerste verdiepingsvloer.

De RoyaleToerer staat beneden uit te hijgen, en wij zitten een paar meter hoger.

De grijs gekleurde stenen vloer zo scheef als wat, her en der een waxinelichtje in een (blijkt later…) leeg, soort van yoghurt achtig potje.
Een paar plantjes om ons heen, en in elke zichtbare hoek wel iets waarvan je denkt dat het eigenlijk allemaal zo logisch als wat is, dat het daar staat of ligt.

Alles ademt een hele fijne rustieke sfeer uit.
Ge-wel-dig !

Zo’n soort van stekje welke je normaal alleen ziet in die te dure, jaloersmakende glossy woonmagazines.

En nu zitten wij hier dus zomaar ; Jut & Jul.
Vanochtend vroeg nog hoog en droog in Nederland, en nu met een afgepeigerde kop tussen het typische geluid van de Zuid-Franse krekels.

Schaaltje krokante chips op tafel. Een schaaltje met groene, en zwarte olijven, ikke aan een zacht, vol, en fruitig smakend koel Leffe Blonde biertje, en vrouwlief dus driftig nippend aan dat glaasje rosé.

En dat doen we dan twee keer... :Y


leffe%20blond.jpg
<- klik = groot
…2x een Leffe, op een fijn sfeervol, overdekt plekje...



Gastvrouw Aris blijft vooral staan.

Ze vraagt verder niet veel (als in : eigenlijk helemaal nix…), en we hebben het even over de reis, de temperatuur hier in Frankrijk, over dat wij die groene olijven liever laten staan (we lusten ongeveer alles…, behalve nou net niet die vriendelijk aangeboden groene olijven…), en dat die zwarte olijven eigenlijk wel best meevallen qua smaak.

Oh ja ; en zoute haring lusten we ook niet.
Maar, wat een totale blijheid, zo'n zoute, naar kindersnot smakende kleffe vis zul je hier in Frankrijk niet gauw tegenkomen… ;)



En we hebben het ‘natuurlijk’ over hun plekje hier in de Ardèche ; misschien voor onze gastvrouw inmiddels een soort van vanzelfsprekendheid, maar wij steken ons enthousiasme over dit huis in ieder geval niet onder dat gietijzeren tafeltje, en stoelen !

En met nog wat meer beleefdheden over en weer, en het ontvangen van diverse soorten van wetenswaardigheden m.b.t. Les Blancards pakken we de binnentassen uit de buitenkoffers, gaan we richting slaapkamer…, en…, donderen onze luikjes rond 22.00 uur stijf dicht…


Game over !
Fin !!

Morgen weer een dag... :Z



<- klik = groot
…zo, en lekker dat die bedden liggen zeg !!... :Y



En van onze eerste echte vakantiedag maken we dan gelijk een rustdag.
Morgen even geen motorrijden.
Laat het ding maar even afkoelen, enzo.

Want anders zou die hobby ook bijna op werken gaan lijken, en ik weet al bijna niet meer hoe je überhaubt het woord werken schrijft..., dus laat maar staan dat ding morgen !








De nacht is voorbij gegleden, en het is vandaag Maandag 01 Augustus !

Het is ochtend, we zijn fris gedoucht, en de kleding is aangepast aan de nu al Zuid-Zomerse Temperatuur.

Het is half negen ongeveer, en gastvrouw Aris had ons gisteren nog gevraagd waar, en om hoe laat wij ongeveer iets van een ‘ontbijtje’ zouden wensen.

Nou dat waar is niet zo moeilijk. Mag het buiten ?
En op de vraag van hoe laat, antwoorden wij met :…’mag het rond half 9’…?


En zo geschiedde…, half negen ontbijt.
Buiten.



<-- klik...
...Mogge : 't ontbijt is door de deur, iets links af, en dan een soort van trapje omhoog...



Lekker gekookt eitje erbij, schaaltje kruidige vleeswaar, en diverse soorten kaasjes.

Water, jus d’orange, en nog een kelkje gevuld met een fris paars fruitdrankje.
Een mandje met sappig fruit, en diverse soorten brood, een lekkere kop koffie erbij, en dat ochtendzonnetje welke strak z'n best doet om zo’n petit déjeuner nog mooier te laten lijken, dan dat het op voorhand al is.

Ik zeg nog tegen Aris, terwijl ze ons tijdelijke ontbijttafeltje maar blijft volstouwen, dat we maar met z’n tweetjes zijn…, en zei zegt : …’jaaaaaah…, maar dat weet ik wel !’

En daarmee laat ze ons stevig verbaasd achter...
Goeiedag zeg..., ‘ontbijtje’ noemen ze zo iets...

Duidelijk geen plek voor het zielige soort van de Sonja Bakker fans onder ons… ! ;)



<- klik = groot
…merci, een tafeltje pour deux…!


<- klik = groot
…jawel ; het ochtendzonnetje doet zijn best…



In mijn altijd aanwezige notitieschriftje krabbel ik zoiets op van, als God in Frankrijk zou leven, dan zou hij het waarschijnlijk hier doen…

En ik denk dat ik daar gelijk in heb !



We doen dus verder bijna nix vandaag.

Ik check bijvoorbeeld even het oliepeil van de nog niet helemaal ingelopen boxer, en verbaas mij (en ben tegelijk verheugd...) er over dat het vettige peil hetzelfde is, als toen wij 1164 kilometer geleden vertrokken.

Dus helemaal prima ! :Y


<- klik...
...oh ja..., straks even die dooie vliegenzooi van de motor vegen...



Omdat ik nogal zeldzaam neurotisch in sommige dingen ben, maak ik een van huis meegebracht poetsdoekje (sorry 1…) vochtig, en veeg het onder het rijden aangetikte, en vooral daarna behoorlijk overleden vliegenspul van de voorkant en ruit van de motor af.

Uiteraard krijgen ook de voorkanten van de koffers diezelfde behandeling, en voor het mooie (sorry 2…) veeg ik in grote lijnen ook nog een beetje het (rem)stof van de mat donkergrijs geschilderde velgen.

Want het moet wel wat lijken natuurlijk.
Plus dat we morgen wel gaan toeren, en er is tenslotte nix zo erg als om met een vieze brommer op stap te gaan.

En met dat ik daar zo rustgevend aan het fröbelen ben (is voor mij nog een soort van ontspanning ook ;...sorry 3...), komt er een klein (toen nog net 7 jaar jong) meisje naar mij toe.
En met een grappige Belgische tongval vraagt dit behoorlijk bijdehante (en dan in de meest positieve zin van het woord !) meiske, en tegelijk de ene helft van een twee-eiige tweeling, wat ik aan het doen ben.

Dus ik leg uit van dat schoonmaken, en dat ik dat wel graag zie ; een schone motor. En terwijl zij ook een doekje pakt, en over het zadel begint te wrijven (…huh, wat gebeurt mij nu dan…, dat mogen mijn eigen kinderen niet eens…!), vraagt de grappige babbelkous : …’oeveel kost die moto’…?!



Tsssss…, wat een vraag zeg... :?
Dat weten de kinderen thuis niet eens...!

Schoonmoeder trouwens ook niet... ;)

Dus..., wat moet ik daar nu weer mee...?



Maar ja, nu kan ik wel een eerlijk antwoord gaan geven bedenk ik mij vlug, maar dan moet ik ook weer aan een meisje van nog net 7 jaar gaan uitleggen dat het inclusief Nederlandse BPM is.
En dan moet ik daarna weer uitleggen dat BPM niet lekker Europees is, vooral ook pure diefstal is, omdat wij tenslotte ook al BTW betalen.
En dan moet ik ook nog weer uitleggen dat BTW ook weer een krom iets is, omdat daar ook weer verschillende tarieven in bestaan.

En dat een motor toch eigenlijk in de 6% categorie zou moeten vallen...!

En daarom maak ik er maar van : …’oh, ongeveer net zo veel als een auto’:/
Want ik denk, een auto is een groot ding, tenminste vaak wel, en grote dingen kosten vaak een paar stevige duiten.

Het nog net 7 jarige meisje antwoord gelukkig met : …oh..., dat is dan best veel…!’

Ik denk : hoppa, missie geslaagd ! *O*





Jeannet en ik gaan Les Blancards + omgeving (tuin zat daar tenslotte !) een beetje verkennen, en leggen ons wat later op de ochtend in een heel fijn Frans Zonnetje.

Tjonge, wat een mooi gebouw is dit ook zeg, en maak een paar foto’s. En verder…, verder doen we HELEMAAL NIX !

Want het is vakantie.
Het is warm.
En we willen gewoon een beetje liggen lezen.

Gewoon een beetje Oud-Hollands, burgerlijk liggen lezen !




...Oud-Hollands, en Burgerlijk...(wel lekker op z'n tijd...)...



En daarom grijp ik mijn kans, en ook grijp ik het dubbeldikke nummer van MOTOR, en vermaak mij kostelijk met bijvoorbeeld het sappige verhaal van Joost O. aangaande allerlei gedachtekronkels met betrekking tot het vroegere en huidige Frankrijk, en ook bijvoorbeeld met het soort van afzien-verhaal van Randy v.d.W. die zichzelf 24 uur gaat vermaken op zo’n soort van replica-GS, maar dan eentje van Yamaha.

Vrouwlief duikt tussen het zonnen & lezen door zo af en toe in het zwembad. Maar ik ben eerlijk vrienden…, mij is het water kruistechnisch veel te koud.

Of de overgang tussen snoeiheet & kurkdroog, en retefris & kleddernat is mij te groot.
Dat kan ook.


<- klik...
...vrouwlief trekt een baantje of wat..., brrrrrrrrrrr mij te fris...



Hoe dan ook ; ik geloof het wel even. En terwijl ik daar zo lig te sudderen, en te (letterlijk !) verbranden wordt het vanzelf avond.




...jawel..., zo wordt het vanzelf avond...



Een warme, zwoele avond... :9
Met weer het geluid van de Franse krekels op de Franse achtergrond, en af en toe een verdwaalde Franse vleermuis die z'n rondjes doet in, en rond de buitenkeuken van dit Franse gebouw.




...hallo (!), gave plek zeg, zo'n zomer-, en/of buitenkeuken !!...



Die krekels klinken trouwens een beetje als uit zo'n typische Western-film.
Wel gezellig !


Een prima avond voor een biertje, en/of een glaasje flesje rosé dus… ;)


…kun je gewoon pakken uit de koelkast ; lekker !!...



En met dat wij daar zo zitten raak ik aan de gezellige babbel met iemand die Geert Jan heet.
En dan gaat het over van alles en nog wat.

Het gaat bijvoorbeeld over dienstijd (hij 85-6, ik 84-2), het gaat over motorrijden, want Geert Jan rijdt ook motor (2x Ducati). En..., GJ zit in de automotive branche…, en dan blijkt plotseling dat de wereld toch wel heel erg verrotte klein is…

Want hij vraagt op den duur, van ken-jij-die-en-die…?
En ‘ja, sapper-de-flap…’, die ken ik !
Want dat waren ooit een keer mijn collega’s…

Blijkt dat we een heel handje dezelfde mensen kennen…, en dat is toch altijd maar bizar vind ik.
Ik kende GJ niet, hij kende mij niet. We zitten bijna 1200 kilometer van huis, en samen kennen we dezelfde mensen…

En zo, met een biertje in de hand, wordt het dan toch nog weer laat…, vrouwlief is echter al (bijna ongemerkt…) naar bed toe gegaan.
Want ze had dorst…, en ze dacht dat het in sneltreinvaart achterover kieperen van een complete fles rosé die dorst wel even rap zou wegnemen…


En jaaaaaaa, haar dorst was inderdaad weg…, maar daar kreeg ze langzaam een zweverig gevoel, en een ‘dubbele tong’ voor terug… :+



Welzeruzten zchat… :W






...Les Blancards ; pffffff mooi pand zeg !!...












Morgen gaan we dus weer wel een toertje doen, eentje van bijna 300 kilometer.

:W
 
Laatst bewerkt:
Ha zie je, ik wíst het! :+
Je schrijft je belevenissen en indrukken dagelijks in je notitieboek op........ik was al bijna jaloers op je fabelachtige geheugen waarmee je na de vakantie al die verhalen uit je pen laat vloeien ;)

Ik vrees wel dat dat mooie schilderachtige hotel volgend jaar vol MF'ers zit........je foto's ervan zijn om te watertanden :9~

Stamper neemt trouwens ook altijd een vochtig doekje (+ een klein flesje vloeibare Dreft) voor de motor mee op vakanties. Is hij nou ook "zeldzaam neurotisch"? B|
Ik vond het eigenlijk wel een geniaal idee :)
 
Enjoy-Rider leest mee in de lunchpauze...:

1)
Ha zie je, ik wíst het! :+
Je schrijft je belevenissen en indrukken dagelijks in je notitieboek op........ik was al bijna jaloers op je fabelachtige geheugen waarmee je na de vakantie al die verhalen uit je pen laat vloeien ;)

2)
Ik vrees wel dat dat mooie schilderachtige hotel volgend jaar vol MF'ers zit

3)
Stamper neemt trouwens ook altijd een vochtig doekje (+ een klein flesje vloeibare Dreft) voor de motor mee op vakanties.
Is hij nou ook "zeldzaam neurotisch"? B|

1) Notitieschriftje met krabbels is een geheugensteuntje. Niets meer of minder, de rest is gewoon goed om je heen kijken, en opslaan.

2) Tis geen hotel, tis een Reiki Healingcentrum, met o.a. chambre d'hotes.

3) Ja, Stamper is ook zeldzaam neurotisch... ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan