Motorrijbewijs nu definitief in 3 stappen

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
7.378
3.452
Helmond
Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Met de regels komen er onder andere nieuwe rijbewijscategorieën voor de vrachtwagen, bus en ook voor de motor…
Het motorrijbewijs krijgt 3 categorieën: A1, A2 en A:
- Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW. De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
- Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW. De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar en kandidaten moeten minimaal twee jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1.
- Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen. De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar en kandidaten moeten minimaal twee jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen. De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.
Maar dat is niet alles. Met deze richtlijn worden de regels rondom rijbewijzen in Europa geharmoniseerd en krijgt de hele Europese Unie één rijbewijs op creditcardformaat. Ook wordt de kennis en kunde van de rijexaminatoren Europees verbeterd en is het nieuwe rijbewijs beter beveiligd tegen fraude. De rijbewijscategorie B voor de personenauto blijft grotendeels hetzelfde als voorheen.
De verwachte ingangsdatum voor de nieuwe regels is 19 januari 2013. Mensen die op 19 januari 2013 al een rijbewijs hebben, behouden hun rechten. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu pakt samen met partners RDW, CBR, Politie en gemeenten de voorlichting over de Derde Rijbewijsrichtlijn op. Deze zal vanaf 2012 van start gaan.
Bron

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/rijbewijscategorieen

Factsheet van de rijskoverheid

Vanaf de datum van implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn
(te verwachten met ingang van 19 januari 2013) zijn er voor het
motorrijbewijs drie verschillende categorieën, waardoor er drie
verschillende motorrijbewijzen gehaald kunnen worden: A1, A2 en
A. De categorie A1 is geldig voor de lichte categorie motoren, A2
voor de categorie middelzwaar en A voor zware motoren. Op grond
van de Europese regelgeving zal er sprake zijn van een geleidelijke
instroom. Dat betekent dat de verschillende rijbewijzen na elkaar
moeten worden gehaald. Het rijbewijs voor de opvolgende
categorie kan pas worden gehaald nadat twee jaar ervaring is
opgedaan met de lichtere categorie. De minimumleeftijden voor de
verschillende categorieën worden in Nederland:
- 18 jaar voor categorie A1
- 20 jaar voor categorie A2
- 22 jaar voor categorie A
Potentiële bestuurders van tweewielige motorrijtuigen die jonger
zijn dan 24 jaar, beginnen altijd met de lichtste rijbewijscategorie
(A1). Voordat de middelzware categorie (A2) behaald kan worden,
moet een bestuurder dus tenminste twee jaar in het bezit zijn van
rijbewijscategorie A1. Zonder A1 kan A2 niet worden gehaald. Voor
het halen van A2 moet een praktijkexamen worden afgelegd. Als
iemand rijbewijs A2 twee jaar of langer in bezit heeft, kan categorie
A worden gehaald. Hiervoor wordt dan ook weer een praktijkexamen
afgelegd. Via dit instroomprincipe kan een bestuurder dus op
zijn vroegst op zijn 22ste de zwaarste categorie A halen. Categorie A
kan ook rechtstreeks worden gehaald door kandidaten van 24 jaar
en ouder. Zij hoeven dan niet eerst rijbewijs A1 en A2 te halen.
In dat geval moet betrokkene zowel een theorie- als praktijkexamen
(AVB en AVD) afleggen.
Ook een bestuurder die minder dan twee jaar in het bezit is van
rijbewijscategorie A2 of alleen in het bezit is van rijbewijscategorie
A1 kan -wanneer hij de leeftijd van 24 jaar heeft bereikt- examen
doen voor de rijbewijscategorie A. In dat geval hoeft de betrokkene
alleen een praktijkexamen af te leggen. Voor rijbewijs A1, A2 en A
geldt een geldigheidsduur van 10 jaar.
Als iemand voor de datum van implementatie van de derde
rijbewijsrichtlijn beschikt over een rijbewijs A met beperking tot
A-licht of als ten aanzien van die persoon voor dat tijdstip het
besluit tot afgifte van het rijbewijs is genomen, vervalt na twee jaar
automatisch de beperking. De bestuurder krijgt dan automatisch
een volwaardig A-rijbewijs. Aan personen die voor de datum van
implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn een verklaring van
rijvaardigheid A-licht hebben gehaald, waarvoor pas op of na de
datum van implementatie het besluit tot afgifte wordt genomen,
wordt echter een rijbewijs A2 afgegeven (dat dan ook geldig is voor
A1). De automatische overgang naar A na twee jaar komt hiermee te
vervallen en men zal een examen moeten doen om A te verkrijgen.
Voor A2 en A indirect zullen nieuwe examens worden ontwikkeld
door het CBR, omdat hiervoor via de geleidelijke instroom een apart
examen wordt gedaan. Dit zal in overleg met betrokken partijen
gebeuren. De eisen die aan de examens worden gesteld, worden
vastgelegd in ministeriële regelingen. Deze zullen voor de zomer
van 2012 worden vastgesteld zodat de nieuwe eisen ruim voor de
verwachte datum van implementatie (19 januari 2013) bij de branche
bekend zijn

En natuurlijk kunnen we het niet makkelijker maken en ook niet goedkoper:
Examens
a1 - theorie en praktijk, vanaf 17 jaar les, vanaf 18 jaar examen
(tweedelig: afzonderlijk examen voertuigbeheersing en afzonderlijk
examen verkeersdeelneming)
a2 - praktijk, vanaf 20 jaar en 2 jaar in bezit van A1
(verkeersdeelneming met aandacht voor voertuigbeheersing)
A indirect - praktijk, vanaf 22 jaar en 2 jaar in bezit van A2
(verkeersdeelneming met aandacht voor voertuigbeheersing)
A direct - theorie en praktijk, vanaf 24 jaar
(tweedelig: afzonderlijk examen voertuigbeheersing en afzonderlijk
examen verkeersdeelneming)

Nu krijgen we dus helemaal weinig nieuwe motorrijders in nederland.
Waarom mag je met je 17 al autorijden maar pas met je 4 een fatsoenlijke motor rijden ?


-> Edit 11-11
UPDATE 11-1-2012
De chaos is compleet. Komt er nu wel of niet een inhoudelijke behandeling van de 'Derde Rijbewijsrichtlijn'. BOVAG en RAI Vereniging denken van wel. Opmerkelijk is dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu deze uitspraak betwist, aldus verkeerspro.nl.
“Het wetsvoorstel is gewoon aangenomen. Het Verslag van de Tweede Kamer beaamt dit. En ook de voorlichters van de Tweede Kamer bevestigen dat de Derde Rijbewijsrichtlijn op 22 december is aangenomen. Heropening van een debat hierover is uitgesloten”, zegt de woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu… Later meer.
BERICHT 10-1-2012
De Tweede Kamer heeft, in tegenstelling tot eerdere berichtgeving, toch gekozen voor een inhoudelijke behandeling van de 'Derde Rijbewijsrichtlijn'. BOVAG en RAI Vereniging noemen dat in een gezamenlijk persbericht ‘een goed teken’. Wij vinden dat ook want nu is het nog niet zeker dat de nieuwe regels in gaan.
De nieuwe Europese richtlijn bepaalt onder andere dat motorrijders jonger dan 24 jaar niet vanzelfsprekend met één rijbewijs alle soorten motorfietsen mogen besturen. Voor zwaardere/krachtigere motoren zouden aanvullende rijbewijzen nodig zijn. Om een motorfiets uit de hoogste vermogenscategorie te mogen besturen dienen in totaal drie rijbewijzen behaald te worden. Zodra de leeftijd van 24 is bereikt volstaat één rijbewijs voor alle vermogenscategorieën.
BOVAG en RAI Vereniging hebben eerder al bezwaren geuit en suggesties gedaan voor een aanpassing, bijvoorbeeld om te voorkomen dat rijscholen verplicht nieuwe examenvoertuigen moeten aanschaffen. Bovendien zouden jonge motorrijders via permanente verkeerseducatie op een verantwoorde wijze kennis moeten kunnen maken met verschillende motorfietsen.
“Het is een goed teken dat de Kamer eerst een nadere inhoudelijk behandeling wil. Kennelijk maakt zij zich ook zorgen over de voorgestelde invoering en de kosten die dit meebrengt voor rijschoolhouders en consumenten,” aldus BOVAG-directeur Koos Burgman. “Wij hopen dat de Kamer nu tijdens de inhoudelijke behandeling ook tot de conclusie komt dat gekozen moet worden voor een betere en meer op permanente verkeerseducatie gerichte invoering. Wij hebben hiervoor onze suggesties gedaan, en blijven met de beleidsmakers meedenken,” vult directeur van RAI Vereniging Olaf de Bruijn aan.
 
Laatst bewerkt:
shit titel moest zijn :
Motorrijbewijs nu definitief in 3 stappen !Nu krijgen we dus helemaal weinig nieuwe motorrijders in nederland.
Waarom mag je met je 16,5 al autorijden maar pas met je 4 een fatsoenlijke motor rijden ?

Misschien omdat 2% van het verkeer uit motorrijders bestaat en van de verkeersdoden in Nederland 17% motorrijders zijn waar een groot gedeelte jonge motorrijders?
Ik vind het ook jammer maar goed wanneer het motordoden scheelt. Dat is ook niet goed voor het imago van de motorrijder.
 
zijn er eigenlijk wel statistieken die dat onderbouwen ? Heeb nooit ergens gelezen dat de vorige regel enig postief effect hierop heeft.

Daarnaast refereren ze aan de EU regels gelijktrekken maar volgens mij geldt 11kw/125cc in andere landen vanaf 16 jaar.

en laten we eerlijk wezen 125cc/11kw kun je toch geen motor noemen en daar kan je als 18 jarige dan toch ook niet je zuurverdiende geld aan uitgeven om dan later nog eens 2 keer je rijbewijs te moeten laten aanpassen !
 
zijn er eigenlijk wel statistieken die dat onderbouwen ? Heeb nooit ergens gelezen dat de vorige regel enig postief effect hierop heeft.

Daarnaast refereren ze aan de EU regels gelijktrekken maar volgens mij geldt 11kw/125cc in andere landen vanaf 16 jaar.

en laten we eerlijk wezen 125cc/11kw kun je toch geen motor noemen en daar kan je als 18 jarige dan toch ook niet je zuurverdiende geld aan uitgeven om dan later nog eens 2 keer je rijbewijs te moeten laten aanpassen !

en in sommige landen mag je met een autorijbewijs ook een 125cc fietsje besturen.
die categorie krijg je er gratis bij.
we worden dus wederom weer bedrogen.
 
Misschien omdat 2% van het verkeer uit motorrijders bestaat en van de verkeersdoden in Nederland 17% motorrijders zijn waar een groot gedeelte jonge motorrijders?
Ik vind het ook jammer maar goed wanneer het motordoden scheelt. Dat is ook niet goed voor het imago van de motorrijder.
het zijn niet perse ''jonge'' motorrijders.. maar beginnende rijders..

deze regeltjes zijn gewoon overdreven..

gewoon een 1e jaar, 25kw
2e jaar, 35kw
vanaf 3e jaar, onbegrensd.

en dit niet op leeftijden, maar voor iedereen die zijn/haar rijbewijs haalt voor de motor!!!
 
Misschien omdat 2% van het verkeer uit motorrijders bestaat en van de verkeersdoden in Nederland 17% motorrijders zijn waar een groot gedeelte jonge motorrijders?
Ik vind het ook jammer maar goed wanneer het motordoden scheelt. Dat is ook niet goed voor het imago van de motorrijder.

17% van de verkeersdoden zijn motorrijders. 15 van die 17 % is doodgereden door een automobilist. Als je motorrijden in zijn geheel zou verbieden dan scheelt dat ook 17% verkeersdoden maar om dat nou een oplossing te noemen :(
 
die zelfde regels zouden ze ook moeten toepassen voor het autorijbewijs :Y

gewoon gelijk trekken.

ook een beginnend bestuurder rijbewijs met een vermogens limiet.
 
die zelfde regels zouden ze ook moeten toepassen voor het autorijbewijs :Y

gewoon gelijk trekken.

ook een beginnend bestuurder rijbewijs met een vermogens limiet.
idd, hoeveel procent van de jongeren met een snelle auto (veel vermogen) dat die de auto van papie in de prakkie rijden, omdat ze het vermogen niet onder controle kunnen hebben?

vanzelfsprekend bedoel ik wat welvarender gestelde gezinnen.. dus mensen met snelle/dure auto's..
 
idd, hoeveel procent van de jongeren met een snelle auto (veel vermogen) dat die de auto van papie in de prakkie rijden, omdat ze het vermogen niet onder controle kunnen hebben?

vanzelfsprekend bedoel ik wat welvarender gestelde gezinnen.. dus mensen met snelle/dure auto's..

euhm, dat hoeft niet eens...

jonge kerels met gti's, 106 ralleye's etc.. lichte snelle auto's doen net zo veel schade.
 
euhm, dat hoeft niet eens...

jonge kerels met gti's, 106 ralleye's etc.. lichte snelle auto's doen net zo veel schade.
ik zei ook snelle, en al het geld dat die erin pompen, dan word het ook een duur grapje ja :P

maar je snapt mn punt wel ;)
 
Laatst bewerkt:
Yee.


Examens
a1 - theorie en praktijk, vanaf 17 jaar les, vanaf 18 jaar examen
(tweedelig: afzonderlijk examen voertuigbeheersing en afzonderlijk
examen verkeersdeelneming)

oh yay, nu moet ik nog wel wachten tot mn 18e voor prakteik.
achjha nu weet ik dus ZEKER dat ik motor voor auto haal, 125cc? meh da's opgevoerde brommer.
liever 25kw.


En hoe werkt dat dan. als ik mn rbw dan in augustes september zou halen, krijg ik 25kw. dan na 2 jaar mag ik onbeperkt ofzo?
 
Ik zie handel in motoren invoeren met restrictie's en daarna weer ontgrenzen. Zoals met veel crossers word gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie handel in motoren invoeren met restrictie's en daarna weer ontgrenzen. Zoals met veel crossers word gedaan.

Hoe wil je trouwens fatsoelijk over de snelweg gaan met een 125cc 4 takt?
Niet.

Moet je sowiso 2 takt hebben = meer Benzine = meer Cash voor de staatskas :X
ik denk dat het er alleen maar gevaarlijker op wordt.
 
Hoe wil je trouwens fatsoelijk over de snelweg gaan met een 125cc 4 takt?
Niet.

Moet je sowiso 2 takt hebben = meer Benzine = meer Cash voor de staatskas :X
ik denk dat het er alleen maar gevaarlijker op wordt.

snelweg :')

jij hebt nog een hoop te leren.

het plezier van motor rijden vind je niet op de snelweg :P
 
Hoe wil je trouwens fatsoelijk over de snelweg gaan met een 125cc 4 takt?
Niet.

Moet je sowiso 2 takt hebben = meer Benzine = meer Cash voor de staatskas :X
ik denk dat het er alleen maar gevaarlijker op wordt.

Die tweetakten sterven juist uit omdat ze niet door de emissienormen komen. :X
 
snelweg :')

jij hebt nog een hoop te leren.

het plezier van motor rijden vind je niet op de snelweg :P

Haha dat weet ik , maar om af en toe een stukje over de snelweg te reiden om van punt A naar B te komen zou toch wel handig zijn.

ik heb wel is 30km om moeten rijden omdat ik niet op de snelweg mag. ;(
Mooiste vind ik natuurlijk de bossen haha, maar dat is hier niet ter spraken




Die tweetakten sterven juist uit omdat ze niet door de emissienormen komen. :X

En dan kom je al helemaal niet (goed) voor vooruit. met een 125cc tis toch gewoon gevaarlijk?!
 
Laatst bewerkt:
Misschien omdat 2% van het verkeer uit motorrijders bestaat en van de verkeersdoden in Nederland 17% motorrijders zijn waar een groot gedeelte jonge motorrijders?
Ik vind het ook jammer maar goed wanneer het motordoden scheelt. Dat is ook niet goed voor het imago van de motorrijder.

En hoeveel procent daarvan heeft een aantoonbaar causaal verband gerelateerd aan vermogen? Met zo'n 11KW 125 CC haal je nog steeds snelheden die dodelijk zijn hoor, daar doet het vermogen niets aan af.

Bovendien zijn er genoeg onderzoeken gedaan waaruit naar voren is gekomen dat in meer dan 70% van de tweezijdige ongevallen er sprake was van een voorangsfout van een automobilist. Het in Engeland wel degelijk bekende SMIDSY, iets wat de Engelse overheid wel erkend er hard mee bezig is. Maar wat doen we vervolgens in Nederland? Dan stoppen we 17 jarige in de auto met bestuurders die minimaal 5 jaar hun rijbewijs hebben en dus minimaal 5 jaar geen verse theorie hebben opgedaan en dan gaan we er vanuit dat dit wel goed komt. Als je ziet hoe het gros van de Nederlanders rijd hou ik hier mijn hart voor vast.

Krijgen we weer een nieuwe generatie die niet beseft dat we in Nederland rechts rijden en dat motorrijders het RECHT hebben om tussen files door te filteren.

Maar ja het is natuurlijk makkelijker (lees: goedkoper) om motorrijden geheel te ontmoedigen dan automobilisten beter te laten opletten. Werkt ook erg goed voor de files. B|

Pfff deze kerst nog *:) hier in Nederland maar zodra ik de kans heb ben ik pleite naar een land waar ze wel snappen hoe het werkt.

*EDIT*
Ik neem mijn woorden terug in de volgende filmpjes van bijna ongelukken zien we dat vermogen natuurlijk de oorzaak is van alle bijna crashes. :X






YouTube

Motorcycle Near Miss. Stupid Driver (Part 2)

Road Rage Motorcycle Near Miss

Huppa en zo kan ik nog wel even door zoeken. Youtube staat er vol mee. Ook met mensen die al langer dan 5 jaar hun rijbewijs hebben en dus 17 jarige deze rijstijl mogen leren.

Maar het klassieke voorbeeld van eigen schuld dikke bult:

En deze helemaal gevalletje van eigen schuld motorrijder, moet je eens kijken hoe goed de automobilist oplet. En tja die motorrijder is natuurlijk geheel donker gekleed: Blind Audi Driver doesn't notice police motorcyclist
 
Laatst bewerkt:
Tsja, weer één van de belachelijke dingen waar de overheid mee in is gestemd.
Het gaat ze alleen om de knaken. Tot je 24e dus niet motorrijden of diep in de buidel tasten. Daarnaast is 2 jaar 125cc rijden levensgevaarlijk. Als je dan die 2 jaar hebt overleeft mag je eindelijk op een 35kW machine rijden. Niet dat dat erg is, maar wel als je al 2 jaar op een licht motortje hebt gereden.

Beter verplicht 1 jaar 35kW voor elke motorrijder, 18 of 50 jaar oud, één jaartje licht geeft je genoeg inzicht. 125cc moet je echt voor kiezen, voor in en om de stad is het heel erg leuk, maar een beetje serieuze rit vind ik persoonlijk te gevaarlijk. Snelweg is erg gevaarlijk en ook op de provinciale wegen zal je alsmaar ingehaald worden door automobilisten die harder dan 80 of 100km/u willen rijden.

Laat een 17-jarige maar autorijlessen nemen hoor! Komt wel goed.... |(
Het is puur om het geld. Waarom denk je dat we straks 130km/u mogen rijden? Eerst zeiken dat het te slecht is voor de omwonenden en nu mag het. Puur om het geld, want immers verstook je zo meer brandstof dus kan de overheid weer meer verdienen door de extra liters brandstof die verkocht worden.


Laten ze een 125cc motorrijbewijs vrijstellen voor automobilisten die 10 jaar hun rijbewijs hebben. Uiteraard wel met een paar verplichte lessen. Scheelt meteen weer wat files als er mensen uit de auto stappen. Daarnaast zien de automobilisten dan ook waarom ze in hun spiegels en over de schouder moeten kijken. Daarnaast geef je dan de motorbranche ook een flinke impuls door verkoop van extra (125cc) motoren.
 
Zolang Nederland ambtenaren in dienst heeft die zelf geen motor rijden, blijven we van dit soort rare zaken krijgen.

Met een 125 cctje de snelweg op; wat mij betreft: levensgevaarlijk.

*zucht*
 
Terug
Bovenaan Onderaan