Primeur!er rijd een XS1100 op Lpg door Nederland!!

ik zeg niet dat het erg is om een motor met LPG te hebben...
soms heeft "iets" geen eenvoudig uit te drukken meerwaarde maar is wel leuk (denk aan motorrijden, je gaat net als in een hok van A naar B, je kunt minder meenemen, zit in weer en wind en toch vind ik het leuker)
maar het rijden an sich op LPG leek mij geen directe voordeel te hebben.
mijn ervaring is dat ik op de motor toch al vaker moet tanken dan met de auto (tank is 1/3 van de grootte en het verbruik niet 3 maal zo zuinig), mijn ervaring net de LPG tanks gevulde hokken was dat dito. nu kun je met een hok nog je kofferbak, reservewielruimte enz opofferen maar op de motor heb je vrij weinig loze ruimtes. dus moet je misschien NOG vaker tanken met gas dan je met benzine alleen al deed..

als voor mensen het rijden met LPG op zich al leuk is, wie ben ik om dat niet leuk voor ze te vinden maar misschien was er iets anders, iets meer... (voor mij wegen de lagere aanschafkosten van de brandstof niet op tegen HEEL ERG geringere beschikbaarheid van LPG stations (wat onder balkenellende alleen maar erger zal worden, ondanks rapportages van TNO dat LPG veiliger is dan benzine en er nog NOOIT ongevallen zijn gebeurd met LPG tanks van tankstations) en het hogere verbruik, en al die eerder genoemde zaken.

Voorbeeld, ik moet 13.8km rijden voor ik bij een LPG tankstation kom (en dan nog 10km terug) dan ben ik al weer 2.5L LPG kwijt voor ik ook maar daadwerkelijk gereden heb. 200m verderop heb ik een Tinq, 1200m verderop een Tango. en kan ik tanken waar ik maar wil.

er kan dus best iemand zijn die een LPG station bij de deur heeft en onderweg of op de werkplek ook een LPG station bij de hand heeft... ik helaas niet en ik vrees met mij ook vele andere niet. (en dan heb ik het nog niet eens gehad over als je NA 21.00u wil (of moet) gaan tanken.
 
Laatst bewerkt:
Leuk,een kennissie van 4slag rijdt ook op LPG met de motor. :)

Klopt en die heeft mischien wel eens wat "nieuwigheid" met z'n installatie,maar als ie gaat tanken lacht ie iedereen uit !!!!

Heb gewoon het zwikkie uit een auto gelepeld en op z'n motor gezet,werkt niet vlekkeloos maar als het op die manier al werkt moet het zeker goed te doen zijn ! :]
 
ik ben alweer eenstapje verder gekomen,het produkt is mede door een medewerker van de Daffabriek tot stand gekomen,op meer nieuws zullen julie nog even moeten wachten er word hard aangewerkt door een dorpsgenoot van de LPGxs1100 eigenaar die een normale standaard 2h9 xs1100 rijd :)
 
Waar ik gelijk aan denk is de veiligheid bij een eventuele crash. Wat gebeurt er dan met die tank?

je realiseer je niet half hoe sterk zo'n stalen tank is,daar kan je een hele week met een sledgehammer :P op slaan geloof me ;)
 
een LPG tank is veiliger dan een benzinetank.
een LPG tank is vaak opgebouwd uit 2 of 3 buizen waarin alleen in de binnenste het gas wordt opgeslagen.
sla je de buitenste tank stuk (suc6 daarmee dan) heb je nog steeds 1 tank die niets geleden heeft.
mocht er iets foutgaan, wordt de LPG geloost via een veiligheidsventiel.
LPG weg, potentieel gevaar weg.
mocht alles, maar dan ook alles fout gaan en een keer zoals ik meegemaakt heb in een peugeot 406 dat BEIDE tanks doormidden scheuren, het veiligheidsventiel niet geheel werkt is het ergste wat er gebeurde een heftige lucht in de auto, een auto is echter zo goed geventileerd dat dit amper gevaar opleverde.

een benzinetank heeft altijd DAMP bovenin, dat is hoog explosief, zelfs met de dop van de tank af, blijft die damp hangen. benzinedampen ontwikkelen zich nog veel makkelijker als je met de motor gevallen bent en de benzine op de hete onderdelen van de motor komen (blok, uitlaat) laat staan wat er kan gebeuren als de accu mee gaat helpen, of nog leuker, de onsteking.

m.a.w. voor veiligheid liever LPG dan benzine !
 
en hier eindigd het sprookje naar het schijnt staan ze bij de RDW nog steeds te wachten tot de eigenaar het nodig vind er mee te verschijnen ,ondertussen blijft hij lachend bij elke pomp wegrijden :+
Op het oude kentekenbewijs voor motoren staat ook niet op wat voor brandstof het dorstige spul hoord te lopen wat handig is te noemem wanneer je word aangehouden door een overmaatse smurf :P
Ik zal er zelf dan maar voor zorgen dat er een xs1100 op lpg door de RDW keur komt ik heb er 5 staan en ik rij nooit blij weg bij de pomp dus dat moest maar eens veranderen :)
Ik heb de ontwerper van installatie gesproken en hij schijnt mij wel te willen helpen om een beginnetje te maken met mijn project middels ondermeer een luchtinlaatkast van plaatstaal die inplaats van de plasticluchtfilterbox komt,plus wat fotomateriaal van zijn constructies.
Julie houden dus wat de titel beloofde een XS1100 op lpg van mij tegoed ik ga er zelf maar eentje inbouwen in mijn xs met span die door de RDW keuring zal gaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel een installatie liggen, ergens in de schuur. OOit een keer uit de auto gesloopt.
Het is een gewone "recht toe recht aan" installatie, dus niet met electronische shit die je nauwelijks zelf afstellen kunt.

Iemand interesse?
 
No shit,das prachtig spul voor een doehetzelver :)
Maar ik moet echt puik spul monteren het moet in een keer goed met de juiste E nummers erin geslagen B| wat heb je ergens onder een zeer moderne motorkap nog liggen dat ik gebruiken kan :?
 
idd zo'n plaatstalenfilterbox uitvoering moet ik ook nog hebben want daar komt het LPGgasmengstuk op dan loopt de motor er prachtig op en is ie nog simpel te synchroniseren ook op de carbs.
Goddank :} ligt er thuis bij de ontwerper van de xs1100 op lpg zo'n kastje over,er schijnt ook een klepje op de box gemaakt te zijn dat wanneer erop benz gereden moet worden middels een kabeltje word open gezet zodat de carbs genoeg lucht krijgen.
Het papieren luchtfilter vervalt er komt op het gasmengstukje een sportluchtfilter van gaas dat een backfire wel overleeft.
 
Ik ben inmiddels een aardig stapje verder ik heb een firma in Maassluis gevonden RDW erkend die op de luchtfilterbox/spruitstuk aldaar na alles voor mij kan uitvoeren http://www.lucardielpg.nl/ incluis de keuring :)
De baas zelf (Mar Lucardie)nam zelfs nog in zijn vrije weekend de moeite mij te terug mailen :}
Ik ga nu als eerste zelf een van het juiste keurnummer voorziene zo groot mogelijke LPGtank in een apart compartiment van het bakkie(dat er gelukkig al zit)plaatsen })
 
laatste nieuws na een uitvoerig telefonisch gesprek met de firma Lucardie in Maassluis:
bijna alles moet nieuw gekocht worden vanwege de certificaten die bij alle spullen horen te zitten nodig voor de keuring.
de materiaal kosten zullen daardoor de 700euro naderen plus nogeens 500 voor het arbeidsloon maar dan heb ik wel de enigste xs1100 met zijspan die een goedgekeurde installatie heeft met nieuwe kenteken papieren erbij. :)
Dus ik zet maar door,volgende week ga ik daar alvast wat spullen om zelf te monteren ophalen. :z
 
laatste nieuwtje er rijd hier in noorholland ook een xj900 op gas rijdend zijn rondjes als ik het personeel van Roukema mag geloven en ik geloof ze :)
Ik heb een bezoekje aan de Firma Lucardie in maassluis achter de rug ,een zeer vriendelijke en kundige Mar Lucardie zag de klus wel zitten dus ik kan doorzetten.
Al het materiaal is bij hem in de bestelling (ongeveer 560euro ex btw) en zodra dat gearriveerd is kan ik thuis een beginnetje maken met de lpgtank en gasklok hun plek geven,vandaag heb ik derechter megafoon uitlaat van een "stift" voorzien die de gasklok van warmte moet voorzien.
Ik ben ook bezig met met een inlaatspruitstuk van een stalen kokerprofiel 31*8*5cm gemaakt die Mar Lucardie prima vond om toe te passen.
Het word gelukkig toch een eenvoudige oldtymer installatie zonder electronica wat ook aardig in de prijs scheelt :)
full
 
Tss :)
lpg motoren
GAS DIENT OM MEE TE KOKEN!!!

niet om mee te rijden, ok in eeen auto kan ik hetnog begrijpe als ie teveel zuipt ofzo maar in alle andere gevallen dient gas om te koken

een motor op lpg is zoals een cafe met alleen maar alcoholvrij bier :(

wie wil rijde moet naft betalen
 
Leuk,een kennissie van 4slag rijdt ook op LPG met de motor. :)

Klopt en die heeft mischien wel eens wat "nieuwigheid" met z'n installatie,maar als ie gaat tanken lacht ie iedereen uit !!!!

Heb gewoon het zwikkie uit een auto gelepeld en op z'n motor gezet,werkt niet vlekkeloos maar als het op die manier al werkt moet het zeker goed te doen zijn ! :]

Ik geloof ze ook ;)
 
vergeet niet dat de zuigerveren nog langer mee gaan met een oliefilm die niet langer weggespoelt word door benzine,plus het millieu is er ook mee geholpen als er een wat frissere lucht de uitlaten verlaat :}
Hier nog een kiekje van de gratis 3/8gasbuis die als warmtestift is toegepast ipv een fabrieksstift uit de winkel a 90euro |(
full
 
ter vervanging van de luchtfilterbox van plastic :X nu solide staal en een 10euro flitertje van gaas dat een backfire waarschijnlijk overleeft(als ik hem er niet te vast op klem) :)
full
 
Tss :)
lpg motoren
GAS DIENT OM MEE TE KOKEN!!!

niet om mee te rijden, ok in eeen auto kan ik hetnog begrijpe als ie teveel zuipt ofzo maar in alle andere gevallen dient gas om te koken

een motor op lpg is zoals een cafe met alleen maar alcoholvrij bier :(

wie wil rijde moet naft betalen

dan is die LPGinstallatie aanboord misschien op mijn lijf geschreven want ik vind bier maar smerig smakend spul zekers in combinatie met bezette kruk aan de bar en voor een kwart of meer (vaak)ingezopen publiek om mij heen met een motor buiten die op mij wacht :X
 
Gister de gehele spiksplinternieuwe Lpginstallatie die op maat voor mijn combinatie besteld was afgehaald in Maassluis tegen een somma van 645euro incl. Btw,onderweg daarheen kreeg ik toevallig nog een reactie van de Firma Motronic? (ofzoiets) die ook een dergelijke installatie zouden kunnen inbouwen voor de somma van 2000euro,ik heb de beste man aan de lijn lekker laten uitkeuvelen en de verbinding laten uitsterven :+
Vandaag vang ik waarschijnlijk aan met het plaatsen van de tank en gasklok en membraampomp allen mogen volgens Mar Lucardi in een ruimte wanneer er een goede ventilatie is gemaakt in de bodem.
De Hardi membraampomp viel toch veel duurder uit dan in de eerste prijsopgaaf was beraamt en blijkt nu dus 131euro gekost te hebben,maar Mar blijkt een man van zijn woord want deze "miskleun" neemt hij voor zijn rekening en zijn eerste prijsopgaaf hield hij voor mij aan :} waar vind je nog meer zulke mensen :?
De accu kan dus gewoon op zijn plek blijven en er is plentie ruimte als ik de luchtfilterbox heb verwijderd om het selfmade spruitstuk tegen de carbs te plaatsen met enkel er nog een gasmengstuk+sportfilter aldaar er tegenaan geschroefd en de gastoevoerslang erop.
Van opzij blijft de motor er geheel origineel uitzien want ik zet de chromen sier plaatjes van de luchtfilterbox over op wat daar in de plaats komt. *D
Het bedraden en aanleggen van koperen en een aantal rubberen leidingen alsook afregelen van het geheel zal ik aan de Firma Lucardie moeten overlaten das misschien nog een uur of 6 arbeids loon vermoed ik en dan moet het kunnen werken :9
Machtig prachtig ,ik hou julie op de hoogte :Z :z
full
 
Laatst bewerkt:
Waar ik gelijk aan denk is de veiligheid bij een eventuele crash. Wat gebeurt er dan met die tank?

ter illustratie een shovel voor de deur van de Firma Lucardi die zich opdrukt op een ronde lpgtank ;)
full
 
Ben ik weer,het schiet nu lekker op bijna alle leidingen op 3 na zijn(naar het gasmengstukje /koperenleiding op afsluiter op de tank/gasslang op de gasklok) aangesloten.
Even met een stroommeter gemeten hoeveel stroom het Hardi membraampompje slurpt en dat viel mee een 1,22amp :)
Het 15euro tweedehands watervoorraad/expansietankje is van een gesloopte Opel Akila ,weer een koekblik minder goeie zaak :+
Het selfmade spruitstuk daar zit nog wat slijp/las werk aan om hem in de originele luchtfilterkast van de xs plek te geven.
Morgen ga ik even een stukje rijden om nog op benzine rijdend het warmwater systeem te te testen :P ,ik heb er nog mijn twijfels over en daar wil ik snel vanaf.
Mocht het opwarmen van de watervoorraad beroerd gaan dan kan ik eerst nog de gasbuis op de uitlaat goed met isolatie materiaal inpakken en als dat niet echt helpt maak ik een bypass en wikkel(12maal) ik een koperenleiding om de gruwlijk hete uitlaatbocht })
tot zover het laatste nieuws :)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan