Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
op zoek naar een andere voorpoot ben ik inmiddels al, en met at mazzel heb ik er ook al eentje gevonden, fingers crossed!

ik heb niet met een momentsleutel gewerkt, maar ik had die boutjes echt niet strak aangedraaid, gewoon handvast gedraaid en met een rateltje een klein stukje verder gedraaid (iets meer dan een kwartslag)

foto komt eraan! ;)

Wellicht is een momentsleutel toch verstandig..Geloof dat dingen met maar 10nM vast moeten (althans bij mijn 2 fietsen) en da's dus niks.
 
Ik weet niet of ik deze al beschreven had, maar ik werk graag mee aan dit topic, dus ik vind het geen probleem om het te herhalen. ;)

Ben ik remvloeistof aan het doorpompen. Kijk ik naar het vloeistofbakje aan het stuur, en zie ik telkens een druppeltje omhoog springen als ik de hendel los laat. Nooit gezien, maar ach ja, zal wel goed zijn, als ik straks druk krijg, dan zal er wel niks aan de hand zijn. Dus ik gewoon verder pompen.

Ik ben bezig met de linkerhand het sleutel 8 vast te houden bij de remklauw en met de rechterhand de remhendel te pompen. Even kijken of er nog genoeg vloeistof in zit. Met een oog boven het bakje, omdat ik onderaan de sleutel 8 nog vast hou. Op hetzelfde moment laat ik de remhendel los.

En ja hoor. Plop, druppeltje remvloeistof recht in mijn oog. :o Oeps, was 30 seconden na de constatering ervan al weer vergeten dat er telkens een druppeltje omhoog sprong.

Edit:

Mijn oog doet het nog prima. Maar ik heb wel even heel goed mijn oog met een glaasje water gespoeld.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik deze al beschreven had, maar ik werk graag mee aan dit topic, dus ik vind het geen probleem om het te herhalen. ;)

Ben ik remvloeistof aan het doorpompen. Kijk ik naar het vloeistofbakje aan het stuur, en zie ik telkens een druppeltje omhoog springen als ik de hendel los laat. Nooit gezien, maar ach ja, zal wel goed zijn, als ik straks druk krijg, dan zal er wel niks aan de hand zijn. Dus ik gewoon verder pompen.

Ik ben bezig met de linkerhand het sleutel 8 vast te houden bij de remklauw en met de rechterhand de remhendel te pompen. Even kijken of er nog genoeg vloeistof in zit. Met een oog boven het bakje, omdat ik onderaan de sleutel 8 nog vast hou. Op hetzelfde moment laat ik de remhendel los.

En ja hoor. Plop, druppeltje remvloeistof recht in mijn oog. :o Oeps, was 30 seconden na de constatering ervan al weer vergeten dat er telkens een druppeltje omhoog sprong.

www.watbenjedan.nl :P
 
Ik weet niet of ik deze al beschreven had, maar ik werk graag mee aan dit topic, dus ik vind het geen probleem om het te herhalen. ;)

Ben ik remvloeistof aan het doorpompen. Kijk ik naar het vloeistofbakje aan het stuur, en zie ik telkens een druppeltje omhoog springen als ik de hendel los laat. Nooit gezien, maar ach ja, zal wel goed zijn, als ik straks druk krijg, dan zal er wel niks aan de hand zijn. Dus ik gewoon verder pompen.

Ik ben bezig met de linkerhand het sleutel 8 vast te houden bij de remklauw en met de rechterhand de remhendel te pompen. Even kijken of er nog genoeg vloeistof in zit. Met een oog boven het bakje, omdat ik onderaan de sleutel 8 nog vast hou. Op hetzelfde moment laat ik de remhendel los.

En ja hoor. Plop, druppeltje remvloeistof recht in mijn oog. :o Oeps, was 30 seconden na de constatering ervan al weer vergeten dat er telkens een druppeltje omhoog sprong.

Voor iedereen: let er mee op!

Ik heb zelfs straaltjes er uit zien komen.


Dus niet er boven hangen, en zorg er voor dat je niet onbedoeld remvloeistof op andere zaken krijgt (kuipen, banden enz).
 
Ach ja, zie het maar als leergeld. Niet aan beginnen als je je geen fouten kan veroorloven. :)

das waar! :P ik heb inmiddels een andere voorpoot geregeld, helemaal compleet voor 100 eurootjes!

(valt het toch nog mee en dan maar meteen een mooie momentsleutel aanschaffen ;) )

Volgens mij moet je nr. 12 of 21 hebben rechts of links, en die kosten per stuk 220 euro, dus wel los te krijgen.

oh dat scheelt nog wel qua prijs, maar het is nog steeds stevig aan de prijs, gelukkig heb ik een andere voorpoot gevonden inmiddels!

Wellicht is een momentsleutel toch verstandig..Geloof dat dingen met maar 10nM vast moeten (althans bij mijn 2 fietsen) en da's dus niks.

daar heb je helemaal gelijk in, en dat is ook mijn leermoment geweest!
ik heb al vaker gekeken voor een momentsleutel, maar de aanschaf is er iedere keer niet van gekomen.

ik heb het werkplaatshandboek nog nagekeken om te kijken wat er allemaal los moest voor het demonteren van mijn voorwiel, en heb ook gezien dat de aanhaalmomenten van deze kleine boutjes niet groot waren dus ik heb er echt al op gelet.

misschien is het ook wel een ongelukkige combinatie van verschillende factoren: toch wat te strak aangedraaid, misschien een wat slecht stuk van de veerpoot, en er zat ook wat kopervet aan de boutjes (door vorige eigenaar/dealer wellicht?).

ach, zo kunnen we weer lekker verder sleutelen, maar hopelijk zonder de volgende keer weer hier te posten :P
 
ik heb altijd met veel plezier het vorige topic gelezen en ben hier weer van de partij, alleen dat ik hier nu moet beginnen met een blunder van mezelf vindt ik wel wat minder...

ik heb op mijn fireblade 1 remschijf welke niet helemaal recht meer is, dit resulteerde in een trilling in mijn stuur bij het remmen.
afgelopen zomer heb ik een andere set remschijven gevonden op het forum en was dan ook blij dat ik eindelijk van het trillen af ben.

schijven ontvangen, en met goede moed begin ik met sleutelen. voorwiel eronderuit en op dat moment kom ik erachter dat de nieuwe schijven niet goed zijn!
(asgat te klein, verkeerde boutgaten en de schijf ook nog eens een fractie te klein in diameter)

hup, de zooi weer teruggestuurd en op zoek naar een andere set, maar voor dit model motor valt het tegen om remschijven te vinden dus het heeft weer even geduurd voordat ik iets anders tegenkwam...

na een maand of 2 eindelijk een mooie set wave remchijven gevonden, en deze gekocht.
krijg ik de spullen thuis, en voordat ik begin met sleutelen heb ik eerst maar even gekeken of de boutgaten enz wel overeen komen.
dit klopt dus ik begin weer met het losmaken van mijn voorwiel.
heb ik het wiel eruit, en de eerste schijf eraf, leg ik de nieuwe schijf erop, wat gelukkig allemaal goed gaat...

... ter controle leg ik toch de oude schijf er maar even bovenop.... GVD! zijn de nieuwe schijven net te klein in diameter! |(

ook deze spullen weer teruggestuurd en weer verder op zoek.

afgelopen weekend eindelijk een et gevonden en deze gekocht, gisteren werden ze bezorgd.
helaas geen tijd om ze meteen te monteren dus dat heb ik net gedaan... ging allemaal erg lekker, en deze schijven passen eens een keer wél! :)

wiel weer er in, as erdoor en ik geef een zwieper aan het wiel: GELUKKIG! gaan slag meer!! *O* *O* *O*

hup, snel even verder om de boel af te ronden en een testritje te maken.
de borgboutjes van de linkervoorpoot vastdraaien... en die van de rechtervoorpoot ook nog ff..... KRAK!!

breekt gewoon mijn onderste deel van mijn voorpoot af!!! -O- :X
(en ik heb ze niet eens heel strak vastgedraaid)

[afbeelding]

nu heb ik dus een motor waarvan de remmen in orde zijn, kan ik dit weer zien te herstellen, iemand nog suggesties voor wat ik het beste kan doen?


Dit onderdeel kun je los vinden op motorparts-online.com of compleet met binnenpijp.
Los 35 euro of compleet binnenpoot 85 euro.

Succes.
 
bla...

misschien is het ook wel een ongelukkige combinatie van verschillende factoren: toch wat te strak aangedraaid, misschien een wat slecht stuk van de veerpoot, en er zat ook wat kopervet aan de boutjes (door vorige eigenaar/dealer wellicht?).
bla...

Nou? Goed bezig toch? Denk je dat dat de oorzaak zou kunnen zijn :?

Bijna alles wat aan bouten en moeren loskomt tijdens onderhoud wordt hier standaard voorzien van een klein beetje kopervet, om te zorgen dat het wel los komt wanneer ik dat nodig vind maar niet uit zichzelf.

*O* *O* Kopervet *O* *O*

oh, en

*O* *O* momentsleutel *O* *O*

Maar zelf dan kan het misgaan omdat je de waardes niet goed afleest uit het wphb. Ik dacht al: 'goh, die bouten moeten wel behoorlijk vast zitten als ik dat zo lees.' En maar aandraaien en doordraaien, tegen mijn gevoel in maar met een heilig vertrouwen in mijn goldwingbijbel...
Nadat de bout afgebroken was kwam ik erachter dat er in-lb bij stond ipv ft-lb.... B|
 
Ducati 848 kappenset wisselen voor een imi set die van een 1098 komt onder het mom van een leuke klus. Wat was dát een blunder zeg.. :') 2dagen lang staan vloeken, boren, vijlen dremelen en nog meer vloeken, maar het zit nu.. :+

[http://i53.tinypic.com/a4o75g.jpg (afbeelding)]

vervolg erop:

Afgelopen donderdag tank vervangen voor een zwarte (originele!!11! :+) alles er af gesloopt. Beetje benzine geslikt na het bekende overheveltruukje met een slangetje, pomp en beugeltjes overgezet. Isolatie (zit zo een soort kussentje aan de binnenkant van de tank boven de luchtbox) eruit gevist en apart gelegd om niet kwijt te raken.

Tank erop, leidingen aansluiten (Bij aansluiten erachter komen dat een verschil in zit welke leiding je op welke nippel drukt.. :') goed gegokt) tank in het frame duwen (ja dat zit zo :+) en peut er in. Starten, lopen! woei!

Kijk naast me, isolatie van onder de tank.. :')

tank los, uit t frame getrokken, loer een beetje onder de tank om de benzine leidingen los te krijgen, sproeit dat kut ding zo een straal benzine in mn oog, branden dat dat spul doet gvd! Oog even uitgespoeld en maar even gaan roken :')

Later isolatie erin geprakt en weer snel teruggebouwd, liep nog steeds dus de rest van de peut uit de flessen cola in de tank gemikt en gereedschap opgeruimd.. :+

Moraal: Leuke klusjes aan een ducati bestaan niet :+

Misschien is dat nog je grootste blunder :')
 
Gisteravond laat nog een blok gedeeltelijk opbouwen met biertje erbij en vanochtend een naaldlager zien liggen die er toch echt in had gemoeten. Denk dat ik alles van gisteravond maar ff controleer -O-
 
Nou? Goed bezig toch? Denk je dat dat de oorzaak zou kunnen zijn :?

nou, ik heb nog niet zo lang geleden ergens hier op MF een dicussie gevolgd waarin beweerd werdt dat door gebruik van kopervet je de bouten niet meer op het juiste moment vast kan zetten?

ikzelf denk dat dat wel meevalt hoor, en voorzie boutjes die de neiging hebben om goed vast te kunnen gaan zitten ook van wat kopervet...

@indodude: ik heb op die site gekeken, maar kom alleen maar 2ehands onderdelen tegen? :?

maakt verder ook niet zoveel meer uit, inmiddels heb ik al een andere voorppoot geregeld! *D
 
nou, ik heb nog niet zo lang geleden ergens hier op MF een dicussie gevolgd waarin beweerd werdt dat door gebruik van kopervet je de bouten niet meer op het juiste moment vast kan zetten?

ikzelf denk dat dat wel meevalt hoor, en voorzie boutjes die de neiging hebben om goed vast te kunnen gaan zitten ook van wat kopervet...

@indodude: ik heb op die site gekeken, maar kom alleen maar 2ehands onderdelen tegen? :?

maakt verder ook niet zoveel meer uit, inmiddels heb ik al een andere voorppoot geregeld! *D


dat je moment niet meer klopt met smering is juist

moet nog wel ergens in een map een tabel hebben staan waarin je dit ziet waarom het is weet ik niet
 
maar een bouwvakker met een biertje op mag wel werken voor klanten :?
ligt er volgends mij aan hoeveel bier

1 biertje maakt je niet dronken met zulk werk

[edit]@Zot ik vind het juist netjes dat je laat zien dat iedereen wel eens een foutje kan maken. en dan nog je ziet de fout nog voor het echte probleem zou komen [/edit]
 
Laatst bewerkt:
maar een bouwvakker met een biertje op mag wel werken voor klanten :?
ligt er volgends mij aan hoeveel bier

1 biertje maakt je niet dronken met zulk werk

[edit]@Zot ik vind het juist netjes dat je laat zien dat iedereen wel eens een foutje kan maken. en dan nog je ziet de fout nog voor het echte probleem zou komen [/edit]
Nee, in mijn beleving niet, maar dat is een discussie die niet in dit topic thuis hoort.
 
Ik van de week een shit moment wat geheel mijn eigen schuld is.......... |(
Ik heb mijn blokdeksels weggebracht van mijn zxr750 om ze even mooi te laten poedercoaten.
Kreeg ik alles terug en ging het weer monteren, bijna alles ging goed tot de klepdeksel.
Kijk nog in het werkplaats handboek voor het aanhaalmoment en zie dat het 12nm is.
Ik het met die kracht aandraaien met de momentsleutel en ik denk.......dat zit nooit vast genoeg (zeker niet omdat ik de klepdekselpakking opnieuw gebruik....)
Dus ik zet de momentsleutel op 18nm en ga draaien.....he??? ineens gaat hij een stuk lichter :( .
Is van de brug van de nokkenas waar het boutje van de klepdeksel in gaat het schroefdraad gescheurd!.

Ik naar de motorzaak voor een nieuwe brug, kan ik die alleen compleet krijgen incl. cil.kop ivm de passing :X !.
Nu had ik nog een andere cil.kop en heb daar de brug van over gezet aangezien deze toch aan de distr. zijde zat waar hij niet gelijk de nokkenas vasthoud maar alleen de lagers waar ze in draaien.
En het ging goed, ging er zonder moeite overheen en draait soepel rond.

Dus weer wat geleerd: niet denken, dat heeft de fabrikant al voor je gedaan!.

Gr Jelle
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan