Is een leren motorjas zonder protectoren veilig (genoeg)?

A-tje 1970

MF'er
20 apr 2011
128
0
Na een jaar met een geleende textiel-motorjas gereden te hebben, heb ik eindelijk een mooie leren motorjas gevonden voor op mijn custom motor. Echter: in de jas zitten geen pockets voor protectoren.
Nu heb ik diverse topics gelezen over motorkleding maar ik kan geen antwoord vinden op de volgende vraag: is een leren motorjas op zich al veilig genoeg, of is het toch echt aan te raden er protectoren in te zetten? Of zou een losse rugprotector een optie zijn? Maar dat zal onder zo'n jas niet echt lekker zitten.
Wat zouden jullie doen? Zelf pockets erin maken en protectoren erin, losse rugprotector eronder of alleen de jas zonder protectoren?
Alvast bedankt voor jullie deskundige adviezen!! :}
 
Ik zou zeggen, stoot eens heel hard je elleboog tegen de rand van een tafel
en probeer het eens met een jas met protectors.
Niet dat je met protectors geen pijn of schade kan hebben, maar het scheelt wel.

Vergeet geen broek, want ook je knie wil je niet hard stoten tegen een tafel, of tegen een stoeprand, lantaarnpaal of boom.

Ik zou gewoon een leren motorpak kopen met protectors, maar dat komt omdat ik geen zin heb om aparte ruimtes er in te moeten maken voor protectors. Wel eens bij een doorwaaimotorbroek de protectors hoger laten zetten, dat zat niet 100% fijn na het verstellen. Er voor niet en er na niet.
 
Leer beschermt prima tegen schuren op asfalt. Tegen het vallen zelf doet het niet zoveel. Maar of een paar protectors je botten heel houden tijdens een klap, denk het niet.

En of het ''veilig genoeg is'' ligt helemaal aan wat jij van de kleding verwacht!

Veiligste is thuis op de bank zitten maar das een heel ander verhaal :+
 
kan je correct vallen? oftewel de impact spreiden? zo nee gaan protectors je niet helpen. zo wel zal het net het verschil maken tussen breken of kneuzen :Y

je kan voor 3000 euro een carbon titanium met leer verstevigd harnas kopen. maar als je .1 al een boom onderweg uitzoekt. en .2 alle kracht om 1 punt zet. dan ben je in geval 1 alsnog dood. en bij .2 breek je nog van alles.


bij goede spreiding van de impact zou leer voldoen. maar ik zou er voor de zekerheid protectors in laten naaien. liever na een val me motor oprapen en door kunnen dan naar het ziekenhuis moeten en 6+ weken thuis zitten :Y
 
Leer heeft wat meer tijd nodig om door te schuren bij een rolderdebolder glijpartij over de grond, met protector duurt het op die plekken nog weer wat langer.
Dat is mi je voordeel.
 
Ik ken eigenlijk niet één fabrikant die nog motorkleding maakt waar geen protectoren in zitten of ten minste pockets zijn aangebracht voor protectoren. Ik vraag me dan ook af of dat jack van jou wel een echt motorjack is. Je kunt een nylon ski-jack ook een motorjack noemen, maar dat maakt het nog niet veilig om te dragen.....
Op zich niet zo'n probleem, leer blijft leer, maar ik zou er wel zeker van willen zijn dat de zaak zodanig aan elkaar is genaaid dat het bij elkaar blijft als je gaat schuiven én dat het leer van een geschikte kwaliteit is. Op de Zwarte Markt in Beverwijk zag ik ook wel eens leren jassen hangen die werden aangeprezen als motorkleding, maar nogal wakkelig in elkaar waren gezet. Daar zou ik me eerlijk gezegd niet zo prettig in voelen.

Misschien een fraai jasje om te zien, maar bij motorkleding vind ik de functie belangrijker dan de vorm.
 
Uiteraard is een lederen jas zonder protectors veilig.
Als je met protectors door een vrachtwagen overreden wordt, ga je het ook niet verder vertellen.

Kijk maar naar automobilisten, die zitten in een "protector" en toch slagen automobilisten er per honderden in om te sterven in hun protectie.

Ik zou me eerder concentreren op het vermijden van ongevallen, dan heb je helemaal geen protectors nodig.
 
Wat zijn je preciese wensen voor je jas? Misschien dat iemand hier een tip kan geven over een vergelijkbaar model.
 
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar volgens mij is een jas die beschermt tegen schaven belangrijker dan protectoren.
Hoeveel mensen rijden rond met het standaard schuimrubber matje in hun rugpand terwijl dat nauwelijks bescherming geeft in vergelijking met een echte protector!

Wel is het zaak om te checken of het leer dik genoeg is (1,2 mm) en of de naden goed gestikt zijn (veiligheidsnaden) want als de stiksels het meteen begeven, heb je niets aan het leer.
 
Probeer eens of een protectorvest past onder je jack.

De Buese is echt een aanrader, komt in veel testen als goed uit de bus. Mijn vrouw heeft er nu ook eentje. (met leuke korting op de Motorbeurs gekocht)

http://katalog.buese.com/index.php?page=product&info=1518

Maar er is (veel) meer op de markt:

http://www.termaatmotoren.nl/fotos/1112151740.jpg

http://www.termaatmotoren.nl/fotos/1009173635.jpg

De Dainese vond ik zelf niet lekker zitten en is al verpatst, heb nog wel ergens op zolder een Motoporthuismerkvest liggen met Schouder, elleboog en rugbescherming, maat 50/52.
Bij interesse, geef maar een gil.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat protectors wel nuttig zijn.
ben 1 keer gevallen, en op de plekken waar ik pijn had had ik protectors zitten.
Het zal zonder protectors nog wel ietsje meer pijn doen denk ik.
vb: schouder, heup, elleboog, knie
 
Ik heb ook een leren motorjas met en een zonder protectors.

Die zonder ben ik niet mee gevallen, maar die met protector wel.
en gek genoeg was het harde van de protector juist wat mij een mooie schaafplek op mijn onderarm opleverde.
 
Protectors erin maken schijnt lastig te zijn.. Mijn Dainese jas zitten ze met klitteband in, (op de schouders) dus dat is misschien iets.
Ellebogen is lastiger denk ik.
Zolang je niet hard valt gaat het wel goed.. :-) Ligt ook een klein beetje aan waar je rijdt, zolang het alleen bebouwde kom is en max 50, dan is het risico op ernstige letsel een stuk minder.
 
Uiteraard is een lederen jas zonder protectors veilig.
Als je met protectors door een vrachtwagen overreden wordt, ga je het ook niet verder vertellen.

Kijk maar naar automobilisten, die zitten in een "protector" en toch slagen automobilisten er per honderden in om te sterven in hun protectie.

Ik zou me eerder concentreren op het vermijden van ongevallen, dan heb je helemaal geen protectors nodig.

Mee eens. En een oplossing is door juist met zo'n min mogelijk protectie te rijden. Hierdoor ga je behoudender rijden, immers je weet zo dat wanneer je valt dat dat zekers pijn zal gaan doen.
 
Behoudender rijden of niet, soms lig je zo op het asfalt en vallen doet altijd wel een beetje pijn, afhankelijk van je snelheid en wat je tegenkomt onderweg.

Niet te vergeten de extra dingen die je in je jas of broek mee hebt als je er op valt.. denk aan een schijfslot, sleutels etc. misschien toch maar op de bank zitten. Of in een auto. :+
 
1992: ene DucBMW glijdt soepeltjes over de A6, van Almere-stad naar Almere-haven, kon-ie zelf niet eens wat aan doen, shit happens, motortje komt na 3 buitelingen in een vonkenregen voorbij, maar de radio doet het nog hoera... Jack: een destijds uitermate hip "bomber"-jack, gekocht in een heuse motorzaak, echter zonder CEE protectie want dat was nog niet erg in zwang.

Een hedendaags kwaliteitsmerk leren motorpak heeft bij een beetje tempo ongeveer 8 seconden nodig om door te schuren. Van mijn hippe jackje bleef in 1992 dan ook weinig over, een paar flarden om precies te zijn. Ikzelf: schaaf- en brandwonden op armen, benen en rug, gezellig schoongemaakt met een schuurspons (spijkerbroek, ook al zo'n succes...), nier verwijdert, en anderhalve maand later mocht ik het ziekenhuis verlaten. De littekens waren na 15 jaar niet meer zo zichtbaar, de pijn herinner ik me nog wel.

Ik heb jouw jack niet gezien, maar ik vermoedt zomaar dat JanB een punt heeft. Protectie is fijn bij impact (de klap bij het vallen), maar daarnaast is goede hedendaagse motorkleding 2-, 3-dubbel gestikt om het zaakje bij wrijving bij elkaar te houden, en zo zijn er nog wel wat verschillen met gewone confectie. Mijn mening: een gemiddeld textielen motorjack biedt meer bescherming dan een lederen niet-motorjack. En het feit dat jouw leren jas anno 2012 geen protectoren heeft zegt mij dat het geen motorjack is.

Advies: ik zou er niet aan beginnen, maar je moet het zelf weten.
 
Laatst bewerkt:
Er worden wel jacks zonder protectoren verkocht als zijnde 'motorjacks' :Y
Dat het dan ook veilige motorjacks zijn is ten tweede.
En daar heb je ook weer verschil in(prijs/kwaliteit e.d.).
Een goed zittende motorjas met rug, schouder en elleboogprotectoren aanschaffen dus.
En dat hoeft niet duur te zijn :N
 
Vallen met de motor doet altijd pijn. -O-
Je kunt voor onder je leren jas een rugprotector doen.
Dat doe ik ook. In mijn leren jas zitten ook geen protectoren B|
Beste is om maar niet te vallen.

Het dragen van een rugzak is als motorijder ook gevaarlijk wanneer je daar harde spullen in stopt.
Zo ken ik het verhaal dat een broodtrommel in een rugzak tijdens een val de oorzaak was van zes gebroken ribben.
 
Uiteraard is een lederen jas zonder protectors veilig.
Als je met protectors door een vrachtwagen overreden wordt, ga je het ook niet verder vertellen.

Kijk maar naar automobilisten, die zitten in een "protector" en toch slagen automobilisten er per honderden in om te sterven in hun protectie.

Ik zou me eerder concentreren op het vermijden van ongevallen, dan heb je helemaal geen protectors nodig.
:^ veiligheid zit hem voornamelijk in je gehele rijstijl.
Of ga je de dakar rijden..
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!
Opsommend kan ik concluderen: beter niet te vallen dan wel, zitten op de bank is veiliger en denk ook aan een veilige motorbroek! :P
Kan ik gelukkig respectievelijk op antwoorden: wist ik wel, op een motor zitten is veel leuker en broek (textiel met protectoren) heb ik al.

Ook lees ik dat een zichzelf respecterende motorkleding-fabrikant eigenlijk altijd protectoren of in ieder geval de pockets ervoor erin zet. Da's een goeie. Ik zal in de winkel nog eens navragen. De jas vond ik in de Polo-zaak in Kleve in de motorkleding hoek van de dames. Zou je toch wel echte motorkleding verwachten? Ik heb de jas nog niet gekocht, maar ze bestellen 'm zodat ik 'm vrijblijvend kan passen aankomend weekend.
Bovendien staat in februari het uitje naar de motorbeurs in Utrecht op het programma. Mocht het in Kleve niet lukken, dan weet ik nu waar ik op moet letten in de Jaarbeurs! 8-)
 
Uiteraard is een lederen jas zonder protectors veilig.
Als je met protectors door een vrachtwagen overreden wordt, ga je het ook niet verder vertellen. Kijk maar naar automobilisten, die zitten in een "protector" en toch slagen automobilisten er per honderden in om te sterven in hun protectie.
Ik zou me eerder concentreren op het vermijden van ongevallen, dan heb je helemaal geen protectors nodig.

Natuurlijk wil je welke vorm van bescherming dan ook liever niet in de praktijk testen. Maar volgens mij was dat de vraag niet, of TS beter ongevallen zou kunnen vermijden. Grappig altijd dat mensen antwoord geven op een niet gestelde vraag, omdat het hun stokpaardje betreft.

TS wil graag een motorjack en vraagt of dit veilig is, zonder protectoren.

Volgens mij is motorkleding een vorm van passieve veiligheid. Daar kun je nooit te veel van hebben.
De vraag of het in sommige gevallen écht werkt kun je pas beantwoorden als je onderuit bent gegaan..... en ja, als je met 150 km/u onderuit gaat en die boom heel snel op je af komt, dan helpt geen énkele protector. Maar dat weten de meesten van ons wel..... :Y
 
Uiteraard is een lederen jas zonder protectors veilig.
Als je met protectors door een vrachtwagen overreden wordt, ga je het ook niet verder vertellen.

Kijk maar naar automobilisten, die zitten in een "protector" en toch slagen automobilisten er per honderden in om te sterven in hun protectie.

Ik zou me eerder concentreren op het vermijden van ongevallen, dan heb je helemaal geen protectors nodig.
Alpinepetje als helm?

@TS: extra protectie in de vorm van protectoren betreft een extra maatregel die invloed van betekenis kan hebben in de zwaarte van je letsel. Als je met een motor een ongeluk hebt, zal er vrijwel zeker sprake van letsel zijn. De ernst daarvan valt echter te beïnvloeden, en protectoren kunnen daar een bijzonder goede (vermijdende) bijdrage aan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk wil je welke vorm van bescherming dan ook liever niet in de praktijk testen. Maar volgens mij was dat de vraag niet, of TS beter ongevallen zou kunnen vermijden. Grappig altijd dat mensen antwoord geven op een niet gestelde vraag, omdat het hun stokpaardje betreft.

TS wil graag een motorjack en vraagt of dit veilig is, zonder protectoren.

Volgens mij is motorkleding een vorm van passieve veiligheid. Daar kun je nooit te veel van hebben.
De vraag of het in sommige gevallen écht werkt kun je pas beantwoorden als je onderuit bent gegaan..... en ja, als je met 150 km/u onderuit gaat en die boom heel snel op je af komt, dan helpt geen énkele protector. Maar dat weten de meesten van ons wel..... :Y

maar jezelf blijven trainen om in geval van nood gras op te zoeken helpt dan beter :} altijd nog lopend weg kunnen komen :} op millimeters borden lantaarnpalen enz. gemist omdat ik erlangs keek naar het grasveld. achteraf viel me pas op dat er een bord stond _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan