Het Grote ONK Supermono topic deel 2

Hoi Stefan,

Als we t dan toch over voorvorken hebben, wat vindt je dan van een showa uit een rsv-mille +/-2004. Hier heb ik er nl 2 van staan special gekocht voor mn mono.
Dit was mijn keus omdat: ze meestal net iets goedkoper zijn dan de showa van ducati en er passen ook brembo's op.
Er zal wel wat binnenwerk en olie aangepast moeten worden gok ik zo. O-) O-)

gr jeroen. :W
 
Hoi Stefan,

Als we t dan toch over voorvorken hebben, wat vindt je dan van een showa uit een rsv-mille +/-2004. Hier heb ik er nl 2 van staan special gekocht voor mn mono.
Dit was mijn keus omdat: ze meestal net iets goedkoper zijn dan de showa van ducati en er passen ook brembo's op.
Er zal wel wat binnenwerk en olie aangepast moeten worden gok ik zo. O-) O-)

gr jeroen. :W


zelfde vorken.. goed spul
intern sowieso...
zelfde binnenwerken, zelfde asopnames.remgedoe
soms zijn ze uiterlijk wat verschillend..kleurtje van de buitenpoten is bij sommige appies wel een zwart geloof ik he

binnenwerken aanpassen is goed te doen..kit erin..klaar..
 
Idd buitenpoten zijn zwart vond ik ook wel erg mooi, is t nog zinvol de binnenpoten van een TiN coating te laten voorzien? Kost zo rond de 95 euro las ik op mp.
 
het wordt bijna een agusta :P
Nou weet ik wel niet of ze beter is dan de vorige. de vorige voorvork die je had steken was een race voorvork met kleinere poten (minder lucht weerstand) en 9/10 woog ze ook minder. je bouwt een racer en geen showbike dus ik weet niet of het een verstandige stap is. Het ziet er wel vet uit :P

De vorige WP vork was een straat vork (op de kroon plaat zit ook gewoon een contact slot verwerkt). Ook was die vork 7cm langer dan deze dus de kans is zelfs groot dat deze nog lichter is ook. (anders ga ik voor de race wel een keer naar de wc :+ ) Ik zou ze beiden is wegen. :)
Meer lucht weerstand........oke, zou kunnen misschien maar zou die 10mm echt zo veel lucht weerstand bieden ?
 
Laatst bewerkt:
De vorige WP vork was een straat vork (op de kroon plaat zit ook gewoon een contact slot verwerkt). Ook was die vork 7cm langer dan deze dus de kans is zelfs groot dat deze nog lichter is ook. (anders ga ik voor de race wel een keer naar de wc :+ ) Ik zou ze beiden is wegen. :)
Meer lucht weerstand........oke, zou kunnen misschien maar zou die 10mm echt zo veel lucht weerstand bieden ?

neuh.. ik verwacht dat dat te verwaarlozen is. Aerodynamica is grofweg een combi van frontaal oppervlak en geleidingsvorm en de vorkpoten vallen binnen het silhouet van de voorzijde.. gewicht zal imho de meest invloedrijke factor op de performance zijn.
 
neuh.. ik verwacht dat dat te verwaarlozen is. Aerodynamica is grofweg een combi van frontaal oppervlak en geleidingsvorm en de vorkpoten vallen binnen het silhouet van de voorzijde.. gewicht zal imho de meest invloedrijke factor op de performance zijn.

nochtans is de ronde vorm van de poten alles behalve aerodynamisch goed. In motogp technology staat zelfs dat het een hoop topsnelheid scheelt en dat er daarom sommige merken soms terug overstappen op voorvorken met kleinere diameter.
Er zijn zelfs speciale ovale öhlins vorken gemaakt voor minder luchtweerstand. Dat ze die moeite doen zegt toch wat over het effect er van!
Het is niet alleen de weerstand van de vork maar de lucht moet er ook omheen om naar de radiators te geraken.

wat wel een punt is hier is dat de supermono die snelheden niet haalt waar de luchtweerstand zo hoog oploopt en die koeling niet zo hoognodig heeft (supermono komt toe met radiator die nog groter gemaakt kan worden.)

TOCH: alle beetjes helpen :+
 
Laatst bewerkt:
dat er daarom sommige merken soms terug overstappen op voorvorken met kleinere diameter.


TOCH: alle beetjes helpen :+
Dat zeg ik, ik ga wel een keer naar de wc voor het laatste beetje... :+

Ik meen dat ze meer terug gingen naar dunnere vorken omdat een 50mm vork stijver aan voelden en dat ze minder gevoel van flex kregen als feedback. Ik dacht meer dat dat de achter liggende gedachten was dat ze toen weer terug gegaan zijn in diameter. Maar ik denk niet dat ik zo hard rem dat ik net die meer flex feedback nodig heb. :+
 
Betreft ECO bikes:

O aha, tja bij die elektro bikes moet ook alles zelf berekent en geconstrueerd worden. Dus wat mij betreft zijn er idd grote raakvlakken met de mono's. Dit was ook exact t gedeelte wat ons (frictionburn en mij) aansprak, echter de prijzen van sommige componenten die je nodig hebt, hebben ervoor gezorgd dat t project in de ijskast staat.
Naar mijn idee zijn de mono's beter financieel haalbaar, nog wel. 8-)

exactly, de prijs van de elektro-componenten heeft ook ons project volledig bevroren. Je praat al gauw over 10.000 EUR om een moto te bouwen die vergelijkbaar is met een traag monootje. Vandaar dat ik voorlopig ook gewoon verderkar met de mono.

Er zijn nog andere issues ook (vnl. autonomie), maar de kern van het probleem op dit moment zijn de centen :)
 
nochtans is de ronde vorm van de poten alles behalve aerodynamisch goed. In motogp technology staat zelfs dat het een hoop topsnelheid scheelt en dat er daarom sommige merken soms terug overstappen op voorvorken met kleinere diameter.
Er zijn zelfs speciale ovale öhlins vorken gemaakt voor minder luchtweerstand. Dat ze die moeite doen zegt toch wat over het effect er van!
Het is niet alleen de weerstand van de vork maar de lucht moet er ook omheen om naar de radiators te geraken.

wat wel een punt is hier is dat de supermono die snelheden niet haalt waar de luchtweerstand zo hoog oploopt en die koeling niet zo hoognodig heeft (supermono komt toe met radiator die nog groter gemaakt kan worden.)

TOCH: alle beetjes helpen :+

De lucht achter de ronde poten zal idd turbulent zijn, dus de vorm afmaken zal imho het meeste effect hebben. Groter ook dan het het diameter verschil teweeg zou brengen vermoed ik..

Dunnere poten heeft zoals fighterfan opmerkt ook effect op de stijfheid, maar heb ooit eens begrepen dat dit voornamelijk wordt gedaan voor de flex in de vork onder hellingshoek..

ff een flauwe nog, dat iets gedaan wordt is natuurlijk nooit een argument dat het wel moet werken. Er is vanuit marketing oogpunt ook een hoop gelegen aan onderscheidend vermogen, herkenbaarheid, imagebuilding met oog op innoveren, etc. - braking & motomaster remschijven zijn daar leuke voorbeelden van.. tussen een ronde remschijf (ok, excl. bering) zie je het verschil niet, maar rag er een vormpje in en je weet ineens waar iemand mee rijdt. (Scheermesjes - 1,2,3,4 mesjes - etc.)

Ter verheldering, ik claim niet dat wat er aan technische redenen opgeven wordt per definitie onjuist is (daar zou je een leuke test voor op kunnen zetten om dat te onderzoeken) - maar dat techniek maar een onderdeel is van de motivering. Zolang een onderdeel maar ten minste gelijkwaardig presteert als het originele ontwerp, kan er een hoop.
 
kom jij nou maar naar Antwerpen en dan hebben we het er over in een goede kroeg met wat deftig bier erbij ;)
 
Zolang een onderdeel maar ten minste gelijkwaardig presteert als het originele ontwerp, kan er een hoop.
Kan ik me idd wel in vinden.
Er was eens een interview met iemand van Brembo waar aan ze vroegen waarom hun ook niet met wave schijven kwamen. De man antwoorden simpel, waarom zou je bij je rem schijven materiaal gaan weg halen waar de remkracht het grootst is.

Een wave schijf zou je misschien lichter kunnen maken maar nooit beter laten remmen dat een volle ronde schijf van de zelfde afmeting. Maar het word wel massaal verkocht. Gewoon marketing.

De rede dat ik deze vork gekozen is puur omdat ik zo'n dikke vork mooi vind maar ik ben zeker geen show bike aan het maken. Alle achterliggende theorie zijn misschien nuttig/leuk om te weten maar dat soort theorieën hebben op een gewone sterveling als mij niet veel nut.
Ik monteer wat ik mooi vind en wil er straks mee gaan racen, mocht het blijken dat iets niet werkt kan het vervangen worden. Onderdelen kunnen ook best in het begin werken maar na maten je harder gaat rijden niet meer voldoen, dat zullen we zien. Tot die tijd ben ik tevreden.:)

Mike Velthuijzen was gister nog bij mij en die verteld me net dat ik juist goede veerring componenten heb aangeschaft. En het is denk ik ook nog altijd zo dat het éne onderdeel voor de een wel werkt en voor de ander niet, licht ook aan het gevoel en rijstijl van de rijder lijkt me.

Dennis. :W
 
Laatst bewerkt:
Betreft ECO bikes:exactly, de prijs van de elektro-componenten heeft ook ons project volledig bevroren. Je praat al gauw over 10.000 EUR om een moto te bouwen die vergelijkbaar is met een traag monootje. Vandaar dat ik voorlopig ook gewoon verderkar met de mono.

Er zijn nog andere issues ook (vnl. autonomie), maar de kern van het probleem op dit moment zijn de centen :)

Waren jullie ook van plan de "agni" motoren te gebruiken?
 
Deze bedoel ik dennis:

≥ Marktplaats - De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen

Maar twijfel erg of het wel functioneel is, ik denk dat t voor 90% voor de looks wordt gedaan.
Ik denk dat de sliders in je vork meer invloed hebben op t zgn stick-slip effect, maar ik ben geen expert natuurlijk.

Oke bedankt. Ik was eigenlijk op zoek naar zwart, dit is bij mij iets vervaagt.
Zat hier ook een jongen op mf maar ook die heeft tijdelijk geen zwart meer.
Ik twijfel er ook nog aan om het te doen omdat zwart ongeveer op 150 per poot zit.
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt. Ik was eigenlijk op zoek naar zwart, dit is bij mij iets vervaagt.
Zat hier ook een jongen op mf maar ook die heeft tijdelijk geen zwart meer.
Ik twijfel er ook nog aan om het te doen omdat zwart ongeveer op 150 per poot zit.
heb even stukje gemist
maar kan ik hier uitopmaken dat je een bedrijfje zoekt voor zwarte coating of je vorkpoten?

mijn vorkpoten zijn bij reiger suspension gedaan

full
 
Waren jullie ook van plan de "agni" motoren te gebruiken?

Het is natuurlijk vloeken in de kerk in dit topic, maar heb je deze eens gezien?
http://yasamotors.com/technology/products/yasa-750

Bizarre specs als je ziet hoe groot ze zijn!
 
Deze bedoel ik dennis:

≥ Marktplaats - De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen

Maar twijfel erg of het wel functioneel is, ik denk dat t voor 90% voor de looks wordt gedaan.
Ik denk dat de sliders in je vork meer invloed hebben op t zgn stick-slip effect, maar ik ben geen expert natuurlijk.


TiN coating..
die is wel goedkoop....ik weet alleen een duurder adres (maar dan is het wel echt goed)
deze vraagt een 95,- euro per kale binnenpoot als ik het goed lees...?
moet je ze wel afleveren zonder de vorkvoet/ asopname dan.

en...de binnenpoten, of beter gezegd, de chroomlaag mag nergens beschadigd zijn..

hmm...beetje achterhaald die TiN coating inmiddels..
ooit een keer trend geweest..daarna kregen we nog de zwarte BLC coating , en idd,het was allemaal bedoeld als "frictie verminderend" ..


tsja...is imo leuk als je van kleurtjes houdt...
in de zin van "waar voor je geld ivm zoveel mogelijk "stiction" uit een vork halen " zou ik het meer houden op :
- de olie, (daar zit gigantisch verschil tussen...niet alleen in viscositeit maar ook bij dezelfde viscositeit bij verschillende merken)

- de geleidebussen (ook daar ...vervangen...en ook daar..er zijn verschillen..(bitubo heeft voor world supersport / moto2 zelfs setjes alu 7075 geleidebussen die aan de binnenzijde een "geslepen" partroon hebben en voorzien zijn van een antifrictie coating).

- seals: megaverschillen tussen oliekeerringen/ vorkkeeringen in termen van weerstand/ frictie. het lastige is dat de keerringen die het langste meegaan..de meeste frictie hebben... wil je racespul dan zullen er vaak keerringen vervangen moeten worden. Voor recreatief racerij...gewoon beste spul gebruiken...SKF (ja die van de lagers) heeft hele écht goede setjes vork keeringen en stofkapjes. Ik heb ze vwb mono al eens geleverd voor de vork van de novabike 2. ze kosten wat..maar zijn erg goed...

Hoe dan ook...als een vork schoon is van binnen...en je de goede olie, de goede geleidebussen en de goede seals gebruikt....kom je verder dan met een TiN coating...voor veel minder geld!


(en dan is er natuurlijk nog de vork zelf he..
het zal duidelijk zijn dat een aftermarked Ohlins gasvork heel wat nauwkeuriger is gefabriceerd dan een massproduction Kayaba vorkje ... dat merk je ook in frictie..
maar..iedere vork heeft wel wat last van stiction...zelf een Ohlins sbk vork.)


cheers!
Stefan
 
Laatst bewerkt:
@stefan, bedankt voor je antwoord. Ik weet nu dat ik een goede basis heb in de showa vork, en weet wat ik er aan kan verbeteren. Handig hoor zn vering-expert in dit topic die bereid is zijn ervaringen te delen. :} :Y

@nack, nee die kende ik nog niet. Wel interessant, maar 25 kilo "lightpackage"?? Hier komen nog energie cellen bij. En wellicht een koel-installatie, dus over vloeken in de kerk zou ik me nog niet druk maken. :+ ;)
 
TiN coating..
die is wel goedkoop....ik weet alleen een duurder adres (maar dan is het wel echt goed)
deze vraagt een 95,- euro per kale binnenpoot als ik het goed lees...?
moet je ze wel afleveren zonder de vorkvoet/ asopname dan.

en...de binnenpoten, of beter gezegd, de chroomlaag mag nergens beschadigd zijn..

hmm...beetje achterhaald die TiN coating inmiddels..
ooit een keer trend geweest..daarna kregen we nog de zwarte BLC coating , en idd,het was allemaal bedoeld als "frictie verminderend" ..


tsja...is imo leuk als je van kleurtjes houdt...
in de zin van "waar voor je geld ivm zoveel mogelijk "stiction" uit een vork halen " zou ik het meer houden op :
- de olie, (daar zit gigantisch verschil tussen...niet alleen in viscositeit maar ook bij dezelfde viscositeit bij verschillende merken)

- de geleidebussen (ook daar ...vervangen...en ook daar..er zijn verschillen..(bitubo heeft voor world supersport / moto2 zelfs setjes alu 7075 geleidebussen die aan de binnenzijde een "geslepen" partroon hebben en voorzien zijn van een antifrictie coating).

- seals: megaverschillen tussen oliekeerringen/ vorkkeeringen in termen van weerstand/ frictie. het lastige is dat de keerringen die het langste meegaan..de meeste frictie hebben... wil je racespul dan zullen er vaak keerringen vervangen moeten worden. Voor recreatief racerij...gewoon beste spul gebruiken...SKF (ja die van de lagers) heeft hele écht goede setjes vork keeringen en stofkapjes. Ik heb ze vwb mono al eens geleverd voor de vork van de novabike 2. ze kosten wat..maar zijn erg goed...

Hoe dan ook...als een vork schoon is van binnen...en je de goede olie, de goede geleidebussen en de goede seals gebruikt....kom je verder dan met een TiN coating...voor veel minder geld!


(en dan is er natuurlijk nog de vork zelf he..
het zal duidelijk zijn dat een aftermarked Ohlins gasvork heel wat nauwkeuriger is gefabriceerd dan een massproduction Kayaba vorkje ... dat merk je ook in frictie..
maar..iedere vork heeft wel wat last van stiction...zelf een Ohlins sbk vork.)


cheers!
Stefan

Ik twijfel hier ook nog een beetje over.
Ik had inmiddels ook al een adres gevonden voor om de poten weer zwart te maken maar dit was behoorlijk duurder. Dit was 150,- euro per poot. Daar komt nog eens bij dat het na verloop van tijd weer slijt en het er weer het zelfde uit gaat zien als nu haha, alleen ben je dan 300,- lichter. :')
Net wat je zegt dat kun je beter investeren in goede vork olie enz enz... :Y
Ik denk idd dat ik het hier bij laat en mocht ik er goedkoop tegen aan lopen kan ik het altijd nog doen. :Y
 
Hoi,

Waar ik deze winter mee zoet ben, 5 blokken+koppen en de bij behordende krukassen!






En dan nog de Tigerente wederopbouwen!!!

Wim
 
:}

welke diensten heb jij zo al in de aanbieding? O-)

Hoi,

Vooral op motorgebied, ligt eraan wat je wilt. Doordat een vriend van mij de beschikking heeft over een complete revisiewerkplaats kan ik bijna alles zelf doen,

Wim

Kennis is belangrijk! Kennissen echter nog meer!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig wim, *D in maart ga ik ook aan een van mn blokies beginnen. Maar ga je de monos verlaten ;) :+ ik zie links een twin liggen die zal lekker draaien zo. _O- _O-

gr jeroen :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan