Hittebestendige verf motorblok veegt af

Classic Bike

MF'er
29 okt 2010
55
4
Hallo,
Enige tijd geleden deed ik een oproep naar sugesties om mijn motorblok van een cb 500 four te stralen of herspuiten. Waarvoor dank voor de reacties.
Ondertussen heb ik mijn motorblok op zijn geheel laten parelstralen en ondertussen ook met hittebestendige verf laten herspuiten. Die persoon zei me dat het blok nog rustig moest uitgebakken worden bij een temperatuur van +/- 35 graden voor ongeveer 3 tot 4 uur. Daar de verf anders los komt. Zijn oven was stuk en zei dat ik dat perfekt zelf kon in een warme kamer b.v. in mijn living bij de kachel en dat dit het zelfde effect had als in een oven.
Ik heb in vertrouwen zijn raad opgevolgd maar met geen enkel resultaat, integendeel. Bij de minste aanraking (met propere handen of doeken) veegt de verf eraf en komen er doffe plekken in. Ook het minste contact met vettigheid trekt erin. En dit terwijl het blok nog geplaatst moet worden. Ik mag er niet aan denken hoe het er dan nadien zal uitzien.
Wat ik niet begrijp is, waarom er overal te lezen valt dat hittigbestendige verf moet uitbakken op een temperatuur van tenminste 160 graden en volgens die persoon 35 graden genoeg zou zijn????
Ik heb al van enkelen van jullie gelezen dat jullie soms kleine losse stukken in de keukenoven uitbakken.
Maar daar dit motorblok van mij op zijn geheel is, is dit voor mij geen optie.
Ik had al gedacht om de doffe plekken te herstellen en het blok nadien eventueel ter bescherming een hittigebestendige vernislaag te geven.
Wat denken jullie?
Hoe kan ik de verdere schade nog beperken?
Alle sugesties zijn welkom.

mvg
Classic Bike.
 
Voor wat het waard is:

Hittebestendige verf moet je behandelen, zoals op de bus vermeldt staat.
Ik heb zelf cilinders/blokdelen van een Yamaha R5 gespoten.
Heel belangrijk, goed ontvetten! Na het stralen is zo'n blok nog niet vetvrij. Daar lijkt het bij jou erg op!
Heb zelf professionele ontvettermeuk gebruikt. Daarna nog een bus remmenreiniger overheen gespoten. Dan spuiten en idd afbakken op min 160 graden in een oven!
Verf zit er nu 7000 km op en zit nog steeds goed.
Er ff met een fohn overheen of bij kachel gaat niet werken.
 
Laatst bewerkt:
Op 35°C zal je verf niet bakken hoor? De huisoven werkt het best, verf spuiten, half uurtje drogen en dan bakken op 180°C voor een uurtje of twee. Perfect benzine bestending etc. !

Ik weet niet zeker als het echt lukt, maar je kunt ook het blok spuiten en dan laten draaien om op temperatuur te komen?


2njh8j8.jpg
 
VHT lak gebruiken , benzine/olie zelfs thinner bestendig:
http://shop.honda4.nl/catalog/index.php?manufacturers_id=48 (VHT | HONDA4.nl Shop)
 
Zijn oven was stuk en zei dat ik dat perfekt zelf kon in een warme kamer b.v. in mijn living bij de kachel en dat dit het zelfde effect had als in een oven.

Nee dus, als hij een oven heeft voor dit soort dingen dan lijkt het mij sterk dat hij die oven op 35 graden stookt... Ik heb nog geen hitte bestendige lak gezien die je kan uitbakken ònder de 150 graden, dus daar heb je je probleem (is ook logisch, gezien je aangeeft dat de verf gewoon afgeeft/veegt wat betekend dat deze gewoon nog niet droog is).
 
Laatst bewerkt:
+ Ik deed dan vroeger met een verf afbrander op zo'n 30 cm afstand, wordt ook knap heet. Alleen niet op dezelfde plek richten..
 
Hallo,
Enige tijd geleden deed ik een oproep naar sugesties om mijn motorblok van een cb 500 four te stralen of herspuiten. Waarvoor dank voor de reacties.
Ondertussen heb ik mijn motorblok op zijn geheel laten parelstralen en ondertussen ook met hittebestendige verf laten herspuiten. Die persoon zei me dat het blok nog rustig moest uitgebakken worden bij een temperatuur van +/- 35 graden voor ongeveer 3 tot 4 uur. Daar de verf anders los komt. Zijn oven was stuk en zei dat ik dat perfekt zelf kon in een warme kamer b.v. in mijn living bij de kachel en dat dit het zelfde effect had als in een oven.
Ik heb in vertrouwen zijn raad opgevolgd maar met geen enkel resultaat, integendeel. Bij de minste aanraking (met propere handen of doeken) veegt de verf eraf en komen er doffe plekken in. Ook het minste contact met vettigheid trekt erin. En dit terwijl het blok nog geplaatst moet worden. Ik mag er niet aan denken hoe het er dan nadien zal uitzien.
Wat ik niet begrijp is, waarom er overal te lezen valt dat hittigbestendige verf moet uitbakken op een temperatuur van tenminste 160 graden en volgens die persoon 35 graden genoeg zou zijn????
Ik heb al van enkelen van jullie gelezen dat jullie soms kleine losse stukken in de keukenoven uitbakken.
Maar daar dit motorblok van mij op zijn geheel is, is dit voor mij geen optie.
Ik had al gedacht om de doffe plekken te herstellen en het blok nadien eventueel ter bescherming een hittigebestendige vernislaag te geven.
Wat denken jullie?
Hoe kan ik de verdere schade nog beperken?
Alle sugesties zijn welkom.

mvg
Classic Bike.

Volgens mij heb ik toen gezegd dat je hem in de Motip Velgenspray moest zetten. Als je niet goed kunt afbakken gaat het idd niet goed, moet ook meerdere malen over met de juiste verf....
 
heb zelf een beetje twijfel of er al dan niet hittebestendige verf op het blok gebruikt moet worden. Uitlaat kan ik me voorstellen maar het blok? Twijfel is er niet altijd geweest maar een vriend van me heeft zijn blok van de CR750 laten spuiten met gewone autolak, niks hittebestendig en is na 3 dagen racen op Spa, waar het dus echt wel warm werd, nog net zo strak als in het begin. Ik doe dat nu zelf ook straks met de cb400f, durf dat wel aan na dit gezien te hebben. Buiten dit, ontvetten is inderdaad het belangrijkste van het hele verhaal
 
Metallic lakjes zoals velgenspray werken prima voor dit soort dingen, gebruik echter geen normale blanke lak want die blaast op. Matte lak in unikleuren werkt vaak ook maar glans niet. De truc erachter is de open porie van lakken die hitte aankunnen (maar daar stiekem niet voor bedoeld zijn...).
 
Bedankt voor de reacties en tips.

Denk dat in mijn geval de beste optie zal zijn, het blok terug reinigen en ontvetten en daarna herspuiten met een andere lak.
 
@ classic bike. Hoe is het afgelopen? Heb je al opnieuw gespoten en waarmee? Ben ook wel benieuwd naar de foto's!

Ik heb een zelfde probleem. Is de velgenlak wel hittebestendig genoeg voor bijv de cilinders??
 
Lak is na een paar uur stofdroog.
Dat wil zeggen: nog niet uitgehard maar droog genoeg om stof eraf te halen.

Deze specifieke lak is op een hele andere basis dan de ¨gewone¨ lakken.
Dit heeft een Siliconehars basis.
Er zal echt een uithardings proces moeten plaatsvinden bij hoge temperatuur.
Dan kan de hars goed uitharden.
Siliconehars heeft de rek en veerkracht die deze lak nodig heeft om met hoge temperatuursveranderingen niet te breken.

Velgenlak is niet op siliconeharsbasis...
zal na verloop van tijd dus barsten vertonen.

Probeer altijd als je Lak gebruikt de TI (technische Informatieblad) te pakken te krijgen.
Bel gewoon leverancier of google even.
http://www.motip.nl/upload/pdfuitzonderingen/TI/NL/04040.pdf (MOTIP DUPLI GROUP ...de nummer 1 in Europa op het gebied van spuitbussen en lakstiften - MOTIP DUPLI GROUP).

André
 
Hittebestendige lak is gewoon troep,ik gebruik al jarenlang de gewone lak van Motip op
m,n uitlaten en motorblok,is er nog nooit afgebrand en ook is het veegvast,ik spuit er
zelfs m,n remschijven en remklauwen van m,n auto mee,en die worden extreem heet,ook daar blijft het
goed opzitten,al verkleurd de rode lak die ik daar voor gebruik na een lange tijd wel enigzins,maar dan spuit ik ze gewoon weer opnieuw en blijft het weer een tijd zitten.
 
Laatst bewerkt:
net als RG-gamma heb ik ook slechte ervaring met "hittebestendige" lak (uit spuitbusjes!)
Later ben ik 2K lak gaan gebruiken... en heb daar tot heden nooit problemen bij gehad.
(ik heb het overgenomen van iemand de auto's restaureerde en waarbij ook de motor er mooi uit moest (blijven) zien)
 
Terug
Bovenaan Onderaan