[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Er is geen enkele reden waarom je 12 volt niet in een natte omgeving zou gebruiken.
9V batterij op je tong prikt, meer niet. Ongevaarlijk.

De enige reden waarom niet is dat de zooi zou kunnen roesten/rotten.
 
Ik zeg toch: schakelaar.. niet: 12 volt?

Dat terzijde, het is niet het voltage maar het amperage waar je last van krijgt..

9 volt blokje op je tong prikkelt, doe jij even startkabels die aan een motoraccu zitten op je tong dan, is "maar 3 volt meer" :P
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg toch: schakelaar.. niet: 12 volt?

Dat terzijde, het is niet het voltage maar het amperage waar je last van krijgt..

9 volt blokje op je tong prikkelt, doe jij even startkabels die aan een motoraccu zitten op je tong dan, is "maar 3 volt meer" :P
Ja, tamelijk veel dingen/stoffen, o.a je (vochtige) huid, reageren met dalende weerstand op toenemende stroom .... wacht je even te lang dan kun je je tongpunt kwijt zijn op 12V accu en ook sommige extra-goede 9V-batterijtjes zijn op dat/die punt al niet meer echt ongevaarlijk.

Enne, voordat iemand aan zadel-verwarming gaat denken:

http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/28/blijf-maar-gewoon-van-die-stoelverwarming-af
 
Laatst bewerkt:
Ja, tamelijk veel dingen/stoffen, o.a je (vochtige) huid, reageren met dalende weerstand op toenemende stroom .... wacht je even te lang dan kun je je tongpunt kwijt zijn op 12V accu en ook sommige extra-goede 9V-batterijtjes zijn op dat/die punt al niet meer echt ongevaarlijk.

Enne, voordat iemand aan zadel-verwarming gaat denken:

http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/28/blijf-maar-gewoon-van-die-stoelverwarming-af
ach, de transportleiding is toch al doorgesneden, dus daar hoef ik me niet druk om te maken :P
 
Ik zeg toch: schakelaar.. niet: 12 volt?

Dat terzijde, het is niet het voltage maar het amperage waar je last van krijgt..

9 volt blokje op je tong prikkelt, doe jij even startkabels die aan een motoraccu zitten op je tong dan, is "maar 3 volt meer" :P
De weerstand van je natte tong is op een afstand van 1cm ongeveer 10K ohm.
12volt/10k=1,2mA ik denk dat je 9volt batterijtje dat ook wel red hoor.

Ik heb het even gemeten en het is zo'n 300Kohm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De weerstand van je natte tong is op een afstand van 1cm ongeveer 10K ohm.
12volt/10k=1,2mA ik denk dat je 9volt batterijtje dat ook wel red hoor.

Ik heb het even gemeten en het is zo'n 300Kohm.
Ja, maar dan zou je om echt iets te weten tevens een Voltmeter op de pennen moeten aansluiten want de Ohm-meter geeft een verwaarloosbaar klein stroompje af, spanning stort dus in en stroompje blijft héél klein. Ook nog, de ene Ohm-meter is de andere niet.

Het is echt niet veilig om zoiets te proberen met draden rechtstreeks op accu van 12V, want (vooral inwendig vochtig) lichaamsweefsel en ook huid vertonen dan dalende weerstand.

Weinig gevaarlijk (maar liever toch maar niet doen): lik alleen aan een plus-draad 12V en maak met de hand "aarde/min" op chassis. Huidweerstand vingertoppen en de afstand tot je tong maken het prikje zwak waarneembaar. Meteen wel merkbare toename als je geen eelt op de vingertoppen hebt en/of vingertop vochtig.

Mensen met sterk transpirerende handen kunnen veelal 12V zo met alleen de vingertoppen voelen.

Electriciteit blijft geniepig.
 
Laatst bewerkt:
|( Vandaar dat internationaal 42V (max) als aanraak-veilige spanning wordt beschouwd.
Jawel (wisselspanning) maar niet om aan te likken .... piekspanning is dan trouwens al ruim 59V en piek-tot-piek 119.

Gelijkspanningsnet geldt zelfs tot 120V(!) als "aanrakingsveilig".

"Tong" wordt nooit opgenomen in overzicht. Tamelijk vergelijkbaar lijkt mij: "operatiekamer".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_schok

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_schok#Operatiekamer
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar dan zou je om echt iets te weten tevens een Voltmeter op de pennen moeten aansluiten want de Ohm-meter geeft een verwaarloosbaar klein stroompje af, spanning stort dus in en stroompje blijft héél klein. Ook nog, de ene Ohm-meter is de andere niet.

Het is echt niet veilig om zoiets te proberen met draden rechtstreeks op accu van 12V, want (vooral inwendig vochtig) lichaamsweefsel en ook huid vertonen dan dalende weerstand.

Weinig gevaarlijk (maar liever toch maar niet doen): lik alleen aan een plus-draad 12V en maak met de hand "aarde/min" op chassis. Huidweerstand vingertoppen en de afstand tot je tong maken het prikje zwak waarneembaar. Meteen wel merkbare toename als je geen eelt op de vingertoppen hebt en/of vingertop vochtig.

Mensen met sterk transpirerende handen kunnen veelal 12V zo met alleen de vingertoppen voelen.

Electriciteit blijft geniepig.
Ik begrijp je niet helemaal.
Bedoel je nou te zeggen dat de weerstand van mijn natte tong lager word als ik een hogere spanning aan leg ?
 
Heb dit topic maar weer eens opgezocht. Mijn stoelmatje wat ik in de auto gebruikt heb deed niks meer. Open gesneden en een draadbreuk gevonden.
Nu nog even een mooie toepassing bedenken voor de verwarmingsdraden.


Er zijn trouwens hele mooie Velleman kitjes met traploze spanningsregelaars voor dit soort toepassingen .

F.
 
Ik heb dat schuim weggehaald.

Vanochtend heb ik hem voor het eerst dit jaar gebruikt. Halverwege viel hij uit omdat ik zo'n lamme sigarettenaansteker plug heb.
Ik heb de motor destijd zo gekocht en was van plan er meteen een Hella plug op te monteren. Maar dat is er nog steeds niet van gekomen. Toch maar snel even doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan