OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
of poiseulles volgens wiki
maar deze eenheden lijken precies omgekeerd te werken..
is een oude eenheid; de SI-eeinheid is pascalseconden.
zoals el/voet/duim en weet ik wat voor lichaamsdeelmaten men ooit verzonnen heeft (ja, kom maar met die grappen; het is vrijdag :+ ) terwijl het toch echt allemaal in meters wordt gemeten
 
Laatst bewerkt:
bovenstaande tabel is voor het getal achter de W, de meettemperatuur van het getal voor de W ligt bij -20C... zoals een paar posts eerder ook al gepost..

Ja, precies, dus omdat de meettemperaturen anders zijn zijn de schalen ook anders.

En voor versnellingsbakolie is er weer een andere schaal toch ?
Ik had gisteren een fles SAE-90 in handen en dat spul was zo dun als water...
 
goed topic! :) ben weer een beetje wijzer geworden.
Maar nu ik mijn keuze heb gemaakt: Waar kopen jullie je olie oftewel waar is de goedkoopste (ben wel nederlander, he ;) ) merk olie te krijgen
koop je bij de plaatselijke dealer of bij een internetshop
 
goed topic! :) ben weer een beetje wijzer geworden.
Maar nu ik mijn keuze heb gemaakt: Waar kopen jullie je olie oftewel waar is de goedkoopste (ben wel nederlander, he ;) ) merk olie te krijgen
koop je bij de plaatselijke dealer of bij een internetshop



Voor jou motor ( BMW boxer?) heeft motorex een super goede olie, de topspeed boxer.
Deze is speciaal ontwikkeld voor de boxermotor en persoonlijk heb ik daar hele positieve ervaringen mee.
Kan je evt bestellen bij www.japarts.nl
of bij een Motorex dealer, maar dan betaal je er denk ik te veel voor.
 
ik heb laatst koppelings vloeistof besteld bij A7 motoren in sneek, ook motorex want dat is het enige wat mijn KTM krijgt :)

ik was op een product van onder de 10 euro bijna 2 euro minder kwijt dan bij de dealer die motorex verkoopt.
het bestellen is niet helemaal volgens moderne technieken (gewoon mail sturen van ik wil hebben: ) maar verzenden gaat echt wel snel
 
Ideale olietemperatuur is toch rond de 100 graden?

Ik heb een temperatuurmeter op de olievuldop zitten (bovenop de koppeling) op mijn V-strom DL1000 maar die komt bijna nooit boven de 80-90 op een hele hete dag.
Gemiddeld zit die op 60~80.
Gisteren hele dag gereden (10~15 graden buiten), kwam bijna niet boven de 50~60 uit.
Ik heb de oliekoeler afgeplakt en dat hielp ongeveer 10 graden (60~70).

Moet ik me zorgen maken?

Draai momenteel met 5w-40
 
Laatst bewerkt:
Ideale olietemperatuur is toch rond de 100 graden?

Ik heb een temperatuurmeter op de olievuldop zitten (bovenop de koppeling) op mijn V-strom DL1000 maar die komt bijna nooit boven de 80-90 op een hele hete dag.
Gemiddeld zit die op 60~80.
Gisteren hele dag gereden (10~15 graden buiten), kwam bijna niet boven de 50~60 uit.
Ik heb de oliekoeler afgeplakt en dat hielp ongeveer 10 graden (60~70).

Moet ik me zorgen maken?
Ik zou die oliethermometer in de vuilnisbak flikkeren.
Dan ben je van alle zorgen af.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan