Het algemene zijspan topic

De bak is klein, maar veel te groot voor een driejarig mannetje.
Die gaat denk ik heen en weer schuiven in bochten,
De punt van de bak is ook nogal diep, even remmen en hij ligt voorin. :+
Dus wil een kinderzitje enigzins fixeren. :)Heb ik ook. _O-

weet wel dat wanneer je de grens met belgie passeert 8 jaar de minimum leeftijd is voor kids achterop de moto en in het span.
welkom in ons kl$:§***te belgen land.
 
wanneer je de grens passeert gelden deze wetten ook voor jou,
yep......zelfs voor jou JanFillemJansen.
moto rijden op belgisch grondgebied vanaf 01 september 2011:
lange broek, jas, schoenen die ook de enkels beschermen, handschoenen en natuurlijk de helm.
kids onder 8 jaar mogen niet meer op de moto of in het span.
 
Laatst bewerkt:
wanneer je de grens passeert gelden deze wetten ook voor jou,
yep......zelfs voor jou JanFillemJansen.
moto rijden op belgisch grondgebied vanaf 01 september 2011:
lange broek, jas, schoenen die ook de enkels beschermen, handschoenen en natuurlijk de helm.
kids onder 8 jaar mogen niet meer op de moto of in het span.


Daar zal belgie dan de enige in zijn. ;)
 
wanneer je de grens passeert gelden deze wetten ook voor jou,
yep......zelfs voor jou JanFillemJansen.
moto rijden op belgisch grondgebied vanaf 01 september 2011:
lange broek, jas, schoenen die ook de enkels beschermen, handschoenen en natuurlijk de helm.
kids onder 8 jaar mogen niet meer op de moto of in het span.

Staat er echt specifiek zijspan vermeld?

Ik twijfel trouwens of ze dat voor buitenlanders ook kunnen/mogen verbieden, aangezien het niet Europeesch geregeld is :?
Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
ben 5 min geleden op het politiekantoor geweest.
belgie is momenteel het enige land waar men deze wetgeving kent.
ook voor buitenlanders is het niet anders.
belgisch grondgebied = belgische wetgeving
er zou momenteel nog geen onderscheid zijn tussen solo motor of zijspan.
dus voorlopig........iedere keer ik met dochterlief onderweg ben maak ik kans op een fikse boete.
lang leve schoube, ne belgische politieker die nog nooit een moto van dichtbij gezien heeft.
 
Hoi WB, kom anders eens bij het BOT13 gluren, is ook niet zo heel erg ver bij jou vandaan
Ik had er nog niet van gehoord, zal me eens inlezen. :Y :}

Elders snappen ze de zijspan hobby geloof ik niet.. :')
Ik heb totaal geen verstand van kinderen of hoe gehecht je er aan bent, maar je kan ook gewoon een paar jaar wachten om 't spul in een polyester bakkie met gordel(...) te stoppen..
 
Ik had er nog niet van gehoord, zal me eens inlezen. :Y :}

Elders snappen ze de zijspan hobby geloof ik niet.. :')

Het wordt echt tijd voor een eigen topic WB :Y



n.a.v. deze reactie van Halflive;
halflive in "jawa mengsmering en meer gezelligheid."


Ik moest afgelopen zaterdag even wachtten, toen de gordels in de bak werden gezet.
Toen heb ik even naar kinderhelmen gekeken, bij de naastgelegen Motoport.
De lichtste jethelm woog toch nog 850 gram. Lijkt me nog veel te zwaar voor een 3,5 jarige.
Daarom gaat de oudste met haar fietshelm op in de gordels (ik koop wel nog een verhoger denk ik) en de jongste in de autostoel (zo 1 waar ze goed in past en die een eigen 5-punts-gordel heeft en zijdelings steunen voor haar hoofd) Die stoel fixeer ik dan met de gordel van de bak (net als in de auto)
 
belgie is momenteel het enige land waar men deze wetgeving kent.
ook voor buitenlanders is het niet anders.
belgisch grondgebied = belgische wetgeving

Ik denk dat daar de schoen wringt, aangezien Belgie wel in een verenigd Europ ligt.

Het duurde even voordat ik een voorbeeld wist te verzinnen, maar hier komt hij:
In Belgie mag je toch met een autorijbewijs op een 125 cc motor rijden oid ? (correct me if I'm wrong).
In Nederland mag dat niet, dat zou dan volgens jouw betekenen dat een Belg in Nederland niet zou mogen komen met zijn autorijbewijs en 125 cc motortje?
Echter mag die Belg dat wel in Nederland !
Zodoende denk ik dat mensen als buitenlander in Belgie wel met een kind (< 8 jaar) in de bak mogen
 
Laatst bewerkt:
Juist, er zijn landen waar geen zijspannen worden toegelaten zoals Italie voor zover ik weet.
Maar wij als nederlanders mogen daar gewoon zijspanrijden.
 
nav dit verhaal over wetten die wel of niet gelden voor toeristen heeft mijn neefje problemen gehad in Italie omdat'ie 18 was en op een Laverda 750 reed en niet op een licht motorfietsje ( was in 1977 ). Ik was 19 en reed op een Kawa 650.
Motor en rijbewijs in beslag genomen en maar met heel veel moeite en dagen wachten op advies van ANWB/ consulaat alles terug gekregen. Hij zou niet terug mogen rijden naar de grens maar de motor op de trein moeten zetten.
Nadat we dat plechtig beloofd hadden hebben we de tent ingepakt en zijn snel weg gereden ;)
 
Laatst bewerkt:
Net ANWB gebeld ( niet dat ik kinderen heb :X ) en ook die zeggen dat die wet voor Nederlanders geldt als ze door België rijden |(
Klopt, ook voor JFJ, maar de ANWB zit er ook wel eens naast. (zie onder)

Helaas, het geldt ook voor niet-belgische zijspanrijders. Dat goldt destijds ook voor het aanhangerverbod in Belgie, waarvan bijna niemand zich wat aan trok. Of de 60 km grens voor zijspannen met aanhangers in Duitsland. En daar houd zich ook geen hond aan.,(terzijde: ooit in Spanje aangehouden, zijspan en aanhanger is dubbelop, dus verboden, ondanks navraag en verzekering bij de ANWB en ik wist het toen dus niet). Voor Nitro. Ik weet nu beter.......

Je moet dit zien i.h.k.v. meenemen van brandblusser, gele hesjes, verbanddozen, winterbanden etc. Daar moet jij als Nederlander ook aan voldoen. Is niet anders.

Heeft iemand een link naar het Belgische wetsvoorstel zelf? Volgens mij is het er nog niet door.

Overigens was er in Oostenrijk een zelfde situatie in 2002. Voordien was er niets geregeld. Het wetsvoorstel had geen rekening gehouden met zijspannen en het initiatief was ontstaan a.g.v. enkele ongevallen met trikes, waarbij kinderen waren betrokken.

Dit wetsvoorstel is in Oostenrijk aangepast na protesten, vooral door Oostenrijkers natuurlijk, maar ook door talloze Duitse zijspanrijders, die hun vakantieroute naar Italie in gevaar zagen komen en de definitieve wet is met aanpassingen ingevoerd.

Gevolg in Oostenrijk:

Kinderen onder 12 jaar mogen wel in het zijspan meegenomen worden, mits:

Rand van de bak reikt tot borsthoogte.
Kinderzitje, danwel gordels, indien het zijspan een gesloten opbouw betreft.
plus rolbeugel, indien geen gesloten opbouw.

Een linkje heb ik wel op verzoek.

Dit geldt nu nog steeds. :X
 
Laatst bewerkt:
Nou, het zou zo maar kunnen... Maar dat zien we allemaal nog wel. Truus is nog jong ;)
Nog minstens tien jaar om te oefenen.

Volgens Ghyske is die wet per 1 september van kracht geworden. Dat zal dus niet eenvoudig zijn om aan te passen of terug te draaien.

~[edit] Nog even aan het Googelen geweest, er zit ruimte in de wet, aanpassingen schijnen ook nog in de maak te zijn. Gaarne allemaal de petitie tekenen!!

MAG.be
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het wetsvoorstel gevonden:

5-533/1

5-533/1
Belgische Senaat
ZITTING 2010-2011

25 NOVEMBER 2010
Wetsvoorstel tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, teneinde het gebruik van een aangepast beveiligingssysteem voor het vervoer van kinderen op tweewielige motorrijtuigen in te voeren
(Ingediend door mevrouw Vanessa Matz)
TOELICHTING

Dit wetsvoorstel neemt — met enkele aanpassingen — de tekst over van een voorstel dat reeds op 19 februari 2009 in de Senaat werd ingediend (stuk Senaat, nr. 4-1190/1 - 2008/2009).

Het toenemende gebruik van tweewielige motorrijtuigen in de stad verandert onze dagelijkse gewoonten. Bovendien is de verleiding soms groot om een kind mee uit te nemen of naar school te brengen op een tweewieler. Heel wat gebruikers, met name scooterbestuurders die geen aangepaste opleiding hebben gevolgd, lijken zich echter onbewust van de risico's die het vervoer van een passagier, en zeker een kind, met zich meebrengt.

Soms zijn we getuige van taferelen die indruisen tegen het gezond verstand. Het meest schokkende daarbij is dat een ouder bewust aanvaardt dat zijn kind risico's loopt die hij zelf niet zou willen lopen. Natuurlijk, het is altijd « slechts vijfhonderd meter », « het is maar een kort traject », « in de stad rij ik traag, dus dat is niet gevaarlijk », ...

Dat zijn de gevolgen van de tendens om snelheid voor te stellen als enige oorzaak van ongevallen. Maar het is niet de snelheid die het ongeval veroorzaakt ! Men hoeft niet snel te rijden om zich te bezeren, of zelfs te sterven, zeker wanneer het gaat om een kind, wiens beendergestel fragieler is dan dat van een volwassene.

Ter herinnering : de helft van de ongevallen gebeurt op minder dan tien kilometer van de woonplaats, omdat dat trajecten zijn die men dagelijks aflegt, omdat men de route « van buiten » denkt te kennen (en daarbij vergeet dat de omgeving voortdurend verandert), omdat de waakzaamheid aan het begin van het traject niet maximaal is (tijd alvorens men zich concentreert) en vervolgens afneemt wanneer men bijna ter bestemming is (men denkt dat alles in orde is). Het resultaat is dat een kort traject in verhouding meer risico's omvat dan een lang parcours.

Het moet mogelijk zijn om een kind achterop met de motorfiets mee te nemen, maar dan wel met de nodige uitrusting en het besef dat kleine passagiers kwetsbaar zijn.

Hoewel er bepalingen bestaan die van toepassing zijn op het vervoer van kinderen met de wagen, bevat het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg momenteel geen enkele bepaling om kinderen die worden vervoerd op een tweewielig motorrijtuig zoals een motorfiets of een bromfiets, te beschermen.

De veiligheid van kinderen als passagiers op een rijtuig is van primordiaal belang.

Wanneer een kind bijvoorbeeld niet is vastgeklikt in de wagen, komt een klap tegen 50 km/u overeen met een val van meer dan tien meter hoogte.

Op een rijtuig zoals een brommer is de klap bij een ongeval nog veel krachtiger.

Hoewel er geen statistieken voorhanden zijn over ongelukken bij passagiers op tweewielers, kan men zich goed voorstellen dat de lichamelijke schade aanzienlijk of zelfs fataal is.

Dit wetsvoorstel wil het gebruik van een specifiek zitje voor het vervoer van kinderen op bromfietsen, motorfietsen, driewielers of vierwielers met motor verplichten.
Vanessa MATZ.
WETSVOORSTEL

Artikel 1

Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.

Art. 2

In artikel 35.1.1, zesde lid, van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg worden de tweede en de derde zin vervangen door de zinnen :

« Kinderen van minder dan drie jaar mogen niet worden vervoerd met andere motorvoertuigen die aan het verkeer deelnemen dan auto's. Kinderen van drie tot acht jaar moeten er plaatsnemen in een speciaal voor hen aangepast kinderzitje. Kinderen van acht tot twaalf jaar moeten de veiligheidsgordel dragen. Hun voeten moeten op voetsteunen rusten. Hun stabiliteit moet worden gewaarborgd door toegankelijke handgrepen en een aan hun lengte aangepaste rugleuning. De bestuurder en de passagier van andere motorvoertuigen die aan het verkeer deelnemen andere dan auto's moeten de veiligheidsgordel dragen op de plaatsen die ermee zijn uitgerust. »

Art. 3

In hetzelfde koninklijk besluit wordt een artikel 35/1 ingevoegd, luidende :

« Art. 35/1. — Uitrusting voor het vervoer van kinderen op bromfietsen, motorfietsen, drie- of vierwielers met motor

Een bromfiets, motorfiets, een drie- of vierwieler met motor mogen niet meer personen vervoeren dan het getal waarvoor de zitplaatsen ingericht zijn; de zitplaats van de passagier moet voorzien zijn van ofwel een veiligheidsriem, ofwel minstens een handvat en twee voetsteunen.

Voor kinderen jonger dan vijf jaar of kleiner dan 1,35 meter is het gebruik van een speciaal kinderzitje met beveiligingssysteem verplicht.

De bestuurder moet zich ervan vergewissen dat de voeten van de kinderen niet tussen de vaste en losse delen van het rijtuig kunnen raken.

De niet-naleving van dit artikel vormt een overtreding van de derde graad. »

Art. 4

Deze wet treedt in werking op de eerste dag van de vierde maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

19 oktober 2010.
Vanessa MATZ.

Ik zoek nog naar de huidige status, de publicatie in het staatsblad. Het blijft me overigens verbazen hoe mooi de Belgen hun stukken op het internet hebben staan, daar kunnen wij nog wat van leren!
 
Tijd om een zaak te beginnen die kinderzitjes voor op de motor levert dus.

Ik haal regelmatig m'n meisjes (3 en 6) op bij school met de motor. 1 op de tank en 1 achterop en dan stationair sukkelend over de stoep naar huis (200 meter) al was het alleen maar voor alle vuile blikken van de moedermaffia op het schoolplein.

De oudste begint steeds vaker te vragen wanneer ze nou een helm krijgt zodat ze echt achterop meekan.
De jongste gilt bij iedere zijspan die ze ziet: Dat wil ik ook!!
Ik moet echt snel gaan bouwen nu....
 
Terug
Bovenaan Onderaan