Illustere voorgangers, een OBTwerktopic

Ik heb kennis genomen van de al dan niet frisse feiten en zal er morgen even een punt aan draaien en de tafelschikking wijzigen! Er komt dus zeer waarschijnlijk een stoel vrij, dat zou ik oprecht jammer vinden maar oké, hij blijft niet onbezet.

Het goede nieuws is dat een ouder samenwerkingsverband wordt opgefrist, ufootje is de achterrijder. Dat vind ik tof. Nog een belofte die ik kan inlossen. J@@st zal mij kunnen waarnemen als ik onverhoeds mijn voornemens niet waar kan maken. De geschiedenis leert inmiddels dat zoiets ook wat waard is.

Nog maar eens benoemd, wil je de GPSroute op voorhand hebben, stuur mij een mailtje of PB en ik zorg ervoor.

Helaas ontkom ik er niet aan met enige zorg naar de meteo te kijken, maar niets is zo veranderlijk als het weer.

:W
 
quote:


kleintje_b schreef op 31 augustus 2011 @ 18:54:
Scheurschuimpje, hou eens op met huilen, er durft niemand meer te posten hier



heb ik wel vaker, dat men stil word van mijn post.
mare, een onder voorbehoud, he. :$

Scheurschuimpje spreekt in raadselen, ugh en nu over naar de weergoden van de KNMI en daar word ik bijna stil van. Uitgerekend op zondag deze voorspelling

Vooruitzichten
Zaterdag warm. Vanaf zondag wisselvallig en daling van de temperatuur.
met een kans op zonneschijn van 20% en regen 90%

Het weerkaartje van zaterdag 3/9, laag links, laag rechts, laag beneden en allerlei storingssymbolen boven het kikkerland!

PL0312.gif

Bron:KNMI

Mijn laatste herinnering aan een mooie periode van zomerweer was begin juli! De afsluiting voor mij was op donderdag 14/7. Toen zeilde ik op de terugweg van mijn vakantie op de Grevelingen van de haven van Bommende naar Bruinisse en net vertrokken knalde het noodweer erin. Vrijdag daarna was het weer redelijk maar eigenlijk was het gedaan met de zomer. Ik heb nog gemazzeld. Ook het voorjaar was mooi.

Ik hou vanaf nu innig contact met de weergoden en doe alles om ze gunstig te stemmen, maar de grote systemen zijn niet met ons. -O-
 
Laatst bewerkt:
meeste regen valt er naast!

vind het trouwens wel knap : 20% zonneschijn en 90% regen = 110%
ik stel voor de regenkans te verlagen :Y :)
 
Laatst bewerkt:
De KNMI Goden hieronder aan het woord:


Nader Verklaard
Neerslagkans
18 maart 2011 - Als er neerslag in aantocht is dan weten de meteorologen nooit helemaal zeker of het in ons land ook werkelijk gaat regenen. Toch zijn er dagen waarop de weerkundige, op grond van de beschikbare gegevens, vrijwel zeker weet dat het gaat regenen, terwijl hij op een ander moment juist meer twijfelt.
Om die mate van onzekerheid aan te geven wordt de kans op neerslag aangegeven in een percentage. De kanspercentages voor neerslag kunt u dagelijks vinden in de tabel op internet met de weersverwachting voor de komende vijf dagen.

De kanspercentages gelden voor iedere willekeurige plaats in Nederland. Is die waarde 90 procent dan is het zo goed als zeker dat er die dag op elke willekeurige plaats in ons land neerslag komt. Bij een kans van 10 procent blijft het vrijwel zeker droog en bij 50 procent kan het net zo goed droog blijven als regenen of sneeuwen. Hoe hoger het percentage, hoe zekerder de meteoroloog is dat er neerslag komt. Getallen kleiner dan 10 procent of groter dan 90 procent worden zelden vermeld omdat het weer meestal niet met grotere zekerheid kan worden aangekondigd. Het weerbericht is immers een weersverwachting.

In weersverwachtingen die voornamelijk uit tekst bestaan, worden de kanspercentages ook wel vertaald in woorden, zoals "mogelijk, een kleine kans op" of omschrijvingen als "hier en daar, plaatselijk, bijna overal, vrijwel nergens of vrijwel geen".

Bron: KNMI

Dus de weerman is er zeker van dat het altijd wel ergens zal regenen. Nou, da's toch ook goed nieuws, dan is het ook altijd ergens wel droog!

Nog beter nieuws, we blijven er onverkort voor gaan en ze pakken ons brikkenplezier zomaar niet af.


Edit: actuele waarneming. 18.00 uur journaal 3/9, Erwin Krol, weerman NOS gaat tot en met zaterdag in zijn voorspellngen en zegt dan heel suggestief niets te willen zeggen over zondag en wat daarop volgt. Erwin volgende houdt hij van een verrassing, een dynamisch weertype! Kortom, een cliffhanger! _O-

Inmiddels nog wat verder in de weersverwachting op lange termijn van het KNMI gedoken en de vogende zinnen komen boven en ik citeer,

'Modelbeoordeling en onzekerheden
De consistentie in de Uitvoer is in het algemeen toegenomen. Toch zijn er met name voor het weekeinde nog wat onzekerheden. Dit is het gevolg van de interactie met de occlusie die zondag passeert met de warme onstabiele lucht die aan de westflank van de hoogterug noordwaarts stroomt. In de div. Uitvoer ontstaan dan enkele MCS die over of vlak langs ons land noordoostwaarts trekken. De voorspelbaarheid van de details van dit soort systemen is laag. De kans op meer dan 10 mm ligt zondag nu tussen 30 en 50%.'

Bron: KNMI

MCS is zoiets als onweer en een occlusie is een front, een botsing van warme en koude lucht. En dat is wat we zondag gaan meemaken. De meteorologische herfst is vandaag begonnen. Ik verwacht niet dat we onder een saaie aaneengesloten laaghangende grijze deken zullen rijden. Stratus heet dat spul. Neen we krijgen cumulus, schapenwolken, veel leuker, je ziet ze aankomen.

Occlusiefront.png


Doosnede van een occlusie(front).

Bron: Wikipedia

Echt wel blauw tussen de wolken en deze zin; 'De voorspelbaarheid van de details van dit soort systemen is laag.' vind ik ook verhelderend, ik hou het op hier en daar, af en toe, een plensbui! _O-

We hebben inmiddels het kaartje van zondag

PL0412.gif


Bron: KNMI

Gebaseerd op het donderdag gepubliceerde weerkaartje mijn beschrijving hieronder.

De occlusie hier is de paarse lijn met bolletjes en die overgaat in blauw met driehoekjes.
Warme lucht uit het westen botst op koude uit het oosten. Het eventuele onweer ontlaadt dan met name bij de paarse lijn. De warme lucht komt met de klok mee op de rug van het hogedrukgebied onderin het kaartje. Bij een hogedrukgebied is er sprake van opstijgende warme lucht en weggaand van het centrum. Bij laag gaat het anderom, tegen de klok in en naar binnen gekeerd neergaande koude lucht. Bij een front (botsing) kruipt de warme lucht over de koude met zich ontladende wolken.

Het weerkaartje wordt telkenmale ververst door het KNMI!!!!! Dus beschrijving boet in aan actualiteit en duidelijkheid. Duidelijker aangetoond nu is dat de as van de stroming vanaf Spanje tot aan Scandinavië loopt en dat we niet met een plaatselijk storinkje van doen hebben. OOk zien we duidelijk dat we op de rug van een groot hogedrukgebied rijden.
De stuatie van laag rechts, links en onder is nu, hoog onder, laag boven! KNMI hanteert nog steeds 90% regenkans. We hebben nu prachtig mooi weer, een warmte front trekt noordwaarts over. Daarachter volgt de neerslag en zaterdagavond zal dat al een stuk duidelijker zijn. (vrijdagmorgen 2/9)

En toch, toch blijf ik erin geloven, wordt vervolgd en dit alles zondag in het theater van de OBT! Maar let op het laag links! :(

Buienradar

Al te kras, hartje Nederland, de Heuvelrug in de 'prijzen' als we de voorspelling van de buienradar geloven! De 'vlek' staat voor zeker 20, 15, 10 mm opgebouwd in 3 uur tijd!

Zaterdagochtendprognose 3/9 door het KNMI

'Zondag zijn er in het westen eerst nog buien. In middag ontstaan in de oostelijke helft opnieuw onweersbuien. Dit kunnen flinke buien zijn die lokaal met hagel en (zware) windstoten gepaard kunnen gaan. In de (na)middag en avond klaart het van het westen uit op. Het kwik stijgt naar 20 graden in het westen en naar lokaal 27 graden in het oosten. De wind is eerst zwak uit zuidelijke richtingen, draait in de middag naar westelijke richtingen en neemt toe naar matig.'

En positief, ze hebben de regenkans verlaagd naar 70% en de zonkans verhoogd naar 30%

Ook de buienradar laat een iets gematigder beeld zien als het gaat om de intesiviteit van de regen.

Denk aan jullie regenkleding, ook al rijden we tussen de buien door!
 
Laatst bewerkt:
eind van de middag opklaringen!



hoopt op een beetje eerder

Opklringen, dat heb ik nog niet gelezen maar mijn hoop is ook dat het front wel even sneller gaat of anders maar voor anker op de Noordzee tot wij ons pleziertje hebben genoten.

:W
 
achterrijder geeft acte de presence!

nog even in den ouden doosch gespit, toen kwam ik dit tegen: _O-

Img_3037.jpg


we schrijven 12-2-2006, het zal vast niet zo koud zijn a.s. zondag....

ik gok erop dat het hoge druk gebied door een magische OBT kracht nog even blijft hangen, en dat we een zonnige zondag krijgen!! *O*
 
achterrijder geeft acte de presence!

nog even in den ouden doosch gespit, toen kwam ik dit tegen: _O-

[afbeelding]

we schrijven 12-2-2006, het zal vast niet zo koud zijn a.s. zondag....

ik gok erop dat het hoge druk gebied door een magische OBT kracht nog even blijft hangen, en dat we een zonnige zondag krijgen!! *O*

Hoi Rob, ik heb die plaatjes ook nog zitten bekijken, wat knalde die ouwe Soes, hikkend van het vocht naar huis, maar wel thuis gekomen! En ja, ik ben ook helemaal bevangen door het OBT magisch denken!

Bestaat er ook hoge-druk-gebied-lijm?

Laatste gang rechts, naast de ozon-gaten-kit!
 
Laatst bewerkt:
Fozzie, nogmaals, jammer dat je er niet bij kan zijn maar bedankt en we treffen elkaar nog een keer.

Attentie: Naar de start samen oprijden vanuit de Randstad

Alvast een schot voor de boeg, vanuit de Randstad kan vanaf pompstatoin Vanandel bij Gouda samen worden opgereden. Het vertrek daar is om 09.30 uur.
 
Fozzie, nogmaals, jammer dat je er niet bij kan zijn maar bedankt en we treffen elkaar nog een keer.

Attentie: Naar de start samen oprijden vanuit de Randstad

Alvast een schot voor de boeg, vanuit de Randstad kan vanaf pompstatoin Vanandel bij Gouda samen worden opgereden. Het vertrek daar is om 09.30 uur.

Dat is goed zie je daar!! :} :}
 
Ik heb kennis genomen van de al dan niet frisse feiten en zal er morgen even een punt aan draaien en de tafelschikking wijzigen! Er komt dus zeer waarschijnlijk een stoel vrij, dat zou ik oprecht jammer vinden maar oké, hij blijft niet onbezet.

Het goede nieuws is dat een ouder samenwerkingsverband wordt opgefrist, ufootje is de achterrijder. Dat vind ik tof. Nog een belofte die ik kan inlossen. J@@st zal mij kunnen waarnemen als ik onverhoeds mijn voornemens niet waar kan maken. De geschiedenis leert inmiddels dat zoiets ook wat waard is.

Nog maar eens benoemd, wil je de GPSroute op voorhand hebben, stuur mij een mailtje of PB en ik zorg ervoor.

Helaas ontkom ik er niet aan met enige zorg naar de meteo te kijken, maar niets is zo veranderlijk als het weer.

:W

Het schijnt dat er uit het verre oosten een extra stoelvulling mee komt...
 
Met een kleine verlegging van de route, niet eens extra meters, komt 'ie bij mij voor het balkon langs.... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan